Przejdź do treści

Trening mindfulness, czyli żyjmy uważnie. Dlaczego warto?

Trening mindfulness
Trening mindfulness, czyli żyjmy uważnie. Dlaczego warto? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kontrowersyjne treści w podręczniku do nowego przedmiotu HiT. „Mamy do czynienia z seksualizacją zamiast edukacji seksualnej”
Rusza pierwszy proces o gwałt dokonany przez rosyjskiego żołnierza w Ukrainie
Protesty w Stanach Zjednoczonych po utraceniu prawa do legalnej aborcji. Kobiety wzywają do strajku seksualnego
Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

„Obserwuj strumień swojej świadomości, ale nie pozwól, by miotały tobą jej wiry i strumienie” – powiedziałby uczniom buddyjski mistrz. Podobnego sformułowania użyje nauczyciel mindfulness.

Bo trening świadomości wywodzi się z tradycji buddyjskiej. Oznacza uważność, czujność umysłu, uważną obecność. To stan osiągany w medytacji, która jest zasadą treningu mindfulness. Decydując się na ten typ terapii, mamy do wyboru dwie metody: Redukcję Stresu Opartą na Uważności MBSR (mindfulness-based stress reduction) i Terapię Poznawczą Opartą na Uważności MBCT (mindfulness-based cognitive therapy).

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Trening mindfulness –  główne założenia

W roku 1967 dr Herbert Benson z Uniwersytetu Harvarda zbadał osoby medytujące – ich temperaturę ciała, ciśnienie, częstotliwość bicia serca. Miały one o wiele lepsze wyniki w porównaniu z grupą osób niemedytujących. Te wyniki pozwoliły uznać mindfulness za osobną metodę terapeutyczną, która może złagodzić cierpienie i problemy zdrowotne, psychiczne, emocjonalne.

Podejście i techniki mindfulness wywodzą się z tradycji buddyjskiej. Główną techniką stosowaną podczas treningu jest medytacja. Uczy ona świadomości ciała i umysłu, pozwala na opanowanie emocji i reakcji po to, by polepszyć zdrowie, uleczyć umysł i psychikę, a w rezultacie polepszyć jakość życia. Trening może spełniać funkcję psychoterapii (choć nie jest nią w sensie teoretycznym) lub treningu relaksacyjnego.

Trening mindfulness –  dla kogo?

Trening mindfulness jest kierowany zarówno do osób chorych, jak i zdrowych, lecz zabieganych, niedających sobie rady z załatwianiem codziennych spraw, tych, które są zmęczone tak bardzo, że nie potrafią czerpać przyjemności z życia.

Metoda zwana MBSR (Redukcja Stresu Oparta na Uważności) jest kierowana do tych, którzy chcą lepiej sobie radzić ze stresem i napięciem w codziennym życiu. MBCT, czyli Terapia Poznawcza Oparta na Uważności, jest rozszerzeniem klasycznego MBSR i jest przeznaczona przede wszystkim dla osób, które zmagają się z nawrotami depresji.

Treningi oparte na mindfulness są z sukcesem stosowane jako metoda wspomagająca u pacjentów cierpiących na chroniczny ból, nadciśnienie, choroby serca, raka, choroby układu pokarmowego, niektóre choroby skóry. Pomagają przy takich stanach jak niepokój, lęk, depresja, złość czy wypalenie zawodowe. Medytacja jest zalecana jako środek prewencyjny albo sposób kontrolowania chronicznych chorób serca, raka, niepłodności czy depresji.

Trening mindfulness –  cele i efekty

Terapia pomaga pacjentowi oderwać się od nawykowego sposobu reagowania na bodźce wewnętrzne i zewnętrzne. Ma za zadanie oduczyć go starych i niefunkcjonalnych schematów funkcjonowania po to, by żył bardziej świadomie i konstruktywnie oraz czerpał z życia energię. Trening pozwala obniżyć symptomy stresu, radzić sobie z denerwującymi sytuacjami, poprawić relacje z ludźmi, zmniejszać napięcie i radzić sobie z bólem.

Trening mindfulness –  ograniczenia

Mindfulness jest uznawany za metodę z pogranicza psychoterapii. Jest to metoda poparta licznymi badaniami, a skuteczność medytacji jest potwierdzona naukowo, jednak zaleca się, by w przypadku poważnych schorzeń i problemów stosować ją jako metodę wspomagającą, a nie jako główną terapię.

Kobieta mindfulness

Trening mindfulness –  metoda

Terapię poprzedza indywidualne spotkanie z trenerem. W trakcie kursu podstawową metodą jest medytacja. Osoba praktykująca mindfulness uczy się „uważności” i koncentracji na teraźniejszości, bez rozpamiętywania przeszłości i wybiegania w przyszłość. Uczestnik treningu dyscyplinuje umysł tak, by opanować i zniwelować codzienną gonitwę myśli, planów i pragnień.
Medytację praktykuje się podczas sesji terapeutycznych, jednak w czasie kursu uczestnik zobowiązany jest do ćwiczenia uważności w domu – w tym celu otrzymuje specjalne płyty CD, na których znajdują się instrukcje. Po zakończeniu kursu odbywa się kolejne indywidualne spotkanie mające na celu podsumowanie osiągnięć oraz określenie kierunku, w jakim będzie podążać uczestnik.

Trening mindfulness –  czas

Kurs trwa zazwyczaj kilka tygodni, spotkania odbywają się raz w tygodniu i trwają około 2–3 godzin.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rytuały na lepsze samopoczucie, czyli 7 pomysłów, jak o siebie zadbać

Majówka w pełni, czas pomyśleć więcej o… seksie. Ta prosta metoda pozwoli ci skupić zmysły na tym, czego naprawdę doświadczasz

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Przez wojnę w Ukrainie ciężko ci się skupić? Psychoedukatorka wyjaśnia, jak powrócić do stanu "tu i teraz"

Przez wojnę w Ukrainie ciężko ci się skupić? Psychoedukatorka wyjaśnia, jak powrócić do stanu „tu i teraz”

Oczyszczanie szałwią białą

Oczyszczanie szałwią białą – właściwości lecznicze kadzidła

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Magdalena Koleśnik / Sweat/ Gutek Film

Magdalena Koleśnik: Chodzi o to, aby budować swoje plemię, rodzinę z wyboru

Kobieta

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Jessica Sanders, "Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką"

Jak mądrze zatroszczyć się o siebie? Mamy fragment książki „Me time. Zaopiekuj się sobą i zostań swoją najlepszą przyjaciółką”

Julia Marcinowska

„Malowanie mandali to przede wszystkim niesamowity relaks, ale dla mnie to też swoista droga z głowy do przestrzeni serca” – mówi Julia Marcinowska

Ciągle pracujesz zdalnie? Trening uważności to coś, co ci się przyda

„Mam nadzieję, że poprzez to doświadczenie będziemy doceniać parki, lasy, łąki, znajomych, rodzinę, przyjaciół, smak piwa w ogródku ulubionej knajpki, swoje ciało i stan zdrowia” – mówi Joanna Zawadzka, nauczycielka mindfulness

Aurelia Szokal / Joanna Grzyl, moments by joanna https://momentsbyjoanna.com/

Aurelia Szokal, nauczycielka uważności: mindfulness dystansuje od sytuacji samej w sobie, pozwala ci obejrzeć ją z boku jak stopklatkę w kinie

Aurelia Szokal / arch. prywatne

Mindfulness w czasach zarazy. Czy uważność może nam pomóc nie zwariować? Aurelia Szokal odpowiada

Joanna Godecka / Damian Deja

Joanna Godecka: gdy ignorujemy nasze emocje, zatykamy na nie uszy, one krzyczą coraz głośniej

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

Czy umiesz zmywać naczynia?

Czy umiesz zmywać naczynia? Dowiedz się, jak uczynić z tej banalnej czynności ciekawe wydarzenie

kobieta nurkująca w wodzie

Freediving – podwodna medytacja

„Wielofunkcyjność i bycie superbohaterką już mnie nie interesuje” – mówi psychoterapeutka Olga Paszkowska

Jaka jest dla ciebie TA chwila? Zastanów się dobrze. Radzi Kasia Bem

Poproś siebie o chwilę uwagi. Kasia Bem radzi, jak żyć „tu i teraz”

Dzień Uwagi

Dzień Uwagi

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×