Przejdź do treści

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Kobieta
Szczęśliwi czasu nie liczą - jak samopoczucie wpływa na długość życia?/ Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Mówi się, że mamy tyle lat, na ile się czujemy. Można pójść nawet dalej. Będziemy tak długo zdrowi, jak długo będziemy się czuć młodzi. A badania to potwierdzają i pokazują, że mózgi osób „młodych duchem” mają mniej oznak starzenia.

Macie tak, że kiedy widzicie na swoim torcie świeczki, to wydaje wam się ich ciut za dużo? Że gdy rozmawiacie z osobą w podobnym wieku, czujecie się od niej młodsi? Czy w waszych żyłach wciąż jeszcze tli się (a może buzuje) młodzieńcze uniesienie i nie brakuje energii do działania? Jeśli tak, to doskonale! Czujecie się młodo i macie spore szanse na to, by przeżyć długie i zdrowe życie.

Nie tylko stan umysłu

W badaniu University College London, które warto przytoczyć, wzięło udział 6,5 tys. kobiet i mężczyzn (w wieku powyżej 52 lat). Pytanie, na które mieli odpowiedzieć badani, brzmiało: Na ile lat się czujesz?

– ok. 70% czuło się 3-4 lata młodziej, niż wskazywała metryka,
– 25% czuło się na tyle, ile faktycznie miało,
– 5% dodawało sobie lat.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

A 8 lat później naukowcy sprawdzili, jaka grupa badanych nadal trzymała się przy życiu:

– 86% mentalnych młodzieńców,
– 82% tych, którzy czuli się na tyle lat, ile mieli,
– 75% tych, którzy czuli się starzej.

Wynik był jednoznaczny. Nasze dobre samopoczucie może nam dodać lat… życia. W badaniach obserwuje się zwłaszcza związek ze zdrowiem sercowo-naczyniowym, mniej z ryzykiem nowotworowym.

Z kolei praca opublikowana w piśmie „Frontiers in Aging Neuroscience” jest pierwszą, która znalazła związek między subiektywnym odczuciem wieku a faktycznym „wiekiem” mózgu. Tak! Czujący się młodziej mają lepiej zakonserwowany mózg. Badanie w wykorzystaniem rezonansu pokazało, że mózgi takich osób ewidentnie noszą mniej oznak starzenia.

Poczuć się młodziej

Jednak nie wszystko jest oczywiste. Do oszukania czasu, nie wystarczy wesoła mina. Ruch fizyczny i to, co jemy, mają nadal znaczenie. Choć nie do końca wiadomo, czy to czując się młodziej, prowadzimy zdrowszy styl życia, czy odwrotnie – to, jaki styl życia prowadzimy, rzutuje na nasze poczucie młodości. – Kiedy ludzie czują się staro, bardziej prawdopodobne, że zrezygnują z fizycznych aktywności, które uznają za zbyt trudne wyzwania – uważa prof. Ronald Siger z Harvard Medical School. I dodaje, że jest sposób – możemy poczuć się młodziej, stawiając na powszechnie powtarzane reguły – gdy przeznaczymy na ćwiczenia (o umiarkowanej intensywności)  przynajmniej 150 minut tygodniowo, oraz gdy wykluczymy z diety tłuszcze trans, dodany cukier i nasycone kwasy tłuszczowe, a w ich miejsce postawimy na błonnik, dobre tłuszcze i pełnoziarniste produkty.

 

Kobieta śmieje się a w ręce trzyma drinka

Co więcej możemy zrobić, by choć w wyobraźni zmienić pierwsze cyfry peselu? Prof. Siger, który jest m.in. redaktorem raportu „Positive Psychology”, radzi:

– Podejmuj nowe wyzwania, ucz się nowych rzeczy, rozwijaj umiejętności. To motywuje do życia.
– Skup się na tym, co jest teraz. Doceń ten moment, zamiast pogrążać się w żalu nad tym, co działo się w przeszłości, i zadręczać się tym, co może się stać w przyszłości.
– Rozwijaj poczucie sensu życia. Więcej czasu przeznacz na ukochane hobby. Kiedy koncentrujemy się wyłącznie na własnej natychmiastowej przyjemności lub bólu, z większym prawdopodobieństwem mamy problem z procesem starzenia – uważa Siger.

Każdy pewnie doda do tego coś od siebie. Bo przepisów na młodość ducha jest więcej. Trzeba tylko je odnaleźć w swojej głowie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Wspomnienia wywołane obrazem albo dźwiękiem są emocjonalnie znacznie mniej nasycone niż te wywołane przez zapachy” – mówi prof. Ewa Czerniawska

„Starzenie się jest cholernie seksowne”. Julia Fox wypowiada wojnę koncernom sprzedającym „przeciwstarzeniowe” kosmetyki

Krystyna Misióra

Tygodniami dziergała czapki, by uzbierać na aparat słuchowy. Historia pani Krystyny chwyta za serce

Negatywne myślenie przyspiesza starzenie. Naukowcy wyjaśniają

Ciałopozytywna Drew Barrymore: „Nie ulegam presji, żeby wyglądać młodo”

Jakie zmiany zachodzą w mózgu podczas ćwiczeń? Na to pytanie odpowiada lek. Joanna Adamiak, psychiatra / istock

Jakie zmiany zachodzą w mózgu podczas ćwiczeń? Na to pytanie odpowiada lek. Joanna Adamiak, psychiatra

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

91-letnia supermodelka w półnagiej sesji zdjęciowej. Carmen Dell'Orefice pokazuje, że wiek to tylko liczba / gettyimages

Carmen Dell’Orefice w półnagiej sesji zdjęciowej. 91-letnia supermodelka zachwyca!

„Myśli mają potężną moc, ale nie magiczną. Afirmacje i medytacja nas nie wyleczą”. O prawie przyciągania i pseudopsychologii mówi Zuzanna Butryn

Joanna Keszka, instruktorka seksualna, pisarka /fot. archiwum prywatne

Joanna Keszka: „Dojrzałość polega na tym, że jesteśmy bardziej otwarci – na siebie i na drugą osobę. Także w seksie”

Alicja Długołęcka, psychoterapeutka, edukatorka seksualna/fot. Tamara Pieńko

„O uderzeniach gorąca wolę mówić i myśleć jak o uderzeniach mocy”. Alicja Długołęcka o akceptacji zmian w życiu kobiety

Denise i Katie Austin

65-letnia ikona fitness rządzi w bikini na wybiegu Sports Illustrated. „Wiek to tylko liczba”

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Julie Chin

Dostała udaru podczas programu na żywo. „Przepraszam, coś się ze mną dziś dzieje”

„Jedyne, co się zmieniło, to mój wiek”. Modelka Paulina Porizkova pozuje nago i z pełną świadomością celebruje swoje ciało

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

Kobieta przytula drzewo

„Widzimy to, czego nam brak, zamiast być zadowolone z tego, co już mamy”. Kasia Bem o praktyce wdzięczności

Anne Heche

Anne Heche nie żyje. Aktorka została odłączona od aparatury podtrzymującej życie

„Kiedyś lekarze mówili, że parkinson lubi spokój. Teraz zmieniają zdanie. Po diagnozie trzeba się szybko otrząsnąć”

Pierwsza gra komputerowa na receptę. Ma pomóc dzieciom z ADHD / istock

Pierwsza gra komputerowa na receptę. Ma pomóc dzieciom z ADHD

52-letnia Minnie Driver o stygmatyzowaniu starzenia się. „Im jesteśmy starsze, tym gorętsze”

„Oboje czuliśmy, że rzeczy odgrywały w naszym życiu zbyt dużą rolę”- autorzy profilu @uwazne.glowy o minimalizmie

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

×