Przejdź do treści

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Kobieta stoi na środku polnej drogi
Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak dobrze się kłócić? Radzi psycholożka Milena Wojnarowska
Jak wygląda „klasyczny Janusz” na polskiej plaży? Ta kampania jest hitem sieci
Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!
Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi? Podpowiadamy!
6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Spacer medytacyjny może być stosowany jako część praktyki uważności. Dzięki niemu poczujesz się bardziej zrównoważona i spokojna. Pomoże też rozwinąć lepszą świadomość otoczenia, ciała i myśli.

Czym jest spacer medytacyjny?

Spacer medytacyjny to inaczej uważność w ruchu. To wykonywanie prostej, codziennej czynności, jaką jest chodzenie, ale przenoszenie jej na spokojniejszy, bardziej świadomy wymiar. Zazwyczaj, praktykując spacer medytacyjny, poruszamy się w obrębie koła, tam i z powrotem w prostej linii lub w labiryncie. Spacerowanie medytacyjne jest również możliwe na dłuższych dystansach.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Kobieta mindfulness

Medytacja chodzona polega na uważnym i świadomym stawianiu kroków. Skupiamy się na każdym ruchu, zapominając o trapiących nas myślach. Zamiast nimi, wypełniamy naszą głowę powtarzaną mantrą lub sentencją – możemy robić to w myślach lub na głos, co może nam ułatwić zsynchronizowanie rytmu kroków z rytmem powtarzanych przez nas słów. Pamiętajmy, aby spacerować powoli, dopasowując kroki do wdechów i wydechów, a także do słów, które wypowiadamy.

Korzyści praktykowania medytacji chodzonej

  1. Zwiększa przepływ krwi

Spacer medytacyjny pomaga złagodzić uczucie ospałości lub stagnacji. Jest szczególnie ważny dla osób, które wykonują pracę siedzącą przez dłuższy czas, ponieważ spacer jest świetnym rozwiązaniem na poprawę krążenia krwi oraz na zwiększenie poziomu energii.

  1. Poprawia trawienie

Pójście na spacer po zjedzonym posiłku to świetny sposób na poprawę trawienia, szczególnie, jeśli czujemy się ciężcy lub pełni. Ruch pomaga w przemieszczaniu się pokarmu w przewodzie pokarmowym, może także zapobiegać zaparciom.

  1. Zmniejsza poczucie lęku

Badanie z 2017 roku przeprowadzone na młodych dorosłych wykazało, że spacery są skuteczniejsze w zmniejszaniu objawów lękowych, jeśli są połączone z medytacją. Uczestnicy badania, którzy wykazali najbardziej znaczące zmiany w swoich stanach lękowych, medytowali przed spacerem lub spacerowali przed medytacją. Grupa kontrolna badania, która jedynie spacerowała, nie wykazała aż tak znaczącej poprawy.

  1. Poprawia jakość snu

Nie trzeba prowadzić intensywnego treningu, aby uzyskać korzyści płynące z ćwiczeń. Badania wykazują, że regularnie wykonywane ćwiczenia wpływają pozytywnie na jakość naszego snu. Chodzenie może pomóc poprawić elastyczność i zmniejszyć napięcie mięśni, co sprawi, że poczujemy się lepiej fizycznie. Dodatkowo, częste spacery mogą zmniejszyć uczucie stresu oraz lęku, szczególnie jeżeli będziemy na nie wychodzić w godzinach porannych. Wszystkie te korzyści sprawią, że będziemy spokojniejsi, co ułatwi nam zasypianie każdej nocy.

  1. Poprawia samopoczucie

Spacer na łonie natury, na przykład po parku czy lesie, może poprawić nasze ogólne samopoczucie i pomóc poczuć się bardziej zrównoważonym. Praktyka spacerowania po lesie jest popularna w Japonii ze względu na swoje relaksacyjne zalety, jak i na zwiększenie aktywności mózgu.

  1. Sprzyja kreatywności

Praktyka uważności może dostarczyć ci większej jasności umysłu oraz pomóc w skupieniu się na swoich procesach myślowych, co może stymulować twoją kreatywność. Badania z 2015 roku wskazują na połączenie uważności oraz kreatywności, jednak potrzeba jest więcej danych, aby ustalić dokładne powiązanie tych dwóch aspektów. Sama możesz sprawdzić, jak trening uważności wpływa na twoje umiejętności rozwiązywania problemów oraz jak przyczynia się do odkrywania nowych rozwiązań.

 

Źródło: Healthline

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Majówka w pełni, czas pomyśleć więcej o… seksie. Ta prosta metoda pozwoli ci skupić zmysły na tym, czego naprawdę doświadczasz

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Na liście nie znajdziesz spełniania swoich zachcianek!

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki

Przez wojnę w Ukrainie ciężko ci się skupić? Psychoedukatorka wyjaśnia, jak powrócić do stanu "tu i teraz"

Przez wojnę w Ukrainie ciężko ci się skupić? Psychoedukatorka wyjaśnia, jak powrócić do stanu „tu i teraz”

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Kobieta

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Michał Niewęgłowski /fot. archiwum prywatne

„Nie ma znaczenia, czy jest poniedziałek, czy czwartek, jeśli sam ze sobą dobrze się czuję” – przekonuje Michał Niewęgłowski, nauczyciel medytacji

Pozycja trupa, czyli jak się relaksować

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Ig Noble przyznane

Ig Noble przyznane! W dziedzinie medycyny zwyciężyło odkrycie, że orgazm może… udrażniać nos

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Jak dbać o nogi w podróży?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

×