Przejdź do treści

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Kobieta stoi na drodze
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!/ Unsplash, fot. Joshua Ness
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Śmierdzisz”, „masz coś między nogami”, „okres jest obrzydliwy”. Okresowa Koalicja podkreśla: „Miesiączka jest wyśmiewana, a my obrażane”
Znana sieć sklepów wycofuje rodzynki. Mogą być zanieczyszczone groźną dla zdrowia toksyną
„Kolejka jest zacna. I ona się tak ciągnie i ciągnie. I tak wygląda NFZ w Polsce”. TikTokerka o leczeniu w naszym kraju
W irańskich manifestacjach zginęło już ponad 50 osób, znacznie więcej jest rannych. To zdjęcie obrazuje skalę przemocy
Lena Dunham wspomina, jak była zawstydzana przez swoje ciało po dwudziestce: „To szalone, że to było ciało, które wszyscy krytykowali”

Nie musisz uśmiechać się do siebie w lustrze i powtarzać jak mantrę: „jestem zwyciężczynią”, żeby się nią poczuć. W twoim ciele drzemie moc, dzięki której podbudujesz swoją pewność siebie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Amy Cuddy, amerykańska psycholożka wykładająca na Harvardzie, przeprowadziła szereg badań, dzięki którym udało jej się odkryć sposób na podbudowanie swojej pewności siebie nawet w 2 minuty. A wszystko tylko dzięki postawie naszego ciała.

Postawa władzy

Osoby pewne siebie zajmują więcej miejsca w przestrzeni. Czasem poprzez atrybuty, takie jak ogromne biurko i wielki, wygodny fotel, na którym zazwyczaj zasiadają osoby mające władzę. Ale przede wszystkim poprzez swoje ciała – są wyprostowane, poruszają się swobodnie, szeroko gestykulują. Postawa ciała zdradza, kim jesteśmy i jak pewnie się czujemy. Ale każdy kij ma dwa końce, więc ta sytuacja działa także w drugą stronę: dzięki przyjęciu odpowiedniej postawy możemy poczuć się pewniej i odważniej.

W swoich badaniach Amy Cuddy wyróżniła kilka „władczych” postaw ciała, które skutecznie wpływają na naszą śmiałość. Te postawy to m.in. dość stereotypowa pozycja szefa – rozparcie się wygodnie na krześle, oparcie nóg na biurku. Inna postawa to postawa zwycięzcy – ręce wyprostowane szeroko nad głową, niczym sportowiec po wygranym meczu. Jeszcze inna to postawa kojarząca się z Wonder Woman, postacią z popularnego amerykańskiego komiksu – szeroko rozstawione nogi i ręce oparte na biodrach.

Pozycje ciała były różne, ale łączyło je jedno: pozwalały zajmować jak najwięcej miejsca w przestrzeni i pozwolić naszemu ciału „urosnąć”.

Jestem Niesamowita - Agnieszka Sienkiewicz, Ewelina Lisowska, Maxineczka

Hormony wkraczają do gry

Uczestnicy badań, którzy przyjęli postawę władzy na dwie minuty, lepiej wypadali na stresujących rozmowach kwalifikacyjnych, chętniej ryzykowali w grze hazardowej, a także byli bardziej asertywni. Gdy w trakcie badania eksperymentatorzy usadzili ich w taki sposób, że powietrze z włączonego wentylatora wiało im prosto w twarz, osoby, u których wzbudzono poczucie władzy, o wiele częściej reagowały i protestowały.

Jak to działa? Okazuje się, iż już po dwóch minutach zmiany postawy ciała zmienia się nasz poziom hormonów. Postawa władzy zwiększa wydzielanie testosteronu, czyli hormonu odpowiedzialnego za pewność siebie i śmiałość. Jednocześnie zmniejsza się poziom hormonu stresu – kortyzolu. To sprawiało, iż u uczestników badania zmiana postawy ciała powodowała zmniejszenie niepokoju, obaw i stresu (zmniejszony poziom kortyzolu) oraz sprawiała, że czuli się pewniej i byli bardziej skłonni podjąć ryzyko (zwiększony poziom testosteronu).

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Poczuj się pewniej!

Te badania pokazują, że coś tak prostego jak zmiana postawy ciała może zwiększyć naszą zdolność radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami. Pozwala się lepiej na nie przygotować, a także daje prostą receptę, jak reagować, gdy nagle poczujemy się niepewnie i zaczniemy panikować.

Oczywiście, nie każda z wyróżnionych pozycji władzy nadaje się do tego, by praktykować ją w miejscu publicznym. Gdy podczas stresującej rozmowy o pracę rozłożysz nogi na biurku, z pewnością nie zrobisz korzystnego wrażenia (w najlepszym wypadku zostaniesz uznany za dziwaka). Jeśli więc nie masz możliwości, by z dala od oczu innych przez dwie minutki poustawiać swoje ciało, możesz skorzystać z bardziej subtelnych sposobów podniesienia pewności siebie. Pamiętaj, iż w postawie władzy przede wszystkim chodzi o ilość zajmowanej przestrzeni. Przyjrzyj się, jak siedzisz w tej chwili: czy twoje nogi są skrzyżowane, ręce splecione, plecy pochylone i zgarbione? Co możesz zrobić, by ciało było swobodniejsze i zajmowało więcej miejsca? Czasem wystarczy po prostu usiąść wygodniej na krześle, wyprostować się, oprzeć nogi o ziemię czy rozłożyć ręce po bokach ciała. A gdy już ciało odzyska swobodę, o ile łatwiej będzie wziąć oddech i nareszcie poczuć się pewniej.

Spróbujcie, to naprawdę działa!

Katarzyna Juszczak – psycholożka, trenerka i kognitywistka, od roku prowadzi Pracownię Rozwoju Osobistego Bo tak! Organizuje rozmaite warsztaty na terenie Wielkopolski (i nie tylko!). Poza tym piecze ciasta a kiedy tylko pogoda dopisuje, wskakuje na rower i pędzi w nieznane.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Andrzej Tucholski: Życia nie da się sensownie przeżyć, ciągle robiąc coś wbrew swojej naturze

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

Studentka psychologii sprząta za darmo mieszkania, które wydawały się nie do odgruzowania. Przyświeca jej ważny cel

„Czy alkohol dyskryminuje kobiety? Pod względem działania na organizm: tak” – rozmowa z toksykologiem Erykiem Matuszkiewiczem

Magda Jarosz: Wstyd jest emocją, którą najmniej rozumiemy i z którą najbardziej boimy się spotkać

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

„Wielu pacjentów woli wyjść z gabinetu z rozpoznaniem medycznym konkretnej choroby niż przyjąć do wiadomości, że problem ma naturę emocjonalną” – mówi psychoterapeutka Małgorzata Kuberska-Kędzierska

Bullying – czym jest? Jakie są przyczyny, skutki i skala bullyingu i cyberbullyingu

Odporność psychiczna – czym jest? Jak ją wzmocnić?

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

„Negocjacje to sposób na szczęście. Wrogiem w związku jest problem, a nie partner” – mówi Paweł Kowalewski, negocjator i mediator

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił'. Terapia nie jest leczeniem zęba” – dr Krzysztof Ciepliński / pexels

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił’. Terapia nie jest leczeniem zęba” – mówi dr Krzysztof Ciepliński

Kobiety

Ane Piżl z cudowną (i potrzebną!) akcją topfreedom. „Nie zgadzam się na podział klatek piersiowych na legalne i nielegalne”

Kobieta przegląda się w lustrze

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

Kobieta przytula drzewo

„Widzimy to, czego nam brak, zamiast być zadowolone z tego, co już mamy”. Kasia Bem o praktyce wdzięczności

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

„W szkole uczą, kiedy był chrzest Polski i hołd pruski, ale nie tego, jak się bronić i jak stawiać granice” – mówi Emil Bekier, ofiara prześladowania

„Ciało to skomplikowany byt, który nas niesie przez świat. To jego główna funkcja, wygląd to efekt uboczny” – mówi Anna Natasza Górecka, autorka książki „Moje ciało jest ok”

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×