Przejdź do treści

Życz mi szczęścia. Czyli czego?

Życz mi szczęścia. Czyli czego? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobiety na Strajku Kobiet w Polsce
Uzasadnienie wyroku TK odnośnie aborcji opublikowane!
Kobieta w maseczce ochronnej
Francja i Austria zakazują noszenia maseczek materiałowych w miejscach publicznych!
Nastolatka siedzi na rampie
„Jedna placówka na ponad 27 tys. pacjentek”. Martyna Jałoszyńska o dostępie nastolatek do ginekologa
Ludzie na koncercie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu

Szczęśliwego Nowego Roku! – w sylwestrową noc te życzenia wykrzyczane zostaną wiele razy przez miliony gardeł. To noc, kiedy życzymy szczęścia wszystkim. Szczęścia – czyli właściwie czego? 

Martin Seligman to amerykański psycholog, który po latach pracy nad zaburzeniami i psychopatologią zmienił całkowicie kierunek badań i poświęcił się zgłębianiu tajemnicy tego, co sprawia, że ludzie są szczęśliwi. Dzięki rezultatom jego pracy możemy stwierdzić, czego tak naprawdę życzymy komuś, do kogo kierujemy słowa: „Życzę ci szczęścia”. To wcale nie jest takie oczywiste…

Życzę ci, abyś się nie przyzwyczajał

Z tym, co nam sprawia przyjemność, jest taki problem, że za szybko się do tego przyzwyczajamy. Najpyszniejsze ciasto jest takie pyszne najwyżej przez dwa pierwsze kęsy, a potem po prostu jemy je dalej i przestajemy zwracać uwagę na smak. Wszystko dlatego, że nasz mózg przestaje reagować na bodźce, jeśli się nie zmieniają. Gdy zdąży je rozpoznać i zaklasyfikować jako przyjemne bądź nie, dłużej nie traci na nie czasu. Żeby więc przedłużać trwanie przyjemności, musimy troszkę nasz mózg oszukać.

Dobrze sprawdza się tutaj element zaskoczenia i nowości. Starajmy się wykonywać codzienne czynności za każdym razem trochę inaczej niż zwykle – zamiast pić kawę wciąż w tym samym kubku, raz wypij ją z delikatnej filiżanki. Czasem po prostu wystarczy rozwlekanie przyjemności w czasie. Żeby przedłużyć delektowanie się pysznym ciastkiem, spróbuj jeść je powolutku, robiąc przerwy między kolejnymi kęsami. Niech twoje neurony zdążą zapomnieć o jego niebiańskim smaku, niech je raz za razem zaskakuje na nowo. Czasem przyjemność wymaga cierpliwości.

Życzę ci, abyś poczuł flow

Flow to zjawisko, które opisał po raz pierwszy psycholog o nazwisku niemożliwym – Mihaly Csikszentmihalyi. Flow to stan absolutnego zaangażowania w jakąś aktywność. Doświadczamy go, gdy uprawiamy sport, poświęcamy się swojemu hobby, robimy coś, co jest dla nas fascynujące. Flow to stan wyłączenia świadomości – przestajemy rejestrować, co się dzieje dookoła nas i co się dzieje z nami. Nic nie jest tak ważne jak to, co robimy w danej chwili.

Doświadczanie flow ma dostarczać nam poczucia ekscytacji czy euforii. Ale nie tylko: flow jest często warunkiem naszego postępu. Pozwala nam osiągnąć stan maksymalnej koncentracji umysłu, dzięki czemu możemy w pełni rozwijać nasze pasje i umiejętności.

Życzę ci, abyś był wdzięczny

Nie cenimy wdzięczności, często traktujemy ją jako oczywistość lub ckliwość, na którą nie warto tracić czasu. Tymczasem wyrażanie wdzięczności działa zbawiennie zarówno na osobę, której jesteśmy wdzięczni, jak i na nas. Nie tylko poprawia nam samopoczucie, ale też podnosi na duchu, wzmacnia i daje siłę do dalszego działania.

Aby sprawdzić, jak to działa, wykonaj ćwiczenie: napisz list do osoby, wobec której czujesz wdzięczność, a nie miałeś/aś okazji jej o tym powiedzieć. Napisz, za co jesteś wdzięczny/a, i jak wsparcie tej osoby wpłynęło na twoje życie, co wobec niej czujesz.

A potem… wyślij. I czekaj na efekty!

Życzę ci, abyś potrafił pomagać

To, co wzbudza w nas najsilniejsze przyjemne uczucia, to nie są po prostu miłe chwile. Owszem, zjedzenie dobrego posiłku, obejrzenie filmu, zagranie w grę dadzą nam poczucie radości. Ale zróbcie eksperyment – sprawcie sobie trochę przyjemności i zapamiętajcie, jak się czuliście. A potem spróbujcie zrobić coś dobrego dla innej osoby, pomóżcie komuś. Która sytuacja dała wam więcej satysfakcji? Która wywołała w was dobry humor na dłużej?

Życzę ci, abyś dostrzegał dobre rzeczy

Spoglądamy w przeszłość zazwyczaj po to, by podręczyć się wspomnieniami tego, co nam się nie udało. Przed snem rozpamiętujemy swoje porażki i niepowodzenia. Szczęście wymaga, by dostrzegać przeszłość we wszystkich barwach – zarówno ciemnych, jak i radośnie jaskrawych. Aby to osiągnąć, warto ćwiczyć dostrzeganie pozytywów (z negatywami nie mamy raczej kłopotów). Jednym z najskuteczniejszych ćwiczeń w psychologii pozytywnej jest ćwiczenie „Trzy dobre rzeczy”. Polega ono na tym, by prowadzić prosty dziennik. Każdego dnia rano lub wieczorem poświęć minutę na to, by zapisać trzy dobre rzeczy, które cię spotkały w minionym dniu. To mogą być sukcesy, chwile przyjemności, pozytywne uczucie – wszystko co dobre.

Tworzenie takich zapisków przez jakiś czas – tydzień czy miesiąc – może trwale zmienić twoje poczucie zadowolenia, bo pomoże ci zwrócić uwagę twojego mózgu na pozytywne doświadczenia. Później, już bez konieczności zapisywania, każdego dnia z łatwością zapamiętasz towarzyszące ci miłe chwile.

Smatrfon

Życzę ci, abyś rozwijał optymizm

Optymista to wcale nie jest ktoś, kto widzi przekłamaną wersję świata, zawsze w różowych barwach. Wręcz przeciwnie – optymizm polega na tym, by zobaczyć nasz świat i nas samych naprawdę. Bez zniekształceń wywołanych nadmierną krytyką, obawami i zamartwianiem się nieszczęściami, które nigdy się nie wydarzą.

Optymiści, kiedy przytrafiają im się porażki, nie wyciągają fałszywych wniosków na temat samych siebie. Potrafią dostrzec, że każda sytuacja jest inna i to, że raz powiedzieliśmy coś głupiego, nie musi oznaczać, że ogólnie średnio u nas z inteligencją. Może po prostu byliśmy zmęczeni, zdenerwowani, skoncentrowani na czymś innym?

Seligman zwraca uwagę na to, że optymizm to pewna umiejętność, którą można ćwiczyć i rozwijać w sobie. Najważniejsze, by wyłapywać swoje czarne myśli i dyskutować z nimi. Gdy w naszej głowie pojawi się złośliwy głos: „Na pewno ci się to nie uda!”, nie pozwalajmy mu krzyczeć coraz głośniej, tylko spójrzmy racjonalnie na sytuację. Jak Sherlock Holmes możemy dociekać: „Skąd wiem, że mi się nie uda? Jakie mam dowody?”. Aż odkryjemy prawdę, że świat nie jest taki zły, a my tacy beznadziejni, jak nam się czasem wydawało…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta i mężczyzna leżą w łózku. Widać jedynie ich stopy

Konstruktywna awantura to nie oksymoron, czyli dlaczego czasem warto się porządnie pokłócić z partnerem

Dziewczynka ogląda pająka

Eksperci przyznają: ilu ludzi, tyle fobii. Skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

zastanawiająca się kobieta

Stosownie czy konsekwentnie ‒ jak się zachować?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Davina Reeves-Ciara

Davina Reeves-Ciara: miałam trudne dzieciństwo, ale dzięki temu jest mi łatwiej [WIDEO]

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

Davina Reeves-Ciara

Davina Reeves-Ciara o wychowaniu w naturze i sile intuicji. „Jak zaczynasz jej słuchać, to trudno przestać” [WIDEO]

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Kobieta przy liściach

Jak nie być zazdrosnym? Chorobliwa zazdrość a zdrada

Miłosne (nie)porozumienie stron, czyli 7 sposobów na udany związek

Anja Franczak, towarzyszka w żałobie

Anja Franczak, towarzyszka w żałobie: „Nie da się obejść żałoby, przez żałobę trzeba przejść”

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

„Z twoimi ocenami to skończysz na ulicy!”, „Jesteś do niczego!”, „Zamknij się, ryby i dzieci głosu nie mają”. Tak brzmi przemoc psychiczna wobec dzieci

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

„Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym przypadku nie pobudza do zmiany”. Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Kobieta z kwiatami na czole

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Jak zadbać o swój komfort psychiczny? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

leczenie kryształami

„Niby żyjemy w tej samej rzeczywistości, ale nadajemy ze światów równoległych”. Z Łukaszem Lamżą rozmawiamy o pseudonauce

Monika Baryła-Matejczuk

„Wysoka wrażliwość rzadko jest wymieniana wśród cech efektywnego pracownika. Zupełnie niesłusznie” – zauważa Monika Baryła-Matejczuk

Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować

Chwalenie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska / Unsplash

Komplementowanie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować!

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać