Przejdź do treści

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zajęcia z jogi uśmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
wykluczenie menstruacyjne
„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie
Kobieta z folią
Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?
Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną
Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”
Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce
Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant
„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

 – Na zajęciach jogi śmiechu mamy ćwiczenia, kiedy pozbywamy się wewnętrznego krytyka, który mówi, że nie jesteś ciągle dostatecznie dobra, mądra i piękna – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu.

Marta Chowaniec: Czy na jogę śmiechu warto się wybrać, kiedy nie jest nam do śmiechu czy wtedy, kiedy chcemy się pośmiać?

Piotr Bielski: Idea jogi śmiechu stara się zmienić nasze spojrzenie na śmiech. Nie jest on bonusem, nagrodą czy premią. Masz świetną pracę, partnera i znajomych, z którymi się śmiejesz? To świetnie, ale życie większości ludzi wygląda w taki sposób, że niektóre rzeczy się układają, niektóre – wcale, inne trochę mniej, w jednych obszarach jest fajnie, a w innych czegoś brakuje. Idea jest taka, że możemy się śmiać, kiedy chcemy, w każdej trudnej sytuacji pomóc sobie śmiechem, potraktować go jak lekarstwo, bez efektów ubocznych. Warto korzystać z odkryć współczesnej medycyny, w tej chwili prężnie rozwijają się takie dziedziny jak: psycholingwistyka, psychoneuroimmunologia, psychoneurologia i wiele innych. Już nie trzeba powtarzać, że stan naszych emocji wpływa na nasze zdrowie. W mojej książce „Joga śmiechu. Droga ku radości” zrobiłem podsumowanie najciekawszych badań. Nie mamy wpływu na diagnozę, ale mamy wpływ na to, co z nią zrobimy: czy będziemy kupować kwaterę na cmentarzu czy jednak spróbujemy żyć interesująco, w zgodzie ze sobą.

Piotr Bielski. Zdj: joginsmiechu.pl

Śmiech, który leczy. Co na to nauka?

Prowadziłem cykliczne zajęcia dla Amazonek na warszawskim Targówku. Panie, które regularnie chodziły, bardzo je sobie ceniły. Coraz łatwiej było im o żarty, wewnętrzny spokój, nawet w obliczu wyzwań związanych ze zdrowiem. Każdy lekarz wie o tym, że stan psychologiczny pacjenta to główna zmienna, jeśli chodzi o szansę powrotu pacjenta do zdrowia. Ponadto śmiech pobudza 27 rodzajów genów odpowiedzialnych za wydzielanie komórek antyrakowych, sprzyja regulacji ciśnienia. W mojej książce piszę o obiecujących badaniach w grupie cukrzykowi, którzy ćwiczyli jogę śmiechu, nawet poziom cukru w ich organizmie okazywał się trochę mniejszy! Oczywiście jestem zwolennikiem drogi zdrowego rozsądku. Proponuję fajną miękką terapię wspomagającą. Nie odbieram chleba lekarzom. Ale możemy pomóc psychologiczne i sprzyjać procesom zdrowienia.

Znam osoby, które powiedzą, że ta joga śmiechu wydaje się taka dziwna, żeby przychodzić na zajęcia i się śmiać…

Mam w sobie taką dojrzałość i znam polskie przysłowie, jeszcze się taki nie narodził, żeby wszystkim dogodził. Mamy taką różną wrażliwość, możliwości czy potrzeby, że żadne zajęcia, czy to będzie pilates, joga śmiechu czy zumba, nie będą dla wszystkich. Jeśli dana osoba jest „na nie”, to nie będę trwonił swojej wewnętrznej energii, żeby ją przekonywać, ale jeśli chce praktykować śmiech w formie przystępnej gimnastyki, to zapraszam. Jest to metoda przemyślana. Zapoczątkował ją lekarz Madam Kataria w 1995 roku. Praktykowana jest już w ponad stu krajach świata jako metoda redukcji stresu i profilaktyki zdrowia. Jestem z wykształcenia socjologiem, skończyłem wiele kursów psychologicznych i wiem, jak ważne jest poczucie bezpieczeństwa na zajęciach. Mówię o tym, że każdy rodzaj śmiechu jest dobry, piękny, wspaniały. Nie ma tutaj miejsca na oceny. Zmierzam do tego, aby na zajęciach pojawiło się jak najwięcej naturalnego śmiechu. Badaniami nad wpływem śmiechu na zdrowie zajmuje się odrębna dziedzina naukowa – gelotologia (z gr. gelos – śmiech). Gelotologowie ustalili już, że istnieje 180 odmian śmiechu.Na koniec mamy czas, żeby opowiedzieć, jak się czujemy, co nasz wzruszyło, co zaniepokoiło. 95% osób czuje się lepiej niż przed zajęciami, jest rozluźniona, spokojna.

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Na jodze śmiechu nie opowiada się żartów.

Żarty się pewnego dnia skończą. Nie wszyscy lubimy takie same. Są elementy tańca i śpiewu, mruczenia, nucenia. Znajdujemy w tym zabawę, możemy fałszować, pozwolić sobie na koszmarne wykonania, w ogóle się tym nie przejmować. Mamy sporo ćwiczeń interakcyjnych, z elementami rozciągania. Nie jestem zwolennikiem tego, żeby rozbierać swój warsztat na części. Wyjęte z kontekstu ćwiczenia niczego nam nie powiedzą. Są momenty, kiedy będziemy doić krowę, czy będziemy ryczącymi lwami ale wszyscy się super przy tym bawią. Na moich warsztatach nie ma obserwatorów, każdy uczestniczy w zajęciach. Ćwiczenie w grupie pomaga zarazić się śmiechem w sposób naturalny. Każdy może pozwolić sobie na nieskrępowany śmiech i wyjść, kiedy mu się nie podoba.

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Zajęcia jogi śmiechu. Zdj: joginsmiechu.pl

Albo nabawić się kurzych łapek…

Przyznam się szczerze, że nie zajmuję się takimi sprawami (śmiech). Czytałem o badaniach, że gniew się bardziej odciska na twarzy niż śmiech. Kurze łapki są przepiękne. Uwielbiałem twarz aktorki Małgorzaty Braunek. Ona zresztą praktykowała jogę śmiechu. Nie stosowała botoksu. Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Czy można schudnąć podczas zajęć jogi śmiechu?

Dotarłem do badań, że 15 min. śmiania się dziennie powoduje spadek wagi od 0,5 do 1,5 kg w skali roku. To nie są „zatrważające” liczby, ale mowa jest tylko o kwadransie dziennie. Mam wewnętrzne przekonanie, że wszechświat uwielbia lekkość. Jeśli się fajnie bawisz, a co więcej umiesz zaakceptować swoje ciało, a joga śmiechu również pomoże w utracie wagi. Na zajęciach mamy ćwiczenia, kiedy pozbywamy się wewnętrznego krytyka, głosu w głowie, który mówi, że nie jesteś ciągle dostatecznie dobra, mądra i piękna. Zajęcia jogi śmiechu pomagają w tym, żeby nie przejmować się, co inni pomyślą, pozwalają być sobą, żyć, tak jak pragniesz, jak serce czuje i co podpowiada.

Nazywają się jednak „jogą”. Skąd taka nazwa?

Joga pochodzi od sanskryckiego „judż”, czyli łączyć, integrować. U nas możesz doświadczać tak jak na jodze integracji ciała, emocji i ducha ale też i dodatkowo lepszego poczucia integracji, połączenia, zestrojenia z innymi ludźmi. Poza tym używamy ćwiczeń oddechowych służących głębszemu oddechowi przeponowego inspirowanych pranajamą, czyli nauką jogi o oddechu. Różne rodzaje jogi prowadzą na ten sam szczyt, na którym znajdują się większy wewnętrzny spokój i większa lekkość życia. Nasza też. Tylko nasza droga jest najbardziej roześmiana.

młoda kobieta

Praktycznie – jak się ubrać na Twoje zajęcia?

Wygodnie, jak kto lubi. Zdarza mi się prowadzić jogę śmiechu dla biznesu. W tym roku pracowałem dla kilku banków. Pamiętam sesję w korporacji finansowej, kiedy jedna z pań na początku była w szpilkach, a potem te buty odłożyła na bok, i w skarpetkach, ale w bardzo eleganckim kostiumie dziarsko ćwiczyła do końca. Zresztą najwięcej na moich zajęciach jest kobiet, ok. 70-80%.

Piotr Bielski – pionier jogi śmiechu w Polsce, socjolog, podróżnik, autor książek „Joga śmiechu. Droga do radości” (2016) oraz „Indie z miłością i śmiechem. Przewodnik subiektywny” (2017), organizator autorskich wypraw do Indii, coach radości, szczęśliwy mąż Anety i tato dwóch córek. Więcej: joginsmiechu.pl i fb: Jogin Śmiechu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Kobieta

Dominik Haak: promocja pozytywnego stylu życia zamieniła się w dyktaturę szczęścia, w której nie ma miejsca na trudne emocje

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Inga Izabela Dańkowska: Joga prenatalna nie wymaga wcześniejszego doświadczenia. Zawiera wyłącznie bezpieczne ćwiczenia i techniki

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Nicole Radomska

„Ajurweda jest cennym drogowskazem, jak się sobą zaopiekować na co dzień” – mówi Nicole Radomska, terapeutka ajurwedyjska i psycholog

„Tkanie jest bardzo odprężającym zajęciem, jest w tym monotonność podobna do medytacji”. O współczesnym rzemiośle opowiadają twórczynie duetu Tartaruga

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

O zaletach jogi dla dzieci mówi Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

„Joga dla dzieci pozwala rozwinąć poczucie własnej wartości, pewność siebie, stabilność i inteligencję emocjonalną. Różni się od gimnastyki, biegania, jazdy na rowerze czy sztuk walki” – mówi instruktorka Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

Kobieta ćwiczy jogę w ciąży

Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

AcroYoga - co to jest?

AcroYoga – co to jest, na czym polega? Ćwiczenia w AcroYodze

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę