Przejdź do treści

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

Kobieta podczas treningu
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Aranda de Duero
Hiszpańskie miasto obwieszcza, że jest pierwszym, które pokonało pandemię COVID-19
Kobieta wyciera szklankę ścierką
Mama Chemik: bakterie, grzyby i wirusy kolonizują nasze gąbki w zastraszającym tempie, a my często nie jesteśmy tego nawet świadomi
pielęgniarka
Co zobaczysz, gdy wpiszesz słowo ‘pielęgniarka” w wyszukiwarkę grafiki Google? „Szału nie ma. Zaproszenie do burdelu” – kwituje Mateusz Sieradzan
szcześliwa dziewczyna w pandemii
Ludzie szczęśliwi chętniej stosują się do obostrzeń – wynika z analizy zachowań społecznych w pandemii
Dagmara Seliga
Dagmara Seliga: Syndrom oszusta częściej dotyka kobiety. Żyją w ciągłym lęku

„Ból powoli przechodzi”, „przecież nic poważnego się nie stało”, „rozchodzi się”. Urazy zdarzają się na porządku dziennym, nie tylko osobom trenującym. A to źle staniemy, poślizgniemy się na śliskiej posadzce, albo coś nam „strzeli” przy podnoszeniu ciężkiej paczki. Często jednak to bagatelizujemy. Czy wiesz, że nieleczona kontuzja może znacząco wydłużyć proces powrotu do zdrowia oraz zwiększać ryzyko odnowienia się urazu?

W okresie letnim kontuzje zdarzają się zdecydowanie częściej. To zrozumiałe, bo wiele z nas przygotowuje się do sezonu bikini lub w ostatniej chwili chce zrzucić kilka kilogramów przed weselem. Rozpoczynamy ciężkie treningi, tak, jakbyśmy od urodzenia biegały i ćwiczyły. A to błąd, bo przy nadmiernym wysiłku dochodzi do zburzenia równowagi kwasowo-zasadowej. W konsekwencji najpierw odczuwamy tzw. „zakwasy”, a następnie, nie zwalniając tempa możemy ulec kontuzji. 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Czy zastanawialiście się kiedyś czym grozi zbagatelizowana i nieleczona kontuzja? 🤔⠀ ————⠀ ❌Przede wszystkim aparat ruchu w miejscu urazu tworzy obronny wzorzec ruchowy, który z czasem może zostać utrwalony jako właściwy i prowadzić do kolejnych niekorzystnych zmian.⠀ ❌Warto pamiętać też, że suma małych, pojedynczych urazów jest wysokim czynnikiem ryzyka pojawienia się kontuzji poważnej, wymagającej dłuższego leczenia a nawet interwencji medycznej.⠀ ❌Niezdiagnozowana i nieleczona kontuzja znacząco wydłuża proces powrotu do zdrowia oraz zwiększa ryzyko odnowienia się urazu.⠀ ✅Dlatego zachęcamy do konsultacji u naszych fizjoterapeutów i ortopedów, którzy profesjonalnie zdiagnozują Wasz problem i pomogą w powrocie do pełnej sprawności. 💪🏻🏆⠀ ————⠀ VITALIFE 🏥⠀ 📍Zwierzyniecka 32/40, Poznań⠀ ————⠀ Zapraszamy do rejestracji: 📞530 155 165⠀ Do zobaczenia w VITALIFE!⠀ ————⠀ #kontuzja #uraz #fizjoterapia #fizjoterapiasportowa #ortopedia #bieganie #sport #physiotherapy #poznań #poznan #zdrowystylzycia #zdrowie #health #lekarz #kneeinjury #sportgirl #sportlife #healthylifestyle #medycyna #czywieszze #jezyce

Post udostępniony przez VITALIFE Poznań (@vitalife_poznan)

Jak dochodzi do kontuzji?

Kontuzją nazywamy mechaniczny uraz jakiejś części ciała, powodując jej częściową, bądź pełną niesprawność. Może dotyczyć narządów, mięśni, stawów, nerwów. Powoduje dolegliwości bólowe, które przeszkadzają nam w codziennym funkcjonowaniu, a także w trakcie treningu lub innej aktywności fizycznej. Do kontuzji najczęściej dochodzi podczas regularnie powtarzanego ruchu poszczególnej części ciała w sposób nieprawidłowy. Może być to przysiad sięgając po torbę z zakupami. Może być to jazda na rowerze do sklepu. A także zbyt duży ciężar podczas ćwiczeń.

Czym grozi nieleczona kontuzja?

Aparat ruchu w miejscu urazu tworzy obronny wzorzec ruchowy, który z czasem może zostać utrwalony jako właściwy i prowadzić do kolejnych niekorzystnych zmian. Warto pamiętać, że suma małych, pojedynczych urazów jest wysokim czynnikiem ryzyka pojawienia się kontuzji poważnej, wymagającej dłuższego leczenia a nawet interwencji medycznej. Niezdiagnozowana i nieleczona kontuzja znacząco wydłuża proces powrotu do zdrowia oraz zwiększa ryzyko odnowienia się urazu.⠀

@VITALIFE na swoim profilu na Instagramie
Gosia Włodarczyk

Kontuzja podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Ból sam nie zniknie, a jeszcze bardziej się nasili. Kontuzja podczas treningu najczęściej pojawia się, gdy technika kuleje, albo chcemy coś za szybko zrobić, lub dla ciała to zbyt duży wysiłek. Czasem to po prostu przypadek: źle staniesz, źle skoczysz. Nie ignoruj bólu. Nie jest on normą wpisaną w trening.

Tendencją, którą można zaobserwować wśród pacjentów jest to, że często wspominają oni o zmęczeniu. Okazuje się, że aktywność była zbyt intensywna, mieli zbyt krótkie przerwy, tzw. „ostatnie powtórzenie”, był brak skupienia przez stres, towarzyszyły inne emocje w ciągu dnia. Te wszystkie czynniki spowodowały, że wszystkie procesy w organizmie nie funkcjonowały w sposób prawidłowy, a szczególnie ośrodkowy układ nerwowy i doszło do urazu.

fizjoterapeutka Monika Gajdzińska

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hantle - jak ćwiczyć z hantlami w domu?

Hantle – ćwiczenia z hantlami w domu. Jakie hantle kupić?

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Trening na świeżym powietrzu

Kiedy trenować: rano czy wieczorem? Na czczo czy po posiłku?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu