Przejdź do treści

Rozpoczynasz aktywność fizyczną? Możesz łatwo doprowadzić do kontuzji. Jakich błędów nie popełniać?

Kobieta ćwiczy
Rozpoczynasz aktywność fizyczną? Możesz łatwo doprowadzić do kontuzji. Jakich błędów nie popełniać?/ Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”
Tel Awiw
Sukces szczepień w Izraelu. Koniec z noszeniem masek na zewnątrz, szkoły ponownie otwarte
Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

„Chcesz ćwiczyć, dbać o zdrowie, a nieświadomie możesz uszkodzić sobie ciało” – ostrzega na swoim profilu na Instagramie fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk. Ekspertka wyjaśnia, do czego mogą prowadzić nieodpowiednie ćwiczenia i jak dobrze zacząć trenować.

Stało się, przychodzi ten dzień, kiedy postanawiasz ćwiczyć regularnie. Jak wyjaśnia Mikołajczyk – przechodząc z dnia na dzień od siedzącego trybu życia do regularnych treningów łatwo doprowadzić do poważnych kontuzji.

Chcesz ćwiczyć, dbać o zdrowie a nieświadomie możesz uszkodzić sobie ciało

– ostrzega ekspertka.

Dwie kobiety stoją tyłem, ręce mają za plecami

Dlaczego warto regularnie ćwiczyć?

Fizjoterapeutka na swoim profilu zachęca do nawyku regularnej aktywności fizycznej. Jak zaznacza, tylko w ten sposób zachowamy zdrowie.

Regularna aktywność fizyczna to:

  • zdrowa głowa,
  • naprawianie ciała po całym dniu pracy,
  • dbanie o prawidłowe zakresy ruchu w ciele,
  • regulacja wszystkich narządów wewnętrznych

– wymienia Mikołajczyk.

Skutki nieodpowiedniej aktywności

Mikołajczyk apeluje, by wszystko robić z głową. Jeśli do tej pory swój dzień spędzałaś w pozycji siedzącej, to intensywny trening przyniesie jedynie kontuzję.

Większość osób cały czas przebywa w jednej pozycji (siedząca), bardzo dużo korzystamy z telefonów, jeździmy komunikacją, mniej chodzimy. Jeśli tak wyglądało twoje życie (nawyki dnia codziennego) do tej pory, to jeśli teraz zaczniesz intensywnie ćwiczyć, możesz zrobić sobie krzywdę.

Najpierw w takiej sytuacji trzeba naprawiać ciało, zadbać o odpowiednie ćwiczenia

– wyjaśnia specjalistka.

Do jakich błędów prowadzi nagły, intensywny trening?

Błędy mogą doprowadzić do:

  • przeciążenia stawów, mięśni,
  • ograniczenia zakresu ruchu,
  • pojawienia się bólu,
  • przyspieszenia zmian degeneracyjnych tkanek,
  • kontuzji,
  • pogorszenia wydolności,
  • złego samopoczucia,
  • porzucenia realizacji planu, celu, marzenia

– wymienia fizjoterapeutka.

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Zdrowy, czyli kto?

Mikołajczyk wyjaśnia, że bezpiecznie podczas treningu mogą czuć się osoby zdrowe pod względem ruchowym. Wyjaśnia też, co to dla niej oznacza.

Przez osobę zdrową rozumiem:

  • osobę bez zaburzeń biomechaniki,
  • bez chorób,
  • osobę, która ma prawidłowe zakresy ruchu w stawach,
  • osobę, która nie ma dolegliwości bólowych,
  • osobę, która nie garbi się i nigdy wcześniej nie miała objawów bólowych barku, lędźwi, szyi itd.

Jeśli żaden z punktów nie dotyczy ciebie, możesz śmiało trenować. Jeśli jednak przypisujesz sobie któryś z nich, musisz zrobić plan naprawczy, zanim rozpoczniesz intensywne treningi.

brzuszki na piłce

Magdalena Mikołajczyk – kim jest?

Magdalena Mikołajczyk jest absolwentką fizjoterapii na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. „Na co dzień pomagam osobom aktywnym fizycznie ćwiczyć świadomie, bez zbędnych kontuzji” – tak opisuje samą siebie.

Na swoim profilu na Instagramie @rehab.fizjo, który obserwuje prawie 2 tys. osób, chętnie dzieli się wiedzą zdobytą zarówno na studiach, jak i podczas pracy w zawodzie

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Magdalena Mikołajczyk (@rehab.fizjo)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Iga Majewska - Warsaw Pilates

„Jako babcia chcę chodzić po górach i jeździć rowerem, więc pilates traktuję jako inwestycję w przyszłość” – mówi Iga Majewska

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

twerk

Twerk to taniec, który uwalnia kobiecość. Na czym polega? Zasady i nauka twerku

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Wracasz na siłownię? O tych rzeczach musisz pamiętać

Kreatyna – czy to działa?

Kreatyna – co daje, efekty, dawkowanie, skutki uboczne

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki