3 min.
Najnowsze
03.03.2021
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
03.03.2021
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
03.03.2021
Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem
02.03.2021
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”
02.03.2021
Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak
Amerykańscy psycholodzy zaprzeczają ludowej prawdzie, wedle której „pieniądze szczęścia nie dają”, i udowadniają, że dobrze wydane pieniądze zwiększają poziom szczęścia. Wystarczy jedynie stosować się do rad, które opracowali na podstawie swoich badań.
Z opublikowanego w przeglądzie „Journal of Personality and Social Psychology” raportu autorstwa dr Leaf Van Boven z Uniwersytetu Colorado w Boulder i profesor Thomas Gilovich z Cornell University wynika, że wydawanie pieniędzy uszczęśliwia. Trzeba jedynie pamiętać o kilku ważnych sprawach.
Po pierwsze, płać przede wszystkim za doświadczenia
Aż 57 proc. badanych wskazało, że najwięcej szczęścia przyniósł im zakup „doświadczeniowy”, np. wyjazd, koncert, ciekawy kurs lub skok ze spadochronem. Mechanizm jest prosty. Przedmioty to najczęściej jedynie element otoczenia. Ubrania wychodzą z mody, meble przestają się podobać, a lampa to po prostu lampa, która stoi w kącie. Doświadczenia zostają w naszych wspomnieniach. Nie kończy się jednak na naszej pamięci. Im więcej mija czasu od naszej przygody, tym wydaje się ona fajniejsza. Radość z zakupu ciągle wzrasta. Nie pamiętamy o złych aspektach doświadczenia, a wspomnienie automatycznie zostaje przez nas „ulepszone”. Gdy opowiadamy historię znajomym, zapominamy, że upał był dokuczliwy, a kłopoty z popsutą klimatyzacją przerabiamy na żart.
Po drugie, przekazuj pieniądze na działalność charytatywną
Okazało się, że nawet niewielkie sumy przeznaczone na szczytny cel poprawiają humor i zwiększają satysfakcję z wydawania pieniędzy na egoistyczne zachcianki. Nic tak nie uspokaja ludzkiego sumienia jak pomoc potrzebującym.
Po trzecie, wydawaj skromne sumy na drobne zachcianki
Codzienne małe przyjemności okazały się jednym z podstawowych źródeł szczęścia każdego człowieka. Zamiast jednego superdrogiego płaszcza lepiej kupić kilka tańszych ubrań, smaczny obiad i może zainwestować w kurs salsy?
Po czwarte, długoterminowe gwarancje nie przynoszą szczęścia
Jeśli przy zakupach sprzedawca gorąco namawia cię do zakupienia dodatkowej gwarancji, która ma ci rzekomo zapewnić większe poczucie bezpieczeństwa, dobrze się zastanów, czy naprawdę warto. Przecież wszyscy wiemy, jak to działa. Wydajesz pieniądze, dostajesz pozór bezpieczeństwa, a najczęściej kończy się rozczarowaniem. Zwrot produktu na mocy gwarancji rzadko dochodzi do skutku. Poza tym po co psuć sobie radość, zakładając, że gwarancja w ogóle będzie potrzebna?
Po piąte, nie kupuj z nastawieniem „konsumpcja teraz, zapłata później”
Dużo więcej satysfakcji przynosi stosowanie zasady: „płacę teraz, korzystam później”. Nie tylko brzmi to sto razy lepiej, ale i oczekiwanie na przyjemność zwiększa nasze zadowolenie.
Po szóste, nie porównuj cen
Szczęście „kupisz” tylko wtedy, gdy będziesz szukał produktu, który cię zadowoli. Poszukiwanie najlepszej oferty może zepsuć każdy zakup. Na pewno nie sprawdzaj cen po zakupie. Załóż lepiej, że to była najlepsza oferta.
Ostatnia rada dotyczy przezorności. Jeśli już kupujesz coś drogiego, korzystaj z doświadczeń innych kupujących. W ten sposób unikniesz rozczarowania. Nie trafisz do złego hotelu, nie kupisz felernej pralki. Mniej stresu, więcej radości.
Zakup szczęścia to nie lada wyzwanie, ale trzymamy kciuki. Najważniejsze to pamiętać, że wydawanie pieniędzy ma oznaczać więcej zabawy, mniej niepotrzebnych gratów.
Więcej informacji:
Van Boven, L., Gilovich, T. (2003). „To Do or to Have? That Is the Question”, „Journal of Personality and Social Psychology”, 85(6), 1193-1202.
Podoba Ci się ten artykuł?
Tak
Nie
Polecamy

03.03.2021
Hello My Hero. Katarzyna Dacyszyn: Zło, które się wydarzyło, zaczyna być przekuwane w dobro dla innych. To jest chyba najlepsza rzecz, jaka w tym ataku mogła się zdarzyć

02.03.2021
Magda Mołek: My, polskie kobiety, jesteśmy wychowywane w kulturze oceny, w kulturze „nie popełniam błędów”, „jestem idealna”

01.03.2021
„Kobiety chcą czuć się lepiej, chcą mieć orgazmy. I mają do nich prawo!” – mówi dr Rafał Kuźlik o pacjentkach klinik ginekologii estetycznej

27.02.2021