Przejdź do treści

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta ćwiczy na pomoście
7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku "chwilkę" dłużej/ Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak dobrze się kłócić? Radzi psycholożka Milena Wojnarowska
Jak wygląda „klasyczny Janusz” na polskiej plaży? Ta kampania jest hitem sieci
Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!
Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi? Podpowiadamy!
6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

„Nastaw budzik nieco wcześniej i uwzględnij choć kilka minut ruchu w swojej porannej rutynie” – apeluje Basia Tworek, psycholożka i nauczycielka jogi. Na swoim profilu na Instagramie wymienia siedem zalet porannych ćwiczeń. Koniec z wymówkami, czas na codzienną poranną dawkę aktywności!

Obudź się wcześniej i poćwicz rano

Budzisz się rano i jedyne, o czym marzysz, to żeby zostać w łóżku przez cały dzień? Musisz wypić kilka kaw, żeby postawić się na nogi? Wypróbuj porannych ćwiczeń, a poczujesz znaczącą różnicę. Zalety aktywności fizycznej z samego rana wzięła na tapet psycholożka i nauczycielka jogi Basia Tworek.

„Wrzucam wieczorem, żeby przypomnieć ci, dlaczego warto nastawić budzik nieco wcześniej i uwzględnić choć kilka minut ruchu w swojej porannej (lub przynajmniej przedpołudniowej) rutynie” – napisała na swoim profilu na Instagramie.

Jak zauważa, poranna aktywność fizyczna pobudza układ nerwowy do działania, zwiększa wydzielanie hormonów, podnosi wydajność mózgu, ładuje nas energią na cały dzień i przyspiesza metabolizm. Dzięki niej szybciej wskoczysz na pełne obroty bez potrzeby sięgania po kilka małych czarnych. Ponadto trening z samego rana powoduje szybsze uwolnienie adrenaliny i endorfin.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Kobieta ćwiczy

7 powodów, dla których warto ćwiczyć rano

Co jeszcze przemawia za tym, żeby zaraz po przebudzeniu wskoczyć na matę do ćwiczeń? Basia Tworek wymienia:

  • Dobra synchronizacja z dobowym cyklem hormonalnym

„Kortyzol to hormon, który utrzymuje cię w stanie czuwania i czujności. Zazwyczaj poziom kortyzolu wzrasta rano (aby pomóc ci się obudzić), a spada wieczorem (żeby pomóc ci się wyciszyć). Zsynchronizowanie aktywności fizycznej z czasem naturalnego wzrostu poziomu kortyzolu to moment, w którym ciało najbardziej skorzysta” – wyjaśnia psycholożka.

  • Lepsza kontrola poziomu glukozy we krwi

„Poranny ruch o umiarkowanym natężeniu pomaga lepiej kontrolować poziom cukru w ciągu dnia. To ważna informacja zarówno dla osób z cukrzycą, jak i dla około 5 mln Polaków ze stanem przedcukrzycowym.

Dodatkowo: osoby z cukrzycą typu 1., dla których ćwiczenie może być trudne (bo ćwiczenia stwarzają ryzyko hipoglikemii), powinny ćwiczyć właśnie raczej w pierwszej połowie dnia, bo wtedy ryzyko zbyt dużego spadku poziomu glukozy we krwi jest najniższe” – dodaje.

  • Lepsze ciśnienie krwi

„Aktywność fizyczna to jeden z najlepszych naturalnych sposobów na kontrolę nadciśnienia. Badania sugerują, że ciśnienie najlepiej 'zachowuje się’ w dni porannych ćwiczeń (w porównaniu do dni z ćwiczeniami o godz. 13 i o 19)” – tłumaczy Tworek.

  • Lepszy sen

„Wykazano, że po porannym treningu badani spędzali więcej czasu w głębokim śnie i doświadczali mniej nocnych przebudzeń. Mniej czasu zajęło im też zasypianie. Pamiętaj, że poranne ćwiczenia na zewnątrz mogą przynieść jeszcze więcej korzyści związanych ze snem. Ekspozycja na światło wcześnie rano może pomóc w zwiększeniu poziomu melatoniny w nocy” – zaznacza ekspertka.

  • Lepsza kontrola łaknienia

„Ćwiczenia pomagają regulować apetyt, m.in. poprzez redukcję greliny, hormonu głodu. Jednak to właśnie poranne ćwiczenia mogą jeszcze bardziej kontrolować łaknienie – szczególnie tzw. neurologicznie uwarunkowaną motywację pokarmową. Sugeruje to, że poranne treningi mogą poprawić sposób, w jaki twój mózg reaguje na pokusy żywieniowe. W badaniu mózgi kobiet silniej reagowały na zdjęcia jedzenia, gdy nie ćwiczyły rano” – pisze joginka.

  • Zwiększenie ogólnej aktywności w ciągu dnia

„Wykazano też, że po porannym 45-minutowym marszu kobiety wykazywały większą aktywność fizyczną w przeciągu kolejnych 24 godzin. Wygląda na to, że grunt to dobrze zacząć!” – podkreśla.

  • Większa koncentracja

„Badanie z 2019 roku opublikowane w British Journal of Sports Medicine wykazało, że poranne ćwiczenia poprawiają funkcje poznawcze, m.in. uwagę, wizualne uczenie się i podejmowanie decyzji. (Zwłaszcza w połączeniu z regularnymi przerwami od pracy!)” – podsumowuje Tworek.

Basia Tworek – kim jest?

Basia Tworek jest nauczycielką jogi i psycholożką. Jak sama pisze, całe swoje dorosłe życie poświęciła poszukiwaniu połączeń pomiędzy tym, czego o ciele i emocjach uczą joga oraz nasza zachodnia psychologia (a zwłaszcza neuropsychologia, w której centrum leży nasz układ nerwowy).

„Jestem tu po to, żeby pomóc ci w odkrywaniu twojej własnej jogowej ścieżki, w stawaniu się prawdziwym Ninja-Yogi, który polega na sobie i sobie ufa” – pisze joginka.

Basia Tworek pisze bloga, prowadzi jogowy kanał na YouTube, razem z redaktorem Czciną nagrywa podcast JOGAPDEJT, tworzy autorskie programy online do praktyki w domu. Czasem pojawia się w mediach albo gościnnie na trasie BeActive Tour Ewy Chodakowskiej. Można ją też czasem spotkać w kameralnej szkole Stan Skupienia na warszawskim Placu Zbawiciela, którą założyła w 2017 roku.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

kobieta ćwiczy pompki

Jak robić pompki? Jak na pewno ich nie robić? No i co dają pompki?

Ćwiczenia na haluksy – jakie wykonywać zapobiegawczo i po operacji?

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

100 pompek – wyzwanie zwiększające siłę rąk. Plan, efekty. Czy na pewno robisz je dobrze?

Aktywność fizyczna - kiedy warto ćwiczyć? / unsplash

Dlaczego kobiety powinny ćwiczyć rano, a mężczyźni wieczorem? Badacze poznali odpowiedź na to pytanie

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

Kobieta biegnie z psem

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Buty do ćwiczeń – jakie do fitnessu, a jakie na siłownię?

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Jak dbać o nogi w podróży?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Średnia długość życia / rawpixel

Długość życia na świecie. 10 krajów, w których żyje się najdłużej

×