Przejdź do treści

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Dziewczyna jedzie na rowerze
Jazda na rowerze a ból kolan/ Unsplash, fot. Murillo de Paula
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!
Znany psycholog obraził modelkę plus size za zdjęcie na okładce magazynu Sports Illustrated. Spotkała go fala krytyki
Menopauza to nie powód do wstydu! Ale nawet połowa kobiet nie mówi o niej partnerom
22-letnia kobieta wygląda jak dziecko. Od ludzi mijanych na ulicy słyszy: „Czy ten dzieciak jest w ciąży?!”

„Traktuj jazdę na rowerze z rozwagą, by nie narobić sobie więcej szkody niż pożytku” – pisze na swoim profilu na Instagramie fizjoterapeutka Zuzanna Kowalska. Ekspertka wyjaśnia, czy jazda na rowerze jest wskazana przy bólu kolan oraz wymienia, o czym należy pamiętać, kiedy wsiadamy na dwa kółka. 

Czy jazda na rowerze pomoże przy bólu kolan?

Ból kolan to jedna z najczęstszych dolegliwości, która uprzykrza życie nie tylko starszym osobom, ale również tym, którzy mają pracę siedzącą, a nawet sportowcom. Czy w takiej sytuacji jazda na rowerze będzie dobrym pomysłem? Na to pytanie odpowiedziała fizjoterapeutka Zuzanna Kowalska, znana w mediach społecznościowych jako „Zuza the Physio”.

„Do napisania tego postu zainspirowało mnie moje ostatnie jeżdżenie rowerem. A także trochę moja babcia, która zawsze mnie pyta: Zuzia, a ten rower to jest dobry na kolana?” – pisze na swoim profilu na Instagramie.

Ekspertka wyjaśnia, że jazda na rowerze może nam pomóc w zwalczania bólu kolan. Zwraca uwagę jednak, że aktywność ta powinna być odpowiednio dostosowana do naszego organizmu. Jak dodaje, ważne jest, by dobrze dobrać trudność trasy rowerowej do naszej kondycji, nasilenia dolegliwości oraz siły mięśniowej.

„Należy również odpowiednio dobrać czas aktywności i pamiętać o regeneracji.

Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę. Dobrze, by twój rower miał przerzutki, a ty żebyś odpowiednio z nich korzystał. Dzięki temu opór pod pedałami zawsze będzie umiarkowany, taki byś bez nadmiernego wysiłku mógł go pokonać.

Pamiętaj również, by pracować w pełnym zakresie ruchu. Ustaw siodełko tak, by kolano się prostowało (nie doprowadzaj jednak do przeprostów, mogą spowodować bolesne „zablokowanie” stawu). Jazda na rowerze to również świetny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Odciążone stawy, które nie muszą nosić dodatkowej masy, będą mniej bolały” – tłumaczy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
dziewczyna na rowerze

Dlaczego kolana bolą po jeździe rowerem?

Ból kolana może jednak wynikać również z nadmiernej aktywności. U sportowców takich jak łyżwiarze, rolkarze, koszykarze i siatkarze dochodzi do naderwania więzadła krzyżowego przedniego z powodu dużej ilości ruchów skręcających. Na urazy narażona jest też łąkotka. Ból kolana po bieganiu wynika z kumulowania się płynu stawowego i powstawania obrzęku. Dlaczego kolana mogą boleć od wycieczek rowerowych?

„Przyczyn może być wiele. Zazwyczaj dzieje się tak, że jazdy na rowerze (rekreacyjnej, jako sposób przemieszczania się) nie traktujemy jako trening. Dlatego też nie mamy przed nim rozgrzewki, nie zwracamy uwagi na regenerację, itd.” – wyjaśnia fizjoterapeutka.

Eksperta wymienia o czym należy pamiętać w trakcie jazdy rowerem:

  • przygotuj odpowiednio rower (wysokość siodełka, sprawne przerzutki),
  • obiektywnie określ swoją formę, kondycję i siłę mięśniową i dostosuj trasy do tych parametrów,
  • nie zaniedbuj rozciągania i rolowania po wycieczkach rowerowych,
  • dbaj o prawidłową postawę w trakcie jazdy (nie koślaw kolan!),
  • wykonuj trening uzupełniający, wzmacniaj mięśnie, które czujesz, że najbardziej się męczą podczas jazdy (są najbardziej osłabione),
  • gdy czujesz zmęczenie spraw sobie kilka dni regeneracji. Nie dopuszczaj do przetrenowania.

Już 30 minut dziennie na rowerze zwykłym lub stacjonarnym pozwala zmniejszyć ból stawów i poprawić ich ruchomość. Jak jednak zaznacza Kowalska, „rower to świetny sposób na zdrową aktywność fizyczną, ale to też nie przelewki”.

„Traktuj jazdę na rowerze z rozwagą, by nie narobić sobie więcej szkody niż pożytku” – podsumowuje.

Zuzanna Kowalska – kim jest?

Zuzanna Kowalska jest magistrem fizjoterapii i autorką profilu na Instagramie @zuzathephysio, na którym w ciekawy sposób dzieli się swoją wiedzą. Jej profil obserwuje obecnie 1,5 tys. internautów.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Zuza Kowalska (@zuzathephysio)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

×