Przejdź do treści

Pole dance – trening siłowy. Co to jest? Jaki strój wybrać?

Pole dance – trening siłowy. Co to jest? Jaki strój wybrać? Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dorota Szelągowska o braku samoakceptacji i kompleksach
Dorota Szelągowska szczerze o kompleksach. „W swoich oczach byłam gruba. Ohydne tłuste ramiona, brzuch, uda”
Trening outdoorowy – na ostatnie ciepłe dni!
Neofilia, czyli na tropie nowych wrażeń. Czym jest i jak nie wpaść w jej pułapkę?
Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?
8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Pole dance to dyscyplina sportu na pograniczu fitnessu, akrobatyki oraz tańca. Akcent kładzie się tu na lekkość, płynność ruchów oraz finezję. Wszystkie figury wykonuje się przy pomocy specjalnego, pionowego drążka. Czasem łączy się je i tworzy wyjątkowe układy choreograficzne.  Jaka jest historia pole dance i jaka odzież będzie najwygodniejsza podczas treningu? Sprawdź.

Co to jest pole dance?

Pole dance to dyscyplina, która z roku na rok zyskuje na popularności. Można to zauważyć choćby po rosnącej liczbie poświęconych jej zawodów sportowych czy też powstających, poświęconych jej szkół tańca. Co więcej, biorąc pod uwagę inne kraje, w Polsce rozwija się ona obecnie bardzo dynamicznie – w samym Wrocławiu jest więcej szkół pole dance niż np. w Las Vegas.

Pole dance polega na wykonywaniu nieszablowych figur na rurze, choć – aby dobrze je robić – ważne jest umiejętne wykonywanie pompek, desek czy też różnego rodzaju ćwiczeń kondycyjnych. Zwykle pole dance uprawiają kobiety, ale nie istnieją tu – tak naprawdę – żadne ograniczenia dotyczące płci czy wieku, zajęcia są często koedukacyjne. Trenować może nawet dziecko, nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań.

Pole dance – historia

Pole dance to dyscyplina sportowa, która narodziła się w Chinach i Indiach, w okolicach XII wieku. Co ciekawe, w obu tych państwach nurt ten został zapoczątkowany niezależnie od drugiego. Wówczas pole dance uprawiali mężczyźni. W Chinach akrobaci cyrkowi wykonywali na drążku różnego rodzaju figury na palach, które były pokryte materiałem. Niestety, skutkiem tego były liczne blizny i otarcia, mimo że materiał miał zmniejszać ryzyko ich pojawiania się. W Indiach z kolei uprawiano Mallakhamb, sport łączący jogę z elementami gimnastyki. Uprawiany był on również na drewnianych palach. Nurt indyjski ma więcej wspólnego z pole dance, jednak wciąż daleko odbiega od współczesnych jego reguł.

twerk

Pole dance długo kojarzony był jako forma tańca erotycznego. W XX wieku zaczął się rozwijać jego obecny kształt, a konkretnie – na przełomie lat 20. i 30. w Stanach Zjednoczonych. Na terenie tego państwa odbywały się wówczas pokazy grup rozrywkowych, które występowały w namiotach używając jako stelażu znajdującej się pośrodku rury – to właśnie od niej pochodzi nazwa „pole dance”. W latach 50. taniec na rurze królował w burlesce, gdzie reprezentował nieco ironiczne oblicze teatru oraz opery. Dopiero w latach 80. stał się on wizytówką nocnych klubów, a rura – symbolem striptizu.

Dekadę później pole dance zaczęto jednak powoli utożsamiać z dyscypliną sportową. To właśnie wówczas Fawnia Dietrich zaczęła nagrywać swoje instruktaże z figurami pole dance na kasetach VHS. Pierwsze z nich były dostępne na rynku w 1994 roku. Prowadziła ona w tamtym czasie również związane z tą dziedziną zajęcia taneczne. Oficjalnie jednak pole dane uznano za dyscyplinę sportową bardzo niedawno, bo w 2017 roku.

Pole dance – ubranie

Jaki strój na pole dance będzie najlepszy? Dobrym wyborem jest nałożenie krótkich, sportowych spodenek przed kolano – nie powinny mieć one guzika w pasie. Alternatywą dla nich mogą być legginsy, choć to właśnie odkryta skóra zapewnia lepszą przyczepność do rury – drążek wykonany jest ze śliskiej stali, co warto mieć na uwadze. Do tego wystarczy klasyczna koszulka z krótkim rękawem lub top na ramiączkach. Bluzki z szerokimi rękawami często owijają się wokół rury, dlatego będą Ci najpewniej przeszkadzać. Przyda się również sportowy stanik. Nie potrzeba kupować butów na trening pole dance, ponieważ ćwiczy się  boso. Aby jednak móc swobodnie przejść z szatni do sali i z powrotem, powinnaś zabrać ze sobą klapki lub ewentualnie skarpetki.

kobieta ćwiczy na siłowni

Pole dance – dlaczego warto go uprawiać?

Warto trenować pole dance z wielu powodów. Oto niektóre z nich:

  • uzyskasz szybko wysportowaną sylwetkę (dużo szybciej niż na zajęciach fitness),
  • poprawisz koordynację ruchową,
  • zwiększysz swoją wytrzymałość,
  • poprawisz postawę i gibkość całego ciała, uelastycznisz stawy,
  • wzmocnisz mięśnie ramion, klatki piersiowej oraz kręgosłupa,
  • nauczysz się wykonywać piękne, płynne ruchy (dzięki wzmocnieniu mięśni głębokich),
  • wzmocnisz pewność siebie, a być może pokochasz również siebie i swoje ciało.

Podczas treningu ćwiczysz też niemal wszystkie mięśnie ciała. Dzięki regularnym ćwiczeniom kształtują się mięśnie nóg, dzięki czemu uda i pośladki zyskują smuklejszy wygląd. Tego rodzaju aktywność dobrze oddziałuje również na kręgosłup, dzięki czemu jego mięśnie zostają wzmocnione, a całe ciało staje się bardziej elastyczne i gibkie. Podczas zajęć pole dance na poziomie podstawowym spalisz około 290-400 kalorii (w ramach jednego treningu), natomiast w ramach zajęć na poziomie zaawansowanym – 700 kalorii.

Pole dance to również świetne zajęcia dla kobiet, które szukają nietypowej formy spędzania czasu. Pamiętaj, że aby w nich uczestniczyć nie musisz mieć figury modelki ani być szczególnie wysportowana.

Trenerka pokazuje, jak ćwiczyć na piłce fitness. Leży na plecach na piłce, ręce trzyma pod głową

Jak wygląda trening pole dance?

Jeśli chodzi o pierwsze kroki w nauce pole dance, to na początku kursanci uczą się wykonywania ćwiczeń wzmacniających, rozciągających oraz ujędrniających. Następnie dowiadują się, jak wykonywać podstawowe chwyty, proste figury, jak również obroty. Ważne, aby na początku oswoić się z nową formą treningu i powoli zyskiwać świadomość własnego ciała. W późniejszym etapie uczestniczki kursu uczą się przejść między poszczególnymi figurami, łączenia ich w dłuższe układy, a także poruszania się z wdziękiem. Pamiętaj, że nie trzeba obawiać się pierwszych zajęć, ponieważ ich poziom dostosowany jest m.in. do osób, które z tą dyscypliną sportową nigdy nie miały do czynienia. Często organizowane są również darmowe zajęcia próbne.

Pole dance – trening siłowy

Przy pole dance bardzo ważne jest odpowiednie przygotowania do treningu. W tym celu wykonuje się m.in. następujące ćwiczenia wzmacniające:

  • pompki – to znane wszystkim ćwiczenie pozytywnie oddziałuje niemal na każdą część ciała,
  • hollow body – jest to ćwiczenie, które nie należy do najłatwiejszych, ale zdecydowanie warto je wykonywać,
  • mostek – warto go wykonywać, ponieważ znakomicie rozciąga oraz wzmacnia mięśnie,
  • plank (deska) – dzięki niemu wzmocnisz praktycznie całe ciało.
Martyna Dominikowska

Trening pole dance – jak się do niego przygotować?

Oprócz tego, że na trening pole dance powinnaś zabrać ze sobą strój sportowy, musisz pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim w dniu zajęć nie należy stosować żadnych balsamów – może to skutkować brakiem przyczepności do rury. Zdecydowanie odradzamy również korzystanie w dniu treningu z kremu do rąk. W sytuacji, gdy aplikujesz jedwab na włosy, precyzyjnie umyj ręce, najlepiej szarym mydłem. Przed treningiem należy też zdjąć zegarek oraz biżuterię.

 

Źródła:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26842868/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27385549/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30507730/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31663312/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32162500/

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Planujecie zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Młoda para na weselu

Zakaz tańczenia uratuje nas przed koronawirusem? Nowe restrykcje w Hiszpanii

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?