Przejdź do treści

Hydrofobia czy tylko strach? Jak oswoić się z wodą i nauczyć pływać, pytamy instruktorkę i psychologa

Hydrofobia czy tylko strach? Jak oswoić się z wodą i nauczyć pływać, pytamy instruktorkę i psychologa Pexels.xom
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Kilkulatek nie chce zbliżyć się do brzegu morza, a kiedy zamoczy nogi, ucieka przerażony? Dorosły tak boi się wejść na most czy łódkę, że nawet ma mdłości? Strach przed wodą potrafi zepsuć najlepsze wakacje! Oswajanie z wodą najlepiej zaczynać już w pierwszych miesiącach życia, ale pokonać strach i nauczyć się pływać można w każdym wieku.

Aż jedna trzecia ludzi nie umie pływać albo z trudem utrzymuje się na wodzie. Nic dziwnego – dla wielu ludzi woda pozostaje nieokiełznanym żywiołem, którego zwyczajnie się boją. Z podziwem patrzą na tych, którzy czują się w niej jak ryby. Na szczęście przyjemności korzystania z kąpieli wodnych można się nauczyć.

Lekarze uważają zajęcia w wodzie za jedne z najzdrowszych aktywności człowieka. Pływanie wzmacnia serce, poprawia funkcjonowanie układu krążenia, obniża cholesterol, ciśnienie krwi, usprawnia mięśnie. No i odchudza – godzinne zajęcia na basenie pozwalają stracić aż 800 kalorii.

 

Także dla dzieci woda ma ogromne znaczenie.

„Basen jest najlepszym placem zabaw dla małego dziecka. Woda, opływając ciało dziecka, delikatnie masuje je i stymuluje, dostarczając mnóstwa bodźców. W ten sposób niemowlę lepiej poznaje granice swojego ciała i łatwiej przychodzi mu opanowywanie umiejętności ruchowych na lądzie” – wylicza Natalia Wielgus ze szkoły pływania FLOW.

Jak oswoić strach przed wodą – trening w wanience

Instruktorzy nie mają wątpliwości – im młodsze dziecko, tym nauka oswajania z wodą będzie łatwiejsza. Na basenie dobrze poradzi sobie już trzymiesięczny malec, byle w miarę sztywno trzymał główkę i ważył ponad 6 kilogramów.

Najlepiej zacząć przygodę z basenem jak najwcześniej, wtedy dziecko ma najbardziej aktywne odruchy z życia płodowego, które z czasem zanikają: odruch wstrzymywania powietrza, odruch kopania, odruch chwytny. Wspieramy się nimi podczas nauki pływania. Kilkumiesięczne niemowlę chętnie leży na plecach, a kiedy zaczyna się pionizować, ok. 6.-9. miesiąca życia, nie przepada już za tą pozycją. Im starsze niemowlę, tym bardziej nieufne wobec innych osób, bardziej  świadome, zaczyna manifestować swoje preferencje – mówi Natalia Wielgus.

Zanim jednak rodzice wyruszą z dzieckiem na basen czy nad wodę, warto oswajać je z chłodniejsza temperaturą, a przede wszystkim z wodą na twarzy. Unikanie polewania twarzy i uszu to częsty błąd. W wielu domach pokutuje przesąd, że zalanie uszu może skutkować stanami zapalnymi. Nic bardziej mylnego – zapalenie ucha jest zwykle wynikiem infekcji, nie kąpieli. Jeżeli oswoimy dziecko z wodą na buzi, zanurzenia pod wodę nie będą wiązały się dla niego ze stresem, a kąpiel będzie przyjemna.

Oswajanie strachu przed wodą – zabawa i cierpliwość

Oswajanie z wodą na twarzy u dzieci starszych zajmie znacznie więcej czasu niż u niemowląt. Świadomość i wyobraźnia tworzą u nich barierę psychiczną, która paraliżuje. Oczywiście to nie znaczy, że maluch nigdy już nie polubi wody, ale trzeba go z nią oswajać powoli.

Wielu rodziców i dziadków z sentymentem opowiada o tym, jak uczono ich pływania, wrzucając na głęboką wodę. W praktyce taka metoda nie należy do bezstresowych, a wiele dzieci raczej zniechęci, niż zachęci do pluskania. Lepiej oswajać dziecko stopniowo, uważnie obserwując, na co sobie pozwala i nie naciskając na aktywności, których się boi. Pomocne mogą być dmuchane skrzydełka na ramiona i wszelkie inne zabawki, które zapewniają bezpieczeństwo. Dla dziecka, nawet większego, uspokajająca będzie też obecność rodzica.

Najczęstsze błędy w nauce pływania

Emocje związane z kąpielą czy nauką pływania powinny być pozytywne. Jeśli  doświadczenia z wodą będą kojarzyć się ze strachem, nie ma mowy o sukcesach.

Strach przed wodą u starszych dzieci może mieć podłoże w złych doświadczeniach. Ktoś mógł wpaść czy zostać wrzuconym do wody, zachłysnął się, stracił równowagę. Do nieprzyjemnych doświadczeń dochodzi strach przed utonięciem, który trzeba przepracować. Dobrze, jeśli dziecko samo przekona się, że nie ma zagrożenia. Jeśli nadal obserwujemy u niego paraliżujący strach, lepiej zrezygnować na jakiś czas z prób oswojenia z wodą. Wraz z dorastaniem dziecięce fobie mogą ustępować.

Oswajanie strachu przed wodą u dorosłych

W teorii nauka pływania przebiega tak samo u dzieci i dorosłych. Wszyscy też, oczywiście na swoją miarę, ulegają uczuciu strachu. Dorośli, mając więcej doświadczeń i znając przypadki, które skończyły się źle, mają więcej argumentów, żeby się bać.

„Często włącza się u nich myślenie w stylu: jestem na to za stary, będę śmiesznie wyglądał. Mają poczucie niskiej wartości i brakuje im wiary w to, że są jeszcze w stanie się czegoś nauczyć. Wiele osób uważa, że brak umiejętności pływania deprecjonuje je w otoczeniu i jest powodem kpin znajomych czy podwładnych” – wylicza psycholog Edmund Mrozowski.

Jeśli chcemy nauczyć się pływać, ale boimy się wody, dobrze jest oddać się pod opiekę instruktora. Zna on wiele sposobów, by ośmielić w wodzie osobę w każdym wieku. Oczywiście nie zaproponuje dorosłym zabawy takiej jak dzieciom, ale z pewnością zastosuje wiele trików, które pomogą pokonać uprzedzenia. Instruktor będzie też korygował błędy techniczne i nauczy efektywnego zarządzania własnymi siłami.

Hydrofobia –  strach przed wodą do potęgi

Bywa, że lęk przed wodą, mimo wielokrotnych prób oswojenia go, nie ustępuje, a wręcz staje się chorobliwy. W przypadkach skrajnych mówimy wtedy o problemie psychicznym wymagającym leczenia.

Hydrofobia występuje u ludzi, którzy na ogół zdają sobie sprawę z nieracjonalności swojego strachu przed wodą. Jest on jednak tak silny, że chory, kiedy będzie zmuszony skonfrontować się  z wodą, wpadnie w panikę. Bywa, że hydrofobia pojawia się już w dzieciństwie, często na skutek traumatycznych doświadczeń i nieleczona przez wiele lat paraliżuje życie. Do jej wystąpienia potrzebny jest bodziec fobiczny, czyli kontakt z wodą. Jeśli do niego nie dochodzi, można w miarę normalnie funkcjonować. Zdarza się i tak, że hydrofobia będzie objawem groźnej choroby, np. wścieklizny czy zespołu Cotarda. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z wodowstrętem, który jest skutkiem porażenia układu nerwowego. Paniczny strach przed wodą w przypadku zespołu Cotarda może być jedną z wielu fobii, jakie stają się doświadczeniem osób z tym zaburzeniem, obok omamów, hipochondrii, nihilizmu i głębokiej depresji.

W hydrofobii mamy do czynienia z obezwładniającym strachem przed kontaktem z wodą wywołującym  dreszcze, zawroty głowy, wymioty, histerię, ucieczkę albo trwanie w bezruchu, a nawet koszmarne sny związane z topieniem się. Hydrofobię, podobnie jak inne fobie, można skutecznie leczyć stosując terapię kognitywno-behawioralną (CBT) lub farmakoterapię lekami przeciwlękowymi i antydepresyjnymi.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Maja Bohosiewicz

Maja Bohosiewicz wyznała, że zmaga się z FOMO. „Uczę się, że nie ścigam się w zawodach o najciekawsze życie na świecie”

Rebecca Meyers rezygnuje z igrzysk w Tokio. "Tego już wystarczy"

Mistrzyni paraolimpijska rezygnuje z igrzysk. „Dlaczego w 2021 r., jako niepełnosprawna osoba, muszę walczyć o swoje prawa?”

Naomi Osaka: Jestem Azjatką, jestem czarnoskóra, jestem kobietą, jestem zwyczajna, ale dobra w tenisa

Dziewczynka ogląda pająka

Eksperci przyznają: ilu ludzi, tyle fobii. Skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Monika Winek

Monika Winek: Lęk pozwala nam przetrwać. Nie walcz, nie uciekaj, naucz się go przeżywać

Trening w wodzie – postaw na pływanie lub aqua fitness

Perfekcjonizm prowadzi do wielu chorób. Jak ich uniknąć?

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

fobia społeczna

Jak czuje się osoba z fobią społeczną? „Pomnóżcie lęk razy sto. Aby był tak silny, że wręcz paraliżujący. Aż poczujecie, że naprawdę palicie się ze wstydu”

Efekt nocebo, czyli jak doprowadzić się do choroby siłą umysłu

Efekt nocebo, czyli jak doprowadzić się do choroby siłą umysłu

Smutna kobieta - GAD

Czym jest GAD i jakie są jego objawy? Tłumaczy psycholożka Anna Cyklińska

kobieta w oknie

Koronawirus stygmatyzacji. Bardziej od choroby boimy się innych?

www.istockphoto.com

Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares

Masz zaburzenia lękowe? Wydaje ci się, że nie jesteś nikomu potrzebna? Zobacz ilustracje, które powinna zobaczyć każda osoba z problemami zdrowia psychicznego

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się pływać

młoda kobieta na basenie

Pływanie zawsze trendy. 7 powodów, by zapisać się na basen

Dziewczyna pływa w basenie

„Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób”. O korzyściach wynikających z pływania opowiada pływak Wojtek Mazurkiewicz

Najczęstsze błędy w nauce pływania

Pływasz i pływasz, ale nie widzisz postępów? Instruktor pływania podpowiada, jakie błędy najczęściej popełniamy na basenie

Zajawka na triathlon

Zajawka na triathlon

Artur Rojek. Biegam, bo nie pływam

Artur Rojek – „Biegam, bo nie pływam”

Jedzenie przed pływaniem – co i kiedy jeść?

Jedzenie przed pływaniem – co i kiedy jeść?

Agata Loewe

Agata Loewe: warto zadbać o poczucie bezpieczeństwa i nie mówić: 'no co ty, jesteś lesbijką?' [WIDEO]

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?