Przejdź do treści

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę! Paige Muller/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach
W Iranie zakazano kobietom udziału w reklamach. Powodem oburzenie mężczyzn promocją lodów na patyku
Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”
„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka
„Para jednopłciowa w polskim 'Tańcu z gwiazdami’? I spoko”. Martyna F. Zachorska o tym, że żadna to rewolucja

Jazda na rowerze jest najczęściej wybieraną formą ćwiczeń typu cardio. Do tego traktowana jest jako forma relaksu oraz prosty sposób na szybsze przemieszczanie się w sezonie wiosenno-letnim. Często też jest zalecana jako potreningowe cardio. Czy jazda na rowerze odchudza? Sprawdź, co zyskasz, wybierając tę formę ruchu.

Jazda na rowerze – efekty, które zachęcą Cię do jazdy

Wiele osób uważa, że najprzyjemniejszą aktywnością fizyczną jest jazda na rowerze. Efekty po miesiącu regularnych treningów rowerowych są bardzo dobrze widoczne. To przede wszystkim:

  • poprawa kondycji fizycznej,
  • zwiększenie wydolności organizmu,
  • lepsza pojemność płuc,
  • poprawa pracy układu krążeniowo-oddechowego,
  • większa siła nóg,
  • poprawa nastroju i lepsza kondycja psychiczna,
  • poprawa sylwetki.

Skoro czytasz ten artykuł, z pewnością zainteresował Cię ostatni punkt. Jazda na rowerze sprzyja zmianom sylwetki. Wpływa na to kilka czynników. Jakich?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze?

Podczas jazdy na rowerze – zarówno stacjonarnym jak i tradycyjnym – pracują przede wszystkim nogi. To właśnie one wprawiają pojazd w ruch, angażując poszczególne partie mięśniowe. Najbardziej zaangażowanym mięśniem jest mięsień czworogłowy uda, ponieważ odpowiada on za zginanie nogi w stawie biodrowym. Tym samym odpowiada też za uginanie nogi podczas pedałowania. Zaangażowany jest także mięsień dwugłowy uda, znajdujący się w jego tylnej części, który z kolei prostuje nogi.

Angażowane są też mięśnie pośladkowe, ponieważ są synergistami mięśni ud. Przy jeździe na rowerze pracują również mięśnie brzucha oraz grzbietu, które pełnią funkcję stabilizatorów sylwetki, a także mięśnie ramion. Ważne, żebyś pamiętała, że jednak zaangażowanie mięśni brzucha podczas jazdy na rowerze nie jest tak duże jak podczas klasycznego treningu brzucha.

Czy jazda na rowerze odchudza?

Jeśli chcesz schudnąć, to każda aktywność fizyczna będzie do tego odpowiednia. Jednak tak jak i w przypadku innych treningów, tak i tutaj obowiązują pewne zasady. Jeśli w ogóle nie ćwiczysz, to wprowadzenie jazdy na rowerze jako aktywności fizycznej będzie dla Twojego ciała sygnałem, że podjęłaś ruch, który wymaga od niego dodatkowej energii. Zatem mogą się pojawić tutaj efekty w postaci zmniejszenia wagi, jednak spadek ten nie będzie duży.

Jeśli dołożysz do tego odpowiednią dietę, to efekty będą lepsze. A co znaczy „odpowiednia dieta”? Aby schudnąć wyłącznie za pomocą jazdy na rowerze, należy przejść na redukcję, czyli obniżyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne lub też pozostać na bilansie zerowym. Bilans zerowy to stan, w którym spożywasz taką liczbę kalorii, która jest faktycznie potrzebna Twojemu ciału. Każdy naddatek kaloryczny sprawi, że Twoja waga będzie stać w miejscu. Dlaczego? Ponieważ jeżdżąc na rowerze, spalisz co najwyżej nadwyżkę kaloryczną, o ile w ogóle będziesz jeździć odpowiednią ilość czasu. Ważna jest też regularność. Jazda raz w tygodniu nie sprawi, że zaczniesz chudnąć.

Ale z pewnością efekty jazdy na rowerze widać przede wszystkim w nogach. Mimo że tłuszcz spalany jest globalnie, jeśli masz nogi o niskiej zawartości tłuszczu, to szybko zobaczysz na nich przyrost masy mięśniowej – szczególnie w udach.

Ile kalorii spala jazda na rowerze? W Internecie znajdziesz wiele artykułów, które powielą informację, że jadąc z określoną prędkością, spalisz średnio 450 kalorii przez godzinę. Może być to prawda, ale nie musi. Dlaczego? Ponieważ każdy organizm inaczej reaguje na wysiłek. To, co dla jednego jest męczące, dla drugiego może być bułką z masłem. Poza tym wszystko zależy też od tego ile masz lat, ile ważysz i jak jest zbudowane Twoje ciało. To przede wszystkim te czynniki wpływają na spalanie kalorii. Oczywiście jest też to zależne od tempa jazdy.

Spalaj mądrzej i szybciej

Rower stacjonarny i szosowy – różnice w jeździe

Trening na rowerze stacjonarnym będzie różnił się od treningu na rowerze szosowym. Pierwsza różnica to oczywiście okoliczności treningu. Rower stacjonarny znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym, w którym nie ma zróżnicowanego ukształtowania terenu czy też wiatru. Bo to również są czynniki, które wpływają na wysiłek wkładany w jazdę. Oczywiście trening na rowerku stacjonarnym możesz zaplanować co do prędkości i jechać na nim tak samo szybko, jakbyś to robiła w terenie. Ale jednak każda górka czy dołek sprawia, że więcej kalorii spalisz na tradycyjnym rowerze.

W tym momencie przewagę w liczbie spalonych kalorii podczas jazdy na rowerze ma rower tradycyjny, outdoorowy. Ale to nie koniec. Coraz częściej w klubach fitness organizowane są zajęcia ze spinningu, po których ludzie wychodzą spoceni, zmęczeni i z bilansem kalorycznym nawet na poziomie ponad -1000 kalorii. Jak to jest, że trenując w domu na rowerze stacjonarnym, nie spalisz tylu kalorii, ile spalasz na zajęciach fitness?

Zajęcia ze spinningu są prowadzone według ściśle określonego programu treningowego. Polega on na interwale, czyli naprzemiennym tempie treningu. Przez określony czas jedziesz bardzo szybko, a następnie na określony czas zwalniasz. Oczywiście taki trening możesz wykonać też samodzielnie, ale nadal nie będzie to ten sam rodzaj treningu. Na spinningu trenujesz na specjalnych rowerach, które mają dużo parametrów do ustawienia, w tym opór. Dodatkowo instruktor może nakazywać zmiany postawy. Zamiast ciągle siedzieć, nagle musisz jechać na stojąco lub w pozycji przechylonej. To wszystko sprawia, że angażowane są dodatkowe mięśnie, a tym samym spala się więcej kalorii niż podczas klasycznej jazdy na rowerze. Efekty oczywiście będą podobne, czyli przede wszystkim poprawa kondycji, zwiększenie wydolności organizmu i większa siła nóg, ale efekty odchudzania mogą przyjść po prostu szybciej ze względu na większe spalanie kalorii podczas jednych zajęć.

Rower czy bieganie – która forma cardio jest lepsza dla zdrowia?

Po treningu siłowym zaleca się, aby bezpośrednio po nim przez 30 minut odbyć jeszcze trening cardio, ponieważ dzięki wcześniejszemu wysiłkowi organizm sięga po energię do dodatkowych rezerw znajdujących się w tkance tłuszczowej. Dzięki temu odchudzanie jest skuteczniejsze. Do wyboru masz najczęściej bieganie lub jazdę na rowerze stacjonarnym. Co wybrać?

Jeśli zastanawiasz się, jakie cardio wybrać – rower czy bieganie, to wszystko zależy też od kondycji Twoich stawów kolanowych. Jeśli w przeszłości miałaś urazy, których efekty odczuwasz obecnie, to bieganie spowoduje dodatkowe obciążenie kolan. Zaś jazda na rowerze stacjonarnym czy też tradycyjnym będzie sprzyjała poprawie ich kondycji. Bardzo często rower stacjonarny jest wykorzystywany w rehabilitacji kończyn dolnych. Dodatkowo jazda na rowerze – w przeciwieństwie do biegania – nie powoduje mikrowstrząsów i jest uznawana za sport mniej kontuzjogenny niż bieganie.

Podsumowując: odchudza zarówno trening na rowerze outdoorowym, jak i jazda na rowerze stacjonarnym. Efekty po miesiącu są podobne, czyli mniejsze obwody, lepsza kondycja, poprawa ogólnej formy. Ale jeśli chodzi o tempo odchudzania, to lepszy w tym przypadku będzie rower tradycyjny, który wymaga czasem jazdy pod górkę – tak, jak cały proces odchudzania.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Talia jak u osy. Proste ćwiczenia na figurę klepsydry 

Proste ćwiczenia na uda wewnętrzne. Poznaj skuteczne ćwiczenia z gumą

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Fałdka precz! Najlepsze ćwiczenia na dolne partie brzucha

Ćwiczenia na kaptury, dzięki którym zachowasz kobiecą sylwetkę

100 pompek – wyzwanie zwiększające siłę rąk. Plan, efekty. Czy na pewno robisz je dobrze?

Ćwiczenia na ręce – wzmacniające i wyszczuplające. Jak zapobiec drętwieniu rąk?

Aktywność fizyczna - kiedy warto ćwiczyć? / unsplash

Dlaczego kobiety powinny ćwiczyć rano, a mężczyźni wieczorem? Badacze poznali odpowiedź na to pytanie

Arnoldki – skuteczne ćwiczenie na piękne barki

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

6 ćwiczeń na płaski brzuch na siłowni. Jaka dieta wzmocni efekt?

Buty do ćwiczeń – jakie do fitnessu, a jakie na siłownię?

Ćwiczenia na smukłe uda – trening w domu i na siłowni

Jak zbudować brazylijskie pośladki? Te ćwiczenia wykonasz w swoim domu

Bieg bokserski – ćwiczenie, które rzeźbi ciało i spala tłuszcz

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

Planujesz zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Ćwiczenia na kręgosłup szyjny – jak rozluźnić kark?

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

×