Przejdź do treści

Zastanawiasz się, czy skorzystać z pomocy trenera personalnego? Oto 5 argumentów „za”

Źródło: Gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Treningi personalne są bardzo popularne. Mimo to pojawia się wiele pytań i wątpliwości, bo nie każdy wie, na czym taki trening polega i czego powinien oczekiwać czy też wymagać. Postaram się nieco rozjaśnić temat.

Być może sama zadałaś sobie kiedyś pytanie: „Po co mi trener personalny? Czy robi coś, czego nie mogę zrobić sam?”. Otóż przede wszystkim trener to osoba wyedukowana, mająca niezbędny zasób wiedzy, który pozwoli osiągnąć twój wymarzony cel w możliwie jak najszybszy i bezpieczny sposób. Współpraca z trenerem personalnym daje mnóstwo korzyści. Oto – według mnie – najważniejsze z nich.

Po pierwsze: wiedza

I to wiedza zarówno w zakresie wyboru odpowiedniego treningu, jak i odpowiedniego odżywiania. Na podstawie twoich preferencji i obranego przez ciebie celu trener personalny dobiera trening o odpowiedniej intensywności i objętości. Bierze także pod uwagę aktualny stopień wytrenowania podopiecznego, jego możliwości wysiłkowe, stan zdrowia oraz ustala częstotliwość zajęć w tygodniu. To naprawdę ułatwia i porządkuje wiele rzeczy.

Na podstawie swojego doświadczenia oraz wiedzy trener ułoży ci idealnie skomponowaną dietę i suplementację z odpowiednim dostarczeniem do organizmu białka, tłuszczów, węglowodanów i sumy kalorii. W każdym przypadku jest to spersonalizowana dieta, która jest zależna od celu, stopnia aktywności fizycznej i zdrowia podopiecznego. Istnieje wiele czynników, które mogą negatywnie wpływać na twoje zdrowie albo powodować brak postępów w treningu czy odchudzaniu. Np. ćwiczysz siłowo, nie masz insulinooporności, potrzebujesz więcej węglowodanów. W stanie zwiększonej insulinooporności nadmierna podaż węglowodanów może uniemożliwić ci odchudzanie. Masz tego świadomość? Trener powinien ci o tym powiedzieć, wysłać na badanie krzywej cukrowej i insulinowej przed ułożeniem diety. To tylko jeden z przykładów. Naprawdę większość osób, które chcą skutecznie trenować, nie ma wystarczającej wiedzy, by samodzielnie ustawić efektywny plan treningowy. I tu z pomocą przychodzi trener personalny.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Jak bezpiecznie trenować?

Po drugie: bezpieczeństwo

Masz problemy ortopedyczne, choroby sercowo-naczyniowe? Chcesz trenować w ciąży? Podczas wykonywania ćwiczeń zawsze trzeba mieć świadomość utrzymywania prawidłowej sylwetki oraz pewność bezpieczeństwa wykonywanego ćwiczenia. To właśnie trener personalny ma zadbać o to, by trening był nie tylko skuteczny, ale też bezpieczny. Sporo osób – zupełnie nieświadomie – trenując nieumiejętnie na własną rękę, po prostu robi sobie krzywdę.

Stresujesz się? Poćwicz!

Po trzecie: motywacja i wsparcie

Trener inspiruje, podpowiada, wyznacza krótkoterminowe cele i jest z tobą w momentach zwątpienia. Mówi o własnych doświadczeniach, opiera się na przykładach innych podopiecznych. Dostajesz bezpośrednią wiedzę, jak sobie z tym radzić w trakcie kryzysu. Nawet najbardziej zmotywowani czasem potrzebują wsparcia!

Bardzo często z racji długości współpracy relacja podopiecznego z trenerem się zacieśnia.
Tworzy się więź, która sprawia, że treningi przebiegają w przyjaznej atmosferze, a po ich zakończeniu wyraźnie poprawia się nastrój. Według moich statystyk po zakończonym treningu podopieczni zgłaszają wzrost energii i poprawę nastroju średnio o 2–3 pkt w skali do 10.

Po czwarte: urozmaicenie ćwiczeń

Być może czasem brakuje ci pomysłu na trening, może nie wiesz, od czego zacząć? Wkrada się monotonia i w związku z tym brak chęci na trening? Z trenerem każdy trening jest inny. Masz gwarancję zmienności ćwiczeń i przyjemności z ich realizacji. Nawet nie zdajesz sobie sprawy, ile jest ćwiczeń, które będą dla ciebie wyzwaniem, a które bazują tylko na dźwiganiu ciężaru swojego ciała. Ćwiczenia na maszynach, ciężarach wolnych i bez nich. Możliwości są setki!

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Po piąte: okresowe testy kontrolne

Trener jest jak kapitan statku. Zbiera informacje zwrotne z przeprowadzanych testów fizycznych, funkcjonalnych i pomiarów kontrolnych ciała. Pokazuje ci wymiernie wyniki – czy dana dieta i trening przynoszą właściwe efekty. Masz poczucie, że wszystko jest pod kontrolą.

Trener daje ci „know how”, ale cała reszta zależy od ciebie. Ważne jest trzymanie diety, ilość czasu spędzonego na treningach, realizowanie założeń trenera. I współpraca! Ale by ta się układała, trenera trzeba najpierw trafnie wybrać. Jak? W mojej ocenie edukacja, chęć stałego szkolenia się, liczba podopiecznych i osiągane z nimi rezultaty są najlepszym miernikiem jego warsztatu pracy. A dobrze wybrany trener to naprawdę już połowa sukcesu!

Marcjan Piotrowski doświadczony trener IFBB. Trener medyczny. Doradca żywieniowy. Magister wychowania fizycznego, osobisty trener personalny. Trener, instruktor pływania. Pasjonat sportu, zdrowia i zdrowego żywienia. Na co dzień pomaga swoim podopiecznym poprawić sylwetkę, możliwości wysiłkowe, odzyskać zdrowie i sprawność po kontuzji. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pompki damskie: technika, efekty, przeciwwskazania. Sprawdź, czy to ćwiczenie dla ciebie!

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Kobieta leży na kanapie i ćwiczy

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Jane Fonda była kiedyś instruktorką fitness. Dziś, mając 85 lat, nadal jest w świetnej formie. Wiemy dlaczego

Ćwiczenia z ciężarkami. Jak ćwiczyć z hantlami?

Brazylijskie jiu-jitsu – twój sposób na skuteczną ochronę. Korzyści z trenowania BJJ

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Kobieta i ćwiczenia na smukłe ramiona

Ćwiczenia na smukłe ramiona. Jakie ćwiczenia na „pelikany”?

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu!  / AdobeStock

Stepper. Niesamowite efekty z pomocą małego przyrządu! 

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

Capoeira – sztuka walki bez…walki. Jak przygotować się do treningu?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Czym jest trening split i kiedy warto go wprowadzić do swojego kalendarza?

W dzieciństwie Morit Summers nienawidziła swojego ciała, teraz jest popularną trenerką. "Ludzie chcą być zdrowi i silni, nie chcą mieć obsesji na punkcie utraty wagi" / Instagram

W dzieciństwie Morit Summers nienawidziła swojego ciała, teraz jest popularną trenerką. „Ludzie chcą być zdrowi i silni, nie chcą mieć obsesji na punkcie utraty wagi”

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

Kobieta leży na macie na siłowni

„Cierpiałam na bezsenność, ale miałam sześciopak na brzuchu niczym J.Lo”. Trenerka personalna mówi stop kulturze „wystarczy się zorganizować”

Kobieta ćwiczy w parku

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Rumba – na czym polega ten taniec? Jak wpływa na sylwetkę?

Trening EMS – na czym polega? Elektrostymulacja czy siłownia? 

Kobieta

Ćwiczenia w domu – jaki trening w domu wybrać?

„Ważny jest ruch, ale równie istotne jest to, jaki on pozostawia w nas ślad”. O Metodzie Feldenkraisa i edukacji ruchowej jako drogi do samopoznania mówi Marta Górna-Wiszniewska

×