Przejdź do treści

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Smartfon a dolegliwości / istock
Smartfon a dolegliwości / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Towarzyszą nam całą dobę. Dosłownie, bo aż 84 proc. użytkowników smartfonów śpi z nimi. Sprawdź, jakie skutki dla zdrowia i samopoczucia ma miłość do tego urządzenia.

Smartfon a dolegliwości

Jak często korzystasz ze smartfona? Zazwyczaj sięgamy po telefon dwukrotnie częściej niż nam się wydaje. Sugerują to wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Nottingham Trent University (Wielka Brytania). 23 ochotników zostało w nich poproszonych, by ocenili, ile razy dziennie używają smartfona. Jednocześnie w ich telefonach zainstalowano aplikację, która miała te deklaracje zweryfikować.

Po dwóch tygodniach okazało się, że testowane osoby korzystały ze swoich smartfonów średnio 85 razy dziennie, aż dwa razy częściej, niż sądziły. Ale nawet bez badań wiadomo, że z telefonem niemal się nie rozstajemy. Wiadomo też, że nie jest to obojętne dla naszego zdrowia. Zobaczcie, jakie dolegliwości może powodować ten genialny wynalazek i co robić, by ich uniknąć.

Kłopoty ze wzrokiem

Oczy nie lubią smartfonów, bo mały wyświetlacz, mikroskopijna czcionka i jasne światło są dla nich męczące, a na dłuższą metę szkodliwe. Dlaczego? Im dłużej skupiamy wzrok na ekranie telefonu, tym rzadziej mrugamy, więc oczom brakuje nawilżenia. Poza tym koncentrowanie wzroku na niewielkich obiektach powoduje zmęczenie mięśni odpowiadających za akomodację (dostosowywanie się oka do oglądania przedmiotów znajdujących się bliżej lub dalej).

I na koniec: jeśli często czytamy lub oglądamy filmy na smartfonie, trzymając go bardzo blisko oczu, z czasem możemy dorobić się krótkowzroczności. Dr Saj Khan z brytyjskiego London Eye Hospital radzi więc, by korzystając z telefonu, pamiętać o mruganiu i wspomagać się tzw. sztucznymi łzami.

Zaleca też odrywanie wzroku od ekranu co kilka minut i przenoszenie go na obiekt znajdujący się w oddali. „Te proste zabiegi mogą zapobiec wadom wzroku w przyszłości” – przekonuje. A my polecamy wam fitness dla oczu, przygotowany przez fizjoterapeutę.

Naświetlone oczy od smartfona? Oczy nie lubią smartfonów, ale taki efekt może powodować jedynie spawanie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Ból kręgosłupa

Dwa lata temu w „The Washington Post” ukazał się głośny tekst, w którym nowojorski chirurg ortopeda dr Kenneth Hansraj tłumaczył, co się dzieje z kręgosłupem, jeśli intensywnie używamy smartfona. Uważa on, że kiedy pochylamy głowę, by odczytać treść SMS-a lub napisać go (a także gdy czytamy coś na ekranie, oglądamy itd.), na szyję, a więc i cały kręgosłup, działa ogromny nacisk.

W zależności od kąta nachylenia jest to ciężar od 12 do 27 kg. Według dr. Hansraja może to prowadzić do stanów zapalnych kręgosłupa, jego przedwczesnego skrzywienia oraz innych poważnych dolegliwości. Nie wszyscy jednak zgadzają się z tezą o „epidemii textneck” (jak nazwał to zjawisko specjalista).

Według niektórych lekarzy opisywane pochylenie głowy jest naturalne dla człowieka – identyczną postawę przyjmujemy, gdy czytamy książkę albo czemuś się przyglądamy. Dopóki specjaliści nie uzgodnią wspólnego stanowiska, warto trzymać telefon na wysokości oczu i robić sobie przerwy we wpatrywaniu się w ekran. A kręgosłupowi sprezentować ćwiczenia na wzmocnienie.

Bezsenność i zmęczenie

Jeśli wieczorami pracujemy albo surfujemy po sieci z telefonem w ręku, nie dziwmy się, że mamy problemy ze snem, a w ciągu dnia funkcjonujemy jak zombie. Sztuczne światło z monitora, ekranu telewizora czy smartfona hamuje wydzielanie melatoniny, hormonu regulującego nasz rytm dobowy. Dla organizmu sprawa jest prosta: takie światło oznacza, że jest dzień, więc nie przechodzi ze stanu czuwania w sen.

Wyniki badań przeprowadzonych na 4,1 tys. osobach na Uniwersytecie w Göteborgu (Szwecja) wykazały, że intensywne używanie smartfonów powoduje zaburzenia snu zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Dodatkowo u ochotników, którzy wyjątkowo dużo czasu spędzali z telefonem lub komputerem, obserwowano objawy depresyjne. Dlatego specjaliści radzą, by godzinę przed planowanym nocnym odpoczynkiem pożegnać się ze smartfonem (i najlepiej nie zabierać go do sypialni).

Warto też wypróbować program f.lux na komputer, aplikację Twilight na Androida czy funkcję Night Shift dla iPhone’a. Dostosowują one barwę i jasność światła na ekranie do pory dnia, dzięki czemu oczy mniej się męczą, a my mamy większą szansę na szybsze zaśnięcie i nieprzerwany sen.

Realna wirtualna choroba

Naukowcy z brytyjskiego Coventry University Centre for Mobility and Transport na podstawie przeprowadzonych badań doszli do wniosku, że blisko 80 proc. z nas może cierpieć na tzw. cybersickness. Według nich jest to nowa choroba obserwowana u osób używających urządzeń mobilnych. Objawy są takie same jak przy chorobie lokomocyjnej: mdłości, zawroty głowy, silne bóle głowy i problemy z równowagą.

Zdaniem naukowców cybersickness wywołuje przewijanie zawartości stron na ekranie, granie w gry zręcznościowe i oglądanie filmów, w których obrazy szybko się zmieniają. „To poważny problem, który jest zamiatany pod dywan przez branżę informatyczną” – mówi dr Cyriel Diles z Coventry University.

Stetoskop

Stres

Panikujesz, bo w hotelu, w którym spędzasz wakacje, szwankuje wi-fi? Czujesz niepokój, gdy kończy ci się bateria w telefonie, a ładowarki brak? Potwierdza to opinię, że ciągłe bycie online wywołuje stres ( możecie przeczytać więcej o FOMO, czyli lęku wynikającym z bycia poza siecią). Udowodnili to m.in. brytyjscy naukowcy z Uniwersytetu w Worcester, którzy sprawdzali na stu ochotnikach wpływ smartfonów na samopoczucie.

Okazało się, że chęć natychmiastowego reagowania na to, co dzieje się w sieci, i odpowiadania bez opóźnienia na każdą przychodzącą wiadomość podnosiła poziom napięcia u badanych osób. Ci zaś, którzy przyznawali, że niemal non stop sprawdzają, czy przyszedł nowy SMS lub mail, obserwowali u siebie tzw. wibracje fantomowe – mieli wrażenie, że czują wibrowanie telefonu, gdy w rzeczywistości nic takiego nie miało miejsca.

„Smartfony mają ułatwić nam życie. W praktyce jednak im częściej ich używamy, tym bardziej bywamy od nich uzależnieni, co może się stać powodem stresu” – mówi dr Richard Balding, autor badania. Na to jest tylko jeden sposób: trzeba czasami się wylogować. Spróbuj z naszym wyzwaniem: Odpocznij od technologii.

Smartfon bardzo ułatwia nam codzienne życie i kontakty z innymi, jednak gdy przesadzimy, zacznie mieć wręcz odwrotne działanie. Dlatego warto jak najczęściej robić sobie wycieczki do realu – będziemy dzięki temu zdrowsi i szczęśliwsi.

Niebieskie światło

Mówiąc o niekorzystnym wpływie smartfonów, nie możemy nie wspomnieć o świetle niebieskim, czyli o naturalnej składowej światła słonecznego, która w niewielkich ilościach nie stanowi zagrożenia dla oczu. Co jednak, jeśli smartfon, ekran komputera czy zapalone świetlówki są nieustannie obecne w naszym życiu? Nie mamy dobrych wiadomości.

Ekspozycja na niebieskie światło może przyczynić się do:

  • zmęczenia i podrażnienia oczu,
  • suchości oczu,
  • słabego widzenia,
  • łzawienia oczu,
  • nasilających się bólów głowy.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

"Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk". Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po informacjach o wybuchu rakiety na polskim terytorium

„Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk”. Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po wybuchu rakiety w Przewodowie

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Kobieta ćwiczy w parku

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Będziemy pracować krócej? Nowy projekt ustawy, który ma na celu poprawę naszego zdrowia, trafił do Sejmu

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

Mudry – 10 układów dłoni, dzięki którym poprawisz swoje zdrowie fizyczne i psychiczne 

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

„Żeby pojawiło się wypalenie, wcześniej musiał wybuchnąć pożar. Wypalenie, depresja i zmęczenie to nie synonimy” – mówi Paulina Koszut

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Atak paniki, bezsenność, płacz? Sprawdź, czy nie masz zaburzeń adaptacyjnych

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

×