Przejdź do treści

Jak dbać o nogi w podróży?

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Długa podróż to, niestety, wątpliwy relaks dla nóg. Drętwienia i opuchnięcia to nic w porównaniu z ryzykiem zakrzepicy żylnej czy zatoru tętnicy płucnej. Dlaczego przedłużające się podróże są dla nóg tak niebezpieczne? Długie siedzenie utrudnia drogę powrotną krwi do serca, powodując jednocześnie gromadzenie się jej w obrębie nóg.

Samochodem, autokarem czy samolotem – nie ma znaczenia czym: jeśli podróż trwa dłużej niż 5 godzin, musisz przygotować do wyprawy nie tylko walizkę, ale także nogi. Paradoksalnie wcale nie odpoczywają one w trakcie długiego siedzenia. Wręcz przeciwnie, to dla nich mało komfortowe, a nawet groźne położenie.

Dlaczego nogi źle znoszą długą podróż?

Nogi pełnią bardzo ważne funkcje w krwiobiegu, choć tego często nie doceniamy lub o tym nie wiemy. Samodzielna praca serca, które tłoczy krew do tętnic i zasysa z żył krew powracającą, byłaby niewystarczająca, aby poradzić sobie z ciążeniem ziemskim. Serce jest więc wspomagane przez mięśnie, które masują ściany żył. Dzięki ich aktywności krew żylna przeciwstawia się grawitacji i w ten sposób przedostaje się do serca i płuc.

Niestety, długie siedzenie utrudnia drogę powrotną krwi do serca, powodując jednocześnie gromadzenie się krwi w obrębie nóg. Dzieje się tak przez to, że mięśnie nie wykonują wtedy żadnego ruchu. Gdy pozostają w bezczynności, nie mogą w pełni służyć naczyniom i sercu swoją pomocą. Wszystko to wpływa na zaburzenie przepływu krwi i w rezultacie problemy z ukrwieniem. A tego nasze nogi nie lubią…

Paulina Buczek

Skutki długiego siedzenia

Apatia, odrętwienie, opuchnięcia, ból i kłucie – to pierwsze z efektów ubocznych zmęczenia i nadwyrężenia nóg spowodowanych upośledzonym krążeniem. Na nieprzyjemne efekty uboczne długich podróży są narażone w szczególności osoby powyżej 40 lat, te z nadwagą, w trakcie terapii hormonalnej, a także kobiety w ciąży. W grupie ryzyka są również osoby z wrodzonym zaburzeniem krzepnięcia krwi, po przebytej operacji kończyn dolnych lub brzucha oraz chorzy borykający się z dolegliwościami serca, zmagający się z zakrzepicą żył głębokich bądź zatorowością płucną, a ponadto chorobą nowotworową.

Na szczęście problemy z krążeniem to nie od razu droga do stracenia, choć… warto mieć się na baczności. Według specjalistów, zaburzenia przepływu krwi są jednym z czynników uznawanych za predysponujące do rozwoju zakrzepicy żylnej. Przy czym Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, że loty powyżej 6 godzin narażają dwu- lub nawet trzykrotnie bardziej na wystąpienie zakrzepicy żylnej. Zachować ostrożność muszą także osoby z żylakami, czyli nieprawidłowymi poszerzeniami, ponieważ taki defekt nasila zatrzymywanie krwi w łydkach i stopach.

Należy dbać o siebie i zachować czujność z tego względu, że oderwanie się zakrzepu od ściany żyły może doprowadzić do zatoru tętnicy płucnej, a w konsekwencji śmierci. Niestety, jedynie połowa pacjentów jest w stanie rozpoznać u siebie kliniczne oznaki zakrzepicy żył takie jak: ból, zasinienie czy obrzęk kończyn. U pozostałych choroba przebiega z reguły bezobjawowo. Wydaje się, że to wystarczający argument do zachęcenia wszystkich długodystansowych podróżników do troski o nogi w czasie siedzenia.

1 tydzień urlopu = 11 tygodni szczęścia

Jak przetrwać podróż?

Już wiemy, że przebywanie przez dłuższy czas w sytuacji ograniczonej ruchliwości jest szkodliwe dla naszych nóg. Czy to znaczy, że powinniśmy zrezygnować z podróży? To oczywiście niemożliwe, dlatego lepiej wiedzieć, jak przygotować się do wyjazdu i jak przetrwać samą podróż.

Aby zachować sprawne i zdrowe nogi w podróży, warto jeszcze przed samym wyjazdem przygotować odpowiednie ubranie. Odzież i buty nie powinny wywierać ucisku w obrębie kończyn. Specjaliści z Mayo Clinic radzą, żeby wybierać nieuwierające spodnie i skarpetki bezuciskowe.

W celu przetrwania niedogodności dobrze jest pomyśleć też o tym, co zamierzamy jeść i pić w trakcie długiej podróży. Tu poleca się zrezygnowanie z posiłków typu fast food. Niezdrowe, słone jedzenie zatrzymuje wodę w organizmie i zaburza cyrkulację krwi – a tego nogom fundować raczej nie chcemy.

Pozytywnego kopniaka naszemu ciału w trakcie podróży da na pewno stałe uzupełnianie płynów. Pamiętajmy, aby w podróży dużo pić – najlepiej niegazowaną wodę. Nawet jeśli wiąże się to z częstymi wizytami w toalecie, to warto się przemęczyć z dwóch zasadniczych powodów. Po pierwsze, woda jest odpowiedzialna za dostarczenie składników odżywczych do tkanek i zachowanie odpowiedniego przepływu krwi w organizmie. A odpowiednie nawodnienie sprzyja jednocześnie uniknięciu opuchlizny.

Po drugie, spacer do toalety to ruch. Tymczasem do pobudzenia mięśni nóg, a co za tym idzie samego krwiobiegu, zalecane jest możliwie najczęstsze rozprostowywanie nóg i ich poruszanie. Nie zaszkodzi przy tym wykonywanie, oczywiście w miarę możliwości, w trakcie postoju czy w korytarzu samolotu, ćwiczeń rozciągających.

A wracając do picia, to oprócz wody w przedłużającej się podróży warto sięgnąć również po sok pomidorowy. Czemu akurat ten? Zawiera on potas odpowiedzialny za prawidłową pracę mięśni, które są unieruchomione w czasie podróży.

Długodystansowe podróże są w dzisiejszych czasach standardem. Nie trzeba jednak z nich rezygnować, żeby oszczędzić nogom stresu. Wystarczy wiedzieć, jak zachowywać się w trakcie drogi, a nie musi kończyć się ona zmęczeniem czy, o zgrozo, chorobą.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Kobieta ćwiczy z kettlebell

Kettlebell – ćwiczenia na nogi i pośladki z odważnikami

Kasia Bigos

Ćwiczenia na nogi – nie tylko na maszynach

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Zadbane nogi na lato

Ktoś wymyślił idiotyczne określenie menopauzy jako „przekwitania”. Okropne! Nie dziwię się, że młodsze kobiety się tego boją – mówi Ela Hübner

Podpaska

Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki

Mobbing nie zawsze musi być przejawem złych intencji ze strony sprawcy – mówi Joanna Cur, prawniczka, specjalistka prawa pracy

Billie Eilish

Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Marta Wroniszewska, autorka książki „Tu jest teraz twój dom”/ fot. archiwum prywatne

Marta Wroniszewska: To największy dramat dziecka, kiedy musi opuścić dom rodzinny. Nie wszyscy są w stanie się z tym zmierzyć i mu pomóc

„Być córką i nie zwariować” Katarzyny Miller i Anny Bimer już w sprzedaży. Hello Zdrowie jednym z patronów medialnych

Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Książę Harry na koncercie Vax Live/ fot. GettyImages

„Szczepionkę należy rozdać każdemu i wszędzie” – apelował książę Harry na wielkim koncercie promującym szczepienia na COVID-19

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Magdalena Koleśnik / Sweat/ Gutek Film

Magdalena Koleśnik: Chodzi o to, aby budować swoje plemię, rodzinę z wyboru

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować/fot. iStock

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować

Majówka w pełni. Czas pomyśleć więcej o… seksie

Kobieta

Strach jest wrogiem szczęśliwego życia. Dlaczego się boimy?

Percy Cerutty/fot. James Brian De Largie McArdle/Wikimedia Commons

Percy Cerutty – pionier CrossFitu

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona