Przejdź do treści

Jak dobrze się kłócić? Radzi psycholożka Milena Wojnarowska

Kobieta i mężczyzna
"Celem powinno być zrozumienie i wspólne wypracowanie rozwiązania" - wyjaśnia Milena Wojnarowska i radzi, jak dobrze się kłócić/ Pexels, fot. Zarina Khalilova
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach
W Iranie zakazano kobietom udziału w reklamach. Powodem oburzenie mężczyzn promocją lodów na patyku
Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”
„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka
„Para jednopłciowa w polskim 'Tańcu z gwiazdami’? I spoko”. Martyna F. Zachorska o tym, że żadna to rewolucja

Każda twoja kłótnia kończy się eskalacją problemu? Milena Wojnarowska, psycholożka i autorka profilu @przystanekmindfulness, podpowiada, co zrobić, by kłócić się konstruktywnie i z każdego konfliktu wyjść obronną ręką. 

Jak się nie kłócić?

Nie ma związku bez kłótni. To nic złego, jeśli czasem odczuwamy złość i kłócimy się z partnerem czy partnerką. Wiele osób jednak nie potrafi się kłócić, co prowadzi do eskalacji problemu. Kwestię tę poruszyła na swoim profilu na Instagramie psycholożka Milena Wojnarowska.

„Często jest tak, że słuchamy tylko po to, aby móc za chwilę odeprzeć czyjeś argumenty i przeforsować swoje racje. A celem słuchania powinno być zrozumienie perspektywy drugiej osoby i wspólne wypracowanie jakiegoś rozwiązania sytuacji” – napisała.

I dodała, że techniki komunikacji pomagają rozwiązać konflikt, ale i bez nich możemy na spokojnie poradzić sobie z problemem. Ważne, by uważnie słuchać i nie zakładać złych intencji drugiej osoby.

„Nie dopisujemy dodatkowych interpretacji do jej słów i zamiast cokolwiek zakładać, pytamy. Już samo wysłuchanie drugiej osoby sprawia, że czuje się ona lepiej” – wyjaśnia.

Wojnarowska odniosła się również do zwrotów, na które należy uważać, by nie nasilić konfliktu. Wymienia tu:

  • Przesadzasz,
  • Wymyślasz sobie,
  • Ty ZAWSZE, Ty NIGDY;
  • Znowu zaczynasz?,
  • Po co się denerwujesz?,
  • Nie, bo nie,
  • Nie dramatyzuj, nie histeryzuj;
  • Robisz z igły widły,
  • Chyba zbliża ci się okres.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Kobieta

Jak się dobrze kłócić?

Jak zaznacza psycholożka, często kłótnie nie prowadzą do porozumienia i pozostawiają po sobie jeszcze więcej trudnych emocji. W jaki sposób więc kłócić się, by po wymianie argumentów wyszło słońce? Wojnarowska opublikowała kilka rad i wskazówek, którymi warto się kierować, gdy złość bierze nad nami górę.

Nie wracaj do przeszłości – w każdej kłótni skupiaj się na tu i teraz. Wracanie do już wcześniej rozwiązanych konfliktów niepotrzebnie odświeży negatywne emocje, dolewając oliwy do ognia. Odnoś się zamiast tego do poprzednich ustaleń: „umówiliśmy się, że nie będziesz więcej tego robić”.

Wyznacz cel – zanim przystąpisz do trudnej rozmowy, zastanów się najpierw, co w zasadzie chcesz z niej uzyskać. Jeżeli zależy ci na tym, aby druga osoba przychodziła punktualnie na spotkania, skup się wyłącznie na tym, nie poruszaj innych problemów w tym samym czasie lub porusz je, gdy pierwsza kwestia zostanie uzgodniona.

Prośba zamiast skargi – podczas oskarżenia naszego rozmówcy o jakieś zachowanie, odruchowo wchodzi on w tryb ataku. Nie jest to droga do jakiegokolwiek porozumienia, rzadko kiedy może zmienić jakieś zachowanie. Zamiast powiedzieć: „Mogłem/am się spodziewać, że do mnie nie zadzwonisz”, spróbuj „Czy możesz proszę do mnie zadzwonić za każdym razem, kiedy się spóźnisz? Będę czuć się spokojniej”.

Naucz się przepraszać – przeprosiny to oznaka, że wiesz, że to, co powiedział_ś lub zrobił_ś skrzywdziło drugą osobę i nie chcesz tego powtarzać. Pozwalają jej odzyskać poczucie godności i bezpieczeństwa w relacji z tobą. Nie jest możliwe cofnięcie czynów ani słów i zdarza się, że jedyne, co możemy zrobić, to wyrazić skruchę.

Aktywne słuchanie, ciekawość i parafrazowanie – ludzie często kłócąc się, oczekują tylko możliwości wypowiedzenia swojego zdania. Nie słuchają i nie chcą tego robić. Warto spróbować wzbudzić w sobie ciekawość. Może ona pomóc lepiej zrozumieć punkt widzenia drugiej strony, a parafrazowanie chroni przed myśleniem o swojej ripoście. Zobaczymy to na przykładzie: „Wiesz doskonale, że nie lubię tak długich wizyt u twojej rodziny. Czy ciebie obchodzą moje potrzeby?”. Zamiast atakować lub się bronić spróbujmy parafrazować: „Słyszę, że czujesz się zawiedzion_, że tak dużo spędziliśmy czasu u rodziców i czujesz się niewysłuchan_”.

Słowne aikido – opiera się na wykorzystaniu energii przeciwnika zamiast wchodzenia w tłumaczenie się lub kontratak, eskalujące konflikt. Ta technika wymaga dużego opanowania i umiejętności niebrania na siebie emocji drugiego człowieka. Natomiast przerzuca odpowiedzialność na rozmówcę i stanowi ochronę przed zranieniem dla nas samych.

Stop – kiedy czujesz, że twój rozmówca zaczyna argumentować ad persona i obraża cię, postaw stop – „nie będę z tobą rozmawiać, aż nie zaczniesz odnosić się do mnie z szacunkiem”. Kontynuując taką rozmowę, bez znaczenia, jakie byłyby nasze argumenty, rozmówca ten będzie zwyczajnie głuchy na twoje słowa, nie wysłucha ich. Znowu ciebie prawdopodobnie może to stopniowo wyprowadzać z równowagi i twoje argumenty z czasem będą tracić sens. W najgorszym wypadku sam_ zaczniesz w ten sposób się komunikować.

Przystanek Mindfullnessco to za profil?

Przystanek Mindfullness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie wiedzy na temat uważności w Polsce oraz pomoc osobom zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfullness obserwuje niemal 42 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pexels.com

Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre

„Mężczyźni o wiele częściej odchodzą od uzależnionych partnerek. Ale dziewczynki wychowuje się na opiekunki, które będą wyrozumiałe”. O współuzależnieniu mówi Marta Dzido

„W naszej kulturze rywalizacja między siostrami jest często bardziej zaogniona” – o toksycznych relacjach między rodzeństwem mówi psycholożka Małgorzata Rutkowska

Para stoi na moście

Milena Wojnarowska o wchodzeniu w toksyczne związki: „Klimat, który tworzy niezdrowa relacja, może kojarzyć się nam z poczuciem bezpieczeństwa”

Logan Ury/ Materiały prasowe

„Miło jest czuć motyle w brzuchu, ale one mogą nas sprowadzić na manowce” – mówi Logan Ury, coach randkowania

Paulina Holtz: „Daję moim córkom szansę, aby same ogarnęły swoje życie”

Kobieta przegląda się w lustrze. W odbiciu widać także jej matkę

„Żałoba po relacji, której nigdy nie było, może przynieść cierpienie, ale też wolność” – pisze psycholożka Sara Tylka o nieudanej więzi z mamą

"Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji" - podkreśla psycholożka

„Karanie ciszą jest przemocą. Zawsze prowadzi do pogorszenia relacji” – podkreśla psycholożka

„Divorce party może być jak publiczny spektakl mający na celu 'odczarowanie’ sytuacji społecznie uznawanej za porażkę”. O tym, czy rozwód zawsze musi oznaczać traumę, mówi socjolog prof. Mariola Bieńko

Joanna Godecka, psychoterapeutk

„Tyle razy słyszałam, że go zdradzam. Żałuję, że tego nie zrobiłam”. Z Joanną Godecką rozmawiamy o patologicznej zazdrości w związku

„Obdarowywanie może być manipulacją”. Kiedy prezenty mogą stać się problemem, pisze Milena Wojnarowska, psycholożka

Kobieta

Jesteś wkurzona, a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

Para całuje się

„’Ciepło zimno’ to jedna z najpopularniejszych technik manipulacji stosowanych w związku. Takie relacje potrafią trwać latami” – ostrzega psycholożka

„Dzieci moich znajomych chciały się dowiedzieć, czym jest koktajl Mołotowa”. Jak rozmawiać z młodzieżą o wojnie, mówi Anna Alboth

„Skutki braku więzi z ojcem wychodzą daleko poza okres dzieciństwa i dorastania ich córek” – mówi Iga Stanek, psycholożka i psychoterapeutka

Kiedy spokój budzi niepokój. „Osoba z traumą więzi przyciąga partnerów, którzy nie dostrzegają jej potrzeb” – mówi psychotraumatolog Katarzyna Tutko

„Najważniejsze, by nie ulegać presji: bo jestem sama, czas leci, a zegar biologiczny tyka” – seksuolożka Maria Kmieciak o randkowaniu w czasie pandemii

Kobieta

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

„Każda chwila życia może być początkiem czegoś wspaniałego”. O dojrzałych związkach mówi prof. Katarzyna Popiołek, psycholog społeczny

„To nie jest prawda, że wszystkie drzwi zostały już otwarte i że nie warto otwierać nowych. Każdy człowiek, który się rodzi, ma szansę zrobić coś po swojemu” – mówi dziennikarka Katarzyna Stoparczyk

Kim są współcześni seryjni rozwodnicy? „Ślub i rozwód często traktowane są jak usługi, a nie wartości”

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

×