Przejdź do treści

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Rady fizjoterapeuty dla Pozornych Twardzieli Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Lekarz miał 6,5 minuty na przyjęcie jednego pacjenta. „Doniosłem sam na siebie”
Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć
Pijesz kawę przed pójściem na zakupy? Wydasz i kupisz więcej
Siostra Bożenna dotkliwie o diecie szpitalnej: „Stan odżywienia 70 proc. pacjentów ulega pogorszeniu podczas hospitalizacji”
„Potrzebujemy więcej zieleni. To nie jest już kwestia estetyki, a najlepszy sposób na ochronę przed katastrofalnymi skutkami upałów” – apeluje ekoaktywistka Paulina Górska

84 proc. z nas spędza wolny czas, oglądając telewizję. A gdzie czas na ćwiczenia? Jest na szczęście na to rozwiązanie. Można ćwiczyć na kanapie i oglądać swój ulubiony serial. 

Ćwicz i oglądaj serial

Bóle lędźwiowe to ponad połowa wszystkich niedyspozycji pleców. Często ustępują samoistnie po odpoczynku lub ćwiczeniach rozluźniających mięśnie przykręgosłupowe. Jednym z najważniejszych mięśni głębokich dla funkcji kręgosłupa lędźwiowego, który możemy wzmacniać, jednocześnie wypoczywając na kanapie, jest mięsień poprzeczny brzucha. Daje on o sobie znać głównie wtedy, gdy odczuwamy właśnie ból w okolicach lędźwi. Oznacza to wówczas, że jest on osłabiony – warto go w takich sytuacjach wzmocnić podczas treningów.

Mięsień ten położony jest po najbardziej wewnętrznej stronie brzucha oraz stabilizuje kręgosłup. Pozwala zwiększyć ciśnienie w jamie brzusznej, zwęża także klatkę piersiową (jako mięsień wydechowy) i umożliwia przyśrodkowe zbliżanie się żeber. To również najważniejszy mięsień, uczestniczący w tworzeniu wyżej wspomnianej tłoczni brzusznej. Ciekawostką jest to, że odpowiednio wzmocniony mięsień poprzeczny tworzy naturalny gorset wokół narządów wewnętrznych, który może ochronić nas podczas wypadków.

Według badań mięsień poprzeczny brzucha napina się przed czynnościami, które wykonujemy kończynami w celu ustabilizowania kręgosłupa. Dzięki temu kręgosłup lędźwiowy nie jest odciążony. Można więc połączyć przyjemne z pożytecznym, czyli ćwiczyć go przy ulubionym serialu. Oto kanapowe ćwiczenie, które wzmocni twój kręgosłup.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Kobieta

Ćwiczenie kanapowe

Na początku ćwiczenia łatwiej się będzie nauczyć w pozycji leżącej, ale potem można to już robić na siedząco przed TV czy w pracy.

1. Pozycja wyjściowa – leżenie na plecach z ręcznikiem podłożonym pod odcinek lędźwiowy – tak, że kręgosłup ustawiony jest w naturalnej pozycji (lordozie lędźwiowej).

2. Szukamy najbardziej wystającej wyniosłości kostnej do przodu na miednicy (kolec biodrowy przedni górny – KBPG).

3. Kciuki lub palce wskazujące układamy 2 cm poniżej i do środka od KBPG, wchodzimy palcami w głąb tkanek podbrzusza.

4. Wykonujemy napięcie mięśnia poprzecznego brzucha poprzez wciągnięcie pępka do kręgosłupa. Uwaga!!! – powinniśmy wyczuć pod palcami wzmożone napięcie (prawidłowe napięcie mięśnia), a nie wyraźne wybrzuszenie (nieprawidłowe napięcie mięśnia). W prawidłowej wersji ćwiczenia żebra i kręgosłup w ogóle nie zmieniają swojego położenia.

5. Wytrzymujemy 10 napięć po 10 sekund. UWAGA: należy oddychać podczas napinania mięśnia – najlepiej górą klatki piersiowej.

Ćwiczenie wykonujemy raz dziennie.

„Powyższe ćwiczenie przeznaczone jest i powinno być wykonywane przez osoby zdrowe, w szczególności bez urazów i stanów bólowych. Gdyby wykonywanie powyższego ćwiczenia wywoływało jakiekolwiek dolegliwości lub powodowało ból, należy je natychmiast przerwać i skontaktować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Prosimy zwrócić uwagę, że żadne z zaprezentowanych ćwiczeń nie powinno być rozumiane jako porada lekarska lub fizjoterapeutyczna, ponieważ każdy przypadek wymaga odrębnej, rzetelnej analizy, gdyż mogą istnieć pewne indywidualne przeciwwskazania, które może określić tylko lekarz lub fizjoterapeuta.

Z tego względu nie ponosimy żadnej odpowiedzialności w związku z wykorzystaniem informacji, porad i wskazówek zamieszczonych w niniejszej publikacji. Powyższa porada nie zastąpi prawdziwej konsultacji u lekarza bądź fizjoterapeuty.

Przed rozpoczęciem ćwiczeń bezwzględnie skonsultuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą, gdyż każde ćwiczenie niewłaściwie wykonywane i niedostosowane do Twojego indywidualnego stanu i możliwości może zagrażać Twojemu zdrowiu.”

 

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Zygmunt Bartosiewicz
terapeuta manualny

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

kobieta ćwiczy pompki

Jak robić pompki? Jak na pewno ich nie robić? No i co dają pompki?

Ćwiczenia na haluksy – jakie wykonywać zapobiegawczo i po operacji?

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

Ćwiczenia na kaptury, dzięki którym zachowasz kobiecą sylwetkę

100 pompek – wyzwanie zwiększające siłę rąk. Plan, efekty. Czy na pewno robisz je dobrze?

Aktywność fizyczna - kiedy warto ćwiczyć? / unsplash

Dlaczego kobiety powinny ćwiczyć rano, a mężczyźni wieczorem? Badacze poznali odpowiedź na to pytanie

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

Kobieta biegnie z psem

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Buty do ćwiczeń – jakie do fitnessu, a jakie na siłownię?

Ćwiczenia na smukłe uda – trening w domu i na siłowni

Bieg bokserski – ćwiczenie, które rzeźbi ciało i spala tłuszcz

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×