Przejdź do treści

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Dziewczyna jedzie na rowerze
Jazda na rowerze a ból kolan/ Unsplash, fot. Murillo de Paula
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Śmierdzisz”, „masz coś między nogami”, „okres jest obrzydliwy”. Okresowa Koalicja podkreśla: „Miesiączka jest wyśmiewana, a my obrażane”
Znana sieć sklepów wycofuje rodzynki. Mogą być zanieczyszczone groźną dla zdrowia toksyną
„Kolejka jest zacna. I ona się tak ciągnie i ciągnie. I tak wygląda NFZ w Polsce”. TikTokerka o leczeniu w naszym kraju
W irańskich manifestacjach zginęło już ponad 50 osób, znacznie więcej jest rannych. To zdjęcie obrazuje skalę przemocy
Lena Dunham wspomina, jak była zawstydzana przez swoje ciało po dwudziestce: „To szalone, że to było ciało, które wszyscy krytykowali”

„Traktuj jazdę na rowerze z rozwagą, by nie narobić sobie więcej szkody niż pożytku” – pisze na swoim profilu na Instagramie fizjoterapeutka Zuzanna Kowalska. Ekspertka wyjaśnia, czy jazda na rowerze jest wskazana przy bólu kolan oraz wymienia, o czym należy pamiętać, kiedy wsiadamy na dwa kółka. 

Czy jazda na rowerze pomoże przy bólu kolan?

Ból kolan to jedna z najczęstszych dolegliwości, która uprzykrza życie nie tylko starszym osobom, ale również tym, którzy mają pracę siedzącą, a nawet sportowcom. Czy w takiej sytuacji jazda na rowerze będzie dobrym pomysłem? Na to pytanie odpowiedziała fizjoterapeutka Zuzanna Kowalska, znana w mediach społecznościowych jako „Zuza the Physio”.

„Do napisania tego postu zainspirowało mnie moje ostatnie jeżdżenie rowerem. A także trochę moja babcia, która zawsze mnie pyta: Zuzia, a ten rower to jest dobry na kolana?” – pisze na swoim profilu na Instagramie.

Ekspertka wyjaśnia, że jazda na rowerze może nam pomóc w zwalczania bólu kolan. Zwraca uwagę jednak, że aktywność ta powinna być odpowiednio dostosowana do naszego organizmu. Jak dodaje, ważne jest, by dobrze dobrać trudność trasy rowerowej do naszej kondycji, nasilenia dolegliwości oraz siły mięśniowej.

„Należy również odpowiednio dobrać czas aktywności i pamiętać o regeneracji.

Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę. Dobrze, by twój rower miał przerzutki, a ty żebyś odpowiednio z nich korzystał. Dzięki temu opór pod pedałami zawsze będzie umiarkowany, taki byś bez nadmiernego wysiłku mógł go pokonać.

Pamiętaj również, by pracować w pełnym zakresie ruchu. Ustaw siodełko tak, by kolano się prostowało (nie doprowadzaj jednak do przeprostów, mogą spowodować bolesne „zablokowanie” stawu). Jazda na rowerze to również świetny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Odciążone stawy, które nie muszą nosić dodatkowej masy, będą mniej bolały” – tłumaczy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
dziewczyna na rowerze

Dlaczego kolana bolą po jeździe rowerem?

Ból kolana może jednak wynikać również z nadmiernej aktywności. U sportowców takich jak łyżwiarze, rolkarze, koszykarze i siatkarze dochodzi do naderwania więzadła krzyżowego przedniego z powodu dużej ilości ruchów skręcających. Na urazy narażona jest też łąkotka. Ból kolana po bieganiu wynika z kumulowania się płynu stawowego i powstawania obrzęku. Dlaczego kolana mogą boleć od wycieczek rowerowych?

„Przyczyn może być wiele. Zazwyczaj dzieje się tak, że jazdy na rowerze (rekreacyjnej, jako sposób przemieszczania się) nie traktujemy jako trening. Dlatego też nie mamy przed nim rozgrzewki, nie zwracamy uwagi na regenerację, itd.” – wyjaśnia fizjoterapeutka.

Eksperta wymienia o czym należy pamiętać w trakcie jazdy rowerem:

  • przygotuj odpowiednio rower (wysokość siodełka, sprawne przerzutki),
  • obiektywnie określ swoją formę, kondycję i siłę mięśniową i dostosuj trasy do tych parametrów,
  • nie zaniedbuj rozciągania i rolowania po wycieczkach rowerowych,
  • dbaj o prawidłową postawę w trakcie jazdy (nie koślaw kolan!),
  • wykonuj trening uzupełniający, wzmacniaj mięśnie, które czujesz, że najbardziej się męczą podczas jazdy (są najbardziej osłabione),
  • gdy czujesz zmęczenie spraw sobie kilka dni regeneracji. Nie dopuszczaj do przetrenowania.

Już 30 minut dziennie na rowerze zwykłym lub stacjonarnym pozwala zmniejszyć ból stawów i poprawić ich ruchomość. Jak jednak zaznacza Kowalska, „rower to świetny sposób na zdrową aktywność fizyczną, ale to też nie przelewki”.

„Traktuj jazdę na rowerze z rozwagą, by nie narobić sobie więcej szkody niż pożytku” – podsumowuje.

Zuzanna Kowalska – kim jest?

Zuzanna Kowalska jest magistrem fizjoterapii i autorką profilu na Instagramie @zuzathephysio, na którym w ciekawy sposób dzieli się swoją wiedzą. Jej profil obserwuje obecnie 1,5 tys. internautów.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Zuza Kowalska (@zuzathephysio)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Podstawową różnicą pomiędzy mną a stomatologiem jest to, że stomatolodzy wsadzają wiertarki do buzi, a ja tylko palce” – o fizjoterapii stomatologicznej mówi Karolina Mrozińska

Denise i Katie Austin

65-letnia ikona fitness rządzi w bikini na wybiegu Sports Illustrated. „Wiek to tylko liczba”

Orbitrek czy rower? Która z maszyn pomoże ci osiągnąć lepsze efekty w odchudzaniu?

Spinning – spal nawet tysiąc kalorii w godzinę! Jak ćwiczyć na siłowni a jak w domu

Ta aktywność fizyczna to doskonała recepta na długowieczność. Zaskakujące doniesienia naukowców

Kobieta ćwiczy na siłowni

Sport jest zdrowy, jeśli nie przesadzisz. Psycholożka ostrzega, kiedy można uzależnić się od aktywności fizycznej

„Kiedyś lekarze mówili, że parkinson lubi spokój. Teraz zmieniają zdanie. Po diagnozie trzeba się szybko otrząsnąć”

Proste sposoby na poprawę kondycji – ćwiczenia tlenowe i siłowe

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

Kobieta ćwiczy na pomoście

7 zalet porannych ćwiczeń. Już nigdy nie będziesz mieć wymówek, by zostać w łóżku „chwilkę” dłużej

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

×