Przejdź do treści

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej - to udowodnione naukowo Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Zarówno 2,5 godziny, jak i 24 godziny sportu tygodniowo, dają podobne efekty zdrowotne. Kiedy ćwicząc więcej, osiągamy więcej i gdzie jest granica czerpania największych korzyści z ruchu? Mamy odpowiedź!

Slow jogging, szybkie efekty

Niewielkie duńskie badanie wywołało ostatnio sporą sensację. Dowiedziono w nim, że wolny jogging jest korzystniejszy dla zdrowia niż bardzo intensywne bieganie. Wygląda na to, że w naszym podejściu do sportu może się wiele zmienić. To podsunęło mi pytanie, ile czasu w takim razie powinniśmy poświęcać na ruch, aby osiągnąć najlepsze efekty.

Najwyraźniej taki dylemat ma więcej osób, bo ostatnio pojawiają się różne badania szukające optymalnego dla zdrowia czasu i zestawu ćwiczeń. W „JAMA Internal Medicine” ukazały się dwie publikacje na ten temat. W jednej z nich zespół ekspertów m.in. z Harvardu i amerykańskiego Narodowego Instytutu Raka przeanalizował dane dotyczące ponad 660 tys. dorosłych osób. Co wynika z badania?

Nie musisz wylewać z siebie siódmych potów

Spektrum aktywności przebadanych uczestników było bardzo szerokie: od niećwiczących w ogóle po osoby trenujące 25 godzin tygodniowo (czyli 10 razy więcej niż wynosi czas rekomendowany przez Amerykańskie Stowarzyszenie Kardiologiczne).

Po pierwsze potwierdziło się, że brak aktywności zwiększa prawdopodobieństwo przedwczesnego zgonu (o 20 proc.). Po drugie zalecana dawka ruchu – 150 minut tygodniowo umiarkowanych ćwiczeń – wystarczy, by cieszyć się dłuższym życiem niż ludzie nieaktywni fizycznie. Po trzecie osoby przeznaczające na ruch ok. 450 minut tygodniowo osiągały najlepsze wyniki dotyczące długości przeżycia. Co zaskakujące, kolejne wydłużanie czasu aktywności nie miało już tak korzystnych skutków. A nawet zauważono, że osoby ruszające się 25 godzin tygodniowo osiągają zbliżone korzyści zdrowotne, co badani ćwiczący zgodnie z rekomendacjami 150 minut tygodniowo.

To po raz kolejny dowodzi, że nie musimy wylewać z siebie siódmych potów, aby czerpać z ruchu jak najwięcej. Wystarczy umiarkowany wysiłek, na który przeznaczymy 2,5 godziny tygodniowo. Pamiętajmy jednak, że 20-30 minut tego czasu powiniśmy zarezerwować na intensywną aktywność, na przykład: jogging, wiosłowanie, szybką jazdę na rowerze, grę w koszykówkę, tenisa lub piłkę nożną.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

„Nigdy nie jesteś za stara, aby uczyć się nowych rzeczy”. Poznajcie biegającą zakonnicę

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Kobieta na siłowni

Czego nie chce słyszeć osoba, która zaczyna ćwiczyć? Marta Stoberska o krzywdzących zdaniach

Barbara Pasek: Nie jestem odbiorcą dnia, tylko jego twórcą

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

„Z potrzeby akceptacji i miłości niektóre kobiety umniejszają siebie, żeby ich 'misio' czuł się lepiej” – mówi Magdalena Ostrowska-Dołęgowska

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać