Przejdź do treści

Idziesz na kawę czy szybki spacer? Poznaj patenty na zdrową przerwę w pracy

Patenty na zdrową przerwę w pracy
Zdjęcie: George Yanakiev | www.stocksnap.io
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kontrowersyjne treści w podręczniku do nowego przedmiotu HiT. „Mamy do czynienia z seksualizacją zamiast edukacji seksualnej”
Rusza pierwszy proces o gwałt dokonany przez rosyjskiego żołnierza w Ukrainie
Protesty w Stanach Zjednoczonych po utraceniu prawa do legalnej aborcji. Kobiety wzywają do strajku seksualnego
Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

Zdrowa przerwa, czyli jaka? Przede wszystkim skuteczna! Taka, dzięki której wracasz do obowiązków z odnowionymi zasobami intelektualnymi i nową energią. Naukowcy znaleźli idealnie wyważony przepis na przerwę – nowy manifest każdego pracusia.

Przerwa na kawę, lunch, szybki spacer wokół biura, pogaduszki ze współpracownikami – to najczęstsze aktywności w czasie wolnym od pracy. Ale czy najlepsze? Dwóch naukowców z Baylor University w USA na łamach „Journal of Applied Psychology” opublikowało ostatnio wyniki swoich badań dotyczących najbardziej skutecznych przerw. Wnioski z ich pracy są niebanalne!

Pod lupę wzięto 95 pracowników zróżnicowanych pod względem wieku ‒ od 22 do 67 lat. Każda osoba przez pięć dni była zobowiązana do dokumentowania swoich pauz. Naukowcy przeanalizowali ich blisko tysiąc i udało im się ustalić, jak powinna przebiegać ta idealna.

kobieta w pracy wieczorem

1. Pierwsza przerwa późnym porankiem

Pracujesz ciężko cały poranek, aby z czystym sumieniem udać się na lunch? To błąd. Po pierwsze dlatego, że rano regeneracja organizmu przebiega znacznie szybciej. Po południu nie jesteśmy już w stanie powrócić do sprawności sprzed kilku godzin. Inaczej późnym porankiem, gdy możesz odzyskać energię i koncentrację po intensywnym początku oraz poczuć się, jakbyś dopiero co rozpoczął dzień w pracy. Pierwszą przerwę zrób wcześniej – w sam raz na drugie śniadanie.

2. Krótkie przerwy są lepsze niż jedna długa

Z telefonu korzystamy do momentu, w którym się rozładuje, aby następnie naładować go do maksimum. Zupełnie odwrotnie musimy traktować nasze organizmy podczas pracy. Jeżeli całkowicie wyczerpiesz swoje zasoby intelektualne i zapas energii, nie będziesz w stanie tego nadrobić w czasie jednej, choćby długiej przerwy. Badania wykazują, że korzystniejsze dla pracownika jest branie kilku krótkich przerw. Systematyczne i regularne ładowanie akumulatorów to klucz do dobrego samopoczucia!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Smartfon a dolegliwości / istock

3. Podczas przerwy rób to, co lubisz

Przekonanie, że podczas przerwy powinniśmy robić coś zupełnie oderwanego od pracy, jest błędne. Szczególnie gdy zawód łączy się w jakimś stopniu z pasjami i zainteresowaniami. Najważniejsze podczas pauzy jest, aby robić coś, co sprawia przyjemność. Kolejnym razem nie czuj się więc skrępowany, odmawiając wyjścia na kawę ze współpracownikami. Jeżeli masz ochotę, możesz po prostu zostać w biurze i poczytać. Będzie to z pewnością większy relaks dla mózgu niż konwencjonalne pogawędki, których być może nie lubisz.

4. Odpoczywaj w otoczeniu roślin

Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Melbourne wskazują, że wystarczy spędzić 40 sekund w otoczeniu roślin (w tym przypadku w ogrodzie na dachu), aby znacząco poprawić koncentrację. Co ciekawe, wzrost wydajności zaobserwowano również po wpatrywaniu się badanych w zieloną przestrzeń. Ogrody na miejskich dachach są więc nie tylko niezwykle korzystne dla środowiska, ale wzmagają również koncentrację pracowników i uczniów. Polskie biurowce rzadko wyposażone są w takie udogodnienia. Jednak gdy czujesz się rozproszony, wystarczy, że otworzysz okno i popatrzysz na pobliskie drzewa. Kilka minut takiej terapii może znacząco podnieść wydajność pracy.

Syndrom chorego budynku - przyczyny i dolegliwości. Jak zapobiegać?

5. Nie unikaj ruchu

Siedząca praca to problem nie tylko dla naszego organizmu, ale również umysłu. Gdy cały dzień spędzamy w jednej pozycji, nasz organizm po prostu zwalnia tempo. Może to skutkować uczuciem rozleniwienia, sennością czy ospałością. Dobrze jest pobudzić krążenie krwi w kończynach. Krótki spacer, nawet do sklepu po drugie śniadanie, doda energii, pomoże na ból głowy i intelektualne przemęczenie.

Dlaczego warto wypróbować pięciopunktowy przepis na zdrową przerwę? Naukowcy z Baylor University zauważyli, że pracownicy wypoczywający według powyższych zasad rzadziej doświadczali somatycznych dolegliwości takich jak ból głowy, zmęczenie oczu, ból pleców. Byli również mniej narażeni na wypalenie zawodowe, a bardziej zadowoleni z pracy, którą wykonują. Zdrowa przerwa jest więc gwarancją udanego dnia w pracy!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„W naszej kulturze rywalizacja między siostrami jest często bardziej zaogniona” – o toksycznych relacjach między rodzeństwem mówi psycholożka Małgorzata Rutkowska

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

„W ustawieniach Hellingera chodzi o udrożnienie często zablokowanego przepływu miłości” /fot. Pexels

„W ustawieniach Hellingera chodzi o udrożnienie często zablokowanego przepływu miłości”. O kontrowersyjnej metodzie pracy z emocjami

„W pomaganiu można się zatracić i przesadzić. Dlatego warto zrozumieć potrzeby drugiego człowieka i poznać swoje ograniczenia” – mówi psycholożka Sylwia Żbik-Weiss

Kobieta siedzi na moście nad jeziorem

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

"Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji" - podkreśla psycholożka

„Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji” – podkreśla psycholożka

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

„Obdarowywanie może być manipulacją”. Kiedy prezenty mogą stać się problemem, pisze Milena Wojnarowska, psycholożka

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Czy rozmiar i kolor talerza ma znaczenie? / pexels

Czy rozmiar i kolor talerza mają znaczenie, kiedy chcemy schudnąć? Na to pytanie odpowiada profesorka Katarzyna Siuzdak

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Kobieta stoi na łące. Ręce trzyma w górze

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Intuicja, czyli dziwny głos w twojej głowie. Wierzyć jej czy nie?

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Katarzyna Podleska /fot. archiwum prywatne

Nie mów, że rozumiesz. Mniej pytaj, więcej słuchaj. Psychotraumatolożka Katarzyna Podleska radzi, jak zachować się wobec uchodźców

Karolina Tuchalska-Siermińska

„Mówienie, że będzie dobrze, zazwyczaj przynosi odwrotny efekt od zamierzonego. To unieważnianie trudnej sytuacji” – o bezradności mówi psycholożka Karolina Tuchalska-Siermińska

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×