Przejdź do treści

Trenując, pamiętaj o rozgrzewce

Bez rozgrzewki ani rusz!
Rozgrzewka/ fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata
Christian Eriksen
 „To co, uratowało Eriksena, to szybka reakcja jego kolegów!”. Lekarka apeluje, by nie bać się udzielać pierwszej pomocy
Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock
Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol
Magda Lamparska
Magdalena Lamparska: Wstydziłam się tego, jak wyglądam. Wchodziłam na plan i słyszałam: znowu utyła
Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Biegacie, ćwiczycie albo uprawiacie inne sporty? Pamiętajcie o rozgrzewce! Rozgrzewka podnosi temperaturę ciała, zwiększa elastyczność tkanki mięśniowej i mięśnie stają się bardziej ukrwione.

Rozgrzewka to elementarny i pierwszy punkt programu każdego treningu. To powinno być jasne, ale często nie jest. Znacie to? Chcecie potrenować w domu, ale zaczynacie od głównej części, by nie marnować czasu na nudny początek, idziecie pobiegać i od razu zrywacie się do szybkiego tempa, bo czas leci itd. Ja znam to doskonale. Na zajęcia często wpadają do mnie spóźnieni kursanci, którzy przestępując próg sali, od razu zabierają się do roboty. Moim zadaniem jest jednak wytłumaczenie i im, i wam, dlaczego nie tylko nie należy, ale nie wolno omijać rozgrzewki.

Zacznijmy od tego co się dzieje z mięśniem w trakcie rozgrzewki – to pozwoli na lepsze zrozumienie wagi tej części treningu. Zwiększa się ciepłota ciała – a co za tym idzie, mięśnie stają się lepiej ukrwione. Zwiększa się ich pobudliwość, a zmniejsza lepkość wewnętrzna. Reakcje energetyczne zaczynają przyśpieszać. Wszystko to czyni mięsień bardziej sprawnym, zdolnym do większego i szybszego skurczu. Zwiększona elastyczność tkanki mięśniowej i więzadeł ochroni cię przed kontuzją. I w tym miejscu na chwilę się zatrzymam. Znam wielu ludzi, którzy narzekają po bieganiu albo po treningu na bóle w stawach. Niestety, brak rozgrzewki lub słaba rozgrzewka często jest tego głównym sprawcą. Nasze stawy muszą (podobnie jak mięśnie) przygotować się do wzmożonego ruchu. Innymi słowy, jeśli ominiecie rozgrzewkę, mięśnie i stawy w szybkim tempie będą starały się przystosować od zaistniałej sytuacji, co może powodować nie tylko urazy, ale i stratę energii.

Praca mięśni pobudza ośrodki korowe i układ kierujący czynnościami narządów wewnętrznych. Co to oznacza? Że jeszcze przed zamierzoną pracą zwiększa się ciśnienie tętnicze krwi, przyspiesza krążenie i czynność oddychania. Wszystkie te procesy pobudzają wątrobę do zwiększonego wydzielania cukrów do krwi, polepszając w ten sposób zaopatrywanie pracujących tkanek w substancje odżywcze. To sprawia, że trening jest także bardziej efektywny. Rozgrzewajcie się – to się opłaca!

Zobaczcie jak dobrze wykonać rozgrzewkę.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Planujecie zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!