Przejdź do treści

„Dbanie o siebie to dawanie sobie czasu i takiej aktywności, która nam sprawia radość” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka Jogi Vinyasa

Joga Vinyasa. Zdj: GettyImages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”
Tel Awiw
Sukces szczepień w Izraelu. Koniec z noszeniem masek na zewnątrz, szkoły ponownie otwarte
Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

– Istotne są zasady niekrzywdzenia siebie, słuchanie własnego ciała i swoich ograniczeń oraz nieocenianie siebie i innych – mówi Olga Paprocka, nauczycielka Jogi Vinyasa, o swojej drodze do jogi i praktykowaniu Jogi Vinyasa.

Marta Chowaniec: Jaka była twoja droga do jogi?

Olga Paprocka: Nie sądziłam, że joga będzie moją częścią życiowej rutyny (śmiech).

Od zawsze lubiłam ruch, dlatego poszukiwałam różnorodnych form aktywności. W ten sposób trafiłam na taniec, dzięki któremu poznałam wiele interesujących osób. Rozmowy, wyjazdy, obserwacja szybko ukierunkowały się na jedno hasło: joga. Na początku nie wiedziałam co się z nią wiąże, miałam książkę dla początkujących, ale wydawało mi się, że joga jest zbyt statyczna, nie rozumiałam, czym jest spokój, jaki można poczuć przez skupienie się na prostych pozycjach. I jak można być tak rozciągniętym, skupionym i szczęśliwym, zastanawiałam się patrząc na obrazki z pierwszej książki o jodze (śmiech). Zatem, długo się zbierałam do podjęcia, wydawać się mogło, wyzwania i pójścia na pierwsze zajęcia. W domu zauważyłam raz, że mama stoi wieczorem na głowie – dowiedziałam się, że praktykuje jogę od około 2 lat. Następnie koleżanka zapytała, czy nie pójdę z nią na zajęcia, bo to dobry moment. Ok, spróbujmy! – powiedziałam. Poszłam na pierwszą lekcję do mojej najlepszej dotychczas nauczycielki jogi metodą Iyengara. Szybko, bo po około roku rozpoczęłam kurs nauczycielski, a niedługo po tym pojechałam do Indii, aby upewnić się jak silna jest moja miłość do tej aktywności. Joga była dla mnie wyzwaniem pod kątem nauki nieporuszania umysłu w czasie praktyki. Dotarło do mnie co znaczy „Chitta vritti nirodha” wyciszenie poruszeń umysłu i oddanie się doświadczaniu. Doświadczałam zatem jak to działa. W Poznaniu otworzyłam zajęcia dla grupy znajomych, później zaczęły się eksperymenty z ackrojogą – akrobatyczna formą jogi w parach. Życie płynęło mi dość szybko i burzliwie – dlatego nauka spokoju była mi niezwykle po drodze.

Ćwicząc dla siebie codziennie i odkrywając skarby jogi, wiedziałam, że wszystko się musi ułożyć, bo wszystko się układa i życie płynie. Tak się potoczyło, że niespodziewanie trafiłam do Warszawy. Wróciłam do działań biznesowych, które od czasów studenckich kojarzę z interesującymi wyzwaniami. W stolicy codzienną pracę jednak urozmaicałam, prowadząc zajęcia w przeróżnych jogowych miejscach. Poznałam cudownych nauczycieli i praktykujących.

Czyli znasz wiele praktyk jogi – dlaczego wybrałaś jogę Vinyasa?

Joga spaja wiele czynności fizycznych, duchowych i emocjonalnych poprzez różne aktywności. Klasycznie rozpoczęłam od nauki Hatha Yogi – technicznej, równoważącej, terapeutycznej formy. Z czasem poznawałam inne wariacje na ten temat. Jest ich tak dużo, że czasem trudno o tradycyjne zajęcia. Spotkałam różne formy ruchu, zajęcia Feldenkreisa, sztuki walki, taniec z wachlarzami bojowymi. Wszędzie znajdywałam różne odmiany i propozycje, nowe rzeczy. I postanowiłam przenieść niektóre formy na matę. Poznałam ciekawe sekwencje asan na zajęciach w Amsterdamie. Nie mam pojęcia, kim była nauczycielka, ale jej sposób poruszania się towarzyszy mi z tyłu głowy, kiedy układam swoje zajęcia. Viniyasa to ruch i oddech. Wszystko działa spójnie. Dodatkowo ta forma jest niezwykle kreatywna, nie ogranicza mnie i mogę wykorzystać części choreografii, zmodyfikowane pod kątem jogowych asan. Zasady pozostają te same, maksymalne wykorzystanie miejsca na macie. Wydawałoby się tak małe i ograniczające, jednak nasze ciało ma w sobie wiele wolności i przestrzeni, którą trzeba odkryć w najmniejszych ruchach i wydłużonych oddechach.

Czy Vinyasa to „dobry” rodzaj jogi dla osób początkujących?

Często uczę osoby, które są pierwszy raz na zajęciach. Konfrontujemy wyobrażenia ze zwyczajną mobilnością i indywidualnymi możliwościami. Istotne są zasady niekrzywdzenia siebie, słuchanie własnego ciała i swoich ograniczeń oraz nieocenianie siebie i innych. To proste i trudne zarazem. Polecam dać sobie czas i systematyczność – to sprzymierzeńcy na długiej drodze do uświadomienia sobie swojego zdrowia fizycznego i psychicznego.

Olga Paprocka. Zdj: Julia Ledzińska

I dlatego warto praktykować jogę?

Na ten temat mogę powiedzieć, że warto ze względu na wprowadzanie balansu do swojego życia, do swojej głowy. Zastanawiałam się czy mogę pracować jako pełnoetatowa joginka i próbowałam taki model przez parę lat, jednak jestem też ekonomistką, dlatego znalazłam sposób, żeby łączyć te dwa światy. Ćwiczę też dla siebie, ponieważ moje ciało tego potrzebuje, a umysł jest wdzięczny, że daję mu trochę wytchnienia i wtedy zajmuje się czymś innym.

yoga twarzy joga

Nie bez powodu Vinyasę określa się medytacją w ruchu.

W niektórych sportach nie potrzeba skupiać się na niczym więcej tylko na ruchu. Mam tak z jazdą na rolkach, pływaniem na desce SUP czy w powitaniach słońca w jodze. Kiedy znam ruch, mogę się wyłączyć i powtarzać go do znudzenia. Po pewnym czasie przychodzi kreatywność, i powstaje vinyasa z różnymi dodatkami ruchowymi. Radość przychodzi po tej chwili wyciszenia i odosobnienia. Próbuję codziennie skupić się na medytacji ZEN. Niemyślenie jest mega trudne! Spróbuj przez 20 minut skupić się tylko na własnym oddechu… nie wyobrażalne ilości myśli potrafią cię zaskoczyć!

Może dlatego niektórzy mówią, że Vinyasa to metafora naszego życia.

Ciekawe zdanie. Często wykorzystuję określenie „wynurzenie się”. Pojawia się, kiedy mamy zmianę pozycji z np. psa z głową w dół do pozycji kobry. Czasem jest trudno, wykorzystujemy siłę mięśni elastyczność, żeby na chwilę zatrzymać się zaczerpnąć powietrze i miękko przejść do dalszych działań- tak powinno być w życiu. Miękko, przestrzennie z nadzieją, że po kolejnym oddechu będzie łatwiej, a kolejna próba tylko nas wzmocni (śmiech)

Olga Paprocka. Zdj: Julia Ledzińska

Czyli ten rodzaj jogi uczy nas dbania o siebie?

Nie tylko ten. Myślę, że dbanie o siebie to dawanie sobie czasu i takiej aktywności, która nam właśnie sprawia radość.

Jak wyglądają twoje zajęcia?

Myślę, że warto zapytać uczestników. Przychodzą różne osoby i słyszę bardzo indywidualne komentarze. Na zajęcia przychodzą osoby o różnych nastrojach, emocjach i z różną kondycją – stąd różnorodne wrażenia.

Olga Paprocka. Zdj: Julia Ledzińska

Np.?

Nauczyciel jogi, nie powinien ujawniać tego, co słyszy po zajęciach. Czasem słyszę, że gdy przedstawiam kolejne sekwencje to wyglądają tak lekko i że nie możliwe będzie wykonać to za pierwszym razem. Moim zdaniem nawet osoby, które są pierwszy raz, uwierzą w moc swojego ciała i zaczynają błyszczeć własnym blaskiem, kiedy po prostu próbują nowych jogowych ruchów lub zaczną uważniej oddychać.

Olga Paprocka rozpoczęła swoją przygodę z jogą w 2014 roku. Łączy techniki poznane w indyjskiej Ashramie Sivanandy (Triambakeshwar, Nasik), inspiruje się doświadczeniami z licznych warsztatów tańca i sztuk walki. Ruch i świadomość ciała to kierunki, które z zaciekawieniem eksploruje od paru lat. Prowadzi zajęcia w różnych miejscach na jogowej mapie Warszawy m.in.: Core Fitness Warszawa oraz Dobrzemitu. W zimowe miesiące współorganizuje wyjazd CityEscape do Sopotu. Yoga Nidra jest tam głównym punktem wieczornego programu. W sezonie letnim przenosi się nad Wisłę i odnajduje balans w jogowym ruchu i bezruchu na desce SUP.

Instagram: https://www.instagram.com/paprociowa_olgayoga
Strona internetowa: https://www.olgapaprocka.com/?author=2

Teraz w Dobrzemitu zajęcia online- zapisy i grafik na stronie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

5 mitów na temat pozytywnego myślenia

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Inga Izabela Dańkowska: Joga prenatalna nie wymaga wcześniejszego doświadczenia. Zawiera wyłącznie bezpieczne ćwiczenia i techniki

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Nicole Radomska

„Ajurweda jest cennym drogowskazem, jak się sobą zaopiekować na co dzień” – mówi Nicole Radomska, terapeutka ajurwedyjska i psycholog

„Tkanie jest bardzo odprężającym zajęciem, jest w tym monotonność podobna do medytacji”. O współczesnym rzemiośle opowiadają twórczynie duetu Tartaruga

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

O zaletach jogi dla dzieci mówi Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

„Joga dla dzieci pozwala rozwinąć poczucie własnej wartości, pewność siebie, stabilność i inteligencję emocjonalną. Różni się od gimnastyki, biegania, jazdy na rowerze czy sztuk walki” – mówi instruktorka Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

Kobieta ćwiczy jogę w ciąży

Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

AcroYoga - co to jest?

AcroYoga – co to jest, na czym polega? Ćwiczenia w AcroYodze

Znajdź przestrzeń między myślami

Znajdź przestrzeń między myślami. Opłaci ci się to!

Joga twarzy

„Joga twarzy jest dla osób, które nie chcą stosować inwazyjnych metod lub poddawały się zabiegom ostrzykiwania różnymi substancjami chemicznymi” – mówi Anna Kaim, instruktorka jogi twarzy

„Istnieje wyraźna relacja między śmiechem a zwiększoną aktywnością komórek antyrakowych” – mówi Piotr Bielski, prowadzący zajęcia jogi śmiechu dla osób z chorobą onkologiczną

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

Olga / fot. Julita Ledzińska

„Joga Nidra to są zajęcia, które pozwalają sobie odpuścić, a wtedy w naszym ciele dzieją się cuda” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka jogi

Pema Chödrön: Jesteś niebem. Wszystko inne to po prostu pogoda

Pema Chödrön: Jesteś niebem. Wszystko inne to po prostu pogoda

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki