Przejdź do treści

Orbitrek czy rower? Która z maszyn pomoże ci osiągnąć lepsze efekty w odchudzaniu?

Orbitrek czy rower? Która z maszyn pomoże ci osiągnąć szybsze efekty w odchudzaniu? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

W strefie cardio na każdej siłowni znajdziesz rowerki stacjonarne oraz orbitreki. Każda z tych maszyn jest odpowiednia do wykonania treningu cardio, a o ich popularności świadczy fakt, że obie te maszyny są najczęściej obleganymi w klubach. Do tego umożliwiają wykonanie treningu aerobowego w jesienne i zimowe wieczory, gdy pogoda nie sprzyja treningom plenerowym. Jednak czy któraś z nich jest lepsza? Co powinnaś wybrać, jeśli zależy ci na zrzuceniu kilogramów? Orbitrek czy rower – oto jest pytanie!

Rower stacjonarny – jak angażuje mięśnie?

Podczas jazdy na rowerze stacjonarnym pracują głównie dolne partie mięśniowe, czyli nogi i uda. Jazda na rowerze to doskonały sposób na ich wzmocnienie, a szczególnie na rozbudowę mięśnia czworogłowego uda. Wystarczy zwiększyć opór podczas pedałowania, aby dodatkowo „zmusić” je do pracy.

Jeśli miałaś kontuzję lub uraz kolana, to rower stacjonarny pomoże ci w rozruszaniu stawu i przywróceniu jego pełnej sprawności. Brak nierówności na drodze (które mogą powodować mikrowstrząsy), czy też możliwość ustawienia niskiego stopnia oporu, sprzyja poprawie funkcjonowania kończyny. Rower stacjonarny odpowiedni jest też dla osób zmagających się z nadwagą, które nigdy nie ćwiczyły.

W klubach fitness pojawiło się dodatkowe urządzenie, które w pewnym sensie łączy w sobie orbitrek i rowerek. Rower treningowy powietrzny to urządzenie, które ma konstrukcję roweru, ale od podstawowego modelu różni się ruchomymi uchwytami – takimi samymi, jakie znajdziesz w orbitreku.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Orbitrek – które mięśnie pracują?

W przypadku orbitreka praca mięśni wygląda inaczej. Chociaż jego mechanizm działania jest podobny do tego w rowerze stacjonarnym, to jednak orbitrek bardziej przypomina rowerek powietrzny. Tak jak i tam pracują równo dolne i górne partie mięśniowe. Zatem angażujesz nie tylko nogi, uda i pośladki, ale też brzuch, ręce i mięśnie pleców. Z jednej strony wymaga skoordynowania ruchów, ale z drugiej orbitrek sam to umożliwia, ponieważ gdy wprawimy w ruch pedały, równocześnie z nimi pracują uchwyty.

Widać tutaj przewagę nad rowerkiem w kwestii ogólnorozwojowej. Ale czy dla odchudzania ma to znaczenie?

Spalanie tłuszczu – orbitrek czy rowerek?

Wykonując wyłącznie trening cardio, którego celem jest redukcja tkanki tłuszczowej, postaw na orbitrek. Poprzez zaangażowanie wszystkich partii mięśniowych zwiększysz wysiłek, a tym samym liczbę spalonych kalorii. Dodatkowo maszyna ta pozwala na zwiększenie tempa, co również sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej.

Jeśli zaś spalanie tłuszczu ma być dodatkiem do rozwoju mięśni, wtedy lepszy będzie rower stacjonarny.

Orbitrek czy rowerek – co powinnaś wybrać?

Znasz już różnicę pomiędzy obydwiema maszynami w kwestii odchudzania. Wiesz już które partie mięśniowe są aktywowane podczas korzystania z rowerka stacjonarnego, a które na orbitreku. To teraz pytanie, co powinnaś wybrać, jeśli ma być to dodatek do treningu siłowego – rower stacjonarny czy orbitrek?

Jeśli zamierzasz wykorzystać którąś z maszyn do rozgrzewki, lepiej postawić na orbitrek. Dzięki niemu rozgrzejesz całe ciało. W ruch pójdą nie tylko nogi, ale też ręce, obręcz barkowa, mięśnie pleców i brzucha. To pozwoli ci wykonać trening ogólnorozwojowy całego ciała, a wszystkie grupy mięśniowe będą odpowiednio rozgrzane.

Jeśli zaś zależy ci na tym, aby po treningu siłowym odbyć dodatkowo sesję cardio, która wspomoże spalanie tkanki tłuszczowej, postaw na rowerek stacjonarny. Trenując na nim w umiarkowanym tempie, obniżysz tętno i spokojnie przejdziesz do rozciągania (bez dużego szoku dla organizmu).

W przypadku wykonywania treningu interwałowego, polegającego na wykonywaniu ćwiczeń o zmiennym tempie, lepszy jest rower stacjonarny. Najlepszym zaś wyborem w tym przypadku jest rower powietrzny, ponieważ umożliwia on szybsze osiągnięcie maksymalnych prędkości, a do tego angażuje jednocześnie nie tylko dolne, ale i górne partie mięśniowe.

Trening kardio w domu

Powrót po kontuzji – rowerek stacjonarny czy orbitrek?

Po wyleczeniu kontuzji, która na dłuższy czas odciągnęła cię od regularnych treningów, co powinnaś wybrać: orbitrek czy rower?

Jeśli kontuzja dotknęła górnych partii mięśniowych, zacznij od rowerka stacjonarnego. Angażując wyłącznie dolne partie mięśniowe, pozwolisz górnym spokojnie odpocząć, a jednocześnie sprawdzisz, czy twoja kondycja nie spadła. Po kilku pierwszych sesjach treningowych na rowerze przejdź na orbitrek, na którym w spokojnym tempie wprawisz w ruch ręce.

Z kolei jeśli kontuzja dotyczyła dolnych partii mięśniowych, wybierz orbitrek – szczególnie po kontuzjach kolan. Nie będziesz miała aż tak dużego nacisku na staw kolanowy, ale również umożliwi on powolny powrót do formy.

Dziewczyna jedzie na rowerze

A co, jeśli zmagasz się z dużą nadwagą? Lepszy będzie rowerek stacjonarny czy orbitrek? Odpowiedź to orbitrek. Możesz spokojnie kontrolować tempo ruchu, wszystkie stawy są odciążone, a jednocześnie możesz monitorować poziom tętna, ponieważ urządzenie to pozwala na nieprzerwane mierzenie tętna podczas treningu.

A jako sprzęt do domu co lepsze – orbitrek czy rowerek? Tutaj kwestia jest bardzo indywidualna. Orbitrek zajmuje więcej miejsca i jest droższy, ale umożliwia wykonanie treningu całego ciała i równomierne angażowanie grup mięśniowych. Jeśli ma ci zaś służyć wyłącznie jako dodatek do regularnych treningów, wybierz rower stacjonarny.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Aleksandra Dyjewska: "Zamiast pytać, co będzie kiedy przytyjesz, zapytaj, co będzie jeśli nigdy nie wyzdrowiejesz"

Aleksandra Dejewska: „Zamiast pytać, co będzie, kiedy przytyjesz, zapytaj, co będzie, jeśli nigdy nie wyzdrowiejesz”

Spinning – spal nawet tysiąc kalorii w godzinę! Jak ćwiczyć na siłowni a jak w domu

Styl motylkowy – technika, korzyści, ćwiczenia pomocnicze

Kilometr – ile to kroków? Jak dużo powinnaś chodzić dla zdrowia? 

Ćwiczenia na plecy. Jak wzmocnić mięśnie kręgosłupa?

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia  

Kinga Rusin: Nie da się schudnąć, w zdrowy sposób, 15 kg w tydzień! To niemożliwe bez narażenia swojego zdrowia czy nawet życia

Kinga Rusin ostrzega przed oszustami! „Nie da się schudnąć, w zdrowy sposób, 15 kg w tydzień! To niemożliwe bez narażenia swojego zdrowia czy nawet życia”

Mudry – 10 układów dłoni, dzięki którym poprawisz swoje zdrowie fizyczne i psychiczne 

Co daje bieganie? Efekty biegania mogą cię zaskoczyć

Jak wchodzenie po schodach może zastąpić trening na siłowni?

"Wyretuszowane, chudziuteńkie modelki na okładkach magazynów mówiły mi, że mam nadwagę". TikTokerka zaśpiewała przed sklepem Victoria's Secret piosenkę, którą powinni usłyszeć wszyscy

„Wyretuszowane, chudziuteńkie modelki na okładkach magazynów mówiły mi, że mam nadwagę”. TikTokerka zaśpiewała przed sklepem Victoria’s Secret

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się na pływanie

Ćwiczenia na kaptury, dzięki którym zachowasz kobiecą sylwetkę

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Arnoldki – skuteczne ćwiczenie na piękne barki

Buty do ćwiczeń – jakie do fitnessu, a jakie na siłownię?

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

kobieta ćwiczy

„Nie traktuj odchudzania jako jedynego słusznego wyboru w drodze do zmiany nawyków. Popatrz na swoje ciało jak na maszynę, która potrzebuje paliwa” – apeluje Marta Stoberska

„Jeszcze przed operacją 3 razy udało mi się schudnąć po 40 kg. Ale dopiero po zmniejszeniu żołądka moje życie stało się normalne” – mówi Agnieszka Jeske-Kaczanowska

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

×