HelloZdrowie

5 powodów, by wyjść z domu zimą

5 powodów, by wyjść z domu zimą Alice Donovan/Unsplash

Za nami pierwszy śnieg w tym sezonie. Temperatury bliskie zera. To nie znaczy, że trzeba siedzieć w domu. Z takiej pogody po prostu trzeba zacząć korzystać. Zimowy chłód dobrze działa na figurę, urodę i humor. Czego chcieć więcej?

Kiedy większość z nas ucieka przed zimnem i narzeka na pogodowe niedogodności, na przekór wszystkiemu, będę zachęcać, by z tej zimowej aury korzystać na maksa. Jasne, przyjemnie w takim momencie poleżeć pod kocem, popijając rozgrzewającą herbatkę. Ale eksperci zapewniają, że więcej możemy zyskać, gdy codziennie trochę czasu spędzimy na zewnątrz. A potem, proszę bardzo, popijajmy sobie herbatkę do woli. Nawet smakować będzie lepiej.

Korzystać z zimy warto, bo:

Spalamy kalorie

Mróz przyspiesza spalanie tłuszczu – dowodzą badania opublikowane w czasopiśmie „Trends in Endocrinology & Metabolism”, w których wykazano, że chłód aktywuje tzw. brunatną tkankę tłuszczową – sprzyja to spalaniu kalorii. W ten sposób nasz organizm wykorzystuje energię do tego, by się ogrzać.

Zapobiegamy infekcjom

Wydawałoby się, że wychodząc na mróz możemy dorobić się najprędzej zasmarkanego nosa. Jednak pozostając w domu, ograniczamy nasz kontakt ze słońcem, w rezultacie organizm produkuje mniej witaminy D. A ta działa pozytywnie na naszą odporność – wskazuje duża praca dr Cynthi Aranow z Feinstein Institute for Medical Research (USA). Zatem nie rezygnujmy z zimowych spacerów, zwłaszcza gdy świeci słońce.

Rzadziej dopadnie nas chandra

Między innymi z tego samego powodu co wyżej. Mamy mocne dowody na związek niedoboru witaminy D z większym ryzykiem depresji (badanie opublikowane w Clinical Rheumatology w 2007 roku). Ale ruch na rześkim zimowym powietrzu sprawia też, że wydzielamy więcej hormonów szczęścia: endorfin, adrenaliny, serotoniny i dopaminy. Wystarczy wspomnieć, że narciarze, co dowiedziono naukowo, są szczęśliwsi niż inni ludzie…

Działa łagodząco na ból mięśni

Niska temperatura zmniejsza stany zapalne i odczucie bólu. By się przekonać, wystarczy sięgnąć np. po badanie kierowane przez Christophe’a Hausswirth. Dowiedziono w nim, że działanie bardzo niską temperaturą (tak zwana krioterapia) pomaga zregenerować mięśnie po treningu skuteczniej niż rozgrzewanie podczerwienią czy zwykły odpoczynek.

Pozytywnie wpływa na skórę

Jak w przypadku krioterapii, zimne powietrze poprawia mikrokrążenie, dzięki czemu zewnętrzne warstwy skóry stają się lepiej dotlenione i szybciej się regenerują. Zbyt długie przebywanie w bardzo niskich temperaturach może jednak uszkodzić skórę i mocno ją wysuszyć. Dlatego, gdy zamierzamy spędzić na mrozie więcej czasu, stosujmy krem ochronny.

Przy tym wszystkim trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze mroźna pogoda służy naszemu zdrowiu. Niekorzystnie może wpłynąć na osoby z problemami krążeniowymi, gdy ubierzemy się nieadekwatnie do pogody lub aktywności, oraz na osoby starsze, którym bardziej niż młodym grozi hipotermia, czyli stan nadmiernego obniżenia temperatury wewnętrznej organizmu. Jednak w zdecydowanej większości zimy bać się nie powinniśmy!

Zobacz także

Zainteresują cię również:

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Wzmacniamy odporność po zimie. Sprawdzone sposoby, które pokochasz

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Seks zimą – jak go uprawiać, by było nam miło

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

W czasie seksu spalamy kalorie, to wiemy. Co robić, aby tracić ich jeszcze więcej?

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Odporność kobiet w ciąży. Dr Wojciech Falęcki o tym, jak powinno się o nią zadbać

„Męska grypa” to nie mit. Oto dlaczego kobiety lepiej znoszą infekcje

Pofolgowałaś sobie w tłusty czwartek? Trzeba będzie coś zrobić z nadmiarem kalorii. Jakie ćwiczenia są najbardziej wydajne?

Zima pachnie inaczej niż lato. Czym się różni?

Planujesz wyjazd na narty? Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

„Osoba, która nie ma sezonowych zaburzeń nastroju, zimą ma prawo mieć obniżony nastrój i chandrę”. O tym, czym jest fototerapia, mówi psychiatra Anna Antosik-Wójcińska

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?