Przejdź do treści

Naucz się cieszyć sukcesem

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ginekologowi warto mówić o tym, że podczas seksu cię boli, że nie masz ochoty na czułości albo, że w ostatnim czasie spałaś z kilkoma facetami
Dziewczyna stojąca na ulicy
„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym
„Polski ład” ogłoszony. Co nowego w ramach działań w zakresie ochrony zdrowia?
joga yoga
Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!
Nie wypada? A właśnie że wypada!

Zrealizowałeś zadanie. Skończyłeś projekt w pracy. Masz nowy rekord na siłowni. Wróciłeś do dawnej wagi. Zmieniłeś styl życia i poprawiły ci się wyniki badań. Brawo! Wszyscy gratulują. A ty jakoś nie potrafisz cieszyć się tym, co osiągnąłeś… W czym tkwi problem?

Mogłoby się wydawać, że najtrudniej jest cieszyć się osiągnięciami innych. Okazuje się, że duży problem mamy też często z radością z własnego sukcesu.

– Zwykle przyczyna tkwi w tym, że koncentrujemy się nie na tym, co zrobiliśmy, ale już na kolejnych zadaniach, które są przed nami. To jest myślenie typu: „Poniedziałek był fajny, ale co z tego, skoro wtorek zapowiada się naprawdę ciężko” – tłumaczy psycholog Tomasz Wojtoń. – Może być też bardziej pochłaniające podejście: „W poniedziałek pokazałem, że jestem dobry. Teraz muszę skupić się na tym, żeby we wtorek nie zatrzeć tego dobrego wrażenia”. Fajnie jest być ambitnym. Świetnie jest myśleć do przodu. Bywa jednak, że niepotrzebnie tracimy wtedy z oczu to, co dzieje się tu i teraz. Na przykład najnowszy powód do radości czy dumy. Wpędzamy się w ten sposób w ślepy zaułek – dodaje.

Dwójka psychologów Timothy J. Strauman i Kari M. Eddington stwierdziła, że dzielimy się na dwie grupy. – W pierwszej są osoby, dla których każdy, nawet drobny sukces podnosi poprzeczkę. Wciąż chcą więcej, sprawdzają, co mogą poprawić. Nie chodzi o perfekcjonizm, ale o nieustanne poczucie, że gdzieś czeka coś lepszego. Gdzieś trawa jest bardziej zielona, a oni jej szukają. W drugiej grupie są osoby, które w życiu reagują zdecydowanie bardziej na bieżąco, na zasadzie: akcja, reakcja. Sukces, radość – tłumaczy Tomasz Wojtoń. – Badania pokazują, że osoby z pierwszej grupy częściej zmagają się z depresją – podkreśla. Co więc zrobić, żeby zacząć cieszyć się sukcesami?

Najnowsze w naszym serwisie

1. Sukces traktuj jak deser

Wyobraź sobie, że masz przed sobą smaczny obiad. Przystawka, zupa, drugie danie i deser. Które z nich zjesz najszybciej? – Zwykle najbardziej spieszymy się na początku obiadu, a najdłużej delektujemy się deserem. Żeby każdy kęs albo każda łyżeczka dawała nam przyjemność. Zachęcam do traktowania sukcesu raczej jak takiego deseru niż zupy, którą zjadamy w pośpiechu – przekonuje psycholog Tomasz Wojtoń. – Nie chodzi o to, aby wpadać w samouwielbienie czy samozachwyt. Cel jest taki, żeby nad tym, co nam się udało, nie przechodzić od razu do tak zwanego porządku dziennego. Dajmy sami sobie informację, że jest dobrze i mamy powód do zadowolenia – podkreśla.

 

2. Zaplanuj czas na sukces

Podczas gdy większość z nas narzeka, że żyjemy w coraz większym pośpiechu i coraz więcej osób wciąż czegoś od nas chce, psychologowie zachęcają do zarezerwowania sobie czasu na pochylenie się nad tym, co osiągnęliśmy. Co nam się udało, a nad czym musimy jeszcze popracować. – Możemy to zrobić tak jak planujemy spotkanie ze znajomymi, zebranie w pracy, wycieczkę czy siłownię. Czasami nawet wpisujemy sobie takie rzeczy do kalendarza. Tu chodzi o nowy nawyk. Raz na tydzień czy raz na dwa tygodnie się zatrzymuję. I myślę sobie, jak daleko zaszedłem, jakie trudności przezwyciężyłem. Albo co musi się stać i co ja mogę zrobić, żeby kolejnym razem było mi trochę łatwiej. To może być bardzo użyteczny, nowy nawyk – przekonuje Tomasz Wojtoń.

3. Zacznij chwalić innych

Zaskakujące? Psychologowie przekonują, że tak to działa. – Gdy zaczynamy zauważać, że ktoś inny zrobił coś fajnie – kelner przyniósł nam pyszną zupę, kasjerka w sklepie z wielkim opanowaniem obsłużyła wyjątkowo trudnego i nerwowego klienta, ktoś świetnie przygotował coś w pracy, koleżanka nauczyła się bezbłędnie parkować tyłem, chociaż miesiąc temu jej to zupełnie nie wychodziło – powiedzmy głośno o tym, że to zauważyliśmy – zachęca psycholog. – Otwarcie oczu na to, co inni robią dobrze, sprawia, że łatwiej odnotowujemy to, co sami osiągnęliśmy i wypracowaliśmy. Widzimy, ile inni pracy w coś wkładają i jakie to przynosi efekty – dodaje. W końcu sami zauważymy, że to jest ten moment, kiedy możemy sobie pogratulować tego, co zrobiliśmy.

– Cieszenie się z sukcesu to pewna umiejętność. Niektórzy ją po prostu mają, inni powinni się jej uczyć – przekonuje psychoterapeuta doktor Sławomir Murawiec. – Wiele osób w momencie, gdy odnoszą mniejszy lub większy sukces, myśli sobie: „To był przypadek, na pewno drugi raz to się nie uda, to nie moja zasługa”. Takie myślenie automatycznie obniża szanse na ucieszenie się z sukcesu. Sukces może je nawet przerażać, bo będzie dla nich zapowiedzią, że stanie się coś gorszego – dodaje.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

O AZS krąży wiele mitów. Piszemy, które informacje są prawdziwe, a co jest wyssane z palca

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Joanna Jaworska

3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]

Kobieta z deską jedzenia

Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie

kobieta w maseczce w czasie pandemii

„Gdy mamy społeczeństwo o tak wyraźnie zaznaczających się nierównościach, naturalne jest to, że ludzie zaczynają się wkurzać” – twierdzi dr Mikołaj Ratajczak

Małgorzata Olasińska-Chart w Tanzanii

„W Tanzanii część dzieci zbyt wcześnie urodzonych nie ma szans na przeżycie. Statystycznie co najmniej jedno z tych szczęśliwie urodzonych nie dożyje piątego roku życia” – mówi Małgorzata Olasińska-Chart

Ania Grochowska

„Planuję posiłki na cały miesiąc. Oszczędzam mnóstwo pieniędzy i 20 godzin miesięcznie” – mówi Ania Grochowska, która zajmuje się edukacją finansową kobiet

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Olympia Dukakis: Jestem bardzo szczęśliwa, że mam przyjaciół o różnych seksualnościach. Niektóre z nich są dla mnie zagadką

Ktoś wymyślił idiotyczne określenie menopauzy jako „przekwitania”. Okropne! Nie dziwię się, że młodsze kobiety się tego boją – mówi Ela Hübner

Kobieta w maseczce ochronnej

Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Podpaska

Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki

Mobbing nie zawsze musi być przejawem złych intencji ze strony sprawcy – mówi Joanna Cur, prawniczka, specjalistka prawa pracy

Billie Eilish

Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Marta Wroniszewska, autorka książki „Tu jest teraz twój dom”/ fot. archiwum prywatne

Marta Wroniszewska: To największy dramat dziecka, kiedy musi opuścić dom rodzinny. Nie wszyscy są w stanie się z tym zmierzyć i mu pomóc

Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Książę Harry na koncercie Vax Live/ fot. GettyImages

„Szczepionkę należy rozdać każdemu i wszędzie” – apelował książę Harry na wielkim koncercie promującym szczepienia na COVID-19

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Magdalena Koleśnik / Sweat/ Gutek Film

Magdalena Koleśnik: Chodzi o to, aby budować swoje plemię, rodzinę z wyboru

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona