Przejdź do treści

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Nie garb się
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta pisze na laptopie. Obok siedzi pies
Szczepienie na COVID-19 a dzień wolny od pracy. To „koszt, który może zostać przez firmy poniesiony”?
Lekarka
Czy respiratory zabijają a szczepionki to eksperyment „godny Hitlera”? Doktor Michał rozprawia się z teoriami koronasceptyków
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”

Wady postawy mają istotny wpływ nie tylko kondycję fizyczną ale także psychiczną. A zatem – nie garb się! Jak to zrobić skutecznie?

Wielu trenerów oraz specjalistów uważa, że jednymi z podstawowych ćwiczeń są: martwy ciąg oraz przysiad. Oczywiście zgadzam się z tym. Jednak zaliczamy je także do grupy ćwiczeń, które technicznie są dość trudne do wykonania i z obserwacji widzę, że wiele osób ma z nimi duży problem. Są to ćwiczenia, które mogą wnieść bardzo dużo pozytywnych aspektów dla ciała, ale tylko pod warunkiem, że dobrze je wykonamy. Bo kiedy nasza technika podczas tych ruchów „kuleje”, możemy sobie zaszkodzić i nabawić się poważnych problemów z plecami.

 

Kobieta ćwiczy

Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na poprawne generowanie napięcia w całym ciele. Podstawą jest napięcie w mięśniach brzucha oraz w tzw. „core”. Druga rada to podchodzenie z respektem i pokorą do dużych obciążeń.

Jak ograniczyć prawdopodobieństwo urazu pleców podczas treningu? Tego typu problemy wywołane są zazwyczaj zbytnim rozciągnięciem więzadeł oraz przylegających tkanek, co jest rezultatem tego, że na co dzień przyjmujemy złą postawę ciała. Zanikają nasze naturalne krzywizny kręgosłupa, m.in. lordoza lędźwiowa. Jak to się ma do naszych ćwiczeń? Teoria światowej sławy fizjoterapeuty Robina McKenziego mówi, że po wykonywaniu tego typu ruchów nie powinno się przygarbiać. Ponieważ po wysiłku stawy kręgosłupa przechodzą w rozluźnienie. Natomiast kiedy je utrzymujemy w pozycji wyprostowanej (bez podparcia), szybko dochodzi o przekrzywień stawów. Dzieje się tak, kiedy pochylamy się do przodu lub np. podpieramy się dłońmi o kolana (częsty widok potreningowy).

Dlatego nie powinno się odpoczywać w pozycji pochylenia w przód, bo tak naprawdę nie odpoczywamy, tylko pogłębiamy pewne dysfunkcje w naszym ciele. Mądrzy ludzie mają lepsze rady – nie garb się! A zamiast tego zacznij gimnastykować kręgosłup. Wykonując trening, powinniśmy zacząć od kilku skłonów, np. pięciu do tyłu. Dokładnie to samo powinniśmy zrobić po wykonaniu ćwiczenia. Dzięki temu będziesz pewien, że nie pojawią się żadne zniekształcenia w ustawieniu dolnej części pleców.

Jak to zrobić? Oprzyj dłonie w dolnej części pleców palcami skierowanymi w stronę pośladka. Nogi są proste. Teraz powoli wygnij plecy w łuk. Zatrzymaj na kilka sekund. Następnie wolnym ruchem wróć i powtórz to kilka razy. Z każdym kolejny ruchem staraj się wygiąć odrobinę mocniej (ale rób to z wyczuciem!)

Morał nie jest niczym nowym – po prostu staramy się unikać garbienia na co dzień oraz w ćwiczeniach dynamicznych.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Natychmiastowa ulga dla kręgosłupa. Ćwiczenia na ból pleców

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

Joga hormonalna – sposób na równowagę