Przejdź do treści

„Oddech to kobiecość! Poprzez oddech rozpoznajemy kwestie, które ograniczają nas w naszej kobiecości” – mówi Magda Przeździak-Betlej, trenerka oddechu

Poprzez oddech rozpoznajemy kwestie, które ograniczają nas w naszej kobiecości.
"Poprzez oddech rozpoznajemy kwestie, które ograniczają nas w naszej kobiecości" - mówi Magda Przeździak-Betlej, trenerka oddechu. Ilustracja: iStocka
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Dwie kobiety w oknie
Akademiki UJ i UW będą dostępne także dla niezaszczepionych studentów
wykluczenie menstruacyjne
„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie
Kobieta z folią
Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?

– Poprzez oddech rozpoznajemy kwestie, które ograniczają nas w naszej kobiecości. Może się okazać, że nie jest zgodne z naszą naturą i pragnieniami zachowywać się tak, jak nas uczono w szkole czy w domu – mówi Magda Przeździak-Betlej, trenerka oddechu.

Marta Chowaniec: Magda, zajmujesz się nauką oddechu, co może trochę dziwić. Chyba nie ma nic bardziej naturalnego jak oddychanie?

Magda Przeździak-Betlej: To prawda. Oddychanie jest naturalne, bo gdybyśmy nie oddychały, nie mogłybyśmy żyć. Oddech towarzyszy nam zawsze, to co go czyni narzędziem zmiany i transformacji jest świadomość. Kiedy zauważamy jakość naszego oddechu, wtedy on zaczyna nam mówić o nas, o tym, jak się czujemy, czego potrzebujemy a wręcz kim jesteśmy w danym momencie.

Magda Przeździak-Betlej
Oddech pomaga odzyskać nam naszą autentyczność. Ważnym elementem pracy jest również akceptacja, czyli powiedzenie sobie: „ok, na ten moment tak jest” i nie obwiniam siebie: „jak ja mogłam, być taka beznadziejna, że przez tyle lat tego nie widziałam

Do tej pory mężczyźni oddychali brzuchem, a kobiety piersiami.

To nawyk związany z naszą kulturą  i cywilizacją. Prawidłowy oddech jest pełny, przeponowy zarówno u mężczyzn jak i u kobiet. Oddech piersiowy jest płytki, nie pozwala poczuć siebie. Od małego dziewczynka jest uczona, że ma być miła, piękna i uśmiechnięta, od małego tłumimy swoją esencję, próbując się dostosować do stereotypu, który pokazywany jest w mediach. To świadomy oddech może sprawi, że stajemy się bardziej prawdziwe, zaczynamy docierać do naszych prawdziwych uczuć, głębi i kobiecości. Poprzez oddech rozpoznajemy kwestie, które ograniczają nas w naszej kobiecości. Może się okazać, że nie jest zgodne z naszą naturą i pragnieniami zachowywać się tak, jak nas uczono w szkole czy w domu, że mamy być posłuszne, czy ogólnie „jakieś”. Chcemy być idealnymi matkami, żonami i kochankami, łatwo się w tych rolach pogubić.

Magda Przeździak-Betlej. Zdj: archiwum prywatne

W moim projekcie „Oddech Kobiety” zachęcam kobiety, aby pozwoliły sobie na poznawanie siebie właśnie poprzez oddech.

Kobieta z kubkiem

Jaki jest pierwszy krok?

Rozpoznanie tego, co mnie oddziela od siebie, zobaczenie, co jest moje a co przejęte od rodziców, kultury. Czy mi się to podoba czy nie, czy jest to zgodne z moimi pragnieniami czy nie. Kobiety, które przychodzą do mnie na sesje indywidualne i warsztaty, chciałyby coś zmienić w swoim życiu, czują pewnego rodzaju „niewygodę”, rodzaj niespełnienia i pragną przekroczyć te ograniczenia. Oddech jest narzędziem delikatnym, nie trzeba być zaawansowaną w rozwoju duchowym, nie trzeba niczego umieć, żeby wziąć udział w warsztatach oddechowych. Jak powiedziałaś na początku, oddech jest naturalny dla każdego. Za pomocą bardzo prostych praktyk można osiągnąć spektakularne efekty. Jeśli czuję, że mój oddech jest płytki, że oddycham tylko klatka piersiową mogę mu pozwolić rozszerzyć się na brzuch i przeponę. Wtedy zaczynam też czuć swoją miednicę, miejsce związane z moją kobiecością, mocą i energią życiową. Staję się wtedy bardziej świadoma, czego potrzebuję, aby stać się spełnioną kobieta.

 

Magda Przeździak-Betlej
Od małego dziewczynka jest uczona, że ma być miła, piękna i uśmiechnięta, od małego tłumimy swoją esencję, próbując się dostosować do stereotypu, który pokazywany jest w mediach. To świadomy oddech może sprawi, że stajemy się bardziej prawdziwe, zaczynamy docierać do naszych prawdziwych uczuć, głębi i kobiecości.

I to wszystko się dzieje od „wnoszenia świadomości”?

To jest bardzo ważne! Oddech i świadomość to podstawowe narzędzia pracy ze sobą. Oddech pozwala wyjść z umysłu i przekierować uwagę na ciało. Wnieść świadomość, w te jego obszary, których na co dzień nie zauważamy. Przez ból, napięcie mięśni, różne symptomy, ciało do nas mówi o naszych tłumionych emocjach, przekonaniach, wzorcach. Oddychając do napiętych ramion mogę poczuć tam ogromny ciężar, złość. Odkrywam, że od lat dźwigam całą odpowiedzialność za dom, dzieci. I jestem w tym sama. Z akceptacją i empatią uwalniam te emocje i sprawdzam czy chcę i mogę „coś” z tym zrobić, aby poczuć się lepiej.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Płyną łzy?

Zdarza się. Czasem są to łzy ulgi, że wreszcie można czuć i uwolnić przez lata tłumione emocje, czasem są to łzy radości z doświadczenia swojej mocy, zachwytu nad się swoim pięknem i wyjątkowością. Oddech pomaga odzyskać nam naszą autentyczność. Ważnym elementem pracy jest również akceptacja, czyli powiedzenie sobie: „ok, na ten moment tak jest” i nie obwiniam siebie: „jak ja mogłam, być taka beznadziejna, że przez tyle lat tego nie widziałam”. W momencie pojawienia się akceptacji pojawia się przestrzeń, żeby pomyśleć: „ok, od dzisiaj mogę inaczej, będę bardziej dbała o siebie, nie będę brała na siebie tylu obowiązków”. Oddech pomaga też w budowaniu relacji ze sobą, bez której nie mamy dobrych relacji z innymi. Jeśli potrafię sobie okazać życzliwość, szacunek i uwagę, to okażę je również innym. W momencie kiedy jestem surowa i wymagająca dla siebie to samo wyrażam wobec swoich najbliższych. Dzięki zauważeniu swojego oddechu zaczynam wnosić świadomość do swoich relacji i mogę zacząć je zmieniać.

Magda Przeździak-Betlej
Umysł jest pięknym narzędziem, potrzebnym nam do przetwarzania informacji, prawdziwa pełnia życia jest jednak możliwa, kiedy zaczynamy czuć sercem. Oddech może nam w tym pomóc, sprowadza nas do ciała. Wdech i wydech, sama obserwacja tej czynności sprawia, że umysł się wycisza

Od czego zaczynamy?

Od 5 minut (śmiech). Podaruj je sobie rano, a będziesz miała inny niż zwykle dzień, bo z innego miejsca „w niego wejdziesz”. Oddech jest jak „barometr”, który pozwala ci rozpoznać w jakim nastroju się obudziłaś, jak czuje się twoje ciało, czego potrzebujesz. Oddech pozwala złapać kontakt ze sobą, dzięki niemu staję się bardziej świadomą kobietą. Mogę zacząć praktykować przy wykonywaniu codziennych obowiązków, przestaję wtedy żyć na autopilocie, tylko zaczynam wnosić świadomość w to, czym się zajmuję. Przenosi się to na całe życie. Zaczynam zadawać sobie pytania, czy to co robię przynosi mi spełnienie. A może mogę inaczej pomyśleć o sobie, coś zmienić w swojej rutynie.Trzeba zacząć od małego kroku. Warto przyzwyczaić umysł, żeby wyrobił w sobie nowy nawyk przekierowania uwagi do wnętrza. Potem w ciągu dnia nastawiamy sobie „przypomnienie” w telefonie, aby zatrzymać się choć na minutę w świadomym oddechu.

Metoda TRE / unsplash.com

Między wyprawieniem dwójki dzieci do szkoły, męża do pracy, zjedzeniem śniadania, pozmywaniem naczyń i realizacją kluczowych celów w korporacji a głosem mamy, czy na pewno wszystko u mnie ok? I jeszcze ten mój krytyk wewnętrzny! Czy ja jestem w stanie znaleźć te przysłowiowe 5 minut?

Można wtedy zadać sobie pytanie: Czy jestem dla siebie ważna? Czy jestem w stanie podarować sobie te kilka minut, aby zatroszczyć się o siebie i poczuć się lepiej?  Te 5 minut może być naprawdę dobrym początkiem zmiany, której pragniesz.  Wewnętrzny krytyk też może być inspiracją do autorefleksji i głębszego poznania siebie. Tutaj znowu będzie mowa o świadomości. Ja nie jestem tym głosem, to tylko część mnie. Przestaję się z nim identyfikować, dzięki temu pojawia się szczelina na coś nowego, na przykład ciekawość. A co będzie jak pomyślę inaczej i zacznę też zwracać uwagę na to co mi się udaje? Jak wtedy zmieni się moja rzeczywistość?

Warto też pamiętać, że to tylko nasz umysł. Przecież nie jestem tylko swoją głową i myślami! Jesteśmy całością, mamy głowę, ale też ciało i serce. Umysł jest pięknym narzędziem, potrzebnym nam do przetwarzania informacji, prawdziwa pełnia życia jest jednak możliwa, kiedy zaczynamy czuć sercem. Oddech może nam w tym pomóc, sprowadza nas do ciała. Wdech i wydech, sama obserwacja tej czynności sprawia, że umysł się wycisza. Umysł potrzebuje mniej więcej 7 minut, żeby się zresetować. Kiedy pojawiają się myśli, nie walczymy z nimi, nie denerwujmy się, że one są, tylko delikatnie przekierowujmy uwagę na miejsca w ciele, gdzie odczuwamy oddech.

Ćwiczenie czyni mistrza.

Tak, powtarzajmy tę czynność a będzie nam coraz łatwiej radzić sobie ze stresem i wyzwaniami, które przynosi nam każdy dzień. Niezależnie od tego, w jakim jesteś miejscu i jakie masz blokady, świadomy oddech pomoże ci poczuć to, czego naprawdę potrzebujesz. Otworzy cię na uwolnienie tego, co trudne, ale też na przyjmowanie głębi przyjemności i na cieszenie się życiem.


Magda Przeździak-Betlej – Od wielu lat zgłębia z pasją ścieżkę kobiecej duchowości. Od kilku lat prowadzi kobiece kręgi i warsztaty. Ma wieloletnie doświadczenie pracy z ludźmi, zarówno w sesjach indywidualnych jak i w prowadzeniu grup. Praktyka obejmuje obszary związane z pracą ze świadomością, ciałem i oddechem. Przez wiele lat była trenerką MA-URI Healing Arts, holistycznej metody uzdrawiania wywodzącej się z Nowej Zelandii. Od kilku lat uczy się Tantry, Szamanizmu i Bioenergetyki w szkole The Paths of Transformation u Johna Hawkena w Czechach. Jest trenerem i praktykiem oddechu w Instytucie Oddechu Michała Godlewskiego. Prowadzi warsztaty i indywidualne sesje oddechowe.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

kobieta ze sztangą robi martwy ciąg

Treningowy oddech – jaki powinien być odpowiedni?

„Przez długi czas kobiety uczono, że mają zasłużyć na to, żeby ktoś je lubił, kochał, miały budować siebie pod to, jak podobać się mężczyznom, a teraz szukają swojej tożsamości niezależnie od czyichś oczekiwań” – mówi Magda Hamer, wokalistka i trenerka głosu. 

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Magia naturalnego oddechu. Jak prawidłowo oddychać?

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Kobieta z kubkiem

Oddychaj – dowiesz się, co ci dolega

Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną

Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”

Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce

Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant

„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Skąd (tak naprawdę) są twoje pamiątki z wakacji? Ekoaktywistka Kasia Wągrowska to sprawdziła!

Kobieta

„Uwolniłam się od uzależniania szczęścia od wyglądu. Ta wolność w głowie jest warta każdej ceny” – pisze dietetyczka Magda Hajkiewicz-Mielniczuk

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Maja Bohosiewicz

Maja Bohosiewicz wyznała, że zmaga się z FOMO. „Uczę się, że nie ścigam się w zawodach o najciekawsze życie na świecie”

Korzystanie z lodówki też odbywa się według pewnych zasad.

Jak dobrze korzystać z lodówki? Niewiele osób zna odpowiedź na to z pozoru banalne pytanie

Rebecca Meyers rezygnuje z igrzysk w Tokio. "Tego już wystarczy"

Mistrzyni paraolimpijska rezygnuje z igrzysk. „Dlaczego w 2021 r., jako niepełnosprawna osoba, muszę walczyć o swoje prawa?”

Anna Wilczyńska, arabistka, publicystka, założycielka Salam Lab - Laboratorium Pokoju

Anna Wilczyńska: nienawiść do Żydów, Ukraińców czy osób homoseksualnych i transpłciowych nie mówi nic o tych ludziach, tylko o nas

Kobieta

„Biustonosz jest fałszywą potrzebą”. Ekspert wyjaśnia, dlaczego nienoszenie stanika jest zdrowsze dla piersi

Transpłciowa zawodniczka pierwszy raz powalczy o medal na igrzyskach olimpijskich. "Sport jest dla każdej osoby"

Transpłciowa zawodniczka pierwszy raz powalczy o medal na igrzyskach olimpijskich. „Sport jest dla każdej osoby”

Tommy Dorfman

Tommy Dorfman z „13 powodów” dokonuje coming outu: Jestem transpłciową kobietą. Posługuję się zaimkami: ona/jej

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę