Przejdź do treści

Idziesz na kawę czy szybki spacer? Poznaj patenty na zdrową przerwę w pracy

Patenty na zdrową przerwę w pracy
Zdjęcie: George Yanakiev | www.stocksnap.io
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!
Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować

Zdrowa przerwa, czyli jaka? Przede wszystkim skuteczna! Taka, dzięki której wracasz do obowiązków z odnowionymi zasobami intelektualnymi i nową energią. Naukowcy znaleźli idealnie wyważony przepis na przerwę – nowy manifest każdego pracusia.

Przerwa na kawę, lunch, szybki spacer wokół biura, pogaduszki ze współpracownikami – to najczęstsze aktywności w czasie wolnym od pracy. Ale czy najlepsze? Dwóch naukowców z Baylor University w USA na łamach „Journal of Applied Psychology” opublikowało ostatnio wyniki swoich badań dotyczących najbardziej skutecznych przerw. Wnioski z ich pracy są niebanalne!

Pod lupę wzięto 95 pracowników zróżnicowanych pod względem wieku ‒ od 22 do 67 lat. Każda osoba przez pięć dni była zobowiązana do dokumentowania swoich pauz. Naukowcy przeanalizowali ich blisko tysiąc i udało im się ustalić, jak powinna przebiegać ta idealna.

kobieta w pracy wieczorem

1. Pierwsza przerwa późnym porankiem

Pracujesz ciężko cały poranek, aby z czystym sumieniem udać się na lunch? To błąd. Po pierwsze dlatego, że rano regeneracja organizmu przebiega znacznie szybciej. Po południu nie jesteśmy już w stanie powrócić do sprawności sprzed kilku godzin. Inaczej późnym porankiem, gdy możesz odzyskać energię i koncentrację po intensywnym początku oraz poczuć się, jakbyś dopiero co rozpoczął dzień w pracy. Pierwszą przerwę zrób wcześniej – w sam raz na drugie śniadanie.

2. Krótkie przerwy są lepsze niż jedna długa

Z telefonu korzystamy do momentu, w którym się rozładuje, aby następnie naładować go do maksimum. Zupełnie odwrotnie musimy traktować nasze organizmy podczas pracy. Jeżeli całkowicie wyczerpiesz swoje zasoby intelektualne i zapas energii, nie będziesz w stanie tego nadrobić w czasie jednej, choćby długiej przerwy. Badania wykazują, że korzystniejsze dla pracownika jest branie kilku krótkich przerw. Systematyczne i regularne ładowanie akumulatorów to klucz do dobrego samopoczucia!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł
Smartfon a dolegliwości / istock

3. Podczas przerwy rób to, co lubisz

Przekonanie, że podczas przerwy powinniśmy robić coś zupełnie oderwanego od pracy, jest błędne. Szczególnie gdy zawód łączy się w jakimś stopniu z pasjami i zainteresowaniami. Najważniejsze podczas pauzy jest, aby robić coś, co sprawia przyjemność. Kolejnym razem nie czuj się więc skrępowany, odmawiając wyjścia na kawę ze współpracownikami. Jeżeli masz ochotę, możesz po prostu zostać w biurze i poczytać. Będzie to z pewnością większy relaks dla mózgu niż konwencjonalne pogawędki, których być może nie lubisz.

4. Odpoczywaj w otoczeniu roślin

Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Melbourne wskazują, że wystarczy spędzić 40 sekund w otoczeniu roślin (w tym przypadku w ogrodzie na dachu), aby znacząco poprawić koncentrację. Co ciekawe, wzrost wydajności zaobserwowano również po wpatrywaniu się badanych w zieloną przestrzeń. Ogrody na miejskich dachach są więc nie tylko niezwykle korzystne dla środowiska, ale wzmagają również koncentrację pracowników i uczniów. Polskie biurowce rzadko wyposażone są w takie udogodnienia. Jednak gdy czujesz się rozproszony, wystarczy, że otworzysz okno i popatrzysz na pobliskie drzewa. Kilka minut takiej terapii może znacząco podnieść wydajność pracy.

Syndrom chorego budynku - przyczyny i dolegliwości. Jak zapobiegać?

5. Nie unikaj ruchu

Siedząca praca to problem nie tylko dla naszego organizmu, ale również umysłu. Gdy cały dzień spędzamy w jednej pozycji, nasz organizm po prostu zwalnia tempo. Może to skutkować uczuciem rozleniwienia, sennością czy ospałością. Dobrze jest pobudzić krążenie krwi w kończynach. Krótki spacer, nawet do sklepu po drugie śniadanie, doda energii, pomoże na ból głowy i intelektualne przemęczenie.

Dlaczego warto wypróbować pięciopunktowy przepis na zdrową przerwę? Naukowcy z Baylor University zauważyli, że pracownicy wypoczywający według powyższych zasad rzadziej doświadczali somatycznych dolegliwości takich jak ból głowy, zmęczenie oczu, ból pleców. Byli również mniej narażeni na wypalenie zawodowe, a bardziej zadowoleni z pracy, którą wykonują. Zdrowa przerwa jest więc gwarancją udanego dnia w pracy!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

„To nie jest prawda, że wszystkie drzwi zostały już otwarte i że nie warto otwierać nowych. Każdy człowiek, który się rodzi, ma szansę zrobić coś po swojemu” – mówi dziennikarka Katarzyna Stoparczyk

Marta Daraszkiewicz-Kalupa, psychoedukatorka /fot. archiwum prywatne

„Trauma pokoleniowa to dług, który zaciągnęli nasi przodkowie. Jeśli go nie spłacimy, przekażemy go kolejnym pokoleniom” – mówi Marta Daraszkiewicz-Kalupa

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta trzyma lustro

Toksyczne bujanie w obłokach. Kiedy marzenia stają się ucieczką od realnego życia, mówi dr Monika Kornacka

„Masaż tajski wymaga zaangażowania. Mamy w nim świadomość, że jesteśmy własnymi uzdrowicielami” – mówi Katarzyna Pająk

„Przesyt obciąża nasz układ nerwowy. Za dużo bodźców zabiera nam spokój”. O równowadze w minimalizmie mówi Natalia Ziopaja

Zazdrość nie musi być niczym złym, przekuj ją we własne powodzenie

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta

Nie planuj wszystkiego. „Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz”

Czy można być szczęśliwym dorosłym bez szczęśliwego dzieciństwa? „Wiedza to za mało, potrzebny jest wgląd emocjonalny”

4 pytania, na które lepiej nie odpowiadać szczerze

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Lukasz Sakowski, fot. archiwum prywatne

„W pseudonaukę częściej wierzą osoby wykształcone, z dużych miast. Gorzej wykształceni nie kontestują ugruntowanej wiedzy”. Z Łukaszem Sakowskim rozmawiamy o jego „Bioksiążce”

Katarzyna Glinka: Jestem WWO

Katarzyna Glinka: Jestem WWO. Z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

„Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym przypadku nie pobudza do zmiany”. Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Efekt aureoli

Oceniasz innych „od pierwszego wejrzenia”? To tzw. efekt aureoli

Dorota Minta, psycholożka, psychoterapeutka

„PTSD z pracy? Znam takie przypadki” – mówi Dorota Minta, psycholożka i psychoterapeutka

Neofilia, czyli na tropie nowych wrażeń. Czym jest i jak nie wpaść w jej pułapkę?

HELLO PIONIERKI: Jak Józefa Kodisowa otwierała drzwi polskim filozofkom i psycholożkom, znosząc „ćmiakanie” kolegów-studentów

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×