Przejdź do treści

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Nie garb się
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Wady postawy mają istotny wpływ nie tylko kondycję fizyczną ale także psychiczną. A zatem – nie garb się! Jak to zrobić skutecznie?

Wielu trenerów oraz specjalistów uważa, że jednymi z podstawowych ćwiczeń są: martwy ciąg oraz przysiad. Oczywiście zgadzam się z tym. Jednak zaliczamy je także do grupy ćwiczeń, które technicznie są dość trudne do wykonania i z obserwacji widzę, że wiele osób ma z nimi duży problem. Są to ćwiczenia, które mogą wnieść bardzo dużo pozytywnych aspektów dla ciała, ale tylko pod warunkiem, że dobrze je wykonamy. Bo kiedy nasza technika podczas tych ruchów „kuleje”, możemy sobie zaszkodzić i nabawić się poważnych problemów z plecami.

 

Kobieta ćwiczy

Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na poprawne generowanie napięcia w całym ciele. Podstawą jest napięcie w mięśniach brzucha oraz w tzw. „core”. Druga rada to podchodzenie z respektem i pokorą do dużych obciążeń.

Jak ograniczyć prawdopodobieństwo urazu pleców podczas treningu? Tego typu problemy wywołane są zazwyczaj zbytnim rozciągnięciem więzadeł oraz przylegających tkanek, co jest rezultatem tego, że na co dzień przyjmujemy złą postawę ciała. Zanikają nasze naturalne krzywizny kręgosłupa, m.in. lordoza lędźwiowa. Jak to się ma do naszych ćwiczeń? Teoria światowej sławy fizjoterapeuty Robina McKenziego mówi, że po wykonywaniu tego typu ruchów nie powinno się przygarbiać. Ponieważ po wysiłku stawy kręgosłupa przechodzą w rozluźnienie. Natomiast kiedy je utrzymujemy w pozycji wyprostowanej (bez podparcia), szybko dochodzi o przekrzywień stawów. Dzieje się tak, kiedy pochylamy się do przodu lub np. podpieramy się dłońmi o kolana (częsty widok potreningowy).

Dlatego nie powinno się odpoczywać w pozycji pochylenia w przód, bo tak naprawdę nie odpoczywamy, tylko pogłębiamy pewne dysfunkcje w naszym ciele. Mądrzy ludzie mają lepsze rady – nie garb się! A zamiast tego zacznij gimnastykować kręgosłup. Wykonując trening, powinniśmy zacząć od kilku skłonów, np. pięciu do tyłu. Dokładnie to samo powinniśmy zrobić po wykonaniu ćwiczenia. Dzięki temu będziesz pewien, że nie pojawią się żadne zniekształcenia w ustawieniu dolnej części pleców.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Jak to zrobić? Oprzyj dłonie w dolnej części pleców palcami skierowanymi w stronę pośladka. Nogi są proste. Teraz powoli wygnij plecy w łuk. Zatrzymaj na kilka sekund. Następnie wolnym ruchem wróć i powtórz to kilka razy. Z każdym kolejny ruchem staraj się wygiąć odrobinę mocniej (ale rób to z wyczuciem!)

Morał nie jest niczym nowym – po prostu staramy się unikać garbienia na co dzień oraz w ćwiczeniach dynamicznych.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach? /fot. iStock

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Orbitrek czy rower? Która z maszyn pomoże ci osiągnąć lepsze efekty w odchudzaniu?

Spinning – spal nawet tysiąc kalorii w godzinę! Jak ćwiczyć na siłowni a jak w domu

Ćwiczenia na plecy. Jak wzmocnić mięśnie kręgosłupa?

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia  

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Ćwiczenia do szpagatu – jak się rozciągać, by go wykonać? 

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy masz 20, 30, 40… lat?

Zakochajcie się w ćwiczeniach – prosty trening dla par w domu

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

W wieku 70. lat postanowiła: „teraz albo nigdy”! Dzięki ćwiczeniom przeszła niesamowitą metamorfozę i odstawiła wszystkie leki, które brała

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Talia jak u osy. Proste ćwiczenia na figurę klepsydry 

Proste ćwiczenia na uda wewnętrzne. Poznaj skuteczne ćwiczenia z gumą

Jak przestać się garbić? Ćwiczenia na odcinek piersiowy

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Fałdka precz! Najlepsze ćwiczenia na dolne partie brzucha

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku. Z naszym poradnikiem będzie to prostsze niż myślisz!

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się na pływanie

kobieta ćwiczy pompki

Jak robić pompki? Jak na pewno ich nie robić? No i co dają pompki?

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

×