Przejdź do treści

Pole dance – trening siłowy. Co to jest? Jaki strój wybrać?

Pole dance – trening siłowy. Co to jest? Jaki strój wybrać? Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach
W Iranie zakazano kobietom udziału w reklamach. Powodem oburzenie mężczyzn promocją lodów na patyku
Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”
„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka
„Para jednopłciowa w polskim 'Tańcu z gwiazdami’? I spoko”. Martyna F. Zachorska o tym, że żadna to rewolucja

Pole dance to dyscyplina sportu na pograniczu fitnessu, akrobatyki oraz tańca. Akcent kładzie się tu na lekkość, płynność ruchów oraz finezję. Wszystkie figury wykonuje się przy pomocy specjalnego, pionowego drążka. Czasem łączy się je i tworzy wyjątkowe układy choreograficzne.  Jaka jest historia pole dance i jaka odzież będzie najwygodniejsza podczas treningu? Sprawdź.

Co to jest pole dance?

Pole dance to dyscyplina, która z roku na rok zyskuje na popularności. Można to zauważyć choćby po rosnącej liczbie poświęconych jej zawodów sportowych czy też powstających, poświęconych jej szkół tańca. Co więcej, biorąc pod uwagę inne kraje, w Polsce rozwija się ona obecnie bardzo dynamicznie – w samym Wrocławiu jest więcej szkół pole dance niż np. w Las Vegas.

Pole dance polega na wykonywaniu nieszablowych figur na rurze, choć – aby dobrze je robić – ważne jest umiejętne wykonywanie pompek, desek czy też różnego rodzaju ćwiczeń kondycyjnych. Zwykle pole dance uprawiają kobiety, ale nie istnieją tu – tak naprawdę – żadne ograniczenia dotyczące płci czy wieku, zajęcia są często koedukacyjne. Trenować może nawet dziecko, nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań.

Pole dance – historia

Pole dance to dyscyplina sportowa, która narodziła się w Chinach i Indiach, w okolicach XII wieku. Co ciekawe, w obu tych państwach nurt ten został zapoczątkowany niezależnie od drugiego. Wówczas pole dance uprawiali mężczyźni. W Chinach akrobaci cyrkowi wykonywali na drążku różnego rodzaju figury na palach, które były pokryte materiałem. Niestety, skutkiem tego były liczne blizny i otarcia, mimo że materiał miał zmniejszać ryzyko ich pojawiania się. W Indiach z kolei uprawiano Mallakhamb, sport łączący jogę z elementami gimnastyki. Uprawiany był on również na drewnianych palach. Nurt indyjski ma więcej wspólnego z pole dance, jednak wciąż daleko odbiega od współczesnych jego reguł.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
twerk

Pole dance długo kojarzony był jako forma tańca erotycznego. W XX wieku zaczął się rozwijać jego obecny kształt, a konkretnie – na przełomie lat 20. i 30. w Stanach Zjednoczonych. Na terenie tego państwa odbywały się wówczas pokazy grup rozrywkowych, które występowały w namiotach używając jako stelażu znajdującej się pośrodku rury – to właśnie od niej pochodzi nazwa „pole dance”. W latach 50. taniec na rurze królował w burlesce, gdzie reprezentował nieco ironiczne oblicze teatru oraz opery. Dopiero w latach 80. stał się on wizytówką nocnych klubów, a rura – symbolem striptizu.

Dekadę później pole dance zaczęto jednak powoli utożsamiać z dyscypliną sportową. To właśnie wówczas Fawnia Dietrich zaczęła nagrywać swoje instruktaże z figurami pole dance na kasetach VHS. Pierwsze z nich były dostępne na rynku w 1994 roku. Prowadziła ona w tamtym czasie również związane z tą dziedziną zajęcia taneczne. Oficjalnie jednak pole dane uznano za dyscyplinę sportową bardzo niedawno, bo w 2017 roku.

Pole dance – ubranie

Jaki strój na pole dance będzie najlepszy? Dobrym wyborem jest nałożenie krótkich, sportowych spodenek przed kolano – nie powinny mieć one guzika w pasie. Alternatywą dla nich mogą być legginsy, choć to właśnie odkryta skóra zapewnia lepszą przyczepność do rury – drążek wykonany jest ze śliskiej stali, co warto mieć na uwadze. Do tego wystarczy klasyczna koszulka z krótkim rękawem lub top na ramiączkach. Bluzki z szerokimi rękawami często owijają się wokół rury, dlatego będą Ci najpewniej przeszkadzać. Przyda się również sportowy stanik. Nie potrzeba kupować butów na trening pole dance, ponieważ ćwiczy się  boso. Aby jednak móc swobodnie przejść z szatni do sali i z powrotem, powinnaś zabrać ze sobą klapki lub ewentualnie skarpetki.

kobieta ćwiczy na siłowni

Pole dance – dlaczego warto go uprawiać?

Warto trenować pole dance z wielu powodów. Oto niektóre z nich:

  • uzyskasz szybko wysportowaną sylwetkę (dużo szybciej niż na zajęciach fitness),
  • poprawisz koordynację ruchową,
  • zwiększysz swoją wytrzymałość,
  • poprawisz postawę i gibkość całego ciała, uelastycznisz stawy,
  • wzmocnisz mięśnie ramion, klatki piersiowej oraz kręgosłupa,
  • nauczysz się wykonywać piękne, płynne ruchy (dzięki wzmocnieniu mięśni głębokich),
  • wzmocnisz pewność siebie, a być może pokochasz również siebie i swoje ciało.

Podczas treningu ćwiczysz też niemal wszystkie mięśnie ciała. Dzięki regularnym ćwiczeniom kształtują się mięśnie nóg, dzięki czemu uda i pośladki zyskują smuklejszy wygląd. Tego rodzaju aktywność dobrze oddziałuje również na kręgosłup, dzięki czemu jego mięśnie zostają wzmocnione, a całe ciało staje się bardziej elastyczne i gibkie. Podczas zajęć pole dance na poziomie podstawowym spalisz około 290-400 kalorii (w ramach jednego treningu), natomiast w ramach zajęć na poziomie zaawansowanym – 700 kalorii.

Pole dance to również świetne zajęcia dla kobiet, które szukają nietypowej formy spędzania czasu. Pamiętaj, że aby w nich uczestniczyć nie musisz mieć figury modelki ani być szczególnie wysportowana.

Trenerka pokazuje, jak ćwiczyć na piłce fitness. Leży na plecach na piłce, ręce trzyma pod głową

Jak wygląda trening pole dance?

Jeśli chodzi o pierwsze kroki w nauce pole dance, to na początku kursanci uczą się wykonywania ćwiczeń wzmacniających, rozciągających oraz ujędrniających. Następnie dowiadują się, jak wykonywać podstawowe chwyty, proste figury, jak również obroty. Ważne, aby na początku oswoić się z nową formą treningu i powoli zyskiwać świadomość własnego ciała. W późniejszym etapie uczestniczki kursu uczą się przejść między poszczególnymi figurami, łączenia ich w dłuższe układy, a także poruszania się z wdziękiem. Pamiętaj, że nie trzeba obawiać się pierwszych zajęć, ponieważ ich poziom dostosowany jest m.in. do osób, które z tą dyscypliną sportową nigdy nie miały do czynienia. Często organizowane są również darmowe zajęcia próbne.

Pole dance – trening siłowy

Przy pole dance bardzo ważne jest odpowiednie przygotowania do treningu. W tym celu wykonuje się m.in. następujące ćwiczenia wzmacniające:

  • pompki – to znane wszystkim ćwiczenie pozytywnie oddziałuje niemal na każdą część ciała,
  • hollow body – jest to ćwiczenie, które nie należy do najłatwiejszych, ale zdecydowanie warto je wykonywać,
  • mostek – warto go wykonywać, ponieważ znakomicie rozciąga oraz wzmacnia mięśnie,
  • plank (deska) – dzięki niemu wzmocnisz praktycznie całe ciało.
Martyna Dominikowska

Trening pole dance – jak się do niego przygotować?

Oprócz tego, że na trening pole dance powinnaś zabrać ze sobą strój sportowy, musisz pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim w dniu zajęć nie należy stosować żadnych balsamów – może to skutkować brakiem przyczepności do rury. Zdecydowanie odradzamy również korzystanie w dniu treningu z kremu do rąk. W sytuacji, gdy aplikujesz jedwab na włosy, precyzyjnie umyj ręce, najlepiej szarym mydłem. Przed treningiem należy też zdjąć zegarek oraz biżuterię.

 

Źródła:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26842868/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27385549/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30507730/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31663312/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32162500/

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć

Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Planujesz zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Kobieta

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Irina Galay miała zdobyć ośmiotysięcznik. Zamiast tego poszła na wojnę

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Nie możesz żyć bez sportu? Zatrzymaj się na moment! Regeneracja to nie fanaberia

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

Ćwicząca kobieta

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Trening outdoorowy

Trening outdoorowy – na ostatnie ciepłe dni!

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

×