Przejdź do treści

Slackline – aktywność dla tych, którzy chcą popracować nad świadomością ciała

Slackline - aktywność dla tych, którzy chcą popracować nad świadomością ciała Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Lara Gessler o życiu z ortoreksją: „Wpadałam w panikę, kiedy miałam pięć, a nie sześć migdałów na śniadanie”
Svante Pääbo laureatem nagrody Nobla w dziedzinie medycyny. „Udało mu się dokonać niemożliwego”
Czego nie wolno wyrzucać do toalety? Mama Chemik odpowiada i pokazuje zdjęcia
Editing friends, czyli porządki wśród znajomych. „Warto co jakiś czas przejrzeć spis swoich kontaktów” – radzi psycholog dr Joanna Heidtman
Rozciąganie pleców na sportowo

Slackline jest prosty i demokratyczny. Praktycznie każdy, kto po raz pierwszy próbuje wejść na taśmę napiętą zaledwie metr od podłoża, czuje się niepewnie. I po chwili spada.

Slackline – jak to się robi?

Balans to umiejętność, której nie można się nauczyć z książek czy filmów, niepodobna żadnej innej aktywności. Gdy stawiasz nogę i jeszcze jej nie obciążasz, szeroka na cal taśma buja się na prawo i lewo niczym wskazówka sejsmografu. Jakby chciała cię zrzucić. Dopiero gdy wybijesz się i staniesz na niej całym ciałem, uspokaja się nieco. Jak zacząć przygodę ze slackline?

Pierwsza lekcja to próba stania. Trzeba się rozluźnić, przestać panicznie patrzeć na stopy i skupić na jakimś odległym punkcie. Może być to drzewo, do którego zamocowana jest taśma. Im bliżej punktu mocowania, tym łatwiej zachować równowagę. Dlatego na początek lepiej unikać środka taśmy. Ręce powinno się rozłożyć na boki, skierować ku górze.

Drugi etap, który zwykle osiąga się po kilkunastu minutach prób slackline, to pierwsze kroki – przekładanie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą. Trzeba to robić zdecydowanie. Zawsze wiedzieć, która noga jest w danym momencie wolna, a która trzyma taśmę. Obciążenie przenosisz, przechylając się do przodu i do tyłu. Stopy powinny być zawsze ułożone wzdłuż taśmy. Można chodzić na bosaka, można także w cienkich butach. Im krótszy slackline, tym łatwiej łatwiej przychodzą kroki. Na tym etapie można poprosić o pomoc – by ktoś podał rękę i pomógł zachować równowagę. To na pewno zwiększa pewność siebie, ale niekoniecznie przyspiesza naukę.

Jeśli już radzisz sobie jako tako z kilkoma krokami, możesz poprosić partnera, by usiadł na taśmie kilka metrów przed tobą i przesuwał się do tyłu w miarę, jak będziesz się zbliżać. W ten sposób będziesz się dużo mniej bujać.

W końcu przychodzi kolej na dłuższe spacery. Pierwsze przejścia całej długości. Dziesięciu, piętnastu, w końcu dwudziestu metrów. Zwroty, podskoki. Gdy to opanujesz – będziesz mógł zacząć ćwiczyć triki. Ale to już zabawa dla osób, które mają kontakt z taśmą od co najmniej paru miesięcy. To dla nich robi się szerokie gumowane trickline’y o wysokiej przyczepności, na których wyznawcy slackline’a potrafią lądować klatą, robić salta, fikołki, piruety.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
„Chcesz mieć zgrabną sylwetkę? Zdradzę ci sekret”. Fizjoterapeutka pisze, jakie ćwiczenie warto dodać do treningów

Siła prostoty

Największy urok slackline to możliwość dobrej zabawy na powietrzu niezależnie od wieku. Można pójść do parku pić piwo, narażać się na mandat i do tego hodować brzuszek, a można też w tym czasie poprawić ogólną sprawność. Wielu biegaczy czy rowerzystów ma bardzo słabo rozwinięte mięśnie stabilizujące miednicę, kolana, kostki. Standardowe ćwiczenia są nudne i trzeba naprawdę niezłej siły woli, by wykonywać je regularnie. Chodzenie po taśmie bardzo dobrze uruchamia mięśnie głębokie, poprawia stabilizację i propriocepcję (wyczucie własnego ciała). Do tego daje mnóstwo radości. I co ważne, nie kosztuje majątku. Prosty zestaw to wydatek w okolicach 100 zł. Za taką kwotę otrzymujemy taśmę o wytrzymałości dwóch ton i metalowy napinacz z dźwignią pozwalający uzyskać odpowiedni naciąg osobom nieznającym specjalnych węzłów i bloczków.

Do zestawu warto dorzucić koc, wodę mineralną, coś na ząb, aparat fotograficzny i wybrać się do parku w poszukiwaniu drzew oddalonych od siebie o mniej więcej 10 metrów z przyjemną trawą wokół. Ćwiczenie nie jest bardzo wyczerpujące, ale na początku po kilku minutach można potrzebować regeneracji.

Wielki świat slackline

Slackline to sport bez napinki. Bawią się w niego studenci, rozwieszając taśmy na kampusach uczelnianych, rodziny korzystające z ciepłych weekendów czy sportowcy ćwiczący inne dyscypliny. Mało kto traktuje go serio, ale ci, którzy poświęcają się mu bez reszty, robią rzeczy niesamowite. W ten sposób narodziła się odmiana highline – czyli wędrówek na ogromnych wysokościach, nad przepaściami. Już w latach 80. alpiniści wyszukiwali odpowiednie lokalizacje, gdzie w niewielkiej odległości znajdowały się strzeliste turnie. Najsławniejsze było przejście na Lost Arrow Spire, gdzie pod tyłkiem jest kilometr powietrza. Najpierw ze smyczą asekuracyjną, a potem „na żywca”. Jak wspomina autor najniebezpieczniejszego przejścia Dean Potter: „Chodzenie po linie ze wszystkich rzeczy najbardziej przypomina latanie”.

A polski slackline? Ma się nieźle. W Lublinie co roku jest organizowany Urban Highline Festival –jedyna tego typu impreza w Europie. Wyjątkowa choćby ze względu na to, że taśmy są zawieszane między innymi pomiędzy zabytkowymi kamienicami.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Pierwsze 10 dni wspominam jako jeden wielki ból. Gdy kładłam się spać, czułam, jak całe ciało krzyczy”. O trawersie Grenlandii i emocjach po mówi Miłka Raulin

Magdalena Gorzkowska himalaistka

„K2 pokazało swoją władzę nad człowiekiem. Będąc tam, zdawałam sobie sprawę, że jeden krok za dużo może kosztować życie” – mówi Magdalena Gorzkowska, himalaistka

Speedriding – śmigaj jak James Bond!

Speedriding – śmigaj jak James Bond!

Czas na narty!

Czas na narty!

Polaroid Cube: kostka wideo

Polaroid Cube: kostka wideo

Reebok Spartan Race – warto!

Reebok Spartan Race – warto!

Kanioning – najlepsze destynacje

Kanioning – najlepsze destynacje

Wspinaczka – najlepsze destynacje

Wspinaczka – najlepsze destynacje

Jak smartfonem robić zdjęcia pod wodą?

Jak smartfonem robić zdjęcia pod wodą?

Odtwarzacze do fitnessu

Odtwarzacze do fitnessu

Polska na tłuściochy!

Polska na tłuściochy!

Drift, czyli bądź Wajdą swojego losu!

Drift, czyli bądź Wajdą swojego losu!

Douchebags, czyli torby na narty (plus zawiłości angielskiego)

Douchebags, czyli torby na narty (plus zawiłości angielskiego)

Paravelo: rower w przestworzach

Paravelo: rower w przestworzach

Spec-pokrowiec do smartfona

Spec-pokrowiec do smartfona

Breitling Emergency II: zegarek ratunkowy

Breitling Emergency II: zegarek ratunkowy

Kask XXI wieku

Kask XXI wieku

Zajawka dnia: River surfing w Polsce!

Zajawka dnia: River surfing w Polsce!

Pod namiot

Pod namiot

Hike&fly – odlotowe wędrówki

Hike&fly – odlotowe wędrówki

Komputer ci w oko!

Komputer ci w oko!

Siedząc na krawędzi

Siedząc na krawędzi

Jak cyrkowcy!

Jak cyrkowcy!

Wizjer na wodę - Clear Blue Hawai

Wizjer na wodę – Clear Blue Hawai

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×