Przejdź do treści

Rozpoczynasz aktywność fizyczną? Możesz łatwo doprowadzić do kontuzji. Jakich błędów nie popełniać?

Kobieta ćwiczy
Rozpoczynasz aktywność fizyczną? Możesz łatwo doprowadzić do kontuzji. Jakich błędów nie popełniać?/ Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

„Chcesz ćwiczyć, dbać o zdrowie, a nieświadomie możesz uszkodzić sobie ciało” – ostrzega na swoim profilu na Instagramie fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk. Ekspertka wyjaśnia, do czego mogą prowadzić nieodpowiednie ćwiczenia i jak dobrze zacząć trenować.

Stało się, przychodzi ten dzień, kiedy postanawiasz ćwiczyć regularnie. Jak wyjaśnia Mikołajczyk – przechodząc z dnia na dzień od siedzącego trybu życia do regularnych treningów łatwo doprowadzić do poważnych kontuzji.

Chcesz ćwiczyć, dbać o zdrowie a nieświadomie możesz uszkodzić sobie ciało

– ostrzega ekspertka.

Dwie kobiety stoją tyłem, ręce mają za plecami

Dlaczego warto regularnie ćwiczyć?

Fizjoterapeutka na swoim profilu zachęca do nawyku regularnej aktywności fizycznej. Jak zaznacza, tylko w ten sposób zachowamy zdrowie.

Regularna aktywność fizyczna to:

  • zdrowa głowa,
  • naprawianie ciała po całym dniu pracy,
  • dbanie o prawidłowe zakresy ruchu w ciele,
  • regulacja wszystkich narządów wewnętrznych

– wymienia Mikołajczyk.

Kobieta ćwiczy

Skutki nieodpowiedniej aktywności

Mikołajczyk apeluje, by wszystko robić z głową. Jeśli do tej pory swój dzień spędzałaś w pozycji siedzącej, to intensywny trening przyniesie jedynie kontuzję.

Większość osób cały czas przebywa w jednej pozycji (siedząca), bardzo dużo korzystamy z telefonów, jeździmy komunikacją, mniej chodzimy. Jeśli tak wyglądało twoje życie (nawyki dnia codziennego) do tej pory, to jeśli teraz zaczniesz intensywnie ćwiczyć, możesz zrobić sobie krzywdę.

Najpierw w takiej sytuacji trzeba naprawiać ciało, zadbać o odpowiednie ćwiczenia

– wyjaśnia specjalistka.

Do jakich błędów prowadzi nagły, intensywny trening?

Błędy mogą doprowadzić do:

  • przeciążenia stawów, mięśni,
  • ograniczenia zakresu ruchu,
  • pojawienia się bólu,
  • przyspieszenia zmian degeneracyjnych tkanek,
  • kontuzji,
  • pogorszenia wydolności,
  • złego samopoczucia,
  • porzucenia realizacji planu, celu, marzenia

– wymienia fizjoterapeutka.

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Zdrowy, czyli kto?

Mikołajczyk wyjaśnia, że bezpiecznie podczas treningu mogą czuć się osoby zdrowe pod względem ruchowym. Wyjaśnia też, co to dla niej oznacza.

Przez osobę zdrową rozumiem:

  • osobę bez zaburzeń biomechaniki,
  • bez chorób,
  • osobę, która ma prawidłowe zakresy ruchu w stawach,
  • osobę, która nie ma dolegliwości bólowych,
  • osobę, która nie garbi się i nigdy wcześniej nie miała objawów bólowych barku, lędźwi, szyi itd.

Jeśli żaden z punktów nie dotyczy ciebie, możesz śmiało trenować. Jeśli jednak przypisujesz sobie któryś z nich, musisz zrobić plan naprawczy, zanim rozpoczniesz intensywne treningi.

brzuszki na piłce

Magdalena Mikołajczyk – kim jest?

Magdalena Mikołajczyk jest absolwentką fizjoterapii na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. „Na co dzień pomagam osobom aktywnym fizycznie ćwiczyć świadomie, bez zbędnych kontuzji” – tak opisuje samą siebie.

Na swoim profilu na Instagramie @rehab.fizjo, który obserwuje prawie 2 tys. osób, chętnie dzieli się wiedzą zdobytą zarówno na studiach, jak i podczas pracy w zawodzie

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.