Przejdź do treści

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zajęcia z jogi uśmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta pisze na laptopie. Obok siedzi pies
Szczepienie na COVID-19 a dzień wolny od pracy. To „koszt, który może zostać przez firmy poniesiony”?
Lekarka
Czy respiratory zabijają a szczepionki to eksperyment „godny Hitlera”? Doktor Michał rozprawia się z teoriami koronasceptyków
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”

 – Na zajęciach jogi śmiechu mamy ćwiczenia, kiedy pozbywamy się wewnętrznego krytyka, który mówi, że nie jesteś ciągle dostatecznie dobra, mądra i piękna – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu.

Marta Chowaniec: Czy na jogę śmiechu warto się wybrać, kiedy nie jest nam do śmiechu czy wtedy, kiedy chcemy się pośmiać?

Piotr Bielski: Idea jogi śmiechu stara się zmienić nasze spojrzenie na śmiech. Nie jest on bonusem, nagrodą czy premią. Masz świetną pracę, partnera i znajomych, z którymi się śmiejesz? To świetnie, ale życie większości ludzi wygląda w taki sposób, że niektóre rzeczy się układają, niektóre – wcale, inne trochę mniej, w jednych obszarach jest fajnie, a w innych czegoś brakuje. Idea jest taka, że możemy się śmiać, kiedy chcemy, w każdej trudnej sytuacji pomóc sobie śmiechem, potraktować go jak lekarstwo, bez efektów ubocznych. Warto korzystać z odkryć współczesnej medycyny, w tej chwili prężnie rozwijają się takie dziedziny jak: psycholingwistyka, psychoneuroimmunologia, psychoneurologia i wiele innych. Już nie trzeba powtarzać, że stan naszych emocji wpływa na nasze zdrowie. W mojej książce „Joga śmiechu. Droga ku radości” zrobiłem podsumowanie najciekawszych badań. Nie mamy wpływu na diagnozę, ale mamy wpływ na to, co z nią zrobimy: czy będziemy kupować kwaterę na cmentarzu czy jednak spróbujemy żyć interesująco, w zgodzie ze sobą.

Piotr Bielski. Zdj: joginsmiechu.pl

Śmiech, który leczy. Co na to nauka?

Prowadziłem cykliczne zajęcia dla Amazonek na warszawskim Targówku. Panie, które regularnie chodziły, bardzo je sobie ceniły. Coraz łatwiej było im o żarty, wewnętrzny spokój, nawet w obliczu wyzwań związanych ze zdrowiem. Każdy lekarz wie o tym, że stan psychologiczny pacjenta to główna zmienna, jeśli chodzi o szansę powrotu pacjenta do zdrowia. Ponadto śmiech pobudza 27 rodzajów genów odpowiedzialnych za wydzielanie komórek antyrakowych, sprzyja regulacji ciśnienia. W mojej książce piszę o obiecujących badaniach w grupie cukrzykowi, którzy ćwiczyli jogę śmiechu, nawet poziom cukru w ich organizmie okazywał się trochę mniejszy! Oczywiście jestem zwolennikiem drogi zdrowego rozsądku. Proponuję fajną miękką terapię wspomagającą. Nie odbieram chleba lekarzom. Ale możemy pomóc psychologiczne i sprzyjać procesom zdrowienia.

Znam osoby, które powiedzą, że ta joga śmiechu wydaje się taka dziwna, żeby przychodzić na zajęcia i się śmiać…

Mam w sobie taką dojrzałość i znam polskie przysłowie, jeszcze się taki nie narodził, żeby wszystkim dogodził. Mamy taką różną wrażliwość, możliwości czy potrzeby, że żadne zajęcia, czy to będzie pilates, joga śmiechu czy zumba, nie będą dla wszystkich. Jeśli dana osoba jest „na nie”, to nie będę trwonił swojej wewnętrznej energii, żeby ją przekonywać, ale jeśli chce praktykować śmiech w formie przystępnej gimnastyki, to zapraszam. Jest to metoda przemyślana. Zapoczątkował ją lekarz Madam Kataria w 1995 roku. Praktykowana jest już w ponad stu krajach świata jako metoda redukcji stresu i profilaktyki zdrowia. Jestem z wykształcenia socjologiem, skończyłem wiele kursów psychologicznych i wiem, jak ważne jest poczucie bezpieczeństwa na zajęciach. Mówię o tym, że każdy rodzaj śmiechu jest dobry, piękny, wspaniały. Nie ma tutaj miejsca na oceny. Zmierzam do tego, aby na zajęciach pojawiło się jak najwięcej naturalnego śmiechu. Badaniami nad wpływem śmiechu na zdrowie zajmuje się odrębna dziedzina naukowa – gelotologia (z gr. gelos – śmiech). Gelotologowie ustalili już, że istnieje 180 odmian śmiechu.Na koniec mamy czas, żeby opowiedzieć, jak się czujemy, co nasz wzruszyło, co zaniepokoiło. 95% osób czuje się lepiej niż przed zajęciami, jest rozluźniona, spokojna.

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Na jodze śmiechu nie opowiada się żartów.

Żarty się pewnego dnia skończą. Nie wszyscy lubimy takie same. Są elementy tańca i śpiewu, mruczenia, nucenia. Znajdujemy w tym zabawę, możemy fałszować, pozwolić sobie na koszmarne wykonania, w ogóle się tym nie przejmować. Mamy sporo ćwiczeń interakcyjnych, z elementami rozciągania. Nie jestem zwolennikiem tego, żeby rozbierać swój warsztat na części. Wyjęte z kontekstu ćwiczenia niczego nam nie powiedzą. Są momenty, kiedy będziemy doić krowę, czy będziemy ryczącymi lwami ale wszyscy się super przy tym bawią. Na moich warsztatach nie ma obserwatorów, każdy uczestniczy w zajęciach. Ćwiczenie w grupie pomaga zarazić się śmiechem w sposób naturalny. Każdy może pozwolić sobie na nieskrępowany śmiech i wyjść, kiedy mu się nie podoba.

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Albo nabawić się kurzych łapek…

Przyznam się szczerze, że nie zajmuję się takimi sprawami (śmiech). Czytałem o badaniach, że gniew się bardziej odciska na twarzy niż śmiech. Kurze łapki są przepiękne. Uwielbiałem twarz aktorki Małgorzaty Braunek. Ona zresztą praktykowała jogę śmiechu. Nie stosowała botoksu. Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Czy można schudnąć podczas zajęć jogi śmiechu?

Dotarłem do badań, że 15 min. śmiania się dziennie powoduje spadek wagi od 0,5 do 1,5 kg w skali roku. To nie są „zatrważające” liczby, ale mowa jest tylko o kwadransie dziennie. Mam wewnętrzne przekonanie, że wszechświat uwielbia lekkość. Jeśli się fajnie bawisz, a co więcej umiesz zaakceptować swoje ciało, a joga śmiechu również pomoże w utracie wagi. Na zajęciach mamy ćwiczenia, kiedy pozbywamy się wewnętrznego krytyka, głosu w głowie, który mówi, że nie jesteś ciągle dostatecznie dobra, mądra i piękna. Zajęcia jogi śmiechu pomagają w tym, żeby nie przejmować się, co inni pomyślą, pozwalają być sobą, żyć, tak jak pragniesz, jak serce czuje i co podpowiada.

Nazywają się jednak „jogą”. Skąd taka nazwa?

Joga pochodzi od sanskryckiego „judż”, czyli łączyć, integrować. U nas możesz doświadczać tak jak na jodze integracji ciała, emocji i ducha ale też i dodatkowo lepszego poczucia integracji, połączenia, zestrojenia z innymi ludźmi. Poza tym używamy ćwiczeń oddechowych służących głębszemu oddechowi przeponowego inspirowanych pranajamą, czyli nauką jogi o oddechu. Różne rodzaje jogi prowadzą na ten sam szczyt, na którym znajdują się większy wewnętrzny spokój i większa lekkość życia. Nasza też. Tylko nasza droga jest najbardziej roześmiana.

młoda kobieta

Praktycznie – jak się ubrać na Twoje zajęcia?

Wygodnie, jak kto lubi. Zdarza mi się prowadzić jogę śmiechu dla biznesu. W tym roku pracowałem dla kilku banków. Pamiętam sesję w korporacji finansowej, kiedy jedna z pań na początku była w szpilkach, a potem te buty odłożyła na bok, i w skarpetkach, ale w bardzo eleganckim kostiumie dziarsko ćwiczyła do końca. Zresztą najwięcej na moich zajęciach jest kobiet, ok. 70-80%.

Piotr Bielski – pionier jogi śmiechu w Polsce, socjolog, podróżnik, autor książek „Joga śmiechu. Droga do radości” (2016) oraz „Indie z miłością i śmiechem. Przewodnik subiektywny” (2017), organizator autorskich wypraw do Indii, coach radości, szczęśliwy mąż Anety i tato dwóch córek. Więcej: joginsmiechu.pl i fb: Jogin Śmiechu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Inga Izabela Dańkowska: Joga prenatalna nie wymaga wcześniejszego doświadczenia. Zawiera wyłącznie bezpieczne ćwiczenia i techniki

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Nicole Radomska

„Ajurweda jest cennym drogowskazem, jak się sobą zaopiekować na co dzień” – mówi Nicole Radomska, terapeutka ajurwedyjska i psycholog

„Tkanie jest bardzo odprężającym zajęciem, jest w tym monotonność podobna do medytacji”. O współczesnym rzemiośle opowiadają twórczynie duetu Tartaruga

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

O zaletach jogi dla dzieci mówi Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

„Joga dla dzieci pozwala rozwinąć poczucie własnej wartości, pewność siebie, stabilność i inteligencję emocjonalną. Różni się od gimnastyki, biegania, jazdy na rowerze czy sztuk walki” – mówi instruktorka Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

Kobieta ćwiczy jogę w ciąży

Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

AcroYoga - co to jest?

AcroYoga – co to jest, na czym polega? Ćwiczenia w AcroYodze

Znajdź przestrzeń między myślami

Znajdź przestrzeń między myślami. Opłaci ci się to!

„Dbanie o siebie to dawanie sobie czasu i takiej aktywności, która nam sprawia radość” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka Jogi Vinyasa

Joga twarzy

„Joga twarzy jest dla osób, które nie chcą stosować inwazyjnych metod lub poddawały się zabiegom ostrzykiwania różnymi substancjami chemicznymi” – mówi Anna Kaim, instruktorka jogi twarzy

„Istnieje wyraźna relacja między śmiechem a zwiększoną aktywnością komórek antyrakowych” – mówi Piotr Bielski, prowadzący zajęcia jogi śmiechu dla osób z chorobą onkologiczną

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

Olga / fot. Julita Ledzińska

„Joga Nidra to są zajęcia, które pozwalają sobie odpuścić, a wtedy w naszym ciele dzieją się cuda” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka jogi

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki