Przejdź do treści

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Trening na schodach
Przed treningiem na schodach dobrze rozgrzej stawy. Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim
Anita Włodarczyk - polska "Barbie Shero 2021"
Anita Włodarczyk ma własną Barbie. Pierwsza na świecie lalka młociarka
Kobieta z aparatem
Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa
Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?

Często szukamy pomysłu na innowacyjne rozwiązania treningowe – żeby się nie nudzić, a przy okazji dać sobie w kość. Warto wypróbować biegania po schodach. Zwiększa kondycję i wydajność organizmu.

Chodzi o bieganie po schodach. To bardzo ciekawa forma treningu interwałowego, który możecie wykonać w blokowej klatce schodowej (choć w tym przypadku trzeba uważać na ograniczoną przestrzeń), w parku, centrum miasta – słowem wszędzie tam, gdzie są schody.

Schody oznaczają wyzwanie, a trening polega nie tylko na bieganiu. To doskonała przestrzeń na wykonanie ćwiczeń wzmacniających, takich jak: pompki, wykroki, przysiady. Wszystko to doskonale urozmaici wasze sportowe zmagania.

 

Uwaga! Decydując się na taki trening, musicie pamiętać, aby wcześniej dobrze rozgrzać stawy skokowe i kolanowe, ponieważ to one są narażone na urazy. Jeśli zaś już teraz macie jakieś problemy ze stawami, zrezygnujcie z takiego biegania.

Jak komponować trening? Wyobraźcie sobie słoneczny dzień w parku. Jesteście sami – wy i wasz przeciwnik – schody. Jak je pokonać? Na waszej liście powinno znaleźć się kilka podstawowych ćwiczeń, które wykonujecie jedno po drugim.

Oto propozycja:

– wbieganie co drugi schodek;
– wskoki co drugi schodek;
– „ łyżwa”, czyli skok w przód-bok z dłuższą fazą lotu;
– wskoki jednonóż;
–  wskoki co dwa schody do przysiadu, następnie wyskok i wskok wyżej o kolejne dwa stopnie;
– wejście wykrokami;
– „ spiderman” czyli wspinanie się niskim podporem (kiedy lewa ręka jest w górze, lewa noga niżej i tak na zmianę);

Za każdym razem – zamiast zbiegania – schodzicie. To wasz czas na odpoczynek.

Kiedy wykonacie ostatnie ćwiczenie, odpocznijcie ok. 1 minuty i zacznijcie drugą rundę. To, ile rund skończycie, zależy od stopnia waszego wytrenowania. Na początek proponuję pięć.

Bieganie po schodach jest bardzo modne, rozgrywają się nawet mistrzostwa świata w tej konkrencji. Jeżeli  chodzi o nasz kraj, zawody odbywają się głównie w Warszawie. Gdzie? Pałac Kultury i Nauki, Intercontinental czy wbieganie na szczyt wieżowca Rondo 1.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Jacek Bastian: Świadomość, że oddaję krew, daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ja też mogę liczyć na innych

Domowy trening biegacza. Sprawdź, co ćwiczyć zimą

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Bieganie sprawi, że twoje ciało będzie umięśnione? A może wręcz przeciwnie?

Trening sprinterski - popraw swoją szybkość!

Trening sprinterski na siłowni, w plenerze – jak zrobić? Efekty

Trening biegowy wytrzymałościowy

Trening biegowy na 5 km. Jak zwiększyć wytrzymałość biegową?

Mężczyzna wykonuje ćwiczenia

Interwały – co to, jak robić, ile razy w tygodniu trenować?

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Trening, który cofa czas. Naukowcy potwierdzają jego skuteczność!

Trening, który cofa czas. Naukowcy potwierdzają jego skuteczność!

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Biegaczu, doceń wykroki

Biegaczu, doceń wykroki i popraw technikę i styl biegu

kobieta na bieżni

Alergia sezonowa – nie jesteś skazana na siłownię. Oto kilka wskazówek

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność