Przejdź do treści

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Zdjęcie: Emma Simpson / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
stres trening
Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy
Kobieta
Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację
Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
Dziecko
Wirtualna rzeczywistość pomaga chorym spełniać marzenia. Film Piotra Łoja podbija internet

Wiosna już za chwilę, robi się coraz cieplej. Zaczynamy myśleć o większej aktywności fizycznej. Bieganie wydaje się łatwe, ale tylko na pozór. Bo nikt z nas nie urodził się maratończykiem, a nawet najlepszy maratończyk ma za sobą trudne początki. Jak to z początkami bywa, są one z reguły okupione morderczym wysiłkiem i naznaczone błędami. Przed wieloma można się w porę ustrzec. Oto najważniejsze.

Buty

Zapomnij o starych, poczciwych butach, które dotąd świetnie spisywały się na siłowni. Niekoniecznie będą ci (a przede wszystkim twoim stopom) służyć na ścieżkach biegowych. Nieodpowiednie obuwie może doprowadzić do urazów i kontuzji, skutecznie zniechęcając do tego pięknego sportu. Jak właściwie dobrać obuwie do biegania, kiedy rynek oferuje setki, jeśli nie tysiące modeli? Najlepiej udać się do specjalistycznego sklepu dla biegaczy, w którym sprzedawca, najczęściej ze sporym doświadczeniem biegowym, przeprowadzi z tobą test na bieżni. Po sprawdzeniu, jaki masz typ stopy (pronującą, supinującą czy neutralną), dobierzecie właściwe obuwie. Pamiętaj, że ty i twoje buty macie tworzyć udany duet przez co najmniej 1000 kilometrów, bo taka jest mniej więcej żywotność butów biegowych. Dobrze więc, aby zaiskrzyło między wami już od pierwszego biegu.

Ubranie

Jednym z częstych błędów nowicjuszy jest nieodpowiednie dobieranie odzieży do warunków pogodowych. Mowa o wkładaniu zbyt małej lub zbyt dużej liczby warstw. Bardzo ważny jest także materiał, z którego wykonane są stroje. Najlepiej wybierać wysokiej jakości dzianiny poliestrowe, bo w nich ciało może swobodnie oddychać. Unikaj natomiast bawełny, która w kontakcie z potem pozostanie mokra, co przy wietrznej i deszczowej pogodzie najprawdopodobniej zaprowadzi cię do łóżka na tygodniowy turnus z przeziębieniem lub grypą.

Nadmiar

Stare i popularne przysłowie poucza, że co za dużo, to niezdrowo. Bieganie nie stanowi wyjątku. Wiem po sobie, że niesamowicie trudno powstrzymać się od treningu, zwłaszcza gdy kolejne kilometry stają się coraz łatwiejsze, a endorfiny same niosą coraz lżejsze ciało. W przypadku biegania lepiej sprawdzi się maksyma Mniej znaczy więcej. Pamiętaj, że ciało musi mieć czas na odpoczynek, a regeneracja to też trening. Na początku swojej przygody z bieganiem należy zwiększać tygodniowy kilometraż stopniowo – nie więcej niż 10 proc. Staraj się wsłuchać w swoje ciało – samo podpowie ci, kiedy przestać.

Kobieta trzyma psa na rękach

Rozgrzewka i stretching

Częstym błędem popełnianym nie tylko przez początkujących biegaczy jest bagatelizowanie rozgrzewki i stretchingu, a te dwa elementy pomagają uchronić cię przed kontuzją. Zadaniem rozgrzewki jest przygotowanie ciała do wysiłku, podniesienie jego temperatury oraz tętna. Stretching wykonywany po treningu pomaga natomiast przyspieszyć regenerację mięśni i minimalizuje ryzyko niektórych kontuzji. Zwróć uwagę na poprawność wykonywanych ćwiczeń rozciągających. Internet pełen jest filmików instruktażowych. A może znasz bardziej doświadczonego biegacza, który zaprezentuje ci zestaw ćwiczeń?

Odżywianie

Nie jest tajemnicą, że jedzenie jest dla każdego człowieka tym, czym paliwo dla samochodu. Biegacze powinni szczególnie dbać o jakość tego paliwa, gdyż ma ono ogromny wpływ na wyniki oraz regenerację. Wiele osób na początku biegowej przygody próbuje zgubić zbędne kilogramy, ograniczając podaż węglowodanów. Warto jednak wiedzieć, że to właśnie one stanowią ważne źródło energii dla biegacza. Około godziny przed treningiem zjedz lekki posiłek bogaty w węglowodany. Wielu maratończyków przed pokonaniem królewskiego dystansu zjada białą bułkę z dżemem. Prawda, że wyszukane? Doskonałym źródłem energii przed treningiem jest banan, masło orzechowe lub płatki kukurydziane z mlekiem. Także podczas długich treningów biegowych należy uzupełniać kalorie. Ja podczas długich biegów chętnie sięgam po żelki, kawałek gorzkiej czekolady, banana lub energetyczny batonik.

Magda Ratajczak i Zosia Wawrzyniak – autorki bloga Kobiety biegają, zakochane w bieganiu i zdrowym jedzeniu. Od lat zarażają swoją pasją inne kobiety. Marzą im się maratony w najdalszych zakątkach świata.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

„Nigdy nie jesteś za stara, aby uczyć się nowych rzeczy”. Poznajcie biegającą zakonnicę

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki