Przejdź do treści

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zajęcia z jogi uśmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Siostra Bożenna o mobbingu w pielęgniarstwie: „Pielęgniarki pielęgniarkom urządziły piekło w miejscach pracy”
„Nie mogę uwierzyć, że przegapiłabym wszystkie te doświadczenia życiowe, gdybym nadal ukrywała swoje ciało” – pisze kanadyjska modelka po amputacji nogi
12 proc. z nas używa smartfona pod prysznicem, 9 proc. w czasie seksu. Lek. Michał Domaszewski ostrzega przed uzależnieniem od telefonu
Gorączka Denga czy Gorączka Zachodniego Nilu pojawi się w Polsce? Eksperci alarmują: już niedługo
Ane Piżl z cudowną (i potrzebną!) akcją topfreedom. „Nie zgadzam się na podział klatek piersiowych na legalne i nielegalne”

 – Na zajęciach jogi śmiechu mamy ćwiczenia, kiedy pozbywamy się wewnętrznego krytyka, który mówi, że nie jesteś ciągle dostatecznie dobra, mądra i piękna – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu.

Marta Chowaniec: Czy na jogę śmiechu warto się wybrać, kiedy nie jest nam do śmiechu czy wtedy, kiedy chcemy się pośmiać?

Piotr Bielski: Idea jogi śmiechu stara się zmienić nasze spojrzenie na śmiech. Nie jest on bonusem, nagrodą czy premią. Masz świetną pracę, partnera i znajomych, z którymi się śmiejesz? To świetnie, ale życie większości ludzi wygląda w taki sposób, że niektóre rzeczy się układają, niektóre – wcale, inne trochę mniej, w jednych obszarach jest fajnie, a w innych czegoś brakuje. Idea jest taka, że możemy się śmiać, kiedy chcemy, w każdej trudnej sytuacji pomóc sobie śmiechem, potraktować go jak lekarstwo, bez efektów ubocznych. Warto korzystać z odkryć współczesnej medycyny, w tej chwili prężnie rozwijają się takie dziedziny jak: psycholingwistyka, psychoneuroimmunologia, psychoneurologia i wiele innych. Już nie trzeba powtarzać, że stan naszych emocji wpływa na nasze zdrowie. W mojej książce „Joga śmiechu. Droga ku radości” zrobiłem podsumowanie najciekawszych badań. Nie mamy wpływu na diagnozę, ale mamy wpływ na to, co z nią zrobimy: czy będziemy kupować kwaterę na cmentarzu czy jednak spróbujemy żyć interesująco, w zgodzie ze sobą.

Piotr Bielski. Zdj: joginsmiechu.pl

Śmiech, który leczy. Co na to nauka?

Prowadziłem cykliczne zajęcia dla Amazonek na warszawskim Targówku. Panie, które regularnie chodziły, bardzo je sobie ceniły. Coraz łatwiej było im o żarty, wewnętrzny spokój, nawet w obliczu wyzwań związanych ze zdrowiem. Każdy lekarz wie o tym, że stan psychologiczny pacjenta to główna zmienna, jeśli chodzi o szansę powrotu pacjenta do zdrowia. Ponadto śmiech pobudza 27 rodzajów genów odpowiedzialnych za wydzielanie komórek antyrakowych, sprzyja regulacji ciśnienia. W mojej książce piszę o obiecujących badaniach w grupie cukrzykowi, którzy ćwiczyli jogę śmiechu, nawet poziom cukru w ich organizmie okazywał się trochę mniejszy! Oczywiście jestem zwolennikiem drogi zdrowego rozsądku. Proponuję fajną miękką terapię wspomagającą. Nie odbieram chleba lekarzom. Ale możemy pomóc psychologiczne i sprzyjać procesom zdrowienia.

Znam osoby, które powiedzą, że ta joga śmiechu wydaje się taka dziwna, żeby przychodzić na zajęcia i się śmiać…

Mam w sobie taką dojrzałość i znam polskie przysłowie, jeszcze się taki nie narodził, żeby wszystkim dogodził. Mamy taką różną wrażliwość, możliwości czy potrzeby, że żadne zajęcia, czy to będzie pilates, joga śmiechu czy zumba, nie będą dla wszystkich. Jeśli dana osoba jest „na nie”, to nie będę trwonił swojej wewnętrznej energii, żeby ją przekonywać, ale jeśli chce praktykować śmiech w formie przystępnej gimnastyki, to zapraszam. Jest to metoda przemyślana. Zapoczątkował ją lekarz Madam Kataria w 1995 roku. Praktykowana jest już w ponad stu krajach świata jako metoda redukcji stresu i profilaktyki zdrowia. Jestem z wykształcenia socjologiem, skończyłem wiele kursów psychologicznych i wiem, jak ważne jest poczucie bezpieczeństwa na zajęciach. Mówię o tym, że każdy rodzaj śmiechu jest dobry, piękny, wspaniały. Nie ma tutaj miejsca na oceny. Zmierzam do tego, aby na zajęciach pojawiło się jak najwięcej naturalnego śmiechu. Badaniami nad wpływem śmiechu na zdrowie zajmuje się odrębna dziedzina naukowa – gelotologia (z gr. gelos – śmiech). Gelotologowie ustalili już, że istnieje 180 odmian śmiechu.Na koniec mamy czas, żeby opowiedzieć, jak się czujemy, co nasz wzruszyło, co zaniepokoiło. 95% osób czuje się lepiej niż przed zajęciami, jest rozluźniona, spokojna.

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Na jodze śmiechu nie opowiada się żartów.

Żarty się pewnego dnia skończą. Nie wszyscy lubimy takie same. Są elementy tańca i śpiewu, mruczenia, nucenia. Znajdujemy w tym zabawę, możemy fałszować, pozwolić sobie na koszmarne wykonania, w ogóle się tym nie przejmować. Mamy sporo ćwiczeń interakcyjnych, z elementami rozciągania. Nie jestem zwolennikiem tego, żeby rozbierać swój warsztat na części. Wyjęte z kontekstu ćwiczenia niczego nam nie powiedzą. Są momenty, kiedy będziemy doić krowę, czy będziemy ryczącymi lwami ale wszyscy się super przy tym bawią. Na moich warsztatach nie ma obserwatorów, każdy uczestniczy w zajęciach. Ćwiczenie w grupie pomaga zarazić się śmiechem w sposób naturalny. Każdy może pozwolić sobie na nieskrępowany śmiech i wyjść, kiedy mu się nie podoba.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Albo nabawić się kurzych łapek…

Przyznam się szczerze, że nie zajmuję się takimi sprawami (śmiech). Czytałem o badaniach, że gniew się bardziej odciska na twarzy niż śmiech. Kurze łapki są przepiękne. Uwielbiałem twarz aktorki Małgorzaty Braunek. Ona zresztą praktykowała jogę śmiechu. Nie stosowała botoksu. Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Czy można schudnąć podczas zajęć jogi śmiechu?

Dotarłem do badań, że 15 min. śmiania się dziennie powoduje spadek wagi od 0,5 do 1,5 kg w skali roku. To nie są „zatrważające” liczby, ale mowa jest tylko o kwadransie dziennie. Mam wewnętrzne przekonanie, że wszechświat uwielbia lekkość. Jeśli się fajnie bawisz, a co więcej umiesz zaakceptować swoje ciało, a joga śmiechu również pomoże w utracie wagi. Na zajęciach mamy ćwiczenia, kiedy pozbywamy się wewnętrznego krytyka, głosu w głowie, który mówi, że nie jesteś ciągle dostatecznie dobra, mądra i piękna. Zajęcia jogi śmiechu pomagają w tym, żeby nie przejmować się, co inni pomyślą, pozwalają być sobą, żyć, tak jak pragniesz, jak serce czuje i co podpowiada.

Nazywają się jednak „jogą”. Skąd taka nazwa?

Joga pochodzi od sanskryckiego „judż”, czyli łączyć, integrować. U nas możesz doświadczać tak jak na jodze integracji ciała, emocji i ducha ale też i dodatkowo lepszego poczucia integracji, połączenia, zestrojenia z innymi ludźmi. Poza tym używamy ćwiczeń oddechowych służących głębszemu oddechowi przeponowego inspirowanych pranajamą, czyli nauką jogi o oddechu. Różne rodzaje jogi prowadzą na ten sam szczyt, na którym znajdują się większy wewnętrzny spokój i większa lekkość życia. Nasza też. Tylko nasza droga jest najbardziej roześmiana.

Kobieta śmieje się a w ręce trzyma drinka

Praktycznie – jak się ubrać na Twoje zajęcia?

Wygodnie, jak kto lubi. Zdarza mi się prowadzić jogę śmiechu dla biznesu. W tym roku pracowałem dla kilku banków. Pamiętam sesję w korporacji finansowej, kiedy jedna z pań na początku była w szpilkach, a potem te buty odłożyła na bok, i w skarpetkach, ale w bardzo eleganckim kostiumie dziarsko ćwiczyła do końca. Zresztą najwięcej na moich zajęciach jest kobiet, ok. 70-80%.

Piotr Bielski – pionier jogi śmiechu w Polsce, socjolog, podróżnik, autor książek „Joga śmiechu. Droga do radości” (2016) oraz „Indie z miłością i śmiechem. Przewodnik subiektywny” (2017), organizator autorskich wypraw do Indii, coach radości, szczęśliwy mąż Anety i tato dwóch córek. Więcej: joginsmiechu.pl i fb: Jogin Śmiechu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Kobieta ćwiczy jogę

Wakacje z jogą – 6 powodów, dla których warto je wybrać

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

„Źródłem większości naszych problemów emocjonalnych są nasze myśli i interpretacje różnych zdarzeń”. Milena Wojnarowska wyjaśnia, jak kształtują one rzeczywistość

„Kundalini była jogą dla uprzywilejowanych, tylko wybrani mogli ją praktykować”. Dlaczego mówi się, że modna odmiana jogi zmienia życie, wyjaśnia Monika Wypych

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Kobieta ćwiczy

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Paulina Młynarska/ fot. Tatiana Jachyra

Paulina Młynarska: Joga to filozofia, nie gimnastyka

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Kobieta

Dominik Haak: promocja pozytywnego stylu życia zamieniła się w dyktaturę szczęścia, w której nie ma miejsca na trudne emocje

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Jak dbać o nogi w podróży?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

×