Przejdź do treści

Wypalenie zawodowe? Podpowiadamy, jak znów zapalić się do pracy

zmęczenie w pracy
Wypalenie zawodowe? Podpowiadamy, jak znów zapalić się do pracy Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jednorazowość na poziomie plastikowej słomki? Jagna Niedzielska o… rajstopach
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

„Rzucam tę robotę” – myślisz po raz kolejny, wstając o szóstej rano i ubierając się przed wyjściem do pracy. Na samą myśl o tym, co czeka cię w ciągu dnia, jest ci po prostu niedobrze. Odliczasz minuty i godziny do wyjścia do domu. Jak sobie radzić z zawodowym wypaleniem?

Jeszcze jakiś czas temu praca sprawiała ci przyjemność i dawała satysfakcję. Zwłaszcza jeśli była to ta jedyna, wymarzona od dawna posada. Albo nawet po prostu przyjemne zajęcie. Po pewnym czasie wkradła się jednak frustracja, zmęczenie, monotonia i poczucie braku sensu w tym, co robisz.

‒ Osoby wypalone zawodowo stają się nerwowe i wybuchowe, praca nie wzbudza w nich ekscytacji. Często bywają też apatyczne, zamykają się w domach i unikają kontaktów z innymi – mówi Michał Marszalik, psycholog motywacji. ‒ Taki pracownik zaczyna traktować innych bezosobowo, np. nauczyciel mówi do uczniów po nazwisku lub po numerze z dziennika, a lekarz traktuje pacjenta przedmiotowo – dodaje Marszalik.

Wypaleniu mogą towarzyszyć dolegliwości psychosomatyczne, np. częste bóle głowy, mięśni, przeziębienia czy rozstroje żołądka. Wypalenie zawodowe określa się już jako epidemię XXI wieku. Jak wynika z ankiety brytyjskiej firmy rekrutacyjnej Robert Half, problem dotyczy aż jednego na trzech pracowników!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł
Jak sobie radzić z toksycznym szefem

Przeklęta „szóstka” wypalenia zawodowego

Według badań prof. Christiny Maslach i prof. Michaela P. Leitera, amerykańskich psychologów specjalizujących się w tym temacie, istnieje sześć głównych powodów wypalenia zawodowego. Wypalenie to przede wszystkim efekt potwornego przeładowania pracą. Jest jej zwyczajnie za dużo, mamy zbyt mało czasu na jej wykonanie, a szef wciąż pogania i wskazuje coraz bliższe deadline’y. Jednocześnie czujemy się niedoceniani przez szefostwo, które uparcie nie dostrzega naszych osiągnięć. Całość pogarsza jeszcze poczucie niesprawiedliwości – do szału doprowadza nas to, że koleżanka czy kolega dostają awans lub premię, mimo że to nam należy się jak „psu kość”. Denerwuje nas brak poczucia wspólnoty w zespole, protekcjonalność współpracowników i trudność w rozwiązywaniu konfliktów. Wypaleniu sprzyja też niestety poczucie braku kontroli i decyzyjności co do wykonywanych zadań, a także rozbieżności między twoimi wartościami a tymi szumnie głoszonymi przez firmę w folderach reklamowych.

Mimo że wypalenie może dotknąć praktycznie każdego, niektóre zawody są bardziej narażone na tego typu problemy. Dotyczy to głównie osób pracujących z ludźmi. Wypalenie jest powszechne m.in. wśród lekarzy (według badań Amerykańskiego Związku Medycznego dotyczy to aż połowy z nich) i pielęgniarek, w związku z wyjątkową ilością stresu i długimi godzinami pracy. Wypalenie dotyczy także w znacznym stopniu pracowników socjalnych, nauczycieli, prawników i policjantów. Jak twierdzi w jednym ze swoich artykułów specjalistka ds. HR Mary Gormandy White, o wypaleniu można mówić również w przypadku sprzedawców w sklepach i pracowników restauracji typu fast food.

istockphoto.com

Wypalenie zawodowe? Ratuj się, póki możesz

Negatywne emocje w stosunku do wykonywanych obowiązków niestety, prędzej czy później, mogą odbić się poważnie na zdrowiu. Zaniedbanie tego stanu może prowadzić między innymi do silnych uzależnień (alkohol, narkotyki), bezsenności, chorób układu krążenia, a także depresji. Osoba żyjąca w ciągłym stresie ma również osłabiony układ odpornościowy. Zadbaj więc wcześniej o swój stosunek do pracy, zanim na stałe „zaprzyjaźnisz się” ze służbą zdrowia i L-4.

Zadbaj nie znaczy jednak: uciekaj. Jasne, że pierwsza myśl, która pojawia się w obliczu zawodowego wypalenia, to natychmiastowa, desperacka wręcz ucieczka do innej firmy, na inne stanowisko. Jak się okazuje, w większości przypadków nie jest to absolutnie konieczne.

‒ Zmiana pracy to już ostateczność. Czasem wystarczy po prostu dłuższy, kilkutygodniowy urlop, aby znów nabrać ochoty na powrót do obowiązków ‒ zapewnia Michał Marszalik. ‒ Wypalenie często dotyczy osób szukających w pracy jedynego sensu życia. Dlatego w rozwiązaniu problemu może pomóc im skupienie się na zaniedbanym dotychczas życiu prywatnym, np. rozwijanie hobby, sport, założenie rodziny, narodziny dzieci – dodaje Marszalik.

W walce z wypaleniem mogą nam pomóc sami pracodawcy, na przykład poprzez (nawet tymczasową) zmianę zakresu obowiązków. W ciągu dnia spędzanego w pracy musimy znaleźć czas na przerwę (nie z papierosem, wystarczy kilka minut na powietrzu) i na spokojne zjedzenie posiłku. Nie dajmy się zwariować i nie wykonujmy kilku zadań jednocześnie – kluczem jest dobra organizacja czasu i tego, co mamy po kolei do zrealizowania.

Po ciężkim dniu przyznajmy sobie święte i nienaruszalne prawo do odpoczynku. Gwoździem do zawodowej trumny jest ciągłe niedosypianie. Eksperci radzą, by tak jak w przypadku pracoholizmu wyznaczyć granice między pracą a życiem prywatnym. Powinniśmy też znaleźć czas na coś, co sprawia nam przyjemność, np. zwykły spacer czy jazdę na rowerze, a najlepiej coś, co daje poczucie spełnienia i satysfakcji ‒ jak wolontariat. Określmy jednoznacznie, w jakich sytuacjach i godzinach sprawdzamy służbową skrzynkę e-mailową i odbieramy telefony z pracy i od klientów. Przenoszenie pracy na grunt prywatny przynosi naprawdę fatalne skutki.

Pamiętajmy, że każde ognisko, do którego nie dorzucimy drewna, w końcu przygaśnie. Dbajmy więc o to, by nasz wewnętrzny ogień miał co spalać i codziennie pobudzał nas do nowych wyzwań.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jacinda Ardern

3-letnia córka premier Nowej Zelandii przerwała transmisję na żywo. „Powinnaś być w łóżku, kochanie”

Paulina Kuczalska /grafika: Joanna Zduniak

HELLO PIONIERKI: Jak Paulina Kuczalska została hetmanką i papieżycą polskiego feminizmu

Salma Hayek

Salma Hayek o współpracy z Harveyem Weinsteinem. „Krzyczał na mnie: Nie zatrudniłem cię po to, żebyś była brzydka” – wspomina

Martyna F. Zachorska /fot. archiwum prywatne

“Feminatywy obecne są w języku polskim od zawsze” – Martyna F. Zachorska zbija wszystkie argumenty przeciwników “żeńskich końcówek”

Zofia Baltarowicz-Dzielińska /grafika: Joanna Zduniak

HELLO PIONIERKI: Jak Zofia Baltarowicz-Dzielińska, dzięki aktowi męskiemu, szturmem zdobyła dla kobiet krakowską Akademię Sztuk Pięknych

HELLO PIONIERKI: Jak Łucja Charewiczowa wyszła poza robótkarstwo, przyczynkarstwo i odtwórczość przypisywaną kobietom

Czy można umrzeć z przepracowania? Odpowiada lek. Ewa Stawiarska

„Tak, można umrzeć z przepracowania. I są na to dowody naukowe” – podkreśla lek. Ewa Stawiarska

Dopiero poniedziałek, a Ty już w niedoczasie? Znów się spóźniłaś? Poznaj receptę na „wow” wrażenie

HELLO PIONIERKI: Jak Janina Kosmowska została krakowską królową kefiru, bo nie mogła pracować w aptece

HELLO PIONIERKI: Jak Jadwiga Wołoszyńska badała nowe gatunki glonów, wykorzystując swój talent do precyzyjnego rysowania

Maria Zakrzewska

HELLO PIONIERKI: Jak Maria Zakrzewska udowodniła, że kobiety powinny zostawać lekarzami z tego samego powodu co mężczyźni – ponieważ tego chcą!

Festiwal poświęcony twórczości filmowej kobiet już niedługo. Zapraszamy na HER Docs Film Festival!

Dorota Minta, psycholożka, psychoterapeutka

„PTSD z pracy? Znam takie przypadki” – mówi Dorota Minta, psycholożka i psychoterapeutka

HELLO PIONIERKI: Jak Wanda Grabińska udowodniła, że ma dość uzdolnień umysłowych, by zostać pierwszą w Polsce sędziną

HELLO PIONIERKA: Jak Eugenia Waśniewska przebiła szklany sufit, zarabiając 100 lat temu tyle, ile jej koledzy na tych samych stanowiskach

Kobieta siedzi przy biurku

L4 z powodu wypalenia zawodowego? Od stycznia 2022 r. będzie to możliwe

Melania Lipińska

HELLO PIONIERKI: Jak Melania Lipińska z Ostrołęki pojechała do Paryża, by wypowiedzieć wojnę przeciwnikom lekarek w spódnicy

„To, że dziś czujesz, że masz zdrowie jak koń, nie oznacza, że musisz harować jak wół”. Jak dać sobie prawo do odpoczynku, mówi Justyna Pytko

Alicja Dorabialska/grafika: Joanna Zduniak

HELLO PIONIERKI: Jak Alicja Dorabialska tłumaczyła komunistom, że Marks i Engels nic nie wnieśli do chemii fizycznej

Współtwórczyni szczepionki przeciw COVID-19 wyróżniona. Sarah Gilbert stała się wzorem lalki Barbie

Współtwórczyni szczepionki przeciw COVID-19 wyróżniona. Sarah Gilbert stała się wzorem lalki Barbie

dr Alicja Puścian/fot. P. Gamdzyk

„Brak kobiet w nauce przekłada się bardzo drastycznie i bardzo bezpośrednio na życie przeciętnej rodziny Kowalskich” – mówi dr Alicja Puścian, neurobiolożka

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Karolina Zarzycka, pielęgniarka

„Mama do dziś twierdzi, że przez to, jak wyglądam, mam złe życie i spotyka mnie wiele złych rzeczy” – mówi Karolina Zarzycka, najbardziej wytatuowana pielęgniarka w Polsce

Barbara Kwiecień/ fot. Edyta Bartkiewicz

„Zawsze uważałam, że muszę pracować więcej i bardziej, żeby pokazać wszystkim, jaką jestem mądrą dziewczynką” – mówi Barbara Kwiecień, założycielka manufaktury broszek House of April

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×