Przejdź do treści
Materiał partnera

Wizyta w kinie może poprawić nasz stan psychiczny i fizyczny – rozmowa z socjologiem dr Tomaszem Sobierajskim

dr Tomasz Sobierajski w Multikinie / mat. prasowe
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy
3 grudnia dniem covidowej żałoby narodowej. Projekt obywatelski upamiętnia ofiary pandemii
Allegro znowu nam to robi. Ich reklama świąteczna „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze” podbija serca i wyciska łzy!

– To co daje nam ukojenie, to obcowanie ze sztuką. Może to być wystawa w galerii, spektakl w teatrze, koncert w filharmonii lub na stadionie oraz kino. Przy czym to ostatnie jest najbardziej… demokratyczne i powszechne. Najbardziej dostępne – mówi socjolog Tomasz Sobierajski.

 

Obecnie często wpadamy w pęd dnia codziennego i trudno jest zadbać o swoje dobre samopoczucie. Czy oglądanie filmów na wielkim ekranie może nam w tym pomóc?

To, co nazywa pani „codziennym pędem”, towarzyszy nam od zawsze. Zmieniła się jednak liczba bodźców, ponieważ kilkanaście lat temu dostaliśmy do ręki smartfony, które na zawsze zmieniły to, jak korzystamy ze swojego „wolnego” czasu i jak bardzo podkręcamy się w tym codziennym pędzie. W tej chwili bardzo rzadko patrzymy przed siebie, nawet na spacerze w lesie. Jesteśmy wpatrzeni w małe ekraniki, w których możemy odnaleźć cały świat. Fizycznie jesteśmy tu, ale głowę mamy wciągniętą przez algorytm do innego świata. Każdy do swojego.

Czy to, że każdego dnia jesteśmy atakowani powiadomieniami, przypomnieniami i wiadomościami, obniża naszą koncentrację? Przecież być online to element tak wysoce dziś cenionej wielozadaniowości?

Wielozadaniowość, nazywana również z angielska – multitaskingiem, to jeden z większych mitów, jakie wtłoczono nam do głowy, żeby móc zrobić z nas jeszcze bardziej zachłannych konsumentów. Mam poczucie, że nasz mózg jest zawsze zdziwiony, w najlepszym razie skonfudowany, kiedy chcemy go przekonać do tego, żeby działał multitaskingowo. Ostatecznie może to zrobić, ale zapewniam, że każde z tych wielu zadań, które każe mu się robić w jednym momencie, będzie robił po łebkach. Nie jesteśmy w stanie tak naprawdę skupić się na dwóch rzeczach naraz. Fizycznie, ewolucyjnie, jest to po prostu niemożliwe. Kiedy ktoś mówi mi, że opanował multitasking do perfekcji, to zawsze zastanawiam się, czy jest chociaż jedna sfera w jego życiu, która nie wymaga naprawienia.

Czy kino to naprawdę ostatnie miejsce, które pozwala się nam zatracić i być offline?

Jedno z ostatnich. Jako naukowiec zajmujący się zagadnieniami kultury podkreślam, że to co daje nam ukojenie, to obcowanie ze sztuką. Może to być wystawa w galerii, spektakl w teatrze, koncert w filharmonii lub na stadionie oraz kino. Przy czym to ostatnie jest najbardziej… demokratyczne i powszechne. Najbardziej dostępne. Nie wymaga od nas szczególnego zaangażowania. Do kina możemy pójść z rozpędu, nie musimy tego planować z dużym wyprzedzeniem. No chyba, że bardzo czekamy na jakąś premierę.

Aurelia Szokal / Joanna Grzyl, moments by joanna https://momentsbyjoanna.com/

Badanie przeprowadzone przez University College London i Vue Entertainment dowodzą, że kino może mieć pozytywny wpływ nie tylko na nasze zdrowie psychiczne, ale również fizyczne. Proszę więcej o tym opowiedzieć?

W badaniu UCL brało udział kilkudziesięciu ochotników, którzy przed i po seansie w kinie wypełniali szczegółowe kwestionariusze, a już podczas samego seansu byli podłączeni do specjalnej aparatury, która mierzyła ich parametry życiowe: tętno, pracę serca i inne fizjologiczne reakcje. Okazało się, że pomimo tego, że uczestnicy eksperymentu siedzieli nieruchomo, to w ciągu dwóch godzin seansu ich średnie tętno znajdowało się w najkorzystniejszej dla zdrowia pracy serca aż przez 40 minut. To tak jakby wykonywali ćwiczenia kardio mające wpływ na spalanie tłuszczu. Z niską intensywnością, ale za to na tzw. poziomie unisono, czyli bardzo korzystnym dla naszego samopoczucia i organizmu.

Naukowcy udowodnili, że takie doświadczenia kulturowe jak kino mogą poprawić pamięć i koncentrację. W jaki sposób?

To pokazały dalsze wyniki wspomnianych badań. Okazało się, że dla ponad połowy widzów seans miał działanie terapeutyczne oraz dawał im poczucie przeniesienia się do innej rzeczywistości. Trzy na cztery osoby zadeklarowały, że całkowicie zanurzyli się w opowieści, a co drugi twierdził, że czuł się bardziej zmotywowany do działania i podniesiony na duchu. Kino, to takie magiczne miejsce, które nie tylko zmysłowo, dzięki filmowi, ale również fizycznie, pozwala nam odgrodzić się od świata. Wizyta w kinie ma coś z magii. Już wchodząc na salę kinową, z powodu miękkich dywanów pod stopami, przygaszonego światła, welurów, otulających nas foteli, ciemności mamy poczucie, że zostawiamy daleko za sobą wszystko to, co dzieje się poza murami kina. Ten czas jest tylko dla nas. Rozsiadamy się wygodnie w fotelu i pozwalamy na to, żeby ktoś nas zabawił, porwał do innego świata.

grafika: materiały partnera

grafika: materiały partnera

Dlaczego pana zdaniem niektórzy chodzą do kina sami? Czy choć są sami w kinie, to czy są samotni?

Nie przeprowadzałem badań, które mogłyby odpowiedzieć na to pytanie w szerszym kontekście. Mogę za to opowiedzieć o swoim doświadczeniu, bo bardzo lubię chodzić do kina samemu, szczególnie rano, kiedy nie ma wielu widzów. Wizyta w kinie to dla mnie jeden z najlepszych relaksów. Potrzebuję do tego najlepszych warunków. Nie lubię też rozmawiać o filmach zaraz po ich obejrzeniu. Daję sobie czas na pobycie z tym, co zobaczyłem. Każdy seans porządkuje mi coś w głowie, ustawia na życie. Skłania mnie do działania. Do tego potrzebna mi jest koncentracja, a tę uzyskuje się najlepiej w samotności.

Kiedy już wybierzemy film, to o czym warto pamiętać, wybierając się do kina, żeby czerpać z tych dostępnych korzyści, o których nam pan opowiadał?

Najlepsze, co możemy zrobić dla siebie, to zatopić się w kinowym fotelu, odłożyć i wyciszyć telefon, głęboko odetchnąć i dać się wciągnąć w opowieść. Dla mnie ważny jest też komfort. Jako współtwórca filmowy, którym byłem, wiem, ile pracy kosztuje stworzenie filmu i od tamtej pory oglądam filmy tylko w najlepszej jakości warunkach. Musi być super dźwięk i super ekran. A ostatnio odkryłem znakomite miejsce w Multikinie, gdzie po raz pierwszy obejrzałem film, niemalże leżąc na wielkim skórzanym fotelu. To był kosmos!

Czy ma pan jakieś kinowe plany na najbliższe tygodnie? W których filmach warto się zatracić, żeby wzmocnić naszą kondycję psychiczną i fizyczną?

Koniec roku to zawsze bardzo dobry czas dla kina, bo na ekrany wchodzą te produkcje, które będą walczyć o Oscary. Bardzo jestem ciekawy filmu Ridely’a Scotta „Dom Gucci”. To fenomenalny reżyser, który potrafi wyczarować fantastyczny świat. Czuję, że to będzie naprawdę świetne kino.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czy można być szczęśliwym dorosłym bez szczęśliwego dzieciństwa? „Wiedza to za mało, potrzebny jest wgląd emocjonalny”

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

Zendaya

Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”

Olszanka/East News, Warszawa

„Kiedy zdejmujesz maskę, ludzie wokół też powoli się odsłaniają”. Jakub Ćwiek o załamaniu nerwowym, e-detoksie i maczoizmie

dr Antonina Doroszewska (1)

„Ludzie boją się 'psychotropów, nie chcą, żeby ktoś ich 'nafaszerował’ lekami”. Jak mówić o chorobach psychicznych? Podpowiada dr n. społ. Antonina Doroszewska

Francis Haugen ujawnia szokujące fakty o działaniach Facebooka

Była pracownica Facebooka: algorytmy promują treści szerzące nienawiść i szkodzące zdrowiu psychicznemu najmłodszych

Dr Julia E. Wahl

Julia E. Wahl: Skutki bycia empatycznym nie zawsze wyjdą nam na dobre. Empatią da się manipulować

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Usprawnij swoją koncentrację! Neurolog radzi, jak bezboleśnie zejść z obłoków na ziemię/fot. Pexels

Usprawnij swoją koncentrację! Neurolog radzi, jak bezboleśnie zejść z obłoków na ziemię

Kobieta

„Przestańmy mówić 'jesteś chory/a psychicznie’, bo ktoś zrobił coś, co nam się nie podoba” – apeluje edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

1 na 3 osoby twierdzi, że powrót do biura negatywnie wpłynął na jej zdrowie psychiczne

1 na 3 osoby twierdzi, że powrót do biura negatywnie wpłynął na jej zdrowie psychiczne

Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne

Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję

Wentworth Miller

Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

Ewa Woydyłło-Osiatynska

„Cnotami niewieścimi jest piekło wybrukowane. Ja jednak o Polki się nie martwię” – mówi Ewa Woydyłło-Osiatyńska

Czy da się być cały czas w dobrej formie?

Stres mniejszościowy powoduje, że osoby LGBTQ+ się izolują, ukrywają swoją orientację seksualną lub tożsamość płciową – pisze psycholożka Anna Cyklińska

Barbara Pasek: Nie jestem odbiorcą dnia, tylko jego twórcą

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Przemek Kleniewski

Przemek Kleniewski: Odpowiadają wprost, że nie widzą już sensu istnienia, że nic ich nie cieszy, porzucili dawne pasje

kobieta w maseczce w czasie pandemii

„Gdy mamy społeczeństwo o tak wyraźnie zaznaczających się nierównościach, naturalne jest to, że ludzie zaczynają się wkurzać” – twierdzi dr Mikołaj Ratajczak

Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku