Przejdź do treści

Nie planuj wszystkiego. „Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz”

Kobieta
Nie planuj wszystkiego. "Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz"/ Pexels, fot. Roman Odintsov
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Francja wprowadziła zakaz „terapii konwersyjnej” wobec osób LGBTQIA+. „Bycie sobą nie jest przestępstwem” – skomentował prezydent Emmanuel Macron
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Wieczorem planujesz drobiazgowo kolejny dzień? Jest plan A, alternatywny plan B, kolejna możliwość, czyli plan C… Życie często nic sobie nie robi z tych planów i lubi zaskakiwać. Bo wszystkiego zaplanować się nie da. Całe szczęście!

Plan A, B, C…

Psycholog i mówca Jacek Walkiewicz opowiadał kiedyś dowcip, w którym pewien mężczyzna samotnie wsiada do autobusu i kasuje trzy jednorazowe bilety. Zaintrygowany tym jeden ze współpasażerów podchodzi do niego i pyta: „Dlaczego kasuje pan trzy bilety, skoro jedzie pan sam?”. Mężczyzna odpowiada: „Robię tak, bo chcę być przygotowany na każdą ewentualność. Gdybym zgubił pierwszy bilet, to mam jeszcze dwa zapasowe. Gdybym zgubił ten drugi, zostaje mi jeszcze trzeci”. „No dobrze, ale co pan zrobi, jak pan zgubi wszystkie trzy bilety?” – dopytuje coraz bardziej zaintrygowany współpasażer. „Spokojnie!” – odpowiada mu mężczyzna. „W portfelu mam jeszcze bilet miesięczny!”.

Niby się uśmiechamy, ale czy przypadkiem często nie zachowujemy się podobnie? Na przykład wtedy, gdy martwimy się na zapas.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Otwórz się na to, „co jest”

– Prawda jest taka, że nigdy w stu procentach nie wiemy, co nas czeka – mówi psycholog Tomasz Wojtoń.

Często dzieje się tak, jak w historii o gospodarzu, którego wół pewnego dnia zmarł, przez co gospodarz nie mógł zaorać pola. Mężczyzna był pewny, że to najgorsza rzecz, jaka mogła go spotkać. Trwało to do czasu, gdy na swoim polu zauważył silnego, młodego ogiera. Złapał go i zaprzągł do pługa, dzięki czemu orka stała się dla niego nagle wyjątkowo łatwa i szybka. Tym razem gospodarz uważał, że spotkała go najlepsza rzecz, jaka mogła mu się przytrafić. Jednak i to nie było prawdą. Kilka dni później jego syn spadł z ogiera i złamał nogę. „To straszne” – pomyślał gospodarz znów… nie mając racji.

Jak okazało się niedługo potem, do wioski przybyło wojsko zabierające na wojnę wszystkich młodych mężczyzn. Syn gospodarza był jedynym młodym mieszkańcem, którego z powodu złamanej nogi nie wcielono do armii. Dzięki temu nie poszedł na niemal pewną śmierć na froncie. Ta historia ma jeszcze kilka kolejnych zwrotów, ale myśl przewodnia jest ta sama: nigdy nie znamy całego obrazu sytuacji. I nie sposób jest się przygotować na wszystkie prawdopodobne ewentualności.

– Warto być świadomym tego, co może się wydarzyć, panować nad sytuacją, ale panować też nad tym, że życie jest zmienne i nieprzewidywalne. I odnajdywać w tej zagadce i nieprzewidywalności jego jakość, smak, a nawet pewną atrakcyjność – przekonuje Tomasz Wojtoń.

Filozof Karl R. Popper powiedział, że nie jesteśmy w stanie wiedzieć dziś, czego dowiemy się jutro. I podobnie jest z planowaniem.

Kilka lat temu głośno było o historii kierowcy, który w jednym z polskich miast próbował włączyć się do ruchu. Wjeżdżał na główną trasę z podporządkowanej ulicy. Oczywiście, zgodnie z przepisami, musiał ustąpić pierwszeństwa. I tak bardzo chcąc wykonać ten manewr, skoncentrował się na tym, żeby sprawdzać, czy będzie mógł wjechać na główną drogę, że… nie zauważył, że na podporządkowanej ulicy przed nim jedzie jeszcze jeden samochód. Mężczyzna nie zdążył wyhamować i… skończyło się na nieprzyjemnej stłuczce.

– Ta historia obrazuje, jak może się skończyć nadmierne przygotowywanie się do tego, co ma się wydarzyć za chwilę, gdy zapominamy o czujności, którą warto zachować tu i teraz. My też patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć coś, co dzieje na naszej aktualnej drodze, tu i teraz – mówi psycholog.

Kobieta siedzi na łóżku

Nie bój się płynąć z nurtem

– Miałem kiedyś pacjenta, który bardzo się stresował, idąc na zakupy do supermarketu. Z natury był bardzo nieśmiałym człowiekiem i przerażała go myśl, że przy kasie cała uwaga będzie skupiona na nim, gdy on będzie szukał pieniędzy, zwłaszcza odpowiedniej końcówki kwoty do zapłacenia, przez co inni klienci będą czekać i się niecierpliwić. Było to w czasach, gdy zakupy przez internet nie były jeszcze tak popularne jak teraz – opowiada Tomasz Wojtoń. – Dochodziło do tego, że ten człowiek zabierał ze sobą na zakupy zarówno banknoty, jak i drobne monety. Najlepiej jak najwięcej, najróżniejszych nominałów. Zwykle miał też ze sobą kartę, którą najbardziej lubił płacić. Niestety, pewnego dnia pech chciał, że akurat gdy w kolejce do kasy przyszedł czas na niego, doszło do awarii i zarówno kasa, jak i czytniki kart się zepsuły. Mimo że był on perfekcyjnie przygotowany od strony organizacyjno-finansowej, to przez usterkę techniczną spełnił się jego czarny sen i stał się jednym z głównych bohaterów zamieszania w sklepie. Nikt by tego nie przewidział – wspomina psycholog.

Planowanie to świetna sprawa. Przewidywanie zwykle jest bardzo pomocne. Jednak jeśli zakładamy ze stuprocentową pewnością, że coś konkretnego się wydarzy, łatwo o rozczarowanie i frustrację. Gdzieś po drodze może nam też umknąć radość z chwili obecnej. Może warto trochę częściej po prostu płynąć z nurtem? Oczywiście, zachowując czujność i nie wymigując się od tego, co chcemy zrobić!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować

Kobieta

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

„To nie jest prawda, że wszystkie drzwi zostały już otwarte i że nie warto otwierać nowych. Każdy człowiek, który się rodzi, ma szansę zrobić coś po swojemu” – mówi dziennikarka Katarzyna Stoparczyk

Marta Daraszkiewicz-Kalupa, psychoedukatorka /fot. archiwum prywatne

„Trauma pokoleniowa to dług, który zaciągnęli nasi przodkowie. Jeśli go nie spłacimy, przekażemy go kolejnym pokoleniom” – mówi Marta Daraszkiewicz-Kalupa

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

Kim są współcześni seryjni rozwodnicy? „Ślub i rozwód często traktowane są jak usługi, a nie wartości”

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta trzyma lustro

Toksyczne bujanie w obłokach. Kiedy marzenia stają się ucieczką od realnego życia, mówi dr Monika Kornacka

„Masaż tajski wymaga zaangażowania. Mamy w nim świadomość, że jesteśmy własnymi uzdrowicielami” – mówi Katarzyna Pająk

„Przesyt obciąża nasz układ nerwowy. Za dużo bodźców zabiera nam spokój”. O równowadze w minimalizmie mówi Natalia Ziopaja

Nie musisz być miła, bo „przecież są święta”! Psycholożki przypominają: masz prawo do własnych emocji, do stawiania granic, do odmawiania

Zazdrość nie musi być niczym złym, przekuj ją we własne powodzenie

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie często są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” /fot. Getty Images

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” – mówi o skutkach trudnego dzieciństwa psycholog dr Małgorzata Godlewska

Czy można być szczęśliwym dorosłym bez szczęśliwego dzieciństwa? „Wiedza to za mało, potrzebny jest wgląd emocjonalny”

4 pytania, na które lepiej nie odpowiadać szczerze

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

„Na wierzchu zwykle jest wściekłość, oskarżenia i żądania. A pod spodem krucha potrzeba i lęk”. O emocjach w parze mówi Justyna Dworczyk

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Lukasz Sakowski, fot. archiwum prywatne

„W pseudonaukę częściej wierzą osoby wykształcone, z dużych miast. Gorzej wykształceni nie kontestują ugruntowanej wiedzy”. Z Łukaszem Sakowskim rozmawiamy o jego „Bioksiążce”

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

Małgorzata Osowiecka /fot. archwium prywatne

„Sukces to wyjście poza bezpieczny schemat, w którym klepiemy się po plecach i biadolimy” – mówi psycholożka Małgorzata Osowiecka

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

×