Przejdź do treści

Treningowy oddech – jaki powinien być odpowiedni?

kobieta ze sztangą robi martwy ciąg
Treningowy oddech - jaki powinien być odpowiedni? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Na pewno wielu z was kojarzy scenki z filmów, na których karatecy przebijają się przez kilka cegieł, wydając przy tym charakterystyczny dźwięk. To samo dotyczy bokserów, u których podczas ciosów na worek słychać charakterystyczny „syk”. Czy wiecie, że dzięki odpowiedniemu oddechowi podczas treningu możecie dodać sobie mocy?

Być może ta informacja wielu z was zaskoczy, ale to właśnie dzięki oddychaniu sportowcy kumulują siłę. Weźmy takiego boksera. Gwałtowny wyrzut powietrza podczas uderzenia powoduje potężny skurcz mięśni oddechowych i mięśnia prostego brzucha, co wywołuje szczytowe ciśnienie  wewnętrzne w chwili uderzenia. To właśnie ten moment zwiększa napięcie mięśniowe i siłę. Czy dotyczy to także na przykład pracy z obciążeniem? Jasne!

Jak powinien wyglądać oddech treningowy?

Sprawa nie jest wcale taka oczywista. Nie wystarczy bowiem w odpowiednim momencie wziąć wdechu i zrobić wydech. Wydech, który dodaje mocy, to wydech, który uruchamia do pracy m.in. przeponę. Aby ją uruchomić, podczas np. wyciskania sztangi, należy docisnąć czubek języka do górnych zębów i starać się przecisnąć przez nie powietrze wypowiadając coś w rodzaju „tss”. Powstaje wówczas charakterystyczny syk, któremu jednocześnie powinno towarzyszyć napięcie mięśni głębokich brzucha, odcinka lędźwiowego oraz pośladków.

I to właśnie ten typ oddechu (przeponowego) pozwoli wam bezpiecznie wykonywać treningi. To bardzo ważne zwłaszcza w treningu siłowym, gdzie zmagacie się z dużym obciążeniem i gdzie bezpieczeństwo i odpowiednia technika to podstawa.

Aktywna przepona tworzy tzw. „naturalny pas bezpieczeństwa”, który utrzymuje ciśnienie wewnątrz tułowia i zabezpiecza kręgosłup.

Co z pasami kulturystycznymi?

Wielu adeptów siłowni korzysta z szerokich pasów. Rozumiem, kiedy są one używane przy wykonywaniu powtórzeń z dużym obciążeniem w ćwiczeniach typu: martwe ciągi, przysiady czy inne ćwiczenia ciężkoatletyczne, ale nie polecam korzystać z nich przy lekkich ćwiczeniach. Powoduje to rozleniwienie mięśni stabilizacyjnych oraz minimalizuje utrzymanie ciśnienia wewnątrzbrzusznego, w wyniku czego część biodrowo-lędźwiowa jest po prostu słaba i narażona na kontuzje.

To jest kolejny powód do tego, aby zadbać o swoje mięśnie brzucha, które tworzą nieodłączny element silnego fundamentu zarówno w sporcie, jak i w życiu codziennym.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z SOS PMS, 30 saszetek
139,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Energia
Vigor Up! Fast o smaku pomarańczowym, 20 tabletek musujących
24,90 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Mama, Beauty
Wimin Zestaw z myślą o dziecku, 30 saszetek
139,00 zł
Energia
Oryal After Party, 18 tabletek
35,97 zł

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Człowiek stopniowo traci zmysł powonienia. Niektórzy eksperci ostrzegają, że może to nawet doprowadzić do zagłady ludzkości”. O jakości powietrza w naszych domach mówi dr hab. inż. Artur Badyda

Kobieta

Ćwiczenia w domu – jaki trening w domu wybrać?

Kobieta

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia  

Pułap tlenowy. Jak go poprawić i cieszyć się lepszymi efektami treningów? 

Jak oddychać podczas biegania? 5 ważnych rad!

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Beta alanina – co to, jak działa, jak ją brać i czy warto?

„Odpowiednio dobrane rośliny mogą stworzyć bardzo skuteczną barierę filtrującą zanieczyszczenia”. Co sadzić w domu i ogrodzie, by oddychać czystym powietrzem, mówi prof. Stanisław Gawroński

Buty do ćwiczeń – jakie do fitnessu, a jakie na siłownię?

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowa do jazdy

Kobieta

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

Masaż tantryczny – czym jest, przebieg, efekty, szkolenie

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Wiosłowanie sztangą – korzyści i technika wykonywania

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Joanna Jaworska

3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

×