Przejdź do treści

Zastanawiasz się, czy skorzystać z pomocy trenera personalnego? Oto 5 argumentów „za”

Źródło: Gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”
Tel Awiw
Sukces szczepień w Izraelu. Koniec z noszeniem masek na zewnątrz, szkoły ponownie otwarte
Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Treningi personalne są bardzo popularne. Mimo to pojawia się wiele pytań i wątpliwości, bo nie każdy wie, na czym taki trening polega i czego powinien oczekiwać czy też wymagać. Postaram się nieco rozjaśnić temat.

Być może sama zadałaś sobie kiedyś pytanie: „Po co mi trener personalny? Czy robi coś, czego nie mogę zrobić sam?”. Otóż przede wszystkim trener to osoba wyedukowana, mająca niezbędny zasób wiedzy, który pozwoli osiągnąć twój wymarzony cel w możliwie jak najszybszy i bezpieczny sposób. Współpraca z trenerem personalnym daje mnóstwo korzyści. Oto – według mnie – najważniejsze z nich.

Po pierwsze: wiedza

I to wiedza zarówno w zakresie wyboru odpowiedniego treningu, jak i odpowiedniego odżywiania. Na podstawie twoich preferencji i obranego przez ciebie celu trener personalny dobiera trening o odpowiedniej intensywności i objętości. Bierze także pod uwagę aktualny stopień wytrenowania podopiecznego, jego możliwości wysiłkowe, stan zdrowia oraz ustala częstotliwość zajęć w tygodniu. To naprawdę ułatwia i porządkuje wiele rzeczy.

Na podstawie swojego doświadczenia oraz wiedzy trener ułoży ci idealnie skomponowaną dietę i suplementację z odpowiednim dostarczeniem do organizmu białka, tłuszczów, węglowodanów i sumy kalorii. W każdym przypadku jest to spersonalizowana dieta, która jest zależna od celu, stopnia aktywności fizycznej i zdrowia podopiecznego. Istnieje wiele czynników, które mogą negatywnie wpływać na twoje zdrowie albo powodować brak postępów w treningu czy odchudzaniu. Np. ćwiczysz siłowo, nie masz insulinooporności, potrzebujesz więcej węglowodanów. W stanie zwiększonej insulinooporności nadmierna podaż węglowodanów może uniemożliwić ci odchudzanie. Masz tego świadomość? Trener powinien ci o tym powiedzieć, wysłać na badanie krzywej cukrowej i insulinowej przed ułożeniem diety. To tylko jeden z przykładów. Naprawdę większość osób, które chcą skutecznie trenować, nie ma wystarczającej wiedzy, by samodzielnie ustawić efektywny plan treningowy. I tu z pomocą przychodzi trener personalny.

Jak bezpiecznie trenować?

Po drugie: bezpieczeństwo

Masz problemy ortopedyczne, choroby sercowo-naczyniowe? Chcesz trenować w ciąży? Podczas wykonywania ćwiczeń zawsze trzeba mieć świadomość utrzymywania prawidłowej sylwetki oraz pewność bezpieczeństwa wykonywanego ćwiczenia. To właśnie trener personalny ma zadbać o to, by trening był nie tylko skuteczny, ale też bezpieczny. Sporo osób – zupełnie nieświadomie – trenując nieumiejętnie na własną rękę, po prostu robi sobie krzywdę.

Trener personalny – warto się zdecydować?

Stresujesz się? Poćwicz!

Po trzecie: motywacja i wsparcie

Trener inspiruje, podpowiada, wyznacza krótkoterminowe cele i jest z tobą w momentach zwątpienia. Mówi o własnych doświadczeniach, opiera się na przykładach innych podopiecznych. Dostajesz bezpośrednią wiedzę, jak sobie z tym radzić w trakcie kryzysu. Nawet najbardziej zmotywowani czasem potrzebują wsparcia!

Bardzo często z racji długości współpracy relacja podopiecznego z trenerem się zacieśnia.
Tworzy się więź, która sprawia, że treningi przebiegają w przyjaznej atmosferze, a po ich zakończeniu wyraźnie poprawia się nastrój. Według moich statystyk po zakończonym treningu podopieczni zgłaszają wzrost energii i poprawę nastroju średnio o 2–3 pkt w skali do 10.

Po czwarte: urozmaicenie ćwiczeń

Być może czasem brakuje ci pomysłu na trening, może nie wiesz, od czego zacząć? Wkrada się monotonia i w związku z tym brak chęci na trening? Z trenerem każdy trening jest inny. Masz gwarancję zmienności ćwiczeń i przyjemności z ich realizacji. Nawet nie zdajesz sobie sprawy, ile jest ćwiczeń, które będą dla ciebie wyzwaniem, a które bazują tylko na dźwiganiu ciężaru swojego ciała. Ćwiczenia na maszynach, ciężarach wolnych i bez nich. Możliwości są setki!

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Po piąte: okresowe testy kontrolne

Trener jest jak kapitan statku. Zbiera informacje zwrotne z przeprowadzanych testów fizycznych, funkcjonalnych i pomiarów kontrolnych ciała. Pokazuje ci wymiernie wyniki – czy dana dieta i trening przynoszą właściwe efekty. Masz poczucie, że wszystko jest pod kontrolą.

Trener daje ci „know how”, ale cała reszta zależy od ciebie. Ważne jest trzymanie diety, ilość czasu spędzonego na treningach, realizowanie założeń trenera. I współpraca! Ale by ta się układała, trenera trzeba najpierw trafnie wybrać. Jak? W mojej ocenie edukacja, chęć stałego szkolenia się, liczba podopiecznych i osiągane z nimi rezultaty są najlepszym miernikiem jego warsztatu pracy. A dobrze wybrany trener to naprawdę już połowa sukcesu!

Marcjan Piotrowski doświadczony trener IFBB. Trener medyczny. Doradca żywieniowy. Magister wychowania fizycznego, osobisty trener personalny. Trener, instruktor pływania. Pasjonat sportu, zdrowia i zdrowego żywienia. Na co dzień pomaga swoim podopiecznym poprawić sylwetkę, możliwości wysiłkowe, odzyskać zdrowie i sprawność po kontuzji. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Iga Majewska - Warsaw Pilates

„Jako babcia chcę chodzić po górach i jeździć rowerem, więc pilates traktuję jako inwestycję w przyszłość” – mówi Iga Majewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Joga hormonalna – sposób na równowagę

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność