Przejdź do treści

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach?

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach? /fot. iStock
Jakie efekty przynosi jazda na rolkach? /fot. iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Jazda na rolkach to doskonały sposób na spędzenie wolnego czasu. Podczas tej aktywności nie tylko pracujesz nad mięśniami nóg, ale poprawiasz całą swoją sylwetkę. Dodatkowo pracujesz nad poprawą zdrowia: fizycznego i psychicznego. Trening na rolkach pozwala spalić nawet kilkaset kalorii w prosty i przyjemny sposób. Jak wybrać odpowiednie rolki? Jakie jeszcze korzyści przynosi ta aktywność?

Rolki – jak wybrać? 

W sklepach sportowych znajdziesz bardzo szeroki wybór rolek. Najlepsze rolki to te, które są dopasowane do ciebie. Przed zakupem musisz się zastanowić, czy zależy ci wyłącznie na jeździe rekreacyjnej, czy też zamierzasz próbować swoich sił na wyższym poziomie. 

Ważne, aby rolki nie uciskały stopy. Dlatego istotne jest posiadanie regulowanych zapięć, które wspomogą także stabilizację kostki. Gumowe kółka są dobre przy rolkach fitness, ponieważ dobrze amortyzują mikrowstrząsy powstające podczas jazdy. 

Dobre rolki nie muszą kosztować tysiąca złotych, ale na pewno kupienie najtańszego modelu może okazać się złą decyzją. Dlaczego? Bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że do ich wyprodukowania użyto materiałów niskiej jakości, co z kolei przekłada się na krótką żywotność.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rolkach? 

Chociaż mogłoby się wydawać, że liczba mięśni, które pracują podczas jazdy na rolkach, jest ograniczona, to jednak jest ich więcej, niż myślisz. Jakie mięśnie pracują przy jeździe na rolkach? 

Oczywiście najbardziej zaangażowaną grupą mięśniową są nogi. Mocno pracują mięśnie czworogłowe uda, a także mięśnie pośladkowe. Zaangażowane są także mięśnie dwugłowe oraz łydki. Te ostatnie możesz szczególnie czuć po pierwszych jazdach, ponieważ rzadko kiedy są one aż tak angażowane do pracy. A są ważne, ponieważ wspierają stawy kolanowe. 

Jeśli chodzi o mięśnie pośladkowe, to bardzo często właśnie jazda na rolkach polecana jest jako aktywność, która pomoże zwiększyć ich objętość i siłę, a także je ujędrni.

Podczas jazdy na rolkach angażujesz także mięśnie brzucha, które są odpowiedzialne za stabilizację sylwetki. Nie można też zapomnieć o pracy rąk. Niby zwykłe wymachy, ale to między innymi dzięki nim możesz się rozpędzić i utrzymać w pozycji pionowej. 

Z kolei jeżdżenie na rolkach w sposób bardziej ekstremalny, zawodowy, angażuje do pracy mięśnie całego ciała. Zauważ, że podczas cofania rąk angażujesz też mięśnie pleców. 

Podczas jazdy na rolkach pracuje całe ciało!

Kasia Bigos

Rolki a odchudzanie 

Czy na rolkach można schudnąć? TAK! Tak jak każda aktywność fizyczna, tak i trening na rolkach sprzyja odchudzaniu. Jest to trening aerobowy, czyli trening cardio. Zatem to ten rodzaj ćwiczeń, który najczęściej kojarzy się z odchudzaniem.  

Trenerzy często zalecają, aby przy odchudzaniu skupić się na treningu siłowym i dołączyć do niego cardio, którym może być właśnie jazda na rolkach. Kalorie, które spalisz podczas jazdy, będą sprzyjały deficytowi kalorycznemu i zmniejszaniu wagi oraz obwodów. Ile kalorii spala jazda na rolkach? Średnia wartość to ok. 500 kalorii w ciągu jednej godziny, ale oczywiście zależy ona od tempa jazdy oraz twojej wagi.  

Poza tym jazda na rolkach może być świetnym NEAT-em, czyli spontaniczną aktywnością, której nie wliczasz do planów treningowych. Możesz też uczynić z tej aktywności główny trening cardio. Jak jeździć na rolkach, żeby schudnąć? Oczywiście regularnie, zmieniając tempo (interwał: raz szybciej, raz wolniej) i poświęcając jej co najmniej 30 minut trzy razy w tygodniu. 

Co daje jazda na rolkach? 

Przede wszystkim satysfakcję z aktywnego spędzania wolnego czasu!

Zalety jazdy na rolkach są widoczne gołym okiem, a są nimi: 

  • poprawa kondycji, 
  • wyrzeźbiona sylwetka, 
  • zwiększenie masy mięśniowej, 
  • więcej siły w nogach, 
  • dobry nastrój, 
  • jędrniejsza skóra – szczególnie na nogach, 
  • lepsza zwinność, 
  • poprawa pracy układu krążeniowo-oddechowego (mniej się męczysz), 
  • zmniejszenie cellulitu. 

Jazda na rolkach ma bardzo duże znaczenie dla zdrowia psychicznego. Wychodząc na dwór, nie tylko się dotleniasz, ale też otwierasz na świat. Zapraszając do jazdy znajomych, dodatkowo miło spędzasz czas. Jeśli ciężko ci się zmotywować do regularnych treningów, to właśnie trening na rolkach może być dobrym początkiem do rozpoczęcia przygody z aktywnością fizyczną. Pokonywanie kolejnych dystansów zwiększa też pewność siebie i pozwala na pokonywanie ograniczeń, które do tej pory cię blokowały. 

Oczywiście są też wady jazdy na rolkach, choćby takie jak bóle kolan. Mogą się one pojawiać u osób, które już wcześniej miały problemy ze stawami kolanowymi. Wynika to z tego, że jazda na łyżworolkach wymaga uginania kolan przez cały czas. To sprawia, że zmienia się środek ciężkości i to na kolana przenosi się duży ciężar. Jednak wraz z kolejnymi sesjami treningowymi i dzięki odpowiedniej regeneracji możesz zmniejszyć dolegliwości bólowe i korzystać z zalet jazdy na rolkach.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Spinning – spal nawet tysiąc kalorii w godzinę! Jak ćwiczyć na siłowni a jak w domu

Ćwiczenia do szpagatu – jak się rozciągać, by go wykonać? 

Talia jak u osy. Proste ćwiczenia na figurę klepsydry 

Proste ćwiczenia na uda wewnętrzne. Poznaj skuteczne ćwiczenia z gumą

Fałdka precz! Najlepsze ćwiczenia na dolne partie brzucha

Ćwiczenia na kaptury, dzięki którym zachowasz kobiecą sylwetkę

100 pompek – wyzwanie zwiększające siłę rąk. Plan, efekty. Czy na pewno robisz je dobrze?

Ćwiczenia na ręce – wzmacniające i wyszczuplające. Jak zapobiec drętwieniu rąk?

Aktywność fizyczna - kiedy warto ćwiczyć? / unsplash

Dlaczego kobiety powinny ćwiczyć rano, a mężczyźni wieczorem? Badacze poznali odpowiedź na to pytanie

Czy jazda na rowerze odchudza? Poznaj całą prawdę!

Arnoldki – skuteczne ćwiczenie na piękne barki

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

6 ćwiczeń na płaski brzuch na siłowni. Jaka dieta wzmocni efekt?

Buty do ćwiczeń – jakie do fitnessu, a jakie na siłownię?

Ćwiczenia na smukłe uda – trening w domu i na siłowni

Jak zbudować brazylijskie pośladki? Te ćwiczenia wykonasz w swoim domu

Bieg bokserski – ćwiczenie, które rzeźbi ciało i spala tłuszcz

Jak pozbyć się drugiego podbródka? Najlepsze ćwiczenia na podbródek

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Ćwiczenia na kręgosłup szyjny – jak rozluźnić kark?

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Callanetics – ćwiczenia odchudzające i ich efekty. Poznaj ćwiczenia, które nie męczą

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

×