Przejdź do treści

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Osiem godzin w pracy, jedna w autobusie i kilkanaście minut w sklepie. Wyżęta ścierka idealnie opisuje stan, w który wpadasz po przekroczeniu drzwi domu. Jedyne, na co cię wtedy stać, to leżenie. Masz dość bezproduktywnych popołudni? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii po pracy.

Pokusy są ogromne: kolejny sezon ulubionego serialu, wybaczająca i kojąca kanapa, mięciutka poduszka. Spotkanie z przyjaciółmi? Może w piątek. Sprzątanie? Nie dzisiaj. Rower? W kolejnym wcieleniu. Kończy się na tym, że od poniedziałku do czwartku twoje życie to czysta wegetacja. Jak skutecznie pobudzić się do produktywnych aktywności?

Rusz się

– Gdy ludzie są zmęczeni, ostatnią rzeczą, na którą mają ochotę, jest ruch. Jeżeli jednak jesteś nieaktywny i przemęczony, odrobina ruchu pomoże – mówi Patrick O’Connor z University of Georgia. Wraz ze swoim zespołem zebrał dotychczasowe badania na temat powiązań aktywności fizycznej z poziomem energii. 90 procent z nich wykazało to samo: ludzie o siedzącym trybie życia, którzy rozpoczęli regularne ćwiczenia, odczuwali mniejsze zmęczenie od ludzi niećwiczących. Zwykła aktywność fizyczna okazała się skuteczniejsza nawet od leków stosowanych przy syndromie chronicznego zmęczenia. Po całym dniu intelektualnej harówki nie ma lepszego sposobu na reset niż kilkadziesiąt minut biegu, jazdy na rowerze czy spaceru. To jest tysiąc razy lepsze niż kawa i energetyki razem wzięte. A przy okazji poćwiczysz silną wolę i przełamywanie niechęci.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Postaw na aktywny poranek

Jesteś ambitna i lubisz się rozwijać. Od kilku lat próbujesz się nauczyć nowego języka? Po całym dniu myślenia przed komputerem nie dajesz rady sprawdzić, czy pani w spożywczaku dobrze podliczyła zakupy, a co dopiero obca gramatyka. To nic dziwnego, tak działa organizm. Wykres energii w ciągu dnia jest zmienny. Nasze mózgi są najbardziej produktywne około godziny po przebudzeniu i wczesnym wieczorem. Zamiast więc pędzić do pracy o świcie, jeżeli masz taką możliwość, zostań w domu do południa i popracuj nad swoimi sprawami. W pracy utkniesz do wieczora, ale przecież i tak byłby bezproduktywny. Jeżeli musisz być w biurze od rana, zaplanuj aktywność intelektualną na wczesny wieczór. Nie walcz ze sobą zaraz po powrocie – to i tak nie ma sensu.

Zadbaj o odpowiednie przerwy

W jednej ręce drugie śniadanie, a w drugiej myszka komputerowa? Poranną kawę pijesz, rozmawiając o zbliżających się deadline’ach? To nie jest przerwa. Dobre rozłożenie czasu na odpoczynek w ciągu dnia i odpowiednie wykorzystanie tych kilku chwil sprawi, że z pracy wyjdziesz mniej zmęczony. Pięciopunktowy plan na zdrową przerwę opracowany przez naukowców znajdziesz tutaj. Dlaczego warto go wypróbować? Naukowo potwierdzono, że ludzie, którzy wypoczywali według tych reguł, rzadziej doświadczali bólu głowy, pleców, byli też bardziej zadowoleni z pracy, którą wykonują.

Usuwanie lakieru hybrydowego z paznokci

Zjedz obiad

Dla niektórych obiad w pracy to najbardziej emocjonująca część dnia. Jednak wielu pracusiów uważa, że na dłuższą przerwę nie mają czasu lub są zbyt leniwi, żeby włożyć coś do pudełka na lunch. Po około sześciu godzinach niejedzenia kończą się zasoby glukozy w naszym organizmie. Pojawiają się złość, dekoncentracja i senność. Żeby zyskać energię, organizm zaczyna wykorzystywać tkankę tłuszczową, którą zamienia w kwasy tłuszczowe. Te jednak nie zaspokoją wymagań mózgu, który wciąż potrzebuje glukozy, więc przestaje działać jak trzeba. Po takim wygłodzeniu do domu wrócisz potrójnie wykończony. Więc jeżeli zamierzasz zrobić coś produktywnego po południu, nie zapomnij zjeść obiadu.

Zdrzemnij się

Specjaliści z NASA dowiedli, że zaledwie 26-minutowa drzemka, którą ucięli sobie piloci w kabinie statku, zwiększyła ich czujność o 54 procent, a o 34 procent ich wydajność pracy. Jednak jest jedna ważna zasada, której w przypadku regenerującej drzemki złamać nie można – jej długość. Żeby była skuteczna, nie powinna trwać dłużej niż 30 minut. Po tym czasie nasze mózgi wchodzą w głęboką fazę snu, a rozbudzenie ich jest czasochłonne i zabiera dużo energii. A chodzi przecież o to, żeby tę energię zyskać.

Realnie planuj

Zanim zaczniesz snuć plany na przyszły tydzień i myślami wybiegać w kierunku tysiąca produktywnych rzeczy, które zrobisz – cofnij się na chwilę do podstawówki, na lekcję dodawania. Dodaj do siebie osiem godzin pracy, około godzinę na dojazdy i klasyczne osiem godzin snu. Z doby zostaje już tylko siedem. Odejmij od tego czas na posiłki, zakupy i chwilę odpoczynku. Zostały ochłapy. Nie możesz więc zakładać, że po pracy wyjdziesz na kawę z przyjaciółmi, przygotujesz wspaniałą kolację i jeszcze zdążysz przysiąść do swoich spraw. Zbyt duże wymagania wobec siebie, których nie uda się zrealizować, będą rodzić frustrację i niechęć.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

"Nie możesz tego nosić. To zbyt odkrywające i rozpraszające" - usłyszała od pracodawcy. Internauci stają w obronie dziewczyny / screen TikTok

„Nie możesz tego nosić. To zbyt odkrywające i rozpraszające” – usłyszała od pracodawcy. Internauci stają w obronie dziewczyny

kobieta w pracy

5 podstępnych odciągaczy uwagi. Zdemaskuj je i spróbuj wyeliminować

„Żeby pojawiło się wypalenie, wcześniej musiał wybuchnąć pożar. Wypalenie, depresja i zmęczenie to nie synonimy” – mówi Paulina Koszut

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Praca zdalna po pandemii / unsplash

Pracodawca nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej. Zmiany w Kodeksie pracy po pandemii koronawirusa

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Science Zen / mat. pras.

Czas na realne zmiany. Trudna sytuacja młodych doktorantów w Polsce

„Nie ma co tęsknić za biurowym fotelem, praca zdalna może działać na naszą korzyść” – przekonuje fizjoterapeuta Sebastian Król

Jak wyłączyć się z trybu „praca” i przełączyć w tryb odpoczynku? Podpowiadamy

Oczyszczanie szałwią białą

Oczyszczanie szałwią białą – właściwości lecznicze kadzidła

zmęczenie w pracy

Wypalenie zawodowe? Podpowiadamy, jak znów zapalić się do pracy

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Dopiero poniedziałek, a Ty już w niedoczasie? Znów się spóźniłaś? Poznaj receptę na „wow” wrażenie

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

„Mama na cały etat”. Nowa funkcjonalność na LinkedIn ma pomóc w walce z dyskryminacją na rynku pracy

Zdrowie psychiczne i emocjonalne w pracy. Hello Zdrowie patronem kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek

Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek w pracy. Nie tylko biuro, ale też kuchnia i kantyna

wypalenie zawodowe

Natalia Sarata: Sformułowanie „znajdź to, co kochasz, a nie przepracujesz ani jednego dnia” uważam za jedno z większych oszukaństw naszych czasów

Adam Lewanowicz

Jak radzić sobie z toksyczną relacją w pracy? „Trzeba stawiać granice od samego początku” [WIDEO]

×