Przejdź do treści

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę Sami Hobbs/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
zima
Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić
„W oceanach ląduje ok. 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po naszych siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że to najwyższy czas, żeby zrezygnować z foliówek
„W oceanach ląduje 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że czas zrezygnować z foliówek
Syndrom MCS. Alergia na nowoczesność
Kobieta ćwiczy na dworze
Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne
Nudesy to nie wstyd
„Sama sobie winna”, bo wysyłała nagie zdjęcia? Sara Tylka: Wciąż żyjemy w kulturze gwałtu. Odpowiedzialność składa się na barki poszkodowanej

Każdej z nas przyda się chwila wyciszenia, moment, w którym zadbamy jedynie o siebie. Na to, jak się czujemy, wpływa wiele czynników, a kluczowe jest… poznanie siebie i swoich potrzeb. Jak zatem zadbać o siebie?

Upewnij się, że spełniasz swoje podstawowe potrzeby

Amerykański psycholog, Abraham Maslow, w 1943 stworzył teorię mówiącą o podstawowych potrzebach każdego człowieka. O piramidzie Maslowa – bo to o niej mowa – na pewno słyszałaś. Wyróżnia ona pięć grup: potrzeby fizjologiczne, potrzebę bezpieczeństwa, potrzebę przynależności, potrzebę uznania oraz potrzebę samorealizacji. Jeżeli czujesz się przytłoczona i nie wiesz, jak rozpocząć proces lepszego dbania o siebie, zacznij od piramidy Maslowa.

Na samym dole piramidy znajdują się potrzeby fizjologiczne. Czy śpisz wystarczająco długo i o dobrej porze? Czy odżywiasz się odpowiednio i pijesz wystarczającą ilość wody? Te rzeczy mogą wydawać się mało ważne, a jednak mają ogromny wpływ na nasze codzienne życie. Odpowiednia dieta i regularny sen zapewniają nam zdrowe ciało oraz umysł.

Inną, ważną potrzebą jest poczucie bezpieczeństwa. Jeżeli odczuwasz stres na co dzień, zlokalizuj jego źródło i pomyśl, co możesz zrobić, by go zredukować. By spełnić potrzebę przynależności, odezwij się do swoich znajomych, przyjaciół i rodziny. Odśwież stare kontakty lub zawrzyj nowe znajomości. Więzi z innymi są naprawdę ważne, a wręcz korzystne odnośnie pozostałych części piramidy. Żeby odpowiednio zadbać o potrzebę uznania, musisz znaleźć coś, w czym jesteś dobra i skupić się na rozwinięciu tego. Co pomoże nam zadbać o siebie?

Postaw na aktywność

Od dawna wiadomo, że ruch pomaga nam w walce ze stresem. Nie myślimy o problemach, a skupiamy się na innych czynnościach. Ruch zwiększa poziom endorfin – hormonów odpowiedzialnych za dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie – w naszym mózgu. Aby poczuć się dobrze, wcale nie musisz podejmować się dużego wysiłku fizycznego. Długie spacery, taniec, a nawet hula hop wystarczą, by osiągnąć pożądany efekt.

Medytuj

Jest to jeden z lepszych sposobów poznania samej siebie. Medytacja pozwala nam zapanować nad emocjami i zrozumieć nasze potrzeby. Dzięki niej stajemy się spokojniejsze i bardziej opanowane. Jeżeli nie wiesz, jak rozpocząć swoją przygodę z medytacją, możesz zacząć od skorzystania z jednej z wielu aplikacji dostępnych na telefon.

Bądź blisko natury

Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – w parku, lesie lub na łące – bardzo korzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Czas spędzony na zewnątrz podczas dobrej pogody również ma znaczenie. Słońce jest głównym źródłem witaminy D, odpowiedzialnej za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, wchłanianie wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego oraz zdrowe kości i zęby. Największą szansę na syntezę naturalnej witaminy D daje przebywanie na słońcu każdego dnia, między godziną 10 a 15.

Kobieta mindfulness

Zredukuj spożycie kofeiny

Kofeina pobudza nasze ciało i umysł do pracy, jest to niezwykle przydatne i mobilizuje nas do działania, lecz odbiera nam możliwość relaksu. A relaks jest kluczowym elementem dbania o siebie. Kofeinę znajdziemy w kawie, ale to nie jedynie jej źródło. Jest także w wielu innych produktach, jak herbata, napoje dietetyczne czy energetyki. Jeżeli spożywasz dużo kofeiny dziennie, nie odstawiaj jej nagle, a redukuj stopniowo ilość, jaką przyjmujesz. W ten sposób, gdy nie napijesz się porannej kawy, unikniesz efektów ubocznych takich jak rozdrażnienie.

Spędzaj czas ze swoim pupilem

Przebywanie wśród zwierząt pozytywnie wpływa na poziom stresu, jaki odczuwamy. Obniża poziom kortyzolu, odpowiedzialnego również za przybieranie na wadze, podwyższa za to poziom tzw. hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Jeżeli posiadasz puchatego przyjaciela, postaraj się spędzać z nim więcej czasu. Jeśli nie masz zwierzaka, może pomyślisz nad przygarnięciem pupila?

 

Źródło: womansday

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Komary atakują? 6 naturalnych sposobów, które pomogą ci się pozbyć ich z domu

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Nie wyrzucaj skórki od banana. 8 sposobów na jej wykorzystanie

Jak często prać stanik? Robimy to zbyt rzadko

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą