Przejdź do treści

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta ćwiczy
Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga/ Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolorowe nakładki na koła wózków dla osób z niepełnosprawnością
„Jeśli nie możesz wstać, wyróżnij się!”. Kolorowe nakładki na wózki dla osób z niepełnosprawnością to dzieło dwóch sióstr
Od wtorku pacjenci będą pytani o pobyt w szpitalu
Od wtorku pacjenci będą pytani o pobyt w szpitalu. Chodzi m.in. o serwowane posiłki
Zendaya
Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”
Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?
Siatkarka
Katarzyna Skorupa o dyskryminacji kobiet w sporcie: Jesteśmy 'ładnym’ dodatkiem

Joga was nie przekonuje, bo kojarzy wam się z nudą? A czy próbowaliście już Ashtangi? To dynamiczna praktyka, wymagająca, ale także niezwykle uzależniająca.

O Ashtange mówi się także power joga, albo joga dynamiczna. Dlaczego? Bo w odróżnieniu od innych stylów jogi, podczas praktyki ciało jest w nieustannym ruchu. Nawet podczas przyjmowania pozycji napięte mięśnie stale pracują. Samo słowo „ashtanga” znaczy ośmiostopniowa. Czyli przejście przez osiem stopni do całkowitego oświecenia. Wyróżnia się tu także 3 stopnie zaawansowania i 6 serii ćwiczeń, które prowadzą stopniowo do coraz to wyższego stopnia zaawansowania.

To jednakowe, płynnie następujące po sobie ruchy przerywane na krótko serią asan statycznych.
Instruktorzy Ashtangi podkreślają, by jogi nie traktować jako sposobu na utrzymanie dobrej kondycji i formy, ale naukę przenoszenia praktyki z maty do codziennego życia, przełamywanie własnych ograniczeń i słabości, uczenie akceptacji.

Na samych zajęciach ważna jest praca z oddechem, który profesjonalnie nazywa się ujjayi i polega na wdychaniu powietrza nosem, przeprowadzanie przez tylną część gardła i wypuszczanie także nosem. Brzmi to trochę jak szum fal. Jego zadaniem jest dodanie energii, rozgrzanie i ułatwienie koncentracji.
Każda pozycja Ashtangi rozpoczyna się od wyjściowego stania na początku maty z wyprostowanymi ramionami, klatką piersiową wypełnioną oddechem, zassanym brzuchem i opuszczoną miednicą. Potem rozpoczyna się „powitanie słońca” i przechodzenie do kolejnych „powitań słońca”. To najbardziej znana sekwencja składająca się z 9 ruchów połączonych z oddechem.

Jak w każdej innej jodze, liczy się tu precyzja. Uczenie stawiania odpowiednio każdej części ciała. Ułożenie dłoni, stóp, bioder – wszystko to ma znaczenie. Ashtanga przełamuje słabości – i te w ciele, i w głowie. Jakie są korzyści? Ręce szybko stają się silniejsze, podobnie jak uda i brzuch. Regularna praktyka niezwykle wzmacnia i rozciąga ciało. Usprawnia się przemiana materii, poprawia jakość snu. Po porannych zajęciach jesteśmy naładowani energią na cały dzień.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Zwolennicy innych stylów często podkreślają, że ten rodzaj jogi jest niezwykle kontuzjogenny. Kontuzje zdarzają się tak samo, jak przy innych aktywnościach fizycznych, zwykle wtedy, kiedy ktoś chce zbyt szybko robić postępy, pomijając etap, który nie został do końca przepracowany.
To samo dotyczy przecież zajęć fitness, crossfitu czy na przykład akrobatyki.

Plusów uprawiania Ashtangi jest bardzo wiele. Ciało – początkowo spięte i zablokowane, zaczyna się rozluźniać. Cieszą małe sukcesy – mocniejsze skręcenie czy podniesienie wyżej nogi, lepszy balans i nowe umiejętności. Zaczyna się dostrzegać, jak plastyczne i mocne może być ludzkie ciało.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

Paulina Młynarska/ fot. Tatiana Jachyra

Paulina Młynarska: Joga to filozofia, nie gimnastyka

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Hatha joga – na czym polega, jak ćwiczyć, korzyści

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Mata do jogi – charakterystyka, rodzaje, czyszczenie

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pilates to nuda? Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia pomogą wzmocnić ważne mięśnie

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą