Przejdź do treści

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

kobieta w pracy wieczorem
"Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim". O zagrożeniach wynikających z pracy "po godzinach" mówi psycholog Jadwiga Grech
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować
Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!
Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona
Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?
Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska

Nadgodziny w pracy to dla wielu osób standard. Dla jedynych jest to walka z czasem, aby zrobić wszystko przed końcem dnia, a dla innych – forma ucieczki. Siedzimy „po godzinach”, aby czymś się zająć, nie myśleć o problemach i skupić uwagę na innych obowiązkach. O wpływie przedłużonych godzin pracy na komfort psychiczny, rozmawiamy z psycholog Jadwigą Grech. 

Nadgodziny w pracy to codzienność dla wielu osób. Teoretycznie nie trzeba zostawać. W praktyce oznacza to jednak niedokończone zadanie lub nierealizowany projekt. A to może sprawić mniejszą satysfakcję zawodową, poza tym, jak tu wyjść na profesjonalistkę, opuszczając pracę wcześniej niż szef?

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Jadwiga Grech
psycholog

Urszula Gruszka: Czy w gabinecie psychoterapeuty zdarzają się osoby mówiące: „mam problem, pracuję za dużo”?

Jadwiga Grech: Tak, jednak jest to wieloaspektowy problem. Bo dla jednej osoby „za dużo” może oznaczać 8 godzin dziennie, a dla drugiej jest to 16. Zdarzają się tacy, dla których duża ilość godzin nie jest problemem, ponieważ praca jest ich pasją, która daje im satysfakcję i tym samym, nie zaniedbują innych obowiązków, np. rodzinnych.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Zakładając jednak, że praca nie jest pasją i nie ma konieczności zostawania „po godzinach”, dlaczego ludzie decydują się na nadgodziny? 

Może być to rywalizacja, może być to uzależnienie, może być to forma ucieczki. Mówiąc o uzależnieniu, można wyróżnić pewne charakterystyczne cechy pracoholików. Jest to subiektywne poczucie wewnętrznego przymusu i konieczność wykonywania pracy. Taka osoba poświęca coraz więcej czasu, nie kontrolując tego. Swoim bliskim argumentuje tym, że funkcjonuje tak samo, jak inni współpracownicy, dlatego jest to „normalane”. Inne obowiązki schodzą na drugi plan, a w pewnym momencie zaczynają przeszkadzać. Będąc osobą uzależnioną trudno zrozumieć to, że ma się problem.

A rywalizacja w pracy?

To sprzyja „podbijaniu” nadgodzin. W wielu miejscach pracy jest duża rywalizacja. U takich osób balans jest zaburzony i pojawia się presja: „im więcej godzin, tym jestem lepszym pracownikiem„. I to wpływa na nasze samopoczucie. Bo patrząc na to zdroworozsądkowo, w ciągu miesiąca może wypaść kilka dni: choroba, opieka nad dzieckiem, losowe wydarzenie. Takie sytuacje sprawią, że albo nie przyjdziemy do pracy, albo zostanie „po godzinach” będzie niemożliwe, przynajmniej w teorii.

Może być to rywalizacja, może być to uzależnienie, może być to forma ucieczki

A wychodzenie pierwszym przed szefem?

To normalne. W każdym zakładzie powinny być unormowane godziny pracy, np. 10-18. To taki ośmiogodzinny standard, w zależności od wykonywanego zawodu. Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim. Rada dla każdego: „Wykonuj solidnie zadania, jakie masz do zrobienia. Efektywnie pracuj, ale pamiętaj o odpoczynku„. Jeśli masz zbyt dużo obowiązków i siedzenie „po godzinach” jest tym spowodowane, porozmawiaj o tym z osobą decyzyjną albo przeorganizuj swój dzień w taki sposób, aby zdążyć przed końcem konkretnej godziny.

Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim. Rada dla każdego: "Wykonuj solidnie zadania, jakie masz do zrobienia. Efektywnie pracuj, ale pamiętaj o odpoczynku"

Kiedy zostawanie „po godzinach” jest formą ucieczki?

Jeśli zmierzamy się z jakimś problemem, mając pewne trudności w życiu osobistym lub rodzinnym, zbyt duże poświęcanie się pracy może oznaczać ucieczkę przed samym sobą. Zamiast skupić się na rozwiązaniu problemu, zajmujemy się pracą, wyszukiwaniem nowych zadań, poczuciem przymusowego robienia czegoś. Jest to tzw. odwrócenie uwagi od źródła problemu. Wiąże się to również z poczuciem własnej wartości. Wiele osób efektywność pracy przekłada na inne sfery życia, tłumacząc sobie: „jeśli będę dobrym pracownikiem, będę też wspaniałą żoną/dziewczyną/kochanką”. Niestety jednak, takie osoby nie realizują się w innych sferach życia, bo najczęściej nie mają na nie czasu.

zestresowana kobieta

Kiedy praca jest zagrożeniem?

Praca jest zagrożeniem już wtedy, kiedy powoduje pogorszenie samopoczucia. To może skutkować stanami lękowymi, uzależnieniem, a nawet depresją. Zaczyna się zazwyczaj od nawyku. Potem praca staje się jakimś sposobem na smutek, bo zapominamy o innych problemach. Ale problemy nie rozwiązują się same.

Praca, która nie sprawia satysfakcji, dodatkowo absorbuje większość dnia, nie może być ani drogą ani kluczem do szczęśliwego życia. Zagrożenie zaczyna się już we wczesnym etapie, gdy nie mamy chęci pójść do pracy z jakiś powodów, a kończąc na tym, że nie chcemy z niej wychodzić, by „nie mieć okazji” do zmierzenia się z innymi problemami, rzeczywistością.

Zagrożenie zaczyna się już we wczesnym etapie, gdy nie mamy chęci pójść do pracy z jakiś powodów, a kończąc na tym, że nie chcemy z niej wychodzić, by "nie mieć okazji" do zmierzenia się z innymi problemami, rzeczywistością

Co możemy zrobić, jeśli tryb pracy jest uruchomiony przez cały dzień?

Już wcześniej rozmawialiśmy z psychologiem Piotrem Zagdańskim na temat pracy a także, jak znaleźć balans i rozgraniczenie pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Przeczytaj tekst „Wracasz do domu, a myślami wciąż w pracy? Niedobrze. Wyłącz tryb praca!„.

Należy usiąść i zastanowić się nad tym, jakie pełnimy role. Następnie, ile czasu poświęcamy na każdą z nich, a także które chcemy realizować. Jesteśmy pracownikiem, matką, dzieckiem, kochankiem, przyjaciółką. Musimy przeanalizować, ile czasu w ciągu dnia poświęcamy na realizację tych ról, oraz co ważnego chcemy osiągnąć dzięki nim. Jeśli przenosimy myśli o pracy na grunt domowy, w ten sposób zaniedbujemy inne obowiązki.

psycholog Piotr Zagdański w rozmowie z Hello Zdrowie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

kobieta święta

4 patenty na odpoczynek w święta

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Kobieta leży na łóżku

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie często są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” /fot. Getty Images

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” – mówi o skutkach trudnego dzieciństwa psycholog dr Małgorzata Godlewska

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Michał Niewęgłowski /fot. archiwum prywatne

„Nie ma znaczenia, czy jest poniedziałek, czy czwartek, jeśli sam ze sobą dobrze się czuję” – przekonuje Michał Niewęgłowski, nauczyciel medytacji

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Łukasz Długowski

Łukasz Długowski: Jeśli zabierzesz telefon w najpiękniejsze miejsce na świecie, to jest duża szansa, że tego miejsca w ogóle nie zobaczysz

"Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej". Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

„Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej”. Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

Ćwiczenia dla zestresowanych. Fizjoterapeutka wyjaśnia, jak je wykonać

Masz stresującą pracę? Czujesz, że chodzisz ciągle spięta? Fizjoterapeutka ma dla ciebie kilka rozluźniających ćwiczeń

Czy da się być cały czas w dobrej formie?

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

×