Przejdź do treści

Rozpoczynasz aktywność fizyczną? Możesz łatwo doprowadzić do kontuzji. Jakich błędów nie popełniać?

Kobieta ćwiczy
Rozpoczynasz aktywność fizyczną? Możesz łatwo doprowadzić do kontuzji. Jakich błędów nie popełniać?/ Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Francja wprowadziła zakaz „terapii konwersyjnej” wobec osób LGBTQIA+. „Bycie sobą nie jest przestępstwem” – skomentował prezydent Emmanuel Macron
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

„Chcesz ćwiczyć, dbać o zdrowie, a nieświadomie możesz uszkodzić sobie ciało” – ostrzega na swoim profilu na Instagramie fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk. Ekspertka wyjaśnia, do czego mogą prowadzić nieodpowiednie ćwiczenia i jak dobrze zacząć trenować.

Stało się, przychodzi ten dzień, kiedy postanawiasz ćwiczyć regularnie. Jak wyjaśnia Mikołajczyk – przechodząc z dnia na dzień od siedzącego trybu życia do regularnych treningów łatwo doprowadzić do poważnych kontuzji.

Chcesz ćwiczyć, dbać o zdrowie a nieświadomie możesz uszkodzić sobie ciało

– ostrzega ekspertka.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł
Dwie kobiety stoją tyłem, ręce mają za plecami

Dlaczego warto regularnie ćwiczyć?

Fizjoterapeutka na swoim profilu zachęca do nawyku regularnej aktywności fizycznej. Jak zaznacza, tylko w ten sposób zachowamy zdrowie.

Regularna aktywność fizyczna to:

  • zdrowa głowa,
  • naprawianie ciała po całym dniu pracy,
  • dbanie o prawidłowe zakresy ruchu w ciele,
  • regulacja wszystkich narządów wewnętrznych

– wymienia Mikołajczyk.

Skutki nieodpowiedniej aktywności

Mikołajczyk apeluje, by wszystko robić z głową. Jeśli do tej pory swój dzień spędzałaś w pozycji siedzącej, to intensywny trening przyniesie jedynie kontuzję.

Większość osób cały czas przebywa w jednej pozycji (siedząca), bardzo dużo korzystamy z telefonów, jeździmy komunikacją, mniej chodzimy. Jeśli tak wyglądało twoje życie (nawyki dnia codziennego) do tej pory, to jeśli teraz zaczniesz intensywnie ćwiczyć, możesz zrobić sobie krzywdę.

Najpierw w takiej sytuacji trzeba naprawiać ciało, zadbać o odpowiednie ćwiczenia

– wyjaśnia specjalistka.

Do jakich błędów prowadzi nagły, intensywny trening?

Błędy mogą doprowadzić do:

  • przeciążenia stawów, mięśni,
  • ograniczenia zakresu ruchu,
  • pojawienia się bólu,
  • przyspieszenia zmian degeneracyjnych tkanek,
  • kontuzji,
  • pogorszenia wydolności,
  • złego samopoczucia,
  • porzucenia realizacji planu, celu, marzenia

– wymienia fizjoterapeutka.

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Zdrowy, czyli kto?

Mikołajczyk wyjaśnia, że bezpiecznie podczas treningu mogą czuć się osoby zdrowe pod względem ruchowym. Wyjaśnia też, co to dla niej oznacza.

Przez osobę zdrową rozumiem:

  • osobę bez zaburzeń biomechaniki,
  • bez chorób,
  • osobę, która ma prawidłowe zakresy ruchu w stawach,
  • osobę, która nie ma dolegliwości bólowych,
  • osobę, która nie garbi się i nigdy wcześniej nie miała objawów bólowych barku, lędźwi, szyi itd.

Jeśli żaden z punktów nie dotyczy ciebie, możesz śmiało trenować. Jeśli jednak przypisujesz sobie któryś z nich, musisz zrobić plan naprawczy, zanim rozpoczniesz intensywne treningi.

brzuszki na piłce

Magdalena Mikołajczyk – kim jest?

Magdalena Mikołajczyk jest absolwentką fizjoterapii na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. „Na co dzień pomagam osobom aktywnym fizycznie ćwiczyć świadomie, bez zbędnych kontuzji” – tak opisuje samą siebie.

Na swoim profilu na Instagramie @rehab.fizjo, który obserwuje prawie 2 tys. osób, chętnie dzieli się wiedzą zdobytą zarówno na studiach, jak i podczas pracy w zawodzie

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Magdalena Mikołajczyk (@rehab.fizjo)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowa do jazdy

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Wiosłowanie sztangą – korzyści i technika wykonywania

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

Joanna Jaworska

3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Iga Majewska - Warsaw Pilates

„Jako babcia chcę chodzić po górach i jeździć rowerem, więc pilates traktuję jako inwestycję w przyszłość” – mówi Iga Majewska

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

×