Przejdź do treści

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Rady fizjoterapeuty dla Pozornych Twardzieli Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"Serio poprosiłaś go o chodzenie? Nie wiesz, że kobieta powinna czekać?". Seksuolożka wyjaśnia, dlaczego takie przekonanie powinno odejść do lamusa
„Serio poprosiłaś go o chodzenie? Nie wiesz, że kobieta powinna czekać?”. Seksuolożka wyjaśnia, dlaczego takie przekonanie powinno odejść do lamusa
Katarzyna Glinka: Jestem WWO
Katarzyna Glinka: Jestem WWO. Z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć
Dopiero poniedziałek, a Ty już w niedoczasie? Znów się spóźniłaś? Poznaj receptę na „wow” wrażenie
„Powiedział, że postawi mi szóstkę na koniec roku, jeśli dam mu buziaka”. Molestowanie w szkołach i na uczelniach to realny problem – podkreśla Martyna Kaczmarek
„Powiedział, że postawi mi szóstkę na koniec roku, jeśli dam mu buziaka”. Molestowanie w szkołach i na uczelniach to realny problem – podkreśla Martyna Kaczmarek
Skóra mężczyzn starzeje się wolniej niż u kobiet. Jak jeszcze będziesz się różnić od swojego faceta za 30 lat?

84 proc. z nas spędza wolny czas, oglądając telewizję. A gdzie czas na ćwiczenia? Jest na szczęście na to rozwiązanie. Można ćwiczyć na kanapie i oglądać swój ulubiony serial. 

Ćwicz i oglądaj serial

Bóle lędźwiowe to ponad połowa wszystkich niedyspozycji pleców. Często ustępują samoistnie po odpoczynku lub ćwiczeniach rozluźniających mięśnie przykręgosłupowe. Jednym z najważniejszych mięśni głębokich dla funkcji kręgosłupa lędźwiowego, który możemy wzmacniać, jednocześnie wypoczywając na kanapie, jest mięsień poprzeczny brzucha. Daje on o sobie znać głównie wtedy, gdy odczuwamy właśnie ból w okolicach lędźwi. Oznacza to wówczas, że jest on osłabiony – warto go w takich sytuacjach wzmocnić podczas treningów.

Mięsień ten położony jest po najbardziej wewnętrznej stronie brzucha oraz stabilizuje kręgosłup. Pozwala zwiększyć ciśnienie w jamie brzusznej, zwęża także klatkę piersiową (jako mięsień wydechowy) i umożliwia przyśrodkowe zbliżanie się żeber. To również najważniejszy mięsień, uczestniczący w tworzeniu wyżej wspomnianej tłoczni brzusznej. Ciekawostką jest to, że odpowiednio wzmocniony mięsień poprzeczny tworzy naturalny gorset wokół narządów wewnętrznych, który może ochronić nas podczas wypadków.

Według badań mięsień poprzeczny brzucha napina się przed czynnościami, które wykonujemy kończynami w celu ustabilizowania kręgosłupa. Dzięki temu kręgosłup lędźwiowy nie jest odciążony. Można więc połączyć przyjemne z pożytecznym, czyli ćwiczyć go przy ulubionym serialu. Oto kanapowe ćwiczenie, które wzmocni twój kręgosłup.

Kobieta

Ćwiczenie kanapowe

Na początku ćwiczenia łatwiej się będzie nauczyć w pozycji leżącej, ale potem można to już robić na siedząco przed TV czy w pracy.

1. Pozycja wyjściowa – leżenie na plecach z ręcznikiem podłożonym pod odcinek lędźwiowy – tak, że kręgosłup ustawiony jest w naturalnej pozycji (lordozie lędźwiowej).

2. Szukamy najbardziej wystającej wyniosłości kostnej do przodu na miednicy (kolec biodrowy przedni górny – KBPG).

3. Kciuki lub palce wskazujące układamy 2 cm poniżej i do środka od KBPG, wchodzimy palcami w głąb tkanek podbrzusza.

4. Wykonujemy napięcie mięśnia poprzecznego brzucha poprzez wciągnięcie pępka do kręgosłupa. Uwaga!!! – powinniśmy wyczuć pod palcami wzmożone napięcie (prawidłowe napięcie mięśnia), a nie wyraźne wybrzuszenie (nieprawidłowe napięcie mięśnia). W prawidłowej wersji ćwiczenia żebra i kręgosłup w ogóle nie zmieniają swojego położenia.

5. Wytrzymujemy 10 napięć po 10 sekund. UWAGA: należy oddychać podczas napinania mięśnia – najlepiej górą klatki piersiowej.

Ćwiczenie wykonujemy raz dziennie.

„Powyższe ćwiczenie przeznaczone jest i powinno być wykonywane przez osoby zdrowe, w szczególności bez urazów i stanów bólowych. Gdyby wykonywanie powyższego ćwiczenia wywoływało jakiekolwiek dolegliwości lub powodowało ból, należy je natychmiast przerwać i skontaktować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Prosimy zwrócić uwagę, że żadne z zaprezentowanych ćwiczeń nie powinno być rozumiane jako porada lekarska lub fizjoterapeutyczna, ponieważ każdy przypadek wymaga odrębnej, rzetelnej analizy, gdyż mogą istnieć pewne indywidualne przeciwwskazania, które może określić tylko lekarz lub fizjoterapeuta.

Z tego względu nie ponosimy żadnej odpowiedzialności w związku z wykorzystaniem informacji, porad i wskazówek zamieszczonych w niniejszej publikacji. Powyższa porada nie zastąpi prawdziwej konsultacji u lekarza bądź fizjoterapeuty.

Przed rozpoczęciem ćwiczeń bezwzględnie skonsultuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą, gdyż każde ćwiczenie niewłaściwie wykonywane i niedostosowane do Twojego indywidualnego stanu i możliwości może zagrażać Twojemu zdrowiu.”

 

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Zygmunt Bartosiewicz
terapeuta manualny

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Ile kroków dziennie powinno się zrobić?

Ćwiczenia dla zestresowanych. Fizjoterapeutka wyjaśnia, jak je wykonać

Masz stresującą pracę? Czujesz, że chodzisz ciągle spięta? Fizjoterapeutka ma dla ciebie kilka rozluźniających ćwiczeń

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Hula-hop – efekty, ćwiczenia, czy jest dla każdego?

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki