Przejdź do treści

Wypalenie zawodowe? Podpowiadamy, jak znów zapalić się do pracy

zmęczenie w pracy
Wypalenie zawodowe? Podpowiadamy, jak znów zapalić się do pracy Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ludzie w klubie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu
Dagmara Seliga
Dagmara Seliga: w Polsce jest coraz więcej coachów, a brakuje przepisów regulujących ten zawód [WIDEO]
zima
Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić
„W oceanach ląduje ok. 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po naszych siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że to najwyższy czas, żeby zrezygnować z foliówek
„W oceanach ląduje 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że czas zrezygnować z foliówek

„Rzucam tę robotę” – myślisz po raz kolejny, wstając o szóstej rano i ubierając się przed wyjściem do pracy. Na samą myśl o tym, co czeka cię w ciągu dnia, jest ci po prostu niedobrze. Odliczasz minuty i godziny do wyjścia do domu. Jak sobie radzić z zawodowym wypaleniem?

Jeszcze jakiś czas temu praca sprawiała ci przyjemność i dawała satysfakcję. Zwłaszcza jeśli była to ta jedyna, wymarzona od dawna posada. Albo nawet po prostu przyjemne zajęcie. Po pewnym czasie wkradła się jednak frustracja, zmęczenie, monotonia i poczucie braku sensu w tym, co robisz.

‒ Osoby wypalone zawodowo stają się nerwowe i wybuchowe, praca nie wzbudza w nich ekscytacji. Często bywają też apatyczne, zamykają się w domach i unikają kontaktów z innymi – mówi Michał Marszalik, psycholog motywacji. ‒ Taki pracownik zaczyna traktować innych bezosobowo, np. nauczyciel mówi do uczniów po nazwisku lub po numerze z dziennika, a lekarz traktuje pacjenta przedmiotowo – dodaje Marszalik.

Wypaleniu mogą towarzyszyć dolegliwości psychosomatyczne, np. częste bóle głowy, mięśni, przeziębienia czy rozstroje żołądka. Wypalenie zawodowe określa się już jako epidemię XXI wieku. Jak wynika z ankiety brytyjskiej firmy rekrutacyjnej Robert Half, problem dotyczy aż jednego na trzech pracowników!

Jak sobie radzić z toksycznym szefem

Przeklęta „szóstka” wypalenia zawodowego

Według badań prof. Christiny Maslach i prof. Michaela P. Leitera, amerykańskich psychologów specjalizujących się w tym temacie, istnieje sześć głównych powodów wypalenia zawodowego. Wypalenie to przede wszystkim efekt potwornego przeładowania pracą. Jest jej zwyczajnie za dużo, mamy zbyt mało czasu na jej wykonanie, a szef wciąż pogania i wskazuje coraz bliższe deadline’y. Jednocześnie czujemy się niedoceniani przez szefostwo, które uparcie nie dostrzega naszych osiągnięć. Całość pogarsza jeszcze poczucie niesprawiedliwości – do szału doprowadza nas to, że koleżanka czy kolega dostają awans lub premię, mimo że to nam należy się jak „psu kość”. Denerwuje nas brak poczucia wspólnoty w zespole, protekcjonalność współpracowników i trudność w rozwiązywaniu konfliktów. Wypaleniu sprzyja też niestety poczucie braku kontroli i decyzyjności co do wykonywanych zadań, a także rozbieżności między twoimi wartościami a tymi szumnie głoszonymi przez firmę w folderach reklamowych.

Mimo że wypalenie może dotknąć praktycznie każdego, niektóre zawody są bardziej narażone na tego typu problemy. Dotyczy to głównie osób pracujących z ludźmi. Wypalenie jest powszechne m.in. wśród lekarzy (według badań Amerykańskiego Związku Medycznego dotyczy to aż połowy z nich) i pielęgniarek, w związku z wyjątkową ilością stresu i długimi godzinami pracy. Wypalenie dotyczy także w znacznym stopniu pracowników socjalnych, nauczycieli, prawników i policjantów. Jak twierdzi w jednym ze swoich artykułów specjalistka ds. HR Mary Gormandy White, o wypaleniu można mówić również w przypadku sprzedawców w sklepach i pracowników restauracji typu fast food.

istockphoto.com

Wypalenie zawodowe? Ratuj się, póki możesz

Negatywne emocje w stosunku do wykonywanych obowiązków niestety, prędzej czy później, mogą odbić się poważnie na zdrowiu. Zaniedbanie tego stanu może prowadzić między innymi do silnych uzależnień (alkohol, narkotyki), bezsenności, chorób układu krążenia, a także depresji. Osoba żyjąca w ciągłym stresie ma również osłabiony układ odpornościowy. Zadbaj więc wcześniej o swój stosunek do pracy, zanim na stałe „zaprzyjaźnisz się” ze służbą zdrowia i L-4.

Zadbaj nie znaczy jednak: uciekaj. Jasne, że pierwsza myśl, która pojawia się w obliczu zawodowego wypalenia, to natychmiastowa, desperacka wręcz ucieczka do innej firmy, na inne stanowisko. Jak się okazuje, w większości przypadków nie jest to absolutnie konieczne.

‒ Zmiana pracy to już ostateczność. Czasem wystarczy po prostu dłuższy, kilkutygodniowy urlop, aby znów nabrać ochoty na powrót do obowiązków ‒ zapewnia Michał Marszalik. ‒ Wypalenie często dotyczy osób szukających w pracy jedynego sensu życia. Dlatego w rozwiązaniu problemu może pomóc im skupienie się na zaniedbanym dotychczas życiu prywatnym, np. rozwijanie hobby, sport, założenie rodziny, narodziny dzieci – dodaje Marszalik.

W walce z wypaleniem mogą nam pomóc sami pracodawcy, na przykład poprzez (nawet tymczasową) zmianę zakresu obowiązków. W ciągu dnia spędzanego w pracy musimy znaleźć czas na przerwę (nie z papierosem, wystarczy kilka minut na powietrzu) i na spokojne zjedzenie posiłku. Nie dajmy się zwariować i nie wykonujmy kilku zadań jednocześnie – kluczem jest dobra organizacja czasu i tego, co mamy po kolei do zrealizowania.

Po ciężkim dniu przyznajmy sobie święte i nienaruszalne prawo do odpoczynku. Gwoździem do zawodowej trumny jest ciągłe niedosypianie. Eksperci radzą, by tak jak w przypadku pracoholizmu wyznaczyć granice między pracą a życiem prywatnym. Powinniśmy też znaleźć czas na coś, co sprawia nam przyjemność, np. zwykły spacer czy jazdę na rowerze, a najlepiej coś, co daje poczucie spełnienia i satysfakcji ‒ jak wolontariat. Określmy jednoznacznie, w jakich sytuacjach i godzinach sprawdzamy służbową skrzynkę e-mailową i odbieramy telefony z pracy i od klientów. Przenoszenie pracy na grunt prywatny przynosi naprawdę fatalne skutki.

Pamiętajmy, że każde ognisko, do którego nie dorzucimy drewna, w końcu przygaśnie. Dbajmy więc o to, by nasz wewnętrzny ogień miał co spalać i codziennie pobudzał nas do nowych wyzwań.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Astronautki NASA

Jedna z nich będzie pierwszą kobietą, która postawi nogę na Księżycu. NASA podała skład zespołu Artemis

Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek

Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek w pracy. Nie tylko biuro, ale też kuchnia i kantyna

Adam Lewanowicz

Jak radzić sobie z toksyczną relacją w pracy? „Trzeba stawiać granice od samego początku” [WIDEO]

Kamala Harris

Kamala Harris pierwszą kobietą na stanowisku wiceprezydenta w historii Stanów Zjednoczonych

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Kolejny Nobel w kobiecych rękach – tym razem w dziedzinie literatury!

Nobel z chemii w rękach kobiet! Emmanuelle Charpentier i Jennifer A. Doudna otrzymały go za opracowanie metody edycji genomu

Amy Adams

Amy Adams: To, co naprawdę się zmieniło, to mój dysfunkcyjny stosunek do pracy. Przynosiłam do domu wiele moich kompleksów i oczekiwań

Kobieta przed komputerem

Ból nadgarstka – przyczyny, ćwiczenia, leczenie

Policjantki

95-lecie powołania Policji Kobiecej. Z tej okazji policjantki nagrały film, w którym pokazują, jak łączą pracę z życiem prywatnym

Kobieta pracuje przed lamptopem

Prawidłowa postawa przy komputerze – jak siedzieć? Pozycja

Flegmatyk – poznaj jego cechy i znajdź wspólny język

Męczy cię praca z domu z dzieciakami "na głowie"? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Męczy cię praca z domu z dzieciakami „na głowie”? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Kobieta pije kawę przed monitorem

Zadbaj o siebie, nawet jeśli pracujesz z domu

Jak nam wychodzi praca zdalna? Zarówno introwertycy, jak i ekstrawertycy odczuwają społeczną izolację na swój sposób

Praca zdalna w czasach pandemii. „Rytuały, czyli powtarzane według określonej kolejności myśli i zachowania, są bardzo ważne dla budowania rytmu codzienności”

ćwiczenia za biurkiem - kobieta w biurze

Ćwiczenia w pracy. Męczy cię ból karku? Sprawdź, jak sobie pomóc

kobieta w pracy

5 podstępnych odciągaczy uwagi. Zdemaskuj je i spróbuj wyeliminować

Inspirują, uczą, wywracają życie do góry nogami. I świetnie się przy tym bawią! Dziewczyny z Rails Girls Warsaw zapraszają na warsztaty programowania

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

Katie Bouman czarna dziura

Poznajcie Katie Bouman. Dziewczynę, która stoi za stworzeniem pierwszego zdjęcia czarnej dziury

„Od kobiet oczekuje się, że będą wielozadaniowe i idealne. Łączenie pracy z macierzyństwem jest bardzo trudne i bez pomocy często niemożliwe ” – mówi Katarzyna Łodygowska, znana jako Matka – Prawnik

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. One pomogą się wyluzować

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona