Przejdź do treści

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Ćwiczenia na mobilność barków
Zdjęcie: pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Osoby aktywne, zwłaszcza trenujące z obciążeniem, narzekają często na bóle barków. Dlaczego? Przyczyn może być wiele, ale jedną z głównych jest nadmierne skupianie się na treningu siłowym i zapominanie o tak istotnych ćwiczeniach na mobilność stawów.

Mimo, że wiele osób zupełnie nie zdaje sobie z tego sprawy, podczas treningów siłowych wykonuje często nienaturalne ruchy. Przykład? Wyciskanie sztangi w górę z łokciami skierowanymi na zewnątrz zamiast do przodu lub sprowadzanie sztangi w dół podczas wyciskania. Ruch ten powoduje rotację kości ramiennej, a cały ciężar przejmują mięśnie pierścienia rotatorów. W ten sposób łatwo doprowadzić do ograniczenia mobilności w stawie barkowym.

 

Kobieta ćwiczy

Dlatego powinniśmy utrwalać ruchy, które są dla nas całkowicie naturalne, a łokcie nie są skierowane na boki, lecz do przodu. Jeżeli poprosimy kogoś, by podniósł np. dziecko nad głowę, to o ile pozycja na to pozwala, zrobi to z łokciami wyciągniętymi w przód. To jednak nie wszystko, bo każdy trening siłowy, bez stretchingu i ćwiczeń typu „mobility”, powoduje z czasem ograniczenia ruchu, a często także ból. Na temat mobilności przeczytasz tutaj. Pora na konkrety. Dziś barki.

Jak poprawić mobilność w stawach barkowych?

Wystarczy wykonywać kilka prostych ćwiczeń z użyciem drobnego sprzętu.

Ćwiczenie 1.

Zawieś gumę fitness na drążku, a do środka włóż łokcie. Pochyl się do przodu tak, aby wyciągnąć łokieć w górę. Pamiętaj, że musisz trzymać mocno spięty brzuch, tak aby cała sylwetka była stabilna. Pilnuj odcinka lędźwiowego, aby nie opadał.

Ćwiczenie 2.

Zaczep gumę nisko na bramie, przyklęknij w wykroku tyłem do bramy, złap gumę i wyciągnij łokieć do przodu. Sylwetka jest stabilna, brzuch napięty.

Ćwiczenie 3.

Oprzyj łokcie o skrzynię w pozycji siadu japońskiego. Łokcie wyciągnij do przodu i najbliżej jak możesz przyciągnij je do siebie, jednocześnie trzymając sztangę podchwytem/nachwytem. Cofnij biodra, obniż maksymalnie pozycję, kierując klatkę piersiową do podłogi i wytrzymaj w napięciu kilkanaście sekund.

Ćwiczenie 4.

Do tego ćwiczenia potrzebujesz np. kija od miotły. Złap go szeroko nachwytem tak, aby ręce w stawie łokciowym były cały czas wyprostowane. Napnij brzuch i pośladki. Nie uginając ramion, przenieś kij za siebie i wróć do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenie 5.

Stojąc, jeden łokieć wyciągnij do przodu. Z jego zewnętrznej strony trzymaj kij. Powinien nachodzić na triceps. Ciągnąc kij w dół, kieruj łokieć do środka. Sylwetka jest spięta, nie odchylaj się w bok.

Uzupełniając swój trening zaprezentowanymi ćwiczeniami, pozbędziecie się bólu w barkach i zwiększycie ich mobilność.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Percy Cerutty/fot. James Brian De Largie McArdle/Wikimedia Commons

Percy Cerutty – pionier CrossFitu

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!