Przejdź do treści

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ginekologowi warto mówić o tym, że podczas seksu cię boli, że nie masz ochoty na czułości albo, że w ostatnim czasie spałaś z kilkoma facetami
Dziewczyna stojąca na ulicy
„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym
„Polski ład” ogłoszony. Co nowego w ramach działań w zakresie ochrony zdrowia?
joga yoga
Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!
Nie wypada? A właśnie że wypada!

Zapalenia ścięgien, skręcenia stawu skokowego, haluksy, bóle kolan i pleców to skutek uboczny miłości do niektórych butów. I nie chodzi tu tylko o szpilki. Oto najgorsze obuwnicze wpadki. Obcasy, koturny, szpilki, pantofelki – zwracaj uwagę na obuwie, które wybierasz.

Wysokie obcasy

Badania opublikowane w „Journal of Experimental Biology” dowodzą, że nierównomiernie rozłożony ciężar ciała podczas chodzenia w butach na wysokich obcasach prowadzi do stanów zapalnych ścięgien, przykurczu i skrócenia ścięgna Achillesa. Jeśli codziennie nosisz buty na wysokim obcasie, po kilku latach możesz nie być w stanie założyć butów z płaską podeszwą ‒ gdyż przykurczone ścięgna będą sprawiać ból. Zbyt duże obciążenie śródstopia (na wysokim obcasie cały ciężar ciała spoczywa na środkowej części stopy) podnosi ryzyko wystąpienia zwyrodnień kości i stawów, gdyż krew nie krąży swobodnie i odpowiednia jej ilość może nie docierać do części stopy. Ból kręgosłupa, odcinków lędźwiowego i szyjnego, to także nieprzyjemne konsekwencje chybotania się na 10-centymetrowych obcasach, które są winne przeciążeń, zmieniają środek ciężkości ciała, wymuszają balansowanie i nienaturalne pozy.

Kompromis: buty do 4‒5 cm obcasa i z podeszwą o grubości 1 cm.

Cienkie szpilki

Co może być gorsze od wysokich obcasów? Cienkie wysokie obcasy! Bo nie dość, że powodują te wszystkie wyżej wymienione dolegliwości, to jeszcze narażają cię na skręcenie stawu skokowego. Idąc na ultracienkich szpilkach, ryzykujesz skręcenie boczne, a co za tym idzie, nadmierne rozciągnięcie, a nawet oderwanie przyczepu więzadła stawu skokowego.

Kompromis: jeśli już, to obcas do 4‒5 cm typu słupek czy klocek na co dzień. A szpilki tylko na wyjątkowe okazje.

 

Nogi położone na kaloryferze, stopy w skarpetkach grubych

Koturny

Wydają ci się idealnym rozwiązaniem, żeby dodać sobie wzrostu, wyszczuplić sylwetkę i nie ryzykować jak w szpilkach? Niestety, mamy złe wieści ‒ koturny też nie są wskazane. Dlaczego? Ich podeszwa jest sztywna, co stoi w sprzeczności z biomechaniką stopy. Podczas chodzenia stopa powinna się zginać, a koturny ‒ szczególnie te kilkunastocentymetrowe ‒ skutecznie to uniemożliwiają. A jeśli pięta jest dużo wyżej niż palce, to dodatkowo obciążasz kości śródstopia, narażając je na zwyrodnienia. Jeżeli but na koturnie jest niestabilny, podeszwa zwęża się ku dołowi, nie jest dobrze wyważony i nie trzyma dobrze kostki (a tak się dzieje często przy pantoflach przed kostkę, sandałach i klapkach), to o skręcenie stawu skokowego nietrudno. Szczególnie podczas chodzenia po nierównym podłożu. Jest jeszcze jeden rodzaj buta, który kochają gwiazdy, ale którego nie pokochają twoje stopy ‒ koturn i szpilka w jednym. Świetnie wyglądają na zdjęciach, ale czy ktoś kiedyś próbował w nich chodzić na co dzień?

Kompromis: szpilko-koturny trzymaj pod biurkiem w pracy i jak trzeba, zrobić wrażenie, to je załóż. Nie przesadzaj z wysokością koturnu i, jeśli musisz, zakładaj takie, które mają jak najmniejszą różnicę w wysokości między piętą i śródstopiem.

Baletki, baleriny

Baleriny ‒ wydawałoby się wygodne i bezpieczne ‒ też są na czarnej liście ortopedów. Deformują stopę i niszczą kolana. Nie dają oparcia wysklepieniu, mogą powodować bolesne stany zapalne rozcięgna podeszwowego, co objawia się m.in. bólami pięt. Cienkie podeszwy nie zapewniają żadnej amortyzacji. Stopy często się w nich ślizgają, a palce są przykurczone, co, niestety, kończy się stanami zapalnymi skóry i odciskami.

Kompromis: grubsza podeszwa, najlepiej z choćby niewielkim obcasem, i wkładka ortopedyczna.

 

Pantofelki z wąskim noskiem

Ściśnięte palce w wąskim bucie, a dodatkowo jeszcze na obcasie to pierwszy krok do nabawienia się haluksów. Koślawe paluchy powodują ból podczas chodzenia i niestety same nie znikną ‒ usuwa się je operacyjnie. Jest to nieprzyjemne, bolesne doświadczenie i wymaga późniejszej rekonwalescencji. Wrastające paznokcie i nieładne odciski przy noszeniu butów z wąskim czubkiem są tylko kwestią czasu.

Kompromis: im rzadziej, tym lepiej…

Japonki

Kolejna zmora ortopedów. Utrzymanie butów podczas chodzenia gwarantuje przykurcz palców i przeciąża mięśnie stóp. Płaska, cienka podeszwa, podobnie jak w balerinach, może skończyć się zapaleniem rozcięgna podeszwowego. Poza tym chodząc w japonkach w mieście, narażasz się na kontuzje, otarcia, podeptanie w autobusie.

Kompromis: jeśli nie wyobrażasz sobie lata bez butów z paskiem między palcami, wybieraj takie na grubszej i wyprofilowanej podeszwie, które dobrze trzymają się nogi, tak aby chodząc, nie trzeba było przytrzymywać ich palcami. A płaskie japonki na cienkiej podeszwie zostaw na plażę, na basen i pod prysznic.

 

Kozaki w typie emu

Nie dość, że niezbyt piękne, to jeszcze wcale nie najlepsze dla stóp. Minusy płaskiej podeszwy omówiliśmy już wyżej. Jeśli buty są za szerokie i za duże, to stopa zachowuje się w nich podobnie jak w balerinkach, a ty zamiast mieć but, który trzyma porządnie nogę, walczysz z luzem podczas każdego kroku. Najgorsze są te wszystkie kozaki „stylizowane na emu”, które zamiast wełny merynosów w środku i owczej skóry na zewnątrz mają sztuczny welur i sztuczne futerko – przeciekają, do tego pocą się w nich stopy (ryzyko grzybicy rośnie). A zamiast antypoślizgowej podeszwy mają plastikową, przez którą można wywinąć orła na śniegu.

Kompromis: jeśli musisz mieć buty australijskich surferów, kupuj te oryginalne (tak, niestety są drogie) i nigdy za duże. Emu są tak ciepłe, a wełna merynosów tak miła w dotyku, że niektórzy chodzą w nich z gołą stopą, więc nie planuj raczej zmieszczenia do tego buta skarpetek frotte.

Można, wszystko można, ale niekoniecznie na co dzień. Pamiętajcie, miłość do butów nie może być ślepa.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Katarzyna Gołębiewska:

„Chodzenie bez obuwia to starożytny i sprawdzony środek leczniczy w przypadku niewłaściwego krążenia krwi, zarówno nadciśnienia jak i niedociśnienia” – mówi Katarzyna Gołębiewska, refleksolog

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu

Kobieta ćwiczy z kettlebell

Kettlebell – ćwiczenia na nogi i pośladki z odważnikami

Nogi kobiety w luźnych spodniach do kostki. W ręku trzyma aparat.

Sprawdź, czy twoje stopy ustawione są prawidłowo. Jak to zrobić i jak je leczyć? Tłumaczy fizjoterapeuta Julian Sobiech

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

Przed tobą wesele? Poznaj trik, dzięki któremu przetańczysz w szpilkach całą noc

Jak dbać o nogi w podróży?

stopy

Bieganie na bosaka – mózg i stopy w euforii. O tym, czy chodzenie boso jest zdrowe, mówią fizjoterapeutka i podolożka

Kasia Bigos

Ćwiczenia na nogi – nie tylko na maszynach

Zadbane nogi na lato

Gdy złapiesz kontuzję

Gdy złapiesz kontuzję

O AZS krąży wiele mitów. Piszemy, które informacje są prawdziwe, a co jest wyssane z palca

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Joanna Jaworska

3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]

Kobieta z deską jedzenia

Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie

kobieta w maseczce w czasie pandemii

„Gdy mamy społeczeństwo o tak wyraźnie zaznaczających się nierównościach, naturalne jest to, że ludzie zaczynają się wkurzać” – twierdzi dr Mikołaj Ratajczak

Małgorzata Olasińska-Chart w Tanzanii

„W Tanzanii część dzieci zbyt wcześnie urodzonych nie ma szans na przeżycie. Statystycznie co najmniej jedno z tych szczęśliwie urodzonych nie dożyje piątego roku życia” – mówi Małgorzata Olasińska-Chart

Ania Grochowska

„Planuję posiłki na cały miesiąc. Oszczędzam mnóstwo pieniędzy i 20 godzin miesięcznie” – mówi Ania Grochowska, która zajmuje się edukacją finansową kobiet

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Olympia Dukakis: Jestem bardzo szczęśliwa, że mam przyjaciół o różnych seksualnościach. Niektóre z nich są dla mnie zagadką

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona