Przejdź do treści

Zazdrość nie musi być niczym złym, przekuj ją we własne powodzenie

Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Allegro znowu nam to robi. Ich reklama świąteczna „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze” podbija serca i wyciska łzy!
„Depresja to prawdziwe cholerstwo. Gdy uderza, życie potrafi być naprawdę strasznie trudne”- mówi psycholożka Monika Kotlarek. Jak pomóc samemu sobie w depresji?
Kasia Dziurska o zdiagnozowaniu Hashimoto: „Nie mogłam sobie z tym poradzić” [WIDEO]
Prawy czy lewy? Pudełko z jednym butem – świetna kampania dla osób z niepełnosprawnością!
Jak wykorzystać skórki z cytrusów? Podpowiada Jagna Niedzielska

Sąsiad ma nowy samochód, koleżanka z pracy dostała awans, a kuzynka właśnie poleciała na długie wakacje do Australii. Gratulujemy, uśmiechamy się, a w środku aż nas ściska w żołądku z zazdrości. Zawiść nie musi być niczym złym, jeśli tylko można ją przekuć we własne powodzenie.

„Już się tak nie chwal…” ‒ myślisz sobie po raz kolejny, słuchając znajomych opowiadających o nowym partnerze czy zagranicznych wakacjach. Cudze szczęście wywołuje w tobie niemalże reakcję alergiczną, tym bardziej że u ciebie nie dzieje się nic szczególnego, o czym można opowiadać.

‒ Często zazdrosna osoba podważa czyjeś osiągnięcia, mówi, że ktoś zdobył coś nieuczciwie. To wymówki, łatwiej zazdrościć i oczerniać, niż samemu zrobić coś konstruktywnego ‒ mówi psycholożka biznesu Izabela Kielczyk.

Według ankiet prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Humboldta w Berlinie jeden na trzech użytkowników Facebooka odczuwa zawiść, oglądając zdjęcia znajomych z wakacji i czytając o ich życiu towarzyskim, sukcesach w pracy i miłości. Zawiść wyzwalała u badanych osób uczucie samotności, frustracji i złości. Takie uczucie, z pozoru zatruwające życie, może być jednak bardzo przydatne w naszym rozwoju – pod warunkiem że odpowiednio do niego podejdziemy.

Fot. Denise Czichocki , ”Marzący Merlin”

Porównuj się do równych sobie

Udowodniono, że zazdrość zachęca do działania. Pokazały to badania prowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Connecticut, którzy doszli do wniosku, że lepsze wyniki w nauce osiągali uczniowie porównujący się do innych, a także ci uważający się za lepszych od reszty grupy. Warunek jest jednak jeden – musimy porównywać się do osób z „własnej ligi”. Jak napisały w swoim badaniu o gwiazdach show-biznesu Penelope Lockwood i Ziva Kunda, celebryci wzbudzają uczucie wzmocnienia i inspiracji, ale tylko wtedy, kiedy ich sukces jest osiągalny. W przeciwnym wypadku porównywanie się do nich wywołuje przygnębienie.

Zawiść zapala zieloną lampkę

Zawiści nie wolno wypierać ze świadomości. Nie bez powodu Carl Jung powiedział, że „to, czemu się opierasz, trwa uparcie”. Jak zachęca na swoim blogu trenerka Amelia Hay, zamiast skupiać się na ciągłym bezproduktywnym analizowaniu tego, co mają inni, powinniśmy zwrócić przede wszystkim uwagę na własne osiągnięcia i kolejne cele. Potraktuj ukłucie zawiści jako wskazówkę do tego, czego potrzebujesz w życiu i co chcesz osiągnąć. Kiedy patrzysz na odnoszącego sukcesy biznesmena i automatycznie z zazdrością myślisz „poszczęściło mu się”, uświadamiasz sobie, że to właśnie na jego miejscu chcesz być. Widzisz siebie jako człowieka zarabiającego dużo pieniędzy, spotykającego się z wpływowymi ludźmi. Bez uczucia zawiści być może dojście do wewnętrznych pragnień zajęłoby o wiele więcej czasu i energii.

Masz swoją własną ścieżkę

To, czego zazdrościmy, może być jednak złudne. Dlatego inspirujmy się tylko niektórymi elementami czyjegoś sukcesu.

Miałam klientów, którzy osiągnęli to, co ich koledzy, ale wcale nie byli szczęśliwi. Wręcz przeciwnie, twierdzili, że jest beznadziejnie

psycholożka biznesu Izabela Kielczyk

Obserwując cudze osiągnięcia, możemy stworzyć swoją własną ścieżkę życia, niekoniecznie powtarzając kropka w kropkę czyjeś plany. Zamiast zazdrościć, zastanówmy się, co możemy „wziąć” z czyjegoś życiorysu, a czego nie. Nie każdy w końcu musi mieć to samo i robić to samo.

Po prostu zapytaj

Zamień zazdrość w ciekawość małego dziecka i stwórz dzięki temu konkretny plan swojej małej życiowej rewolucji. Zamiast dusić w sobie uczucie zawiści, zacznij analizować to, dlaczego dany człowiek odniósł w danej dziedzinie zwycięstwo. Pójdź nawet o krok dalej ‒ zapytaj swojego znajomego, jaka była jego ścieżka do sukcesu. Szczerze powiedz, że mu zazdrościsz i chcesz wiedzieć, co robić. – Zastanów się, czego możesz się nauczyć od tej osoby – radzi Izabela Kielczyk. ‒ Na pewno chętnie opowie ci o tym, jakie podjęła decyzje, do jakich ludzi się zwróciła – dodaje. Dzięki temu oszczędzimy sobie wiele czasu i energii, a dzięki osobie, której wcześniej zazdrościliśmy, sukces może pojawić się łatwiej i szybciej.

Niech zazdrość będzie od dziś paliwem dla twojego działania. Nie daj się jednak zwariować, bo zawsze znajdzie się ktoś, kto ma więcej, wyżej i ładniej. To niekończący się wyścig.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

4 pytania, na które lepiej nie odpowiadać szczerze

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Lukasz Sakowski, fot. archiwum prywatne

„W pseudonaukę częściej wierzą osoby wykształcone, z dużych miast. Gorzej wykształceni nie kontestują ugruntowanej wiedzy”. Z Łukaszem Sakowskim rozmawiamy o jego „Bioksiążce”

Katarzyna Glinka: Jestem WWO

Katarzyna Glinka: Jestem WWO. Z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

„Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym przypadku nie pobudza do zmiany”. Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Efekt aureoli

Oceniasz innych „od pierwszego wejrzenia”? To tzw. efekt aureoli

Dorota Minta, psycholożka, psychoterapeutka

„PTSD z pracy? Znam takie przypadki” – mówi Dorota Minta, psycholożka i psychoterapeutka

Neofilia, czyli na tropie nowych wrażeń. Czym jest i jak nie wpaść w jej pułapkę?

HELLO PIONIERKI: Jak Józefa Kodisowa otwierała drzwi polskim filozofkom i psycholożkom, znosząc „ćmiakanie” kolegów-studentów

Dwie kobiety

Wampiry energetyczne – objawy, cechy. Jak się bronić?

„Dałyśmy się zrobić w bambuko. Ale właściwie to nie miałyśmy wyjścia”. Małgorzata Akkus o kulturze diety

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!