Przejdź do treści

5 sprawdzonych sposobów na udany lot samolotem

5 sprawdzonych sposobów na udany lot samolotem
Źródło: www.stocksnap.io | Jordan Sanchez
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
HELLO PIONIERKI: Jak Michalina Wisłocka uczyła Polki seksualności i autoerotyzmu na wiele lat przed znalezieniem punktu „G”
Lekarz miał 6,5 minuty na przyjęcie jednego pacjenta. „Doniosłem sam na siebie”
Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć
Pijesz kawę przed pójściem na zakupy? Wydasz i kupisz więcej
Siostra Bożenna dotkliwie o diecie szpitalnej: „Stan odżywienia 70 proc. pacjentów ulega pogorszeniu podczas hospitalizacji”

Czujesz strach przed lataniem samolotem a czeka cię podróż przez chmury? Wiele z nas ma obawy, w końcu jesteśmy w przestrzeni, nad którą nie mamy kontroli. Dodatkowo, powierzamy swoje losy pilotowi i załodze pokładu. Aby poczuć się bezpiecznie i dolecieć do celu w dobrym, wakacyjnym nastroju, sprawdź jak przygotować się do podróży.  

Istnieją wygodniejsze i bardziej przyjazne człowiekowi środki transportu niż samolot. Brak przestrzeni na nogi, wąskie przejścia utrudniające ruch, klimatyzacja, niskie ciśnienie, suche powietrze w kabinie oraz wątpliwe atrakcje podczas startu i lądowania sprawiają, że gdybyśmy tylko mieli wybór, pewnie wolelibyśmy się teleportować na miejsce przeznaczenia. A przecież to jeszcze nie wszystko – pamiętajmy o zmianie strefy czasowej, która wywołuje prawdziwą rewolucję w naszym organizmie. Na szczęście istnieją metody na uniknięcie dolegliwości pojawiających się w czasie lotu.

Jak najwięcej się ruszaj

…by zapobiec zakrzepicy. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia podróż samolotem dłuższa niż cztery godziny dwu-trzykrotnie zwiększa ryzyko wystąpienia zakrzepów krwi. Wymuszona pozycja siedząca utrudnia bowiem krążenie, a brak wystarczającej ilości płynów dodatkowo zagęszcza krew. Gdy skrzep, który zwykle powstaje w nogach, zaczyna wędrówkę po naszym ciele, robi się niebezpiecznie. Jeśli dotrze do płuc i spowoduje zator płucny, raczej nie ma co liczyć na szczęśliwe zakończenie. Żeby do tego nie dopuścić, trzeba się ruszać! Specjaliści radzą, by w czasie lotu wstawać przynajmniej raz na godzinę i spacerować, a siedząc w fotelu, robić kółka stopami oraz wciskać na przemian pięty i palce stóp w podłogę (można też wypróbować specjalne poduszki do ćwiczeń w samolocie, są dostępne w internecie). Potwierdzone działanie mają poza tym podkolanówki uciskowe, które zmniejszają obrzęki. Jeśli przyjmujesz hormony, dużo palisz, masz nadwagę, żylaki lub jesteś świeżo po zabiegu operacyjnym, należysz do grupy szczególnie zagrożonej powstawaniem zakrzepów. Przed wakacjami zasięgnij więc opinii lekarza – być może zaleci ci zastrzyki z heparyną.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Kobieta w szpitalu

Pij dużo wody i zachowaj higienę

…to chroni przed infekcją. Wbrew obiegowej opinii klimatyzacja w samolocie wcale nie jest wylęgarnią wirusów ani bakterii, bo powietrze non stop czyszczą filtry. Problem stanowi natomiast to, że wilgotność powietrza na pokładzie wynosi zaledwie ok. 20 proc., a nie komfortowe dla człowieka 40–60 proc. W takich warunkach śluzówka nosa błyskawicznie ulega wysuszeniu i słabiej chroni organizm przed chorobotwórczymi drobnoustrojami. To dlatego łatwo złapać np. grypę, jeśli pasażer lecący obok nas jest chory. Pamiętajmy zatem o kilku zasadach. Podczas podróży trzeba dużo pić (byle nie alkohol ani kawę, bo jedno i drugie odwadnia), starać się nie dotykać rękami nosa i oczu, a po skorzystaniu z toalety dokładnie myć ręce. Dobrze mieć też pod ręką płyn antybakteryjny i często go używać (zawsze przed posiłkiem).

Wybierz odpowiednie miejsce

…jeśli cierpisz na chorobę lokomocyjną. Według badań prowadzonych dla NASA przez dr. Jamesa M. Locke’a na chorobę lokomocyjną jest odpornych zaledwie 30 proc. z nas. U reszty podróż powietrzna może wywoływać bóle głowy, mdłości lub wręcz wymioty. A wszystko przez sprzeczne sygnały, które w czasie lotu docierają do mózgu: oczy sugerują, że znajdujemy się ciągle w tym samym miejscu, a błędnik rejestruje ruch. Zanim organizm przystosuje się do nowej sytuacji, może na dobre odechcieć nam się latać… Co oprócz tabletek działa w takim przypadku? „Radzę wykupić miejsce nad skrzydłami, przy oknie, bo wtedy jesteśmy w stanie obserwować ruch samolotu. Tak samo działa patrzenie na horyzont, gdy jedziemy samochodem” – mówi dr Jeffrey Sventek, psycholog i dyrektor Aerospace Medical Association (USA). Osoby mające skłonność do choroby lokomocyjnej nie powinny czytać na pokładzie, pić alkoholu ani jeść ciężkostrawnych potraw. Warto za to jak najwięcej spać, bo wtedy organizm nie „orientuje” się, że coś jest nie tak.

Źródło: www.stocksnap.io | Jordan Sanchez

Żuj gumę i ziewaj

…a unikniesz kłopotów z uszami. Moment startu i lądowania samolotu bywa mało przyjemny ze względu na tworzącą się wtedy różnicę ciśnień w kabinie oraz naszym uchu środkowym. Ta gwałtowna zmiana ciśnienia powoduje obrzęk trąbki Eustachiusza łączącej ucho środkowe z gardłem, przez co powietrze w uchu nie znajduje ujścia. Odczuwamy wtedy ucisk lub ból, czasem bardzo silny. Żeby wyrównać różnicę ciśnień, na ogół wystarczy w chwili wznoszenia się samolotu i podchodzenia przez niego do lądowania żuć gumę, ziewać albo po prostu przełykać ślinę. Sprawdza się również zatykanie nosa i mocne wydmuchiwanie z niego powietrza przy zamkniętych ustach (tzw. próba Valsalvy). Uwaga! Jeśli cierpisz na zapalenie zatok, ucha lub nosa, te sposoby mogą nie wystarczyć, więc przed podróżą skonsultuj się z lekarzem. Specjalista będzie wiedział, co pomoże ci uniknąć dotkliwego bólu. I jeszcze jedno: nie planuj lotu w ciągu 12–48 godzin od momentu nurkowania. Inaczej narazisz się na chorobę dekompresyjną, która jest niebezpieczna dla zdrowia, a nawet życia.

Rozpracuj swój zegar biologiczny

…żeby złagodzić objawy jet lagu. Zaburzenia snu, zmęczenie, rozdrażnienie, kłopoty z żołądkiem, ból głowy, poczucie kompletnego rozbicia – to najczęstsze objawy jet lagu, który pojawia się, gdy zmieniamy strefę czasową. Nasz zegar biologiczny zaprogramowany na pracę w 24-godzinnych cyklach reguluje m.in. sen i metabolizm. Długi lot zaburza funkcjonowanie tego mechanizmu, stąd kłopoty. Nie bez znaczenia jest przy tym kierunek podróży: czujemy się gorzej, gdy lecimy na wschód, bo wtedy skraca nam się doba. Lepiej znosimy lot na zachód, kiedy zyskujemy dodatkowe godziny.

Dziewczyna na lotnisku

Oto, jakie zalecenia dla pasażerów lotów międzykontynentalnych ma Światowa Organizacja Zdrowia:

  • Śpij podczas lotu tyle, ile to możliwe (pomagają nawet krótkie drzemki).
  • Jedz lekkostrawne posiłki przed podróżą i w jej trakcie. Unikaj alkoholu, który nasila objawy jet lagu.
  • Po dotarciu na miejsce staraj się podczas pierwszych nocy spać nieprzerwanie przez co najmniej cztery godziny. Dzięki temu twój zegar wewnętrzny szybciej dostosuje się do nowych warunków.
  • Pozwalaj sobie na drzemki, jeśli czujesz zmęczenie (przydadzą się stopery i opaska na oczy).
  • Kluczowa jest ekspozycja na światło, bo to ono sygnalizuje mózgowi, w jakiej części doby się znajdujemy. Gdy lecisz na zachód, unikaj światła słonecznego rano (warto pamiętać o okularach przeciwsłonecznych), za to jak najwięcej przebywaj na nim po południu. Jeśli twoim celem jest wschód, postępuj odwrotnie, czyli wystawiaj się na słońce rano, a unikaj go po południu.

Podróż samolotem może przebiegać bez przykrych niespodzianek. Wystarczy wiedzieć, co w trakcie lotu dzieje się z naszym organizmem, i odpowiadać na jego potrzeby. Dzięki temu opuścimy pokład pełni energii, w doskonałym nastroju i będziemy gotowi zdobywać świat!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta na plaży

Kurort wprowadza kary za sikanie do morza. Mandaty wyższe niż koszt wakacji!

chłopak i dziewczyna w lesie

„Nie zmieniajmy na siłę partnera, tak samo jak nie chcemy, aby to on zmieniał nas”. Jak poradzić sobie z kryzysem w związku podczas wakacji?

trzy dziewczyny na plaży

3 razy NIE dla leżenia na plaży. To się po prostu nie opłaca!

Zamiast drinków z palemką sączysz syrop przeciwgorączkowy? Dowiedz się, dlaczego chorujesz podczas urlopu

Kobieta

Plaga tajemniczych ukłuć w europejskich klubach nocnych i dyskotekach. Ofiary mają zawroty głowy i tracą przytomność

Kobieta siedzi na moście nad jeziorem

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

Kobieta w namiocie na plaży

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Łukasz Długowski

Łukasz Długowski: Jeśli zabierzesz telefon w najpiękniejsze miejsce na świecie, to jest duża szansa, że tego miejsca w ogóle nie zobaczysz

MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków

Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje

Skąd (tak naprawdę) są twoje pamiątki z wakacji? Ekoaktywistka Kasia Wągrowska to sprawdziła!

Bożena Kowalkowska: przestrzegam przed przeładowaniem dni urlopowych, żeby nie wrócić zmęczonym

Bożena Kowalkowska: przestrzegam przed przeładowaniem dni urlopowych, żeby nie wrócić zmęczonym

podróże w pandemii

Parlament Europejski poparł paszporty szczepionkowe. Będą zależne od rodzaju szczepionki na COVID-19

Kobiety z deskami surfingowymi na plaży

Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19

Globus w dłoni

Nowa lista krajów z zakazem lotów do Polski. Nie ma na niej krajów UE, Strefy Schengen i Ukrainy

Samolot

Od 2 września obowiązuje zakaz lotów z 44 państw do Polski. Z których?

Pasażerowie na lotnisku

Zakaz lotów do Polski. Na liście pojawiły się nowe państwa. Z których krajów możemy nie wrócić z wakacji?

Wakacje w Polsce a koronawirus – pomysły, metody relaksu bez wyjazdu, aktywny wypoczynek z dziećmi

SUP – trening na wodzie. Na czym polega i dlaczego warto spróbować?

Dlaczego mam akceptować to, że nie mogę mieć wymarzonych wakacji? Żal jest zdrowy! – zapewnia psycholog

Plaża, góry, las – jaki kierunek będzie najlepszy dla ciebie?

Kobieta stoi w basenie

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Wakacje za granicą a koronawirus

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×