Przejdź do treści

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Kobieta
Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość Mathilde Langevin/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Każdy odczuwa czasem złość. To nic złego, o ile umiemy sobie z nią radzić. Poznaj lepsze sposoby na złość niż tłuczenie talerzy.

Złość jest jedną z podstawowych ludzkich emocji plasującą się tuż obok szczęścia, strachu, odrazy, smutku i zdziwienia – tak samo jak one potrzebną do pełni doświadczenia i zrozumienia samego siebie. Jednak jest to emocja wyjątkowo łatwopalna, która ma tę osobliwą cechę, że jest destrukcyjna zarówno nieumiejętnie wyrażona, jak i tłumiona. Czasem wystarczy jedno niewinne słowo i spojrzenie, by wybuchła i popaliła za sobą mosty lub narobiła mniejszych szkód, które jednak trudno będzie naprawić. Wielkich spustoszeń, tyle że wewnętrznych, dokonuje też złość tłumiona albo na skutek słabego kontaktu z samym sobą nieuświadomiona. Owszem, złość ma też swoje piękne oblicze, bywa konstruktywna i napędzająca do działania. Jednak by tak było, trzeba nauczyć się złość rozpoznawać i umiejętnie ją wykorzystywać.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

W jodze i medytacji celem jest między innymi uzyskanie wglądu w swoje emocje i nauczenie się rozpoznawania postaci, jakie przyjmują, wzorców zachowań, które wywołują, i reakcji, które powodują. Samopoznanie i związana z tym wysoka świadomość jest kluczem do zdrowych relacji z samym sobą i innymi. Pierwszym krokiem do okiełznania złości jest zatem przyznanie się przed samym sobą, że złość odczuwamy. Pomocna jest w tym z pewnością umiejętność rozpoznawania pierwszych symptomów złości: zły nastrój, rozdrażnienie, nerwowość, irytacja, poczucie „niepokoju” w całym ciele, spięte mięśnie, płytki oddech, przyśpieszone tętno. Chodzi o to, żeby swoją złość zobaczyć, a zaakceptować, a następnie z tego poziomu nią zarządzać. Łatwiej powiedzieć, trudniej wykonać.

Jak ukręcić łeb hydrze gniewu?

Co można zrobić, gdy dosłownie zalewa nas fala złości i jesteśmy o włos od wybuchu? Jak się uspokoić? Jak ukręcić łeb hydrze gniewu? Po pierwsze, po drugie i po trzecie oddechem! Przy czym wydech wykonujemy w tym przypadku przez nos, a wydech przez usta – to czyni ten sposób jeszcze bardziej skutecznym w walce z silnymi negatywnymi emocjami czy dużym stresem.

Płytkie oddychanie klatką piersiową – charakterystyczne, gdy ogrania nas złość – pobudza sympatyczny układ nerwowy odpowiedzialny za reakcje stresowe i wybuchowe. Wystarczy, że wykonamy kilka głębokich oddechów brzusznych, znanych też przeponowymi, a niemal natychmiast wrócą spokój i opanowanie, co ułatwi wyrażenie złości konstruktywnie, zamiast zareagowania awanturą na często błahy powód czy niewinną zaczepkę lub żart.

Od dziś za każdym razem, kiedy czujesz, że zbliża się wybuch, zanim zareagujesz agresywnie lub po prostu nieadekwatnie, zrób najpierw kilka głębokich oddechów. Zdziwisz się jak ten prosty sposób pomoże ci przejąć kontrolę na złością.

Ola Lendzion

Oddech na rozładowanie złości – praktyczne ćwiczenie

  1. Gdy czujesz, że ogrania cię złość, nie reaguj, zatrzymaj się i weź głęboki wdech przez nos, a wydech zrób przez usta.
  2. Możesz, robiąc wdech, powtarzać sobie w myślach: „wdycham spokój”, a robiąc wydech: „wydycham złość” lub powtarzać sobie jakieś słowo lub słowa, które cię uspokajają, np.: relaks, tylko spokojnie, jestem opanowana/y, wszystko będzie w porządku etc.
  3. Powtórz kilka razy, aż się uspokoisz
  4. Wykonując to ćwiczenie oddechowe, uświadom sobie, że to już nie złość tobą rządzi, to ty nią zarządzasz.

Jeśli chcesz głębiej wniknąć w naturę swojej złości, wtedy warto wziąć ją pod lupę i zadać sobie kilka pytań, które pomogą ci zrozumieć, co tak naprawdę kryje się pod twoim gniewem, gdyż często jest to tylko przykrywka dla innych uczuć czy emocji, np.: zranienia, strachu, frustracji czy bezradności.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Pytania, które pomogą ci zrozumieć twoją złość

  1. Dlaczego tak naprawdę czuję się zła/y?
  2. Co poszło nie tak? Jakie były moje prawdziwe oczekiwania wobec danej sytuacji/osoby?
  3. Jakie emocje/uczucia poprzedzały falę złości?
  4. Co chcę osiągnąć, złoszcząc się?

Warto odpowiedzieć sobie na te pytania pisemnie. Prawdziwy powód złości może cię całkowicie zaskoczyć i otworzyć ci oczy na takie obszary, których istnienia nawet nie podejrzewasz.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Emocje pełnią bardzo ważną funkcję w naszym życiu. Poznaj najważniejsze mity na ich temat

"Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk". Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po informacjach o wybuchu rakiety na polskim terytorium

„Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk”. Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po wybuchu rakiety w Przewodowie

Przepraszasz innych za swój płacz? Autorzy profilu @uwazne.glowy wyjaśniają, dlaczego więcej nie powinnaś tego robić

Jak przetrwać po rozstaniu? Ekspertka radzi spróbować tych pięciu sposobów

Psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Żałoba to nie tylko emocje. Strata to doświadczenie totalne i doznajemy jej na każdym poziomie naszego funkcjonowania” – mówi psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Pary często myślą, że kłótnia służy rozwiązywaniu problemów. Ale tak nie jest”. Jak się dobrze kłócić, mówi psychoterapeutka Dorota Ziółkowska-Maciaszek

Aleksandra Hamkało

Aleksandra Hamkało o zabieraniu dzieci na pogrzeb: „Śmierć jest częścią życia, tak jak narodziny”

Agata Kulesza

Agata Kulesza niezwykle szczerze o rozwodzie i terapii: „Najpierw leżysz na podłodze w skulonej pozycji ofiary”

Kobieta leży na łóżku z pamiętnikiem w ręce

6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu

Kobieta

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Magda Jarosz: Wstyd jest emocją, którą najmniej rozumiemy i z którą najbardziej boimy się spotkać

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

„Można jednocześnie kochać i pożądać partnera, a po zbliżeniu z nim doświadczać smutku”. Skąd się bierze poseksualny blues w sypialni i jak sobie z nim radzić, mówi Marta Tabor

Kobieta przytula drzewo

„Widzimy to, czego nam brak, zamiast być zadowolone z tego, co już mamy”. Kasia Bem o praktyce wdzięczności

pexels.com

Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre

Jak oddychać podczas biegania? 5 ważnych rad!

„Zmiana brzmienia głosu może być jednym ze skutków psychoterapii” – mówi logopedka Marta Wesołowska

Kobieta i mężczyzna

Jak dobrze się kłócić? Radzi psycholożka Milena Wojnarowska

„W ustawieniach Hellingera chodzi o udrożnienie często zablokowanego przepływu miłości” /fot. Pexels

„W ustawieniach Hellingera chodzi o udrożnienie często zablokowanego przepływu miłości”. O kontrowersyjnej metodzie pracy z emocjami

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Divorce party może być jak publiczny spektakl mający na celu 'odczarowanie’ sytuacji społecznie uznawanej za porażkę”. O tym, czy rozwód zawsze musi oznaczać traumę, mówi socjolog prof. Mariola Bieńko

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

×