Przejdź do treści

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta pisze na laptopie. Obok siedzi pies
Szczepienie na COVID-19 a dzień wolny od pracy. To „koszt, który może zostać przez firmy poniesiony”?
Lekarka
Czy respiratory zabijają a szczepionki to eksperyment „godny Hitlera”? Doktor Michał rozprawia się z teoriami koronasceptyków
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”

Wiesz, kto bardziej od ciebie nie znosi wracać z wolnych dni za biurko? Twój kręgosłup! Ułatw mu ciężkie zadanie, jakim jest siedzenie przez cały dzień, i zadbaj o swoje plecy, nie wychodząc z pracy. Oto rady fizjoterapeuty.

Dokładnie tak – nie wychodząc z pracy. Razem z Piotrem Turskim – specjalistą fizjoterapii – przygotowaliśmy dla was listę pięciu prostych rzeczy, które możecie zrobić dla swojego kregosłupa każdego dnia – i to prawie bez wysiłku. Zamiast codziennie narzekać, że znowu bolą całe plecy, po prostu wypróbujcie nasze sposoby!

Siedź na pośladkach, a nie na plecach

Siedzieć też trzeba umieć, bo gdy robisz to źle, narażasz się na ryzyko przewlekłych stanów zapalnych. – Tzw. wygodne siedzenie powoduje nadmierne rozciągnięcie krótkich więzadeł między kością krzyżową a ostatnim kręgiem lędźwiowym. Efektem jest stan zapalny rozprzestrzeniający się na plecy i tylną stronę ud – tłumaczy specjalista fizjoterapii Piotr Turski. Dlatego siedząc, zawsze dosuwaj pośladki do końca siedziska i opieraj całe plecy na oparciu. Jeżeli czujesz napięcie w „krzyżu”, włóż dłoń pomiędzy lędźwiowy odcinek kręgosłupa a krzesło i przytrzymaj ją tam 10 minut – to odciąży lędźwie.

Podwyższ krzesło

Jeżeli zmęczy cię wyżej opisana pozycja, nie zwisaj z krzesła jak zwiędnięta lilia, tylko je podwyższ o 5 cm. Usiądź tak, by pośladki wylądowały na skraju siedziska, jedną stopę stabilnie oprzyj na podłodze, drugą schowaj pod krzesłem. Uwaga: łokcie muszą leżeć na blacie! – Taka pozycja wymusza prawidłową sylwetkę pleców i odpowiednie napięcie mięśniowe – tłumaczy Piotr Turski. – Jak się nią zmęczysz, obniż krzesło i wróć do siedzenia z plecami na oparciu. Warto pamiętać, że siedzenie nie może być aktem pasywnym, musimy siedzieć „aktywnie”, angażując mięśnie. Tylko wtedy możemy uniknąć bólu pleców.

Co godzinę przeciągnij się, wstań i pójdź po wodę

Tak, nie na papierosa, nie po słodkiego batona z automatu, ale po wodę. Twój kręgosłup też jest spragniony, a regularne nawadnianie organizmu jest potrzebne do prawidłowego funkcjonowania krążków międzykręgowych (to rodzaj amortyzatorów pomiędzy poszczególnymi kręgami). Pamiętaj też, by szklanką wody popić każdą filiżankę kawy czy herbaty. – To nie żart, oba te napoje mają działanie odwadniające, a odwodnienie organizmu sprzyja powstawaniu stanów zapalnych, również w tkankach miękkich wzdłuż kręgosłupa – ostrzega Piotr Turski.

Twoje plecy będą ci dodatkowo wdzięczne za solidne przeciągnięcie się – rozluźnisz w ten sposób mięśnie napięte od pracy w jednej pozycji.

Trzymaj głowę na karku…

… i nie rób „ciekawskiego żółwia”. Czyli nie wysuwaj głowy do przodu, tak jak robi żółw chcący dorwać liść sałaty, bo gdy dłużej utrzymasz taką pozycję, nabawisz się bólu szyi (a także przeciążysz dolny odcinek pleców). Chcesz wiedzieć, ile czasu bez bólu wytrzymują twoje mięśnie przykręgosłupowe? Tak długo, jak uda ci się utrzymać przed sobą w wyprostowanej ręce kilogram cukru, czyli ok. 15 minut. A że twoja głowa waży co najmniej 5 kg, to długotrwałe utrzymywanie jej na napiętej szyi na pewno skończy się źle dla mięśni otaczających twój kręgosłup. Pamiętaj więc: głowa prosto (bo o tym, że środek monitora powinieneś mieć dokładnie na linii wzroku, to na pewno wiesz?), broda cofnięta.
– Jeśli nadal nie wiesz, jak ma wyglądać ta pozycja, połóż sobie palec wskazujący na brodzie i nie napinając mięśni karku, „popchnij” brodę do tyłu – wyjaśnia nasz ekspert.

Zadbaj o mięśnie przykręgosłupowe

Ćwiczenia są bardzo zdrowe i nikt ich nie lubi. Jeśli nie masz czasu, pieniędzy albo ochoty (niepotrzebne skreślić), żeby regularnie odwiedzać basen, siłownię albo chociaż rozciągać się w domu, nadal możesz dbać o mięśnie otaczające twój kręgosłup. – Wystarczy, że będziesz chodzić, napinając dolne mięśnie brzucha, czyli wciągając brzuch i napinając jednocześnie pośladki. Gdy siedzisz przy biurku, co godzinę łącz łopatki i wyciągaj szyję w górę – w osi ciała. Wytrzymaj w tej pozycji przez 10 sekund. Co godzinę też, siedząc na krześle w pozycji wyprostowanej, napinaj 10 razy pośladki – radzi fizjoterapeuta. Możesz również kłaść na krzesło poduszkę sensomotoryczną, która wymusza tzw. dynamiczne siedzenie i stymuluje mikroruchy krążków międzykręgowych (mówiąc po ludzku, musisz balansować odwłokiem, żeby z niej nie zlecieć). Podobne działanie ma duża, dmuchana piłka rehabilitacyjna, na którą możesz zamienić biurowe krzesło. Na początku najlepiej siedzieć naprzemiennie godzinę na piłce i na krześle.

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Julian Sobiech

Julian Sobiech: gdy ekran laptopa jest zbyt nisko, mięśnie dosłownie ciągną za mózg

„Mama na cały etat”. Nowa funkcjonalność na LinkedIn ma pomóc w walce z dyskryminacją na rynku pracy

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Wspólnie zadbajmy o zdrowie psychiczne i emocjonalne w środowisku pracy. Hello Zdrowie patronem medialnym kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Jak wyłączyć się z trybu „praca” i przełączyć w tryb odpoczynku? Podpowiadamy

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Szpital

Lek. Bartosz Fiałek: Szpitalny oddział ratunkowy jest miejscem, do którego zgłaszamy się w stanie bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia. Nie w celu diagnostyki

Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek

Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek w pracy. Nie tylko biuro, ale też kuchnia i kantyna

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

Joga hormonalna – sposób na równowagę