Przejdź do treści

„Troska o siebie to nie ucieczka do SPA od czasu do czasu. To trudne budowanie rzeczywistości, od której nie chcesz uciekać”. Poruszający wpis Nepenthe

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kasia Dziurska o zdiagnozowaniu Hashimoto: „Nie mogłam sobie z tym poradzić” [WIDEO]
Prawy czy lewy? Pudełko z jednym butem – świetna kampania dla osób z niepełnosprawnością!
Jak wykorzystać skórki z cytrusów? Podpowiada Jagna Niedzielska
„Wiecie, dlaczego nasza skóra traci elastyczność, pojawiają się na niej rozstępy i cellulit?” – pyta swoje obserwatorki Ola Żebrowska i pokazuje całą prawdę o swoim brzuchu
4 pytania, na które lepiej nie odpowiadać szczerze

Nepenthe to słowo, które w języku starogreckim określa lekarstwo na smutki. Taki też cel – udzielanie czytelnikom wirtualnego wsparcia – przyświeca twórcom facebookowego profilu o tej samej nazwie. Niedawno ukazał się tam wpis autorstwa Brianny Wiest, pisarki specjalizującej się w tematyce inteligencji emocjonalnej, samorozwoju. Post był udostępniany i komentowany przez setki tysięcy osób. Dotyczy on tego, czym naprawdę jest dbanie o siebie.

Dbanie o siebie nie jest ładne

Zaopiekowanie się sobą kojarzymy zazwyczaj z długo oczekiwanym wyjazdem na wakacje, gdzie w końcu można odpocząć od codzienności. Troska o siebie to też zafundowanie sobie od czasu do czasu masażu albo odrobina zapomnienia podczas pałaszowania ulubionych słodkości. A także ewentualne uchwycenie tych ulotnych chwil na zdjęciu i dodanie go na Instagram, tuż przed powrotem do szarej rzeczywistości.

„Tak naprawdę jest zupełnie inaczej” – przeczytasz na profilu Nepenthe. Dbanie o siebie to budowanie rzeczywistości, od której nie chcesz uciekać. To często ciężka praca i pot na siłowni, żeby utrzymać swoje ciało w zdrowiu. To trudna rozmowa z toksycznym znajomym, którego nie chcemy mieć już w swoim życiu.

Dbanie o siebie często nie jest ładne. Nierzadko wymaga wysiłku i zrobienia ostatniej rzeczy, na którą masz ochotę. To codzienne przygotowywanie zdrowych posiłków, powolne oszczędzanie pieniędzy na koncie. To popełnianie błędów na drodze do celu i mierzenie się z własnymi słabościami. Czasem zawodzenie siebie i swoich najbliższych.

Światowy Dzień Empatii

Dbanie o siebie to pójście na przekór

Na przekór społeczeństwu czy rodzinie, ale zgodnie ze swoim sumieniem. To nieustanne próby odmawiania innym, gdy sama nie czujesz się dobrze z tym, o co cię proszą. Działania, które początkowo powodują duży dyskomfort, by później poskutkować większą pewnością siebie i psychicznym spokojem. Przekonaniem, że spełniasz swoje zamierzenia, a nie spalasz się na zadowalaniu innych.

 

Troska o siebie to mierzenie się z niepowodzeniami i rozczarowaniami, rezygnacja z zaspokajania chwilowych, nie zawsze dla nas dobrych, potrzeb. To działanie długoterminowe, które wymaga ciągłych zmian strategii. Twoja droga do samospełnienia to też czasem zawód dla innych. Tych, którzy wybrali inny sposób na życie.

Do dzisiaj pokutuje to, że główną rolą kobiety jest dbanie o dom

Dbanie o siebie to rezygnacja z bycia ofiarą

Zaopiekowanie się sobą to bycie bohaterką, a nie ofiarą swojej codzienności. To doprowadzenie do takiego momentu w życiu, w którym czujesz, że nie potrzebujesz już żadnej psychoterapii. To rezygnacja z jednych celów, by móc spełnić inne i zrozumienie, że nie zawsze musisz mieć w kuchni idealny porządek, jeśli uważasz, że wolisz spędzić czas np. na czytaniu. To w końcu taka rzeczywistość, od której nie potrzebujesz odpocząć.

“Self-care is often a very unbeautiful thing.It is making a spreadsheet of your debt and enforcing a morning routine…

Gepostet von Nepenthe am Mittwoch, 27. November 2019

Dbanie o siebie to gotowość na nowe

Wpis Nepenthe doczekał się wielu komentarzy od użytkowniczek, które dzielą się swoimi doświadczeniami w zakresie zaopiekowania się sobą. Jak pisze jedna z nich, Joan Brenenstuhl:

Zbliżają się święta, a ja właśnie się przeprowadzam. Sprzedałam dom i czułam się trochę winna, że w tym roku opuszczę rodzinną Gwiazdkę, ale dochodzę do wniosku, że nie mogę mieć wszystkiego. Wybieram przeprowadzkę i jestem pogodzona z tą decyzją.

Inna osoba – Kelly Meier – zaznacza, że, choć w teorii to brzmi dobrze, trudno jest pogodzić ćwiczenia, gotowanie zdrowych posiłków i pracę na dwóch etatach. Ale przecież nie o to chodzi:

Kluczowe jest wybieranie rozwiązań, które są dla nas najlepsze. Nic nie stoi na przeszkodzie, by część przygotowanego posiłku zamrozić albo kupić coś gotowego, ale zdrowego. To wybieranie rozwiązań, które uważamy za najlepsze dla nas, a które innych wcale nie muszą zadowolić.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Michał Niewęgłowski /fot. archiwum prywatne

„Nie ma znaczenia, czy jest poniedziałek, czy czwartek, jeśli sam ze sobą dobrze się czuję” – przekonuje Michał Niewęgłowski, nauczyciel medytacji

Lukasz Sakowski, fot. archiwum prywatne

„W pseudonaukę częściej wierzą osoby wykształcone, z dużych miast. Gorzej wykształceni nie kontestują ugruntowanej wiedzy”. Z Łukaszem Sakowskim rozmawiamy o jego „Bioksiążce”

Katarzyna Glinka: Jestem WWO

Katarzyna Glinka: Jestem WWO. Z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

„Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym przypadku nie pobudza do zmiany”. Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Efekt aureoli

Oceniasz innych „od pierwszego wejrzenia”? To tzw. efekt aureoli

Dorota Minta, psycholożka, psychoterapeutka

„PTSD z pracy? Znam takie przypadki” – mówi Dorota Minta, psycholożka i psychoterapeutka

Dorota Szelągowska o braku samoakceptacji i kompleksach

Dorota Szelągowska szczerze o kompleksach. „W swoich oczach byłam gruba. Ohydne tłuste ramiona, brzuch, uda”

Neofilia, czyli na tropie nowych wrażeń. Czym jest i jak nie wpaść w jej pułapkę?

HELLO PIONIERKI: Jak Józefa Kodisowa otwierała drzwi polskim filozofkom i psycholożkom, znosząc „ćmiakanie” kolegów-studentów

Ola Dejewska

Ola Dejewska: Ciałopozytywność nie mówi, że musisz być taka, jaką cię Pan Bóg stworzył. Mówi: szanuj ciało

Dwie kobiety

Wampiry energetyczne – objawy, cechy. Jak się bronić?

„Dałyśmy się zrobić w bambuko. Ale właściwie to nie miałyśmy wyjścia”. Małgorzata Akkus o kulturze diety

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Camila Cabello odpowiada na krytyczne komentarze nt. wystającego brzuszka

„Bycie w stanie wojny ze swoim ciałem nie jest już modne”. Camila Cabello odpowiada na krytyczne komentarze nt. wystającego brzucha

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Monika Mrozowska o samoakceptacji

Monika Mrozowska: Kiedy zamiast „dopie***lać” sobie i innym, zaczniemy o siebie dbać? Dbać fizycznie i emocjonalnie

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Magda Lamparska

Magdalena Lamparska: Wstydziłam się tego, jak wyglądam. Wchodziłam na plan i słyszałam: znowu utyła

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!