Przejdź do treści

Życz mi szczęścia. Czyli czego?

Życz mi szczęścia. Czyli czego? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak dobrze się kłócić? Radzi psycholożka Milena Wojnarowska
Jak wygląda „klasyczny Janusz” na polskiej plaży? Ta kampania jest hitem sieci
Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!
Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi? Podpowiadamy!
6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Szczęśliwego Nowego Roku! – w sylwestrową noc te życzenia wykrzyczane zostaną wiele razy przez miliony gardeł. To noc, kiedy życzymy szczęścia wszystkim. Szczęścia – czyli właściwie czego? 

Martin Seligman to amerykański psycholog, który po latach pracy nad zaburzeniami i psychopatologią zmienił całkowicie kierunek badań i poświęcił się zgłębianiu tajemnicy tego, co sprawia, że ludzie są szczęśliwi. Dzięki rezultatom jego pracy możemy stwierdzić, czego tak naprawdę życzymy komuś, do kogo kierujemy słowa: „Życzę ci szczęścia”. To wcale nie jest takie oczywiste…

Życzę ci, abyś się nie przyzwyczajał

Z tym, co nam sprawia przyjemność, jest taki problem, że za szybko się do tego przyzwyczajamy. Najpyszniejsze ciasto jest takie pyszne najwyżej przez dwa pierwsze kęsy, a potem po prostu jemy je dalej i przestajemy zwracać uwagę na smak. Wszystko dlatego, że nasz mózg przestaje reagować na bodźce, jeśli się nie zmieniają. Gdy zdąży je rozpoznać i zaklasyfikować jako przyjemne bądź nie, dłużej nie traci na nie czasu. Żeby więc przedłużać trwanie przyjemności, musimy troszkę nasz mózg oszukać.

Dobrze sprawdza się tutaj element zaskoczenia i nowości. Starajmy się wykonywać codzienne czynności za każdym razem trochę inaczej niż zwykle – zamiast pić kawę wciąż w tym samym kubku, raz wypij ją z delikatnej filiżanki. Czasem po prostu wystarczy rozwlekanie przyjemności w czasie. Żeby przedłużyć delektowanie się pysznym ciastkiem, spróbuj jeść je powolutku, robiąc przerwy między kolejnymi kęsami. Niech twoje neurony zdążą zapomnieć o jego niebiańskim smaku, niech je raz za razem zaskakuje na nowo. Czasem przyjemność wymaga cierpliwości.

Życzę ci, abyś poczuł flow

Flow to zjawisko, które opisał po raz pierwszy psycholog o nazwisku niemożliwym – Mihaly Csikszentmihalyi. Flow to stan absolutnego zaangażowania w jakąś aktywność. Doświadczamy go, gdy uprawiamy sport, poświęcamy się swojemu hobby, robimy coś, co jest dla nas fascynujące. Flow to stan wyłączenia świadomości – przestajemy rejestrować, co się dzieje dookoła nas i co się dzieje z nami. Nic nie jest tak ważne jak to, co robimy w danej chwili.

Doświadczanie flow ma dostarczać nam poczucia ekscytacji czy euforii. Ale nie tylko: flow jest często warunkiem naszego postępu. Pozwala nam osiągnąć stan maksymalnej koncentracji umysłu, dzięki czemu możemy w pełni rozwijać nasze pasje i umiejętności.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Życzę ci, abyś był wdzięczny

Nie cenimy wdzięczności, często traktujemy ją jako oczywistość lub ckliwość, na którą nie warto tracić czasu. Tymczasem wyrażanie wdzięczności działa zbawiennie zarówno na osobę, której jesteśmy wdzięczni, jak i na nas. Nie tylko poprawia nam samopoczucie, ale też podnosi na duchu, wzmacnia i daje siłę do dalszego działania.

Aby sprawdzić, jak to działa, wykonaj ćwiczenie: napisz list do osoby, wobec której czujesz wdzięczność, a nie miałeś/aś okazji jej o tym powiedzieć. Napisz, za co jesteś wdzięczny/a, i jak wsparcie tej osoby wpłynęło na twoje życie, co wobec niej czujesz.

A potem… wyślij. I czekaj na efekty!

Życzę ci, abyś potrafił pomagać

To, co wzbudza w nas najsilniejsze przyjemne uczucia, to nie są po prostu miłe chwile. Owszem, zjedzenie dobrego posiłku, obejrzenie filmu, zagranie w grę dadzą nam poczucie radości. Ale zróbcie eksperyment – sprawcie sobie trochę przyjemności i zapamiętajcie, jak się czuliście. A potem spróbujcie zrobić coś dobrego dla innej osoby, pomóżcie komuś. Która sytuacja dała wam więcej satysfakcji? Która wywołała w was dobry humor na dłużej?

Życzę ci, abyś dostrzegał dobre rzeczy

Spoglądamy w przeszłość zazwyczaj po to, by podręczyć się wspomnieniami tego, co nam się nie udało. Przed snem rozpamiętujemy swoje porażki i niepowodzenia. Szczęście wymaga, by dostrzegać przeszłość we wszystkich barwach – zarówno ciemnych, jak i radośnie jaskrawych. Aby to osiągnąć, warto ćwiczyć dostrzeganie pozytywów (z negatywami nie mamy raczej kłopotów). Jednym z najskuteczniejszych ćwiczeń w psychologii pozytywnej jest ćwiczenie „Trzy dobre rzeczy”. Polega ono na tym, by prowadzić prosty dziennik. Każdego dnia rano lub wieczorem poświęć minutę na to, by zapisać trzy dobre rzeczy, które cię spotkały w minionym dniu. To mogą być sukcesy, chwile przyjemności, pozytywne uczucie – wszystko co dobre.

Tworzenie takich zapisków przez jakiś czas – tydzień czy miesiąc – może trwale zmienić twoje poczucie zadowolenia, bo pomoże ci zwrócić uwagę twojego mózgu na pozytywne doświadczenia. Później, już bez konieczności zapisywania, każdego dnia z łatwością zapamiętasz towarzyszące ci miłe chwile.

Smatrfon

Życzę ci, abyś rozwijał optymizm

Optymista to wcale nie jest ktoś, kto widzi przekłamaną wersję świata, zawsze w różowych barwach. Wręcz przeciwnie – optymizm polega na tym, by zobaczyć nasz świat i nas samych naprawdę. Bez zniekształceń wywołanych nadmierną krytyką, obawami i zamartwianiem się nieszczęściami, które nigdy się nie wydarzą.

Optymiści, kiedy przytrafiają im się porażki, nie wyciągają fałszywych wniosków na temat samych siebie. Potrafią dostrzec, że każda sytuacja jest inna i to, że raz powiedzieliśmy coś głupiego, nie musi oznaczać, że ogólnie średnio u nas z inteligencją. Może po prostu byliśmy zmęczeni, zdenerwowani, skoncentrowani na czymś innym?

Seligman zwraca uwagę na to, że optymizm to pewna umiejętność, którą można ćwiczyć i rozwijać w sobie. Najważniejsze, by wyłapywać swoje czarne myśli i dyskutować z nimi. Gdy w naszej głowie pojawi się złośliwy głos: „Na pewno ci się to nie uda!”, nie pozwalajmy mu krzyczeć coraz głośniej, tylko spójrzmy racjonalnie na sytuację. Jak Sherlock Holmes możemy dociekać: „Skąd wiem, że mi się nie uda? Jakie mam dowody?”. Aż odkryjemy prawdę, że świat nie jest taki zły, a my tacy beznadziejni, jak nam się czasem wydawało…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Zawsze noszę w torebce cukierki chili”. O życiu z chorobą schizoafektywną opowiada Dorota Solarska, autorka książki „Artystka przetrwania”

„Nie zawsze musimy ubrudzić sobie ręce po łokcie, żeby mieć satysfakcję i zysk” – mówi trenerka mocnych stron Malwina Faliszewska

Kobieta stoi w basenie

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

„W naszej kulturze rywalizacja między siostrami jest często bardziej zaogniona” – o toksycznych relacjach między rodzeństwem mówi psycholożka Małgorzata Rutkowska

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

„W ustawieniach Hellingera chodzi o udrożnienie często zablokowanego przepływu miłości” /fot. Pexels

„W ustawieniach Hellingera chodzi o udrożnienie często zablokowanego przepływu miłości”. O kontrowersyjnej metodzie pracy z emocjami

„W pomaganiu można się zatracić i przesadzić. Dlatego warto zrozumieć potrzeby drugiego człowieka i poznać swoje ograniczenia” – mówi psycholożka Sylwia Żbik-Weiss

Kobieta siedzi na moście nad jeziorem

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

"Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji" - podkreśla psycholożka

„Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji” – podkreśla psycholożka

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

„Obdarowywanie może być manipulacją”. Kiedy prezenty mogą stać się problemem, pisze Milena Wojnarowska, psycholożka

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Czy rozmiar i kolor talerza ma znaczenie? / pexels

Czy rozmiar i kolor talerza mają znaczenie, kiedy chcemy schudnąć? Na to pytanie odpowiada profesorka Katarzyna Siuzdak

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Kobieta stoi na łące. Ręce trzyma w górze

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Na liście nie znajdziesz spełniania swoich zachcianek!

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Intuicja, czyli dziwny głos w twojej głowie. Wierzyć jej czy nie?

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Jak dbać o nogi w podróży?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

×