Przejdź do treści

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę Sami Hobbs/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Każdej z nas przyda się chwila wyciszenia, moment, w którym zadbamy jedynie o siebie. Na to, jak się czujemy, wpływa wiele czynników, a kluczowe jest… poznanie siebie i swoich potrzeb. Jak zatem zadbać o siebie?

Upewnij się, że spełniasz swoje podstawowe potrzeby

Amerykański psycholog, Abraham Maslow, w 1943 stworzył teorię mówiącą o podstawowych potrzebach każdego człowieka. O piramidzie Maslowa – bo to o niej mowa – na pewno słyszałaś. Wyróżnia ona pięć grup: potrzeby fizjologiczne, potrzebę bezpieczeństwa, potrzebę przynależności, potrzebę uznania oraz potrzebę samorealizacji. Jeżeli czujesz się przytłoczona i nie wiesz, jak rozpocząć proces lepszego dbania o siebie, zacznij od piramidy Maslowa.

Na samym dole piramidy znajdują się potrzeby fizjologiczne. Czy śpisz wystarczająco długo i o dobrej porze? Czy odżywiasz się odpowiednio i pijesz wystarczającą ilość wody? Te rzeczy mogą wydawać się mało ważne, a jednak mają ogromny wpływ na nasze codzienne życie. Odpowiednia dieta i regularny sen zapewniają nam zdrowe ciało oraz umysł.

Inną, ważną potrzebą jest poczucie bezpieczeństwa. Jeżeli odczuwasz stres na co dzień, zlokalizuj jego źródło i pomyśl, co możesz zrobić, by go zredukować. By spełnić potrzebę przynależności, odezwij się do swoich znajomych, przyjaciół i rodziny. Odśwież stare kontakty lub zawrzyj nowe znajomości. Więzi z innymi są naprawdę ważne, a wręcz korzystne odnośnie pozostałych części piramidy. Żeby odpowiednio zadbać o potrzebę uznania, musisz znaleźć coś, w czym jesteś dobra i skupić się na rozwinięciu tego. Co pomoże nam zadbać o siebie?

Postaw na aktywność

Od dawna wiadomo, że ruch pomaga nam w walce ze stresem. Nie myślimy o problemach, a skupiamy się na innych czynnościach. Ruch zwiększa poziom endorfin – hormonów odpowiedzialnych za dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie – w naszym mózgu. Aby poczuć się dobrze, wcale nie musisz podejmować się dużego wysiłku fizycznego. Długie spacery, taniec, a nawet hula hop wystarczą, by osiągnąć pożądany efekt.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł

Medytuj

Jest to jeden z lepszych sposobów poznania samej siebie. Medytacja pozwala nam zapanować nad emocjami i zrozumieć nasze potrzeby. Dzięki niej stajemy się spokojniejsze i bardziej opanowane. Jeżeli nie wiesz, jak rozpocząć swoją przygodę z medytacją, możesz zacząć od skorzystania z jednej z wielu aplikacji dostępnych na telefon.

Bądź blisko natury

Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – w parku, lesie lub na łące – bardzo korzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Czas spędzony na zewnątrz podczas dobrej pogody również ma znaczenie. Słońce jest głównym źródłem witaminy D, odpowiedzialnej za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, wchłanianie wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego oraz zdrowe kości i zęby. Największą szansę na syntezę naturalnej witaminy D daje przebywanie na słońcu każdego dnia, między godziną 10 a 15.

Kobieta mindfulness

Zredukuj spożycie kofeiny

Kofeina pobudza nasze ciało i umysł do pracy, jest to niezwykle przydatne i mobilizuje nas do działania, lecz odbiera nam możliwość relaksu. A relaks jest kluczowym elementem dbania o siebie. Kofeinę znajdziemy w kawie, ale to nie jedynie jej źródło. Jest także w wielu innych produktach, jak herbata, napoje dietetyczne czy energetyki. Jeżeli spożywasz dużo kofeiny dziennie, nie odstawiaj jej nagle, a redukuj stopniowo ilość, jaką przyjmujesz. W ten sposób, gdy nie napijesz się porannej kawy, unikniesz efektów ubocznych takich jak rozdrażnienie.

Spędzaj czas ze swoim pupilem

Przebywanie wśród zwierząt pozytywnie wpływa na poziom stresu, jaki odczuwamy. Obniża poziom kortyzolu, odpowiedzialnego również za przybieranie na wadze, podwyższa za to poziom tzw. hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Jeżeli posiadasz puchatego przyjaciela, postaraj się spędzać z nim więcej czasu. Jeśli nie masz zwierzaka, może pomyślisz nad przygarnięciem pupila?

 

Źródło: womansday

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Odstresuj się na święta! Wyjaśniamy, jak to zrobić

Kobieta siedzi na plaży

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Kobieta leży na łóżku

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać  /fot. Getty Images

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać 

„Weekend w lesie wzmacnia układ odpornościowy na cały miesiąc. Przychodzisz i jesteś, a las cię wspiera” – mówi Maria Hawranek

Kobieta

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Na liście nie znajdziesz spełniania swoich zachcianek!

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki

Przez wojnę w Ukrainie ciężko ci się skupić? Psychoedukatorka wyjaśnia, jak powrócić do stanu "tu i teraz"

Przez wojnę w Ukrainie ciężko ci się skupić? Psychoedukatorka wyjaśnia, jak powrócić do stanu „tu i teraz”

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

×