Przejdź do treści

Gimnastyka języka. Ćwicz, by mówić sprawnie

młoda kobieta
Gimnastyka języka/Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem
Zabawki
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”
Kobieta
Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Za chwilę masz zrobić prezentację przed ważną dla ciebie grupą osób. Ale jak to zrobić, gdy pojawia się problem z oddechem, dykcją, słowa więdną w ustach? Najpierw trzeba wyćwiczyć się w mówieniu tak, by ludzie chcieli słuchać. Czyli trenować aparat mowy!

Wystarczy regularnie wykonywać proste ćwiczenia, by z dnia na dzień być – przynajmniej technicznie – coraz lepszym mówcą. Przydaje się to nie tylko w czasie wystąpień publicznych, ale zawsze, gdy chcemy, by ktoś słuchał nas z uwagą i z przyjemnością. Ćwiczenia te można wykonywać w różnych miejscach: w domu, w samochodzie, pod prysznica lub w czasie kąpieli albo nawet na spacerze. W tym ostatnim przypadku trzeba być czujnym i kolejne ruchy wykonywać dyskretnie, bo – powiedzmy to wprost ‒ niektóre ćwiczenia mogą przyciągać uwagę obserwatorów

Ćwiczenia języka – Gar, gor, ger, gur, gyr…

Przez kilkadziesiąt sekund warto powtarzać zbitki wyrazowe, które rozgrzewają aparat mowy. Do niektórych należą:

Gar, Gor, Ger, Gur, Gyr
Czy tata czyta cytaty Tacyta?
Przaśni Przasnyszanie posprzeczali się o suchą szosę
Lojalna Jola nie alienuje się

Rozgrzani? Idziemy dalej.

Uśmiechaj się jednym kącikiem ust

Zapomnij na chwilę o uśmiechach z reklam past do zębów. Spróbuj uśmiechnąć się bez odsłaniania zębów, odsłaniając delikatnie czerwień wargową. Po chwili spróbuj uśmiechnąć się tylko jednym kącikiem ust. Niech tylko jeden kącik powędruje w górę, a drugi niech spróbuje pozostać nienaruszony. Na początku na pewno nie będzie to łatwe. W tym ćwiczeniu nie chodzi o to, żeby od razu wykonywać je perfekcyjnie. Po kilku próbach poczujemy, że dolna część naszej twarzy jest coraz sprawniejsza.

Ćwiczenia języka – zrób dzióbek

Tak, chodzi dokładnie o ten sam dzióbek, który kojarzymy ze zdjęciem typu selfie. Spróbujmy jednak popularny dzióbek robić naprzemiennie z uśmiechem. Robienie dzióbka, przerwa, ponowny dzióbek, znowu chwila przerwy. W ten sposób też trenujemy nasz aparat mowy.

Zabaw się w bezzębnego dziadka

Nazwa tego ćwiczenia może wzbudzać śmiech, ale chodzi w nim o poważną i skuteczną rozgrzewkę dla ust. Na początek otwieramy usta, ale w taki sposób, żeby nie pokazać zębów. Otwarte usta trzymamy w ten sposób przez kilka chwil, przypominając bezzębnego staruszka. Potem zaczynamy powoli odsłaniać zęby: najpierw górne, potem dolne – robimy to bardzo powoli i w taki sposób, żeby górna i dolna warga przypominały kurtynę w teatrze, za którą odsłaniają się zęby. Warto przypominać sobie wtedy o porównaniu z teatralną kurtyną, żeby zębów nie pokazywać za szybko i żeby próbować maksymalnie kontrolować to, co dzieje się z wargami. Żeby wszystko móc na bieżąco obserwować, to ćwiczenie najlepiej jest wykonywać przed lustrem.

Ćwiczenia języka – zrób nitkę z ust

W ramach tego ćwiczenia chowamy czerwień wargową za skórą otaczającą usta i z tak ułożoną dolną częścią twarzy znów próbujemy się uśmiechać: najpierw dwoma kącikami ust, a potem naprzemiennie lewym i prawym. Warto uważać, żeby czerwień wargowa nie była odsłaniana, tylko żeby zbliżała się do zębów.

Prychnij sobie!

Chodzi o prychnięcie przypominające to, co robi koń, na pełnym luzie, żeby aparat mowy był zrelaksowany. Niech prychnięcie nie kończy się po sekundzie i potrwa co najmniej kilka sekund. Najlepiej, żeby było ono formą relaksu dla ust po serii ćwiczeń, rozluźniało je, a jednocześnie było kolejnym, lekkim sprawdzianem naszej kontroli nad tym, co dzieje się z naszym aparatem mowy.

Jak często trzeba powtarzać te ćwiczenia? Każde z nich pięć razy, w jednej serii dziennie. Logopedzi obiecują, że poczujemy, jak dolna część naszej twarzy szybko będzie rozgrzana. Skutek? Po jakimś czasie poczujecie, że mówi wam się łatwiej, nie zacinacie się, jesteście artykulacyjnie sprawniejsi. I dlatego lepiej się was słucha, oczywiście pod warunkiem, że mówicie nie tylko sprawnie, ale też z sensem…

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Iga Majewska - Warsaw Pilates

„Jako babcia chcę chodzić po górach i jeździć rowerem, więc pilates traktuję jako inwestycję w przyszłość” – mówi Iga Majewska

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Gimnastyka słowiańska

„Dzięki gimnastyce słowiańskiej ćwiczonej regularnie, postawa staje się bardziej sprężysta, PMS, bóle kręgosłupa, jak i bolesne miesiączki mijają, wyrównuje się cykl menstruacyjny” – mówi trenerka Julia Marcinowska

gimnastyka twarzy

Gimnastyka twarzy – ćwiczenia na młody wygląd twarzy

AcroYoga - co to jest?

AcroYoga – co to jest, na czym polega? Ćwiczenia w AcroYodze

Osoby trenujące

Trening na szóstkę z plusem! Jaki powinien być? Jak efektywnie ćwiczyć?

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń. Oglądaj serial i chudnij!

Rozciąganie pleców na sportowo

Gimnastyka słowiańska

„Większość ćwiczących kobiet przyznaje, że zapominają, co to PMS, klimakterium i bolesne miesiączki, płaczliwość i drażliwość” – mówi Katarzyna Majak, trenerka gimnastyki słowiańskiej

Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska

Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

Wzmacnianie przez rozciąganie. Postaw na gumę – to efektywne i w dodatku niedrogie akcesorium!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Couchersizing, czyli gimnastyka kanapowa

Couchersizing, czyli gimnastyka kanapowa

Rusza EkoOkres, czyli akcja edukacyjna rzecz promocji wielorazowych produktów menstruacyjnych. Hello Zdrowie patronem medialnym

Mężczyzna siedzi przy komputerze z dziećmi

WHO: liczenie na to, że pandemia skończy się w 2021 roku jest nierealistyczne

Benjamin Netanjahu

Premier Izraela Benjamin Netanjahu w zabawnym spocie walczy z fake newsami na temat szczepionek przeciw COVID-19

Czy trzeba będzie podpisywać zgodę na seks? Nowa definicja gwałtu budzi kontrowersje

Dlaczego warto sikać pod prysznicem? Powodów jest mnóstwo!

Wiecznie jesteś głodna? Sprawdź, jak łatwo sobie z tym poradzić

Olga Kamińska

Co decyduje o tym, z kim się wiążemy? Tłumaczy neuropsycholożka dr Olga Kamińska [WIDEO]

Substancja, która znajduje się w opakowaniach plastikowych, może być szkodliwa dla rozwoju dziecka – tak wynika z badania szwedzkich naukowców

Substancja, która znajduje się w opakowaniach plastikowych, może być szkodliwa dla rozwoju dziecka – tak wynika z badania szwedzkich naukowców

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem