Przejdź do treści

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek
Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz
Matka z córką rzucają confetti
Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”
męska grypa
„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron
szczepienie przeciw koronawirusowi
Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż

Spacer medytacyjny może być stosowany jako część praktyki uważności. Dzięki niemu poczujesz się bardziej zrównoważona i spokojna. Pomoże też rozwinąć lepszą świadomość otoczenia, ciała i myśli.

Czym jest spacer medytacyjny?

Spacer medytacyjny to inaczej uważność w ruchu. To wykonywanie prostej, codziennej czynności, jaką jest chodzenie, ale przenoszenie jej na spokojniejszy, bardziej świadomy wymiar. Zazwyczaj, praktykując spacer medytacyjny, poruszamy się w obrębie koła, tam i z powrotem w prostej linii lub w labiryncie. Spacerowanie medytacyjne jest również możliwe na dłuższych dystansach.

Kobieta mindfulness

Medytacja chodzona polega na uważnym i świadomym stawianiu kroków. Skupiamy się na każdym ruchu, zapominając o trapiących nas myślach. Zamiast nimi, wypełniamy naszą głowę powtarzaną mantrą lub sentencją – możemy robić to w myślach lub na głos, co może nam ułatwić zsynchronizowanie rytmu kroków z rytmem powtarzanych przez nas słów. Pamiętajmy, aby spacerować powoli, dopasowując kroki do wdechów i wydechów, a także do słów, które wypowiadamy.

Korzyści praktykowania medytacji chodzonej

  1. Zwiększa przepływ krwi

Spacer medytacyjny pomaga złagodzić uczucie ospałości lub stagnacji. Jest szczególnie ważny dla osób, które wykonują pracę siedzącą przez dłuższy czas, ponieważ spacer jest świetnym rozwiązaniem na poprawę krążenia krwi oraz na zwiększenie poziomu energii.

  1. Poprawia trawienie

Pójście na spacer po zjedzonym posiłku to świetny sposób na poprawę trawienia, szczególnie, jeśli czujemy się ciężcy lub pełni. Ruch pomaga w przemieszczaniu się pokarmu w przewodzie pokarmowym, może także zapobiegać zaparciom.

  1. Zmniejsza poczucie lęku

Badanie z 2017 roku przeprowadzone na młodych dorosłych wykazało, że spacery są skuteczniejsze w zmniejszaniu objawów lękowych, jeśli są połączone z medytacją. Uczestnicy badania, którzy wykazali najbardziej znaczące zmiany w swoich stanach lękowych, medytowali przed spacerem lub spacerowali przed medytacją. Grupa kontrolna badania, która jedynie spacerowała, nie wykazała aż tak znaczącej poprawy.

  1. Poprawia jakość snu

Nie trzeba prowadzić intensywnego treningu, aby uzyskać korzyści płynące z ćwiczeń. Badania wykazują, że regularnie wykonywane ćwiczenia wpływają pozytywnie na jakość naszego snu. Chodzenie może pomóc poprawić elastyczność i zmniejszyć napięcie mięśni, co sprawi, że poczujemy się lepiej fizycznie. Dodatkowo, częste spacery mogą zmniejszyć uczucie stresu oraz lęku, szczególnie jeżeli będziemy na nie wychodzić w godzinach porannych. Wszystkie te korzyści sprawią, że będziemy spokojniejsi, co ułatwi nam zasypianie każdej nocy.

  1. Poprawia samopoczucie

Spacer na łonie natury, na przykład po parku czy lesie, może poprawić nasze ogólne samopoczucie i pomóc poczuć się bardziej zrównoważonym. Praktyka spacerowania po lesie jest popularna w Japonii ze względu na swoje relaksacyjne zalety, jak i na zwiększenie aktywności mózgu.

  1. Sprzyja kreatywności

Praktyka uważności może dostarczyć ci większej jasności umysłu oraz pomóc w skupieniu się na swoich procesach myślowych, co może stymulować twoją kreatywność. Badania z 2015 roku wskazują na połączenie uważności oraz kreatywności, jednak potrzeba jest więcej danych, aby ustalić dokładne powiązanie tych dwóch aspektów. Sama możesz sprawdzić, jak trening uważności wpływa na twoje umiejętności rozwiązywania problemów oraz jak przyczynia się do odkrywania nowych rozwiązań.

 

Źródło: Healthline

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Komary atakują? 6 naturalnych sposobów, które pomogą ci się pozbyć ich z domu

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Nie wyrzucaj skórki od banana. 8 sposobów na jej wykorzystanie

Jak często prać stanik? Robimy to zbyt rzadko

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!