Przejdź do treści

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

Hinterhaus Productions/Gettyimages
Hinterhaus Productions/Gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Pierwszy raz na siłowni boli. A raczej kolejne dni po treningu. Jest też wiele obaw związanych z nowym miejscem. Początkowy brak kondycji to jedno. Motywacja i nasze nastawienie to drugie. Jak przeżyć pierwszą godzinę ćwiczeń, by za dwa dni wrócić z uśmiechem na ustach? Fizjoterapeutka tłumaczy.

Maja z „Okiem fizjoterapeuty” jest fizjoterapeutką, która (jak sama o sobie pisze) „naprawia ludzi i doskonali rzeczy”. Jest też za racjonalnym podejściem do aktywności fizycznej oraz za ciałopozytywnością. Jej konto na Instagramie obserwuje już ponad 3 tys. osób.

W swoim ostatnim poście ekspertka opisała kilka zasad, którymi każda z nas powinna się kierować podczas pierwszego dnia na siłowni.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

PIERWSZY RAZ NA SIŁOWNI? 1. Nie wymagaj od siebie za dużo. Stres w nowych miejscach jest normalny. Nie świadczy o Twoim byciu gorszym czy jakimś upośledzeniu. Zaakceptuj, że się pojawia. Z czasem będzie się zmniejszał aż zniknie 🙂 Za pierwszym razem na siłowni możesz spędzić tylko 15 min – wejść, pozwiedzać, oswoić się z nowym miejscem, wrzucić motywujące zdjęcie na IG 😉 bez presji, że coś MUSISZ. 2. Ja zawsze zachęcam ze skorzystania z usług trenera personalnego albo zajęć grupowych jeśli nie masz kompletnie żadnego doświadczenia. Jednak jeśli z jakiś przyczyn nie możesz/nie chcesz tego zrobić to nie znaczy, że wizyta na siłowni będzie bez sensu. Jeśli na początku nie wiesz co robić możesz skorzystać z maszyn cardio. One pozwalają na to, żeby ,,coś robić” a jednocześnie móc się rozejrzeć i oswoić z nowym otoczeniem. Posprawdzać co gdzie stoi, jak inni ćwiczą. A nie wymagają znajomości techniki. Przy okazji można też posłuchać muzyki, która zmniejszy Wam stres albo odwrócić uwagę… oglądając serial (rowerek do tego jest ok 😉 ). 3. Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć jakąś partię mięśni siłowo to kolejnym krokiem jest skorzystanie z maszyn. Maszyny nie są najlepszą formą treningu, ale dla osób początkujących, które trenują dla zdrowia będą ok. Wymuszają mniej więcej prawidłowy tor ruchu i ustawienie ciała. Jeśli nie wiesz jak użyć maszyny to na prawie każdej siłowni jest trener albo asystent, który powinien Ci to wytłumaczyć za darmo 🙂 od biedy można też sprawdzić na YT. Jeśli zastanawiasz się od jakiej partii można zacząć – ja polecam ze względów zdrowotnych zacząć od tych mięśni, które mogą pomóc się Wam pozbyć jakiś dolegliwości jeśli je macie. Jeśli jesteście kompletnie zdrowi to ćwiczenie mięśni pośladków, ,,górnych” i ,,dolnych” pleców oraz tułowia są zawsze przydatne 🙂 4. Warto też korzystać z zajęć grupowych. 5. Zaakceptuj gorsze dni. Życie to nie IG. Będą dni kiedy będziecie się gorzej czuć – wtedy warto posłuchać swojego ciała i trochę odpuścić. A będą dni kiedy Wasz nastrój będzie także przebywanie na siłowni będzie dla Was ciężkie – warto wychodzić ze swojej ,,strefy komfortu”, ale nie kosztem utraty radości z ruchu.

Post udostępniony przez Maja (@okiemfizjoterapeuty)

kobieta na siłowni

Siłownia – jak powinien wyglądać nasz pierwszy raz?

1. Nie wymagaj od siebie za dużo. Stres w nowych miejscach jest normalny. Nie świadczy o Twoim byciu gorszym czy jakimś upośledzeniu. Zaakceptuj, że się pojawia. Z czasem będzie się zmniejszał aż zniknie. Za pierwszym razem na siłowni możesz spędzić tylko 15 min – wejść, pozwiedzać, oswoić się z nowym miejscem, wrzucić motywujące zdjęcie na IG. Bez presji, że coś MUSISZ.

2. Ja zawsze zachęcam ze skorzystania z usług trenera personalnego albo zajęć grupowych jeśli nie masz kompletnie żadnego doświadczenia. Jednak jeśli z jakiś przyczyn nie możesz/nie chcesz tego zrobić to nie znaczy, że wizyta na siłowni będzie bez sensu. Jeśli na początku nie wiesz co robić, możesz skorzystać z maszyn cardio.
One pozwalają na to, żeby ,,coś robić”, a jednocześnie móc się rozejrzeć i oswoić z nowym otoczeniem. Posprawdzać co gdzie stoi, jak inni ćwiczą. A nie wymagają znajomości techniki. Przy okazji można też posłuchać muzyki, która zmniejszy Wam stres albo odwrócić uwagę… oglądając serial (rowerek do tego jest ok).

3. Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć jakąś partię mięśni siłowo to kolejnym krokiem jest skorzystanie z maszyn. Maszyny nie są najlepszą formą treningu, ale dla osób początkujących, które trenują dla zdrowia będą ok. Wymuszają mniej więcej prawidłowy tor ruchu i ustawienie ciała. Jeśli nie wiesz jak użyć maszyny to na prawie każdej siłowni jest trener albo asystent, który powinien Ci to wytłumaczyć za darmo, od biedy można też sprawdzić na YT.
Jeśli zastanawiasz się od jakiej partii można zacząć – ja polecam ze względów zdrowotnych zacząć od tych mięśni, które mogą pomóc się Wam pozbyć jakiś dolegliwości jeśli je macie. Jeśli jesteście kompletnie zdrowi to ćwiczenie mięśni pośladków, ,,górnych” i ,,dolnych” pleców oraz tułowia są zawsze przydatne.

4. Warto też korzystać z zajęć grupowych.

5. Zaakceptuj gorsze dni. Życie to nie IG. Będą dni kiedy będziecie się gorzej czuć – wtedy warto posłuchać swojego ciała i trochę odpuścić. A będą dni kiedy Wasz nastrój będzie także przebywanie na siłowni będzie dla Was ciężkie – warto wychodzić ze swojej ,,strefy komfortu”, ale nie kosztem utraty radości z ruchu – pisze fizjoterapeutka na Instagramie.

Siłownia – plusy i minusy

Do tej pory zastanawiałaś się, czy siłownia jest dla ciebie? Ćwiczenia na maszynach oraz te z podnoszeniem ciężarów mają swoje plusy i minusy. Zaczynając od tych dobrych stron, na sali zawsze jest instruktor, który wie jak korzystać z urządzeń. Wielu z nich pokazuje ćwiczenia oraz zwraca uwagę na błędy popełniane przez nas na samym początku. Chodzi tutaj o garbienie się czy odpowiednie ustawienie ciała przy wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń. Na siłowni rodzą się też nowe przyjaźnie, a jak wiadomo – wielu z nas lepiej ćwiczy się, gdy druga osoba motywuje.

Minusy? Siłownia może się znudzić. Na maszynach musisz bowiem wykonywać te same ćwiczenia po kilka, kilkanaście razy. I tak kilka razy w tygodniu. Czasami nie pomaga nawet ulubiona muzyka na słuchawkach czy żarty koleżanki, która ćwiczy na przyrządzie obok.

Nie mówimy siłowni „nie”. Każda z nas jest przecież inna, więc powinnyśmy wybierać takie formy aktywności, jakie chcemy. Jesteś zdecydowana? Pamiętaj o zasadach fizjoterapeutki!

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać