Przejdź do treści

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Dziewczyna jedzie na rowerze
Jazda na rowerze a ból kolan/ Unsplash, fot. Murillo de Paula
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Katarzyna Glinka: Jestem WWO
Katarzyna Glinka: Jestem WWO. Z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć
Dopiero poniedziałek, a Ty już w niedoczasie? Znów się spóźniłaś? Poznaj receptę na „wow” wrażenie
„Powiedział, że postawi mi szóstkę na koniec roku, jeśli dam mu buziaka”. Molestowanie w szkołach i na uczelniach to realny problem – podkreśla Martyna Kaczmarek
„Powiedział, że postawi mi szóstkę na koniec roku, jeśli dam mu buziaka”. Molestowanie w szkołach i na uczelniach to realny problem – podkreśla Martyna Kaczmarek
Skóra mężczyzn starzeje się wolniej niż u kobiet. Jak jeszcze będziesz się różnić od swojego faceta za 30 lat?
5 powodów, dla których czytamy o seksie

„Traktuj jazdę na rowerze z rozwagą, by nie narobić sobie więcej szkody niż pożytku” – pisze na swoim profilu na Instagramie fizjoterapeutka Zuzanna Kowalska. Ekspertka wyjaśnia, czy jazda na rowerze jest wskazana przy bólu kolan oraz wymienia, o czym należy pamiętać, kiedy wsiadamy na dwa kółka. 

Czy jazda na rowerze pomoże przy bólu kolan?

Ból kolan to jedna z najczęstszych dolegliwości, która uprzykrza życie nie tylko starszym osobom, ale również tym, którzy mają pracę siedzącą, a nawet sportowcom. Czy w takiej sytuacji jazda na rowerze będzie dobrym pomysłem? Na to pytanie odpowiedziała fizjoterapeutka Zuzanna Kowalska, znana w mediach społecznościowych jako „Zuza the Physio”.

„Do napisania tego postu zainspirowało mnie moje ostatnie jeżdżenie rowerem. A także trochę moja babcia, która zawsze mnie pyta: Zuzia, a ten rower to jest dobry na kolana?” – pisze na swoim profilu na Instagramie.

Ekspertka wyjaśnia, że jazda na rowerze może nam pomóc w zwalczania bólu kolan. Zwraca uwagę jednak, że aktywność ta powinna być odpowiednio dostosowana do naszego organizmu. Jak dodaje, ważne jest, by dobrze dobrać trudność trasy rowerowej do naszej kondycji, nasilenia dolegliwości oraz siły mięśniowej.

„Należy również odpowiednio dobrać czas aktywności i pamiętać o regeneracji.

Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę. Dobrze, by twój rower miał przerzutki, a ty żebyś odpowiednio z nich korzystał. Dzięki temu opór pod pedałami zawsze będzie umiarkowany, taki byś bez nadmiernego wysiłku mógł go pokonać.

Pamiętaj również, by pracować w pełnym zakresie ruchu. Ustaw siodełko tak, by kolano się prostowało (nie doprowadzaj jednak do przeprostów, mogą spowodować bolesne „zablokowanie” stawu). Jazda na rowerze to również świetny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Odciążone stawy, które nie muszą nosić dodatkowej masy, będą mniej bolały” – tłumaczy.

dziewczyna na rowerze

Dlaczego kolana bolą po jeździe rowerem?

Ból kolana może jednak wynikać również z nadmiernej aktywności. U sportowców takich jak łyżwiarze, rolkarze, koszykarze i siatkarze dochodzi do naderwania więzadła krzyżowego przedniego z powodu dużej ilości ruchów skręcających. Na urazy narażona jest też łąkotka. Ból kolana po bieganiu wynika z kumulowania się płynu stawowego i powstawania obrzęku. Dlaczego kolana mogą boleć od wycieczek rowerowych?

„Przyczyn może być wiele. Zazwyczaj dzieje się tak, że jazdy na rowerze (rekreacyjnej, jako sposób przemieszczania się) nie traktujemy jako trening. Dlatego też nie mamy przed nim rozgrzewki, nie zwracamy uwagi na regenerację, itd.” – wyjaśnia fizjoterapeutka.

Eksperta wymienia o czym należy pamiętać w trakcie jazdy rowerem:

  • przygotuj odpowiednio rower (wysokość siodełka, sprawne przerzutki),
  • obiektywnie określ swoją formę, kondycję i siłę mięśniową i dostosuj trasy do tych parametrów,
  • nie zaniedbuj rozciągania i rolowania po wycieczkach rowerowych,
  • dbaj o prawidłową postawę w trakcie jazdy (nie koślaw kolan!),
  • wykonuj trening uzupełniający, wzmacniaj mięśnie, które czujesz, że najbardziej się męczą podczas jazdy (są najbardziej osłabione),
  • gdy czujesz zmęczenie spraw sobie kilka dni regeneracji. Nie dopuszczaj do przetrenowania.

Już 30 minut dziennie na rowerze zwykłym lub stacjonarnym pozwala zmniejszyć ból stawów i poprawić ich ruchomość. Jak jednak zaznacza Kowalska, „rower to świetny sposób na zdrową aktywność fizyczną, ale to też nie przelewki”.

„Traktuj jazdę na rowerze z rozwagą, by nie narobić sobie więcej szkody niż pożytku” – podsumowuje.

Zuzanna Kowalska – kim jest?

Zuzanna Kowalska jest magistrem fizjoterapii i autorką profilu na Instagramie @zuzathephysio, na którym w ciekawy sposób dzieli się swoją wiedzą. Jej profil obserwuje obecnie 1,5 tys. internautów.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Zuza Kowalska (@zuzathephysio)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki