Przejdź do treści

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Po czym poznasz, że twoja rodzina jest toksyczna? Psycholożka Monika Kotlarek wyjaśnia
Tu pary LGBT+ będą mogły wziąć ślub kościelny. Duchowni przegłosowali decyzję
Sąd Okręgowy w Lublinie: To nie był gwałt. 14-latka miała ufarbowane włosy i makijaż. Mężczyźni mogli nie wiedzieć, ile ma lat
Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców
W chaosie wojny kwitnie handel dziećmi. „Handlarze wkraczają do sierocińców, korzystając z braku nadzoru”

Zapalenia ścięgien, skręcenia stawu skokowego, haluksy, bóle kolan i pleców to skutek uboczny miłości do niektórych butów. I nie chodzi tu tylko o szpilki. Oto najgorsze obuwnicze wpadki. Obcasy, koturny, szpilki, pantofelki – zwracaj uwagę na obuwie, które wybierasz.

Wysokie obcasy

Badania opublikowane w „Journal of Experimental Biology” dowodzą, że nierównomiernie rozłożony ciężar ciała podczas chodzenia w butach na wysokich obcasach prowadzi do stanów zapalnych ścięgien, przykurczu i skrócenia ścięgna Achillesa. Jeśli codziennie nosisz buty na wysokim obcasie, po kilku latach możesz nie być w stanie założyć butów z płaską podeszwą ‒ gdyż przykurczone ścięgna będą sprawiać ból. Zbyt duże obciążenie śródstopia (na wysokim obcasie cały ciężar ciała spoczywa na środkowej części stopy) podnosi ryzyko wystąpienia zwyrodnień kości i stawów, gdyż krew nie krąży swobodnie i odpowiednia jej ilość może nie docierać do części stopy. Ból kręgosłupa, odcinków lędźwiowego i szyjnego, to także nieprzyjemne konsekwencje chybotania się na 10-centymetrowych obcasach, które są winne przeciążeń, zmieniają środek ciężkości ciała, wymuszają balansowanie i nienaturalne pozy.

Kompromis: buty do 4‒5 cm obcasa i z podeszwą o grubości 1 cm.

Cienkie szpilki

Co może być gorsze od wysokich obcasów? Cienkie wysokie obcasy! Bo nie dość, że powodują te wszystkie wyżej wymienione dolegliwości, to jeszcze narażają cię na skręcenie stawu skokowego. Idąc na ultracienkich szpilkach, ryzykujesz skręcenie boczne, a co za tym idzie, nadmierne rozciągnięcie, a nawet oderwanie przyczepu więzadła stawu skokowego.

Kompromis: jeśli już, to obcas do 4‒5 cm typu słupek czy klocek na co dzień. A szpilki tylko na wyjątkowe okazje.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Nogi położone na kaloryferze, stopy w skarpetkach grubych

Koturny

Wydają ci się idealnym rozwiązaniem, żeby dodać sobie wzrostu, wyszczuplić sylwetkę i nie ryzykować jak w szpilkach? Niestety, mamy złe wieści ‒ koturny też nie są wskazane. Dlaczego? Ich podeszwa jest sztywna, co stoi w sprzeczności z biomechaniką stopy. Podczas chodzenia stopa powinna się zginać, a koturny ‒ szczególnie te kilkunastocentymetrowe ‒ skutecznie to uniemożliwiają. A jeśli pięta jest dużo wyżej niż palce, to dodatkowo obciążasz kości śródstopia, narażając je na zwyrodnienia. Jeżeli but na koturnie jest niestabilny, podeszwa zwęża się ku dołowi, nie jest dobrze wyważony i nie trzyma dobrze kostki (a tak się dzieje często przy pantoflach przed kostkę, sandałach i klapkach), to o skręcenie stawu skokowego nietrudno. Szczególnie podczas chodzenia po nierównym podłożu. Jest jeszcze jeden rodzaj buta, który kochają gwiazdy, ale którego nie pokochają twoje stopy ‒ koturn i szpilka w jednym. Świetnie wyglądają na zdjęciach, ale czy ktoś kiedyś próbował w nich chodzić na co dzień?

Kompromis: szpilko-koturny trzymaj pod biurkiem w pracy i jak trzeba, zrobić wrażenie, to je załóż. Nie przesadzaj z wysokością koturnu i, jeśli musisz, zakładaj takie, które mają jak najmniejszą różnicę w wysokości między piętą i śródstopiem.

Baletki, baleriny

Baleriny ‒ wydawałoby się wygodne i bezpieczne ‒ też są na czarnej liście ortopedów. Deformują stopę i niszczą kolana. Nie dają oparcia wysklepieniu, mogą powodować bolesne stany zapalne rozcięgna podeszwowego, co objawia się m.in. bólami pięt. Cienkie podeszwy nie zapewniają żadnej amortyzacji. Stopy często się w nich ślizgają, a palce są przykurczone, co, niestety, kończy się stanami zapalnymi skóry i odciskami.

Kompromis: grubsza podeszwa, najlepiej z choćby niewielkim obcasem, i wkładka ortopedyczna.

 

Pantofelki z wąskim noskiem

Ściśnięte palce w wąskim bucie, a dodatkowo jeszcze na obcasie to pierwszy krok do nabawienia się haluksów. Koślawe paluchy powodują ból podczas chodzenia i niestety same nie znikną ‒ usuwa się je operacyjnie. Jest to nieprzyjemne, bolesne doświadczenie i wymaga późniejszej rekonwalescencji. Wrastające paznokcie i nieładne odciski przy noszeniu butów z wąskim czubkiem są tylko kwestią czasu.

Kompromis: im rzadziej, tym lepiej…

Japonki

Kolejna zmora ortopedów. Utrzymanie butów podczas chodzenia gwarantuje przykurcz palców i przeciąża mięśnie stóp. Płaska, cienka podeszwa, podobnie jak w balerinach, może skończyć się zapaleniem rozcięgna podeszwowego. Poza tym chodząc w japonkach w mieście, narażasz się na kontuzje, otarcia, podeptanie w autobusie.

Kompromis: jeśli nie wyobrażasz sobie lata bez butów z paskiem między palcami, wybieraj takie na grubszej i wyprofilowanej podeszwie, które dobrze trzymają się nogi, tak aby chodząc, nie trzeba było przytrzymywać ich palcami. A płaskie japonki na cienkiej podeszwie zostaw na plażę, na basen i pod prysznic.

 

Kozaki w typie emu

Nie dość, że niezbyt piękne, to jeszcze wcale nie najlepsze dla stóp. Minusy płaskiej podeszwy omówiliśmy już wyżej. Jeśli buty są za szerokie i za duże, to stopa zachowuje się w nich podobnie jak w balerinkach, a ty zamiast mieć but, który trzyma porządnie nogę, walczysz z luzem podczas każdego kroku. Najgorsze są te wszystkie kozaki „stylizowane na emu”, które zamiast wełny merynosów w środku i owczej skóry na zewnątrz mają sztuczny welur i sztuczne futerko – przeciekają, do tego pocą się w nich stopy (ryzyko grzybicy rośnie). A zamiast antypoślizgowej podeszwy mają plastikową, przez którą można wywinąć orła na śniegu.

Kompromis: jeśli musisz mieć buty australijskich surferów, kupuj te oryginalne (tak, niestety są drogie) i nigdy za duże. Emu są tak ciepłe, a wełna merynosów tak miła w dotyku, że niektórzy chodzą w nich z gołą stopą, więc nie planuj raczej zmieszczenia do tego buta skarpetek frotte.

Można, wszystko można, ale niekoniecznie na co dzień. Pamiętajcie, miłość do butów nie może być ślepa.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szorty - kto powinien je nosić? / pexels

Zastanawiasz się, czy masz odpowiednie nogi do założenia szortów? Psycholożka Agata Głyda wymienia, kto powinien je nosić

Modelka po amputacji nóg próbuje się odnaleźć w nowej rzeczywistości

Amerykańska modelka straciła nogi przez koronawirusa. Swój powrót do codzienności pokazuje na Instagramie

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Katarzyna Gołębiewska:

„Chodzenie bez obuwia to starożytny i sprawdzony środek leczniczy w przypadku niewłaściwego krążenia krwi, zarówno nadciśnienia jak i niedociśnienia” – mówi Katarzyna Gołębiewska, refleksolog

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu

Kobieta ćwiczy z kettlebell

Kettlebell – ćwiczenia na nogi i pośladki z odważnikami

Nogi kobiety w luźnych spodniach do kostki. W ręku trzyma aparat.

Sprawdź, czy twoje stopy ustawione są prawidłowo. Jak to zrobić i jak je leczyć? Tłumaczy fizjoterapeuta Julian Sobiech

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

Przed tobą wesele? Poznaj trik, dzięki któremu przetańczysz w szpilkach całą noc

Jak dbać o nogi w podróży?

Kasia Bigos

Ćwiczenia na nogi – nie tylko na maszynach

Zadbane nogi na lato

Zostały ci resztki ryżu z obiadu? Elwira Rogoda podpowiada, jak je wykorzystać

Zostały ci resztki ryżu z obiadu? Elwira Rogoda podpowiada, jak je wykorzystać

Jak zbudować brazylijskie pośladki? Te ćwiczenia wykonasz w swoim domu

Bieg bokserski – ćwiczenie, które rzeźbi ciało i spala tłuszcz

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

"Wrócimy do Ukrainy, ponieważ nie ma nic lepszego niż dom" - podkreśla Ołena Zełenska, która opublikowała poruszające wideo

„Wrócimy do Ukrainy, ponieważ nie ma nic lepszego niż dom” – podkreśla Ołena Zełenska w poruszającym poście

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta w namiocie na plaży

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Yumi Nu

Znany psycholog obraził modelkę plus size za zdjęcie na okładce magazynu Sports Illustrated. Spotkała go fala krytyki

Menopauza to nie powód do wstydu! Ale nawet połowa kobiet nie mówi o niej partnerom

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

×