Przejdź do treści

Zimna kąpiel po treningu

Zimna kąpiel po treningu
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Zjawisko binge drinkingu coraz bardziej widoczne w Polsce. Najnowsze wyniki badań pokazują, jak pandemia zmieniła nasze nawyki w spożywaniu alkoholu
„Nie mam dzieci z wyboru. Nie będę za to przepraszać!”. Ewa Chodakowska odpowiada na hejt
Transpłciowa pacjentka trafiła na oddział męski. „To jest on, to jest mężczyzna” – mówią lekarze
Lara Gessler o życiu z ortoreksją: „Wpadałam w panikę, kiedy miałam pięć, a nie sześć migdałów na śniadanie”
Svante Pääbo laureatem nagrody Nobla w dziedzinie medycyny. „Udało mu się dokonać niemożliwego”

Zimna kąpiel – mimo, że mało przyjemna, stanowi doskonały sposób na potreningową regenerację. Przekonajcie się dlaczego warto na nią postawić.

Na świetną sportową formę mają wpływ nie tylko wyczerpujące treningi, ale także odżywianie, sen czy rozciąganie. My dodalibyśmy do tego jeszcze jedną prostą czynność, którą większość z was wykonuje bezpośrednio po treningu – zwykły prysznic, ale uwaga – zimny!

Potreningowa regeneracja jest tak samo ważna jak potreningowy posiłek. Nie zawsze oznacza to sesję u masażysty, saunę czy wizytę w spa. Jeśli macie ograniczony czas lub fundusze, tuż po zakończonym treningu idźcie pod prysznic.

Nasza rada: wykorzystujcie naprzemiennie strumień zimnej i ciepłej wody. Dlaczego? Ponieważ zimna woda zwęża naczynia krwionośne, a gorąca je rozszerza. Dzięki temu krew krąży szybciej i oczyszcza organizm. Innymi słowy ta prosta czynność przyśpiesza odpływ krwi żylnej, dzięki czemu szybciej pozbywacie się toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Zimna woda będzie w tym pomagać.

Wiele osób korzysta tylko z ciepłego prysznica, bo jest to przyjemniejsze. Warto jednak zmnienić nawyk, bo ciepła woda wydłuża proces regeneracji zmęczonych i uszkodzonych mięśni. Temperatura, która pozytywnie wpływa na regenerację organizmu, to 6-8 stopni. Jeśli naprawdę poważnie traktujecie temat regeneracji, warto zabieg nieco wydłużyć i użyć do niego tylko zimnej wody. Taki prysznic nie powinien jednak trwać dłużej niż 4 minuty, aby nie doprowadzić do wychłodzenia organizmu. Czasem wystarcza samo zanurzenie stóp w wodzie z kostkami lodu. Tak na przykład postępują biegacze czy triathloniści.

Kąpiel tego typu zaleca się brać minimum 4 godziny po treningu. Nie oznacza to jednak, że ciepła woda jest szkodliwa.

Oddziaływanie wody na organizm:

1. Zimna kąpiel (do 25 st. C) pobudza, hartuje, przyśpiesza krążenie krwi oraz przemianę materii.
2. Letnia kąpiel (26-35 st. C) rozluźnia mięśnie i przygotowuje ciało do odpoczynku. Poza tym otwiera pory skóry i ułatwia usuwanie toksyn.
3. Gorąca kąpiel (36-40 st. C) skutecznie odpręża po treningu, łagodzi zapalenia skóry, sztywność mięśni i stawów. Otwiera pory skóry i ułatwia usuwanie toksyn.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening EMS – na czym polega? Elektrostymulacja czy siłownia? 

Chcesz oszczędzać wodę, ale nie masz pojęcia jak? Sylwia Panek wymienia 5 sposobów na to, żeby zużywać jej mniej

Chcesz oszczędzać wodę, ale nie masz pojęcia jak? Sylwia Panek wymienia 5 sposobów na to, żeby zużywać jej mniej

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia  

Kobieta pływa w basenie ogrodowym

10-latek uratował tonącą matkę, która w basenie dostała ataku padaczki. Wideo mrozi krew w żyłach i wzrusza do łez

Pułap tlenowy. Jak go poprawić i cieszyć się lepszymi efektami treningów? 

"Na świecie nie ma już nigdzie deszczówki zdatnej do picia!" - alarmuje Paulina Górska. Powód? Groźne zanieczyszczenia

„Na świecie nie ma już nigdzie deszczówki zdatnej do picia!” – alarmuje Paulina Górska. Powód? Groźne zanieczyszczenia

Jaka jest optymalna temperatura do pracy? Wyjaśnia lek. Monika Piecuch-Kilarowska

Jaka jest optymalna temperatura do pracy? Wyjaśnia lek. Monika Piecuch-Kilarowska

„Wyglądanie przez okno nie jest metodą badawczą”. O tym, dlaczego powodzie nie wykluczają suszy, mówi dr Sebastian Szklarek

Kobieta

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholożka Anita Kruszewska

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Kobieta

Sylwia Majcher o suszy w Polsce: „Kolejne gminy wprowadzają ograniczenia przy korzystaniu z wody. A my często lejemy ją bezrefleksyjnie”

Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć

Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć

Ponad 90 proc. Polaków jest odpornych na koronawirusa? Niedzielski: Wynik daje nam pewien komfort bezpieczeństwa

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Planujesz zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą ci się przydać

Trening anaerobowy – co to jest? Czym się różni trening anaerobowy od aerobowego

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Kobieta

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Irina Galay miała zdobyć ośmiotysięcznik. Zamiast tego poszła na wojnę

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kobieta

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

×